.

عربستان باید همیشه این موضوع را درک کند که درها هنوز به‌صورت کامل به سمت طرف سعودی بازنیست، اما این درب هیچ‌گاه قفل هم نبوده است!

سرویس سیاست مشرق- دیپلماسی در منطقه این روزها حال و هوای ویژه‌ای دارد، این را می‌توان از افطاری‌ها و میهمانی‌های ویژه سفرای ایران با کشورهای همسایه به‌ویژه گفتگوهای غیررسمی دیپلماتیک به‌خوبی فهمید. حالا بعد از نزدیک به یک ماه پس از امضای توافق امنیتی میان ایران با عربستان در پکن، روزنامه الشرق الاوسط روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین به نقل از منابع مطلع اعلام کرد که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی او، روز پنج‌شنبه در پکن با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، دیدار فیصل بن فرحان و حسین امیرعبداللهیان در راستای اجرای توافقات انجام‌شده در ماه گذشته برای احیای روابط دوجانبه و همچنین تبادل سفیر بین دو کشور انجام خواهد شد. این منابع که نامشان فاش نشده همچنین گفته‌اند، دیدار وزیران خارجه عربستان و ایران پس از سه دور گفت‌وگوی تلفنی بین آن‌ها انجام خواهد شد و آن‌ها در این دیدار در خصوص اجرای توافقات قبلی مذاکره می‌کنند.

الشرق الاوسط نوشته است، انتخاب پکن به‌عنوان محل دیدار وزرای امور خارجه عربستان و ایران در راستای گسترش نقش مثبت پکن در دستیابی به توافق و تسهیل ارتباطات بین ریاض و تهران است. به نظر می‌رسد که برگزاری یک نشست سیاسی میان مقامات ایران و عربستان در سطح وزیر امور خارجه نشان از آن دارد که طرفین در تلاش هستند تا تفاهمات کلی در سطح امنیتی را به توافقات جزئی و قابل‌لمس در سطح سیاسی تغییر دهند، این تغییر وضعیت علاوه بر گشایشانی چون تعیین بازه زمانی دقیق برای ورود سفرا به پایتخت دو کشور و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌ها فرصتی برای گفتگوهای بیشتر با اثر اقتصادی نیز خواهد داشت.

دیدار فیصل بن فرحان با امیرعبداللهیان را باید رسیدن به جزییات بیشتر بر اساس اصلی کلی در تشریح و مدل روابط میان ایران با عربستان دانست، هر چه جزئیات روابط میان ایران با عربستان بیشتر روشن گردد، اثرات شعاعی توافق نیز افزایش خواهد یافت، ازجمله مدل رفتاری تهران با سایر کشورهای حاضر در امتداد منطقه خلیج‌فارس و حوزه عربی روشن‌تر خواهد شد.

ارسال یک پیام ویژه از سوی ایران به ملک سلمان در پکن!/ اهداف گفتگوهای وزیر امورخارجه ایران با عربستان چیست؟

گفتگوهای پکن، توافقی که باید تثبیت شود

اولین دور از گفتگوهای میان ایران با عربستان در شهر پکن در خصوص ازسرگیری مجدد روابط سیاسی میان ایران و عربستان را باید نقطه عطفی در مناسبات دو بازیگر اصلی در منطقه ارزیابی کرد. اعلام خبر رسمی توافق میان تهران و ریاض از سوی علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی نقطه عطفی برای تعیین سیاست‌های جدید جمهوری اسلامی ایران در حوزه منطقه بود، این توافق باعث شد نگرش امنیتی جدیدی در منطقه شکل‌گرفته و یک نظم نوین امنیتی مشترک با کشورهای منطقه باهدف ایجاد ثبات، بازدارندگی و جلوگیری از مداخلات فرا منطقه‌ای شکل بگیرد.

اما آگاهان منطقه به‌خوبی می‌دانستند که نوشتن بیانیه برای رسیدن به اهداف توافق به‌تنهایی کافی نیست. بدون شک هر توافقی در حوزه عملیاتی باید دارای یک چهارچوب ملموس همراه با پیوست‌هایی باشد، این قاعده مهم دیپلماتیک در توافق ایران با عربستان نیز رعایت شده است، ازاین‌رو انتظار می‌رفت آثار توافق عملیاتی شده و گفتگوهای دوجانبه افزایش یابد تا توافق به‌مرور عملیاتی گردد.

کشورهای منطقه و نیز نیروهای فرامنطقه‌ای انتظار دارند تا آثار توافق در آینده‌ای نزدیک خود را نشان دهد؛ این اثر می‌تواند با در روابط دوجانبه امنیتی -سیاسی میان طرفین و حتی انعقاد روابط چندجانبه منطقه‌ای باهدف تأمین امنیت پایدار و تقویت مؤلفه‌های بازدارندگی جمعی خود را بروز دهد.

نکته قابل‌توجه آن است که نتایج توافق در گفتگوهای پکن باید برای طرف سعودی تعهدآور بوده و اصل توافق و پیوست‌های عملیاتی آن همراه با ضمانت‌های معتبر باشد، همان‌گونه که در برجام جمهوری اسلامی ایران از طرف غربی ضمانت‌های اجرایی طلب کرده است، طرف سعودی نیز باید برای فعال شدن توافق از خود تلاش الزام‌آوری بروز دهد. واقعیت آن است که دولت سعودی در طول سال‌ها اخیر اقدامات فراوانی علیه ارکان نظام انجام داده و جبران این مسئله در توافقی قابل‌قبول است که همراه با ضمانت‌نامه‌های معتبر باشد.

ایران با ارتقاء سطح گفتگوهای در اولین دور از گفتگوها در پکن نشان داد که با حسن نیت کمال و تمام پا به این گفتگوها گذاشته است، ازاین‌رو لازم است طرف سعودی نیز بایستی به‌جای تأکید روی توافق تعهدمحور روی ارائه ضمانت‌نامه از خود تلاش بیشتری نشان دهد.

گفتگوهای آتی در چین میان در سطح وزیر خارجه می‌تواند دو کشور را به‌سوی این مدل قابل‌فهم هدایت کند. ریاض باید تضمین بدهد که تلاش پشت پرده برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در آینده را متوقف کرده و شکل بازی خود بازی ریاض در شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه عرب را تغییر دهد. توافقی که در نشست پکن میان دریابان شمخانی و مساعد بن محمد العیبان امضا شد باید تثبیت شود و الزام آن دادن ضمانت‌های معتبر از جانب ریاض است.

ارسال یک پیام ویژه از سوی ایران به ملک سلمان در پکن!/ اهداف گفتگوهای وزیر امورخارجه ایران با عربستان چیست؟

ارسال یک پیام ویژه از سوی ایران به ملک سلمان در پکن!/ اهداف گفتگوهای وزیر امورخارجه ایران با عربستان چیست؟

تهران از توافق با ریاض چه می‌خواهد؟

دور جدید گفتگوهای دوجانبه میان ایران و عربستان در سطح وزیر امور خارجه نوع نگاه طرفین به توافق را به‌خوبی روشن خواهد ساخت، اگر توافق‌نامه امنیتی در اسفند سال گذشته را چهارچوب رویکرد دو کشور به یکدیگر بدانیم، ادامه گفتگوهای آینده محتوای آن را تعیین خواهد کرد.

از نگاه جمهوری اسلامی ایران این تفاهم منبعث از نوعی سیاست‌گذاری راهبردی در حوزه سیاست خارجی کشور مبنی بر تفوق سیاست خارجی منطقه‌ای بر فرامنطقه‌ای و دیپلماسی پویا با همسایگان هست. استقبال و نقش‌آفرینی کشورهایی مانند قطر، عراق و عمان در شکل‌گیری مقدمات تفاهم نهایی در پکن، نشان‌دهنده اصالت دیپلماسی منطقه‌ای در معادلات سیاست خارجی کشورمان است. فراموش نکنیم که در بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ (در دولت‌های یازدهم و دوازدهم)، متأسفانه اصالت بخشی دولت به «دیپلماسی فرامنطقه ای» و محوریت بخشی به بازیگرانی مانند آمریکا و تروییکای اروپایی نه‌تنها منجر به نزدیکی کشورهای منطقه به جمهوری اسلامی ایران نشد، بلکه آن‌ها را در نوعی رقابت کاذب منطقه‌ای با تهران حفظ کرد؛ بنابراین، ما با خروجی یک «سیاست‌گذاری کلان جدید» در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای مواجه هستیم که قطعاً به سود منافع ملی کشورمان خواهد بود.

توجه به اصالت دیپلماسی منطقه‌ای و چینش صحیح آن بر اساس منافع ملی باعث می‌شود که دیپلماسی منطقه‌ای و روابط با همسایگان وابسته به متغییرهای موجود در روابط با بازیگران فرامنطقه ای نبوده بلکه خود به مثابه متغیری مستقل و تأثیرگذار، بر مناسبات فرامنطقه ای ما اثر خواهد گذاشت.

ارسال یک پیام ویژه از سوی ایران به ملک سلمان در پکن!/ اهداف گفتگوهای وزیر امورخارجه ایران با عربستان چیست؟

دیدار امیرعبداللهیان با فیصل فرحان می‌تواند توافق مسیر توافق ایران با عربستان را ریل‌گذاری کرده و به آن جهت‌دهی بخشد، با این تبصره که عربستان سعودی بیش از ایران به توافق نیازمند است، ازاین‌روی برای مصدریابی توافق نیاز است که وزارت امور خارجه با ظرافت‌های ویژه دیپلماتیک پیامی روشن برای ملک سلمان و فرزندش ارسال کند، با این مضمون که توافق تهران با ریاض بدون در نظر گرفتن ملاحظات محیطی و فرا متنی از سوی عربستان هیچ‌گاه به سطح عملیاتی نخواهد رسید!

همان‌قدر که پادشاه سعودی برای دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان از خود واکنش مثبت نشان داده است، باید مسیر این سطح از گفتگوها را نیز هموار سازد، ضمانت عربستان برای عدم سنگ‌اندازی در توافقات جمهوری اسلامی ایران با اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس در حوزه‌های اقتصادی، بانکی و تجاری و فراتر از آن، پرهیز سعودی‌ها از ادامه بازی‌های روانی، امنیتی یا منطقه‌ای ضد ایرانیت وسط آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی بخشی از این مسیر روشن است، این پیام از جانب وزیر خارجه به همتای خود بدون هیچ ملاحظه‌ای باید ابلاغ گردد.

البته به‌خوبی می‌دانیم که در توافق با عربستان نباید اسیر وسواس سیاسی شده و یا به‌صورت ایدآلیستی به آن نگریست، واقعیت آن است که سعودی به دلیل ماهیت سیاسی خود نمی‌تواند در کوتاه‌مدت توافق‌نامه ضمانت با ایران امضا کند، اما باید به‌خوبی این موضع را درک کند که لازم است هزینه پرونده عادی‌سازی روابط با تهران را نیز پرداخت کند، یک گفتگوی درخشان از سوی وزیر خارجه با طرف سعودی می‌تواند پیش‌زمینه این بازی درخشان منطقه‌ای باشد، عربستان باید همیشه این موضوع را درک کند که درها هنوز به‌صورت کامل به سمت طرف سعودی بازنیست، اما این درب هیچ‌گاه قفل هم نبوده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    7 3
    مرگ بر رژیم کودک کش
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      10 2
      پیشنهاد می‌شود رئیسی قبل از سفر به عربستان، به یمن بره و از یمن به عربستان بره
    • US ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      3 5
      چهار دیپلمات ایران از باکو اخراج شدند
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    9 1
    بدبخت های غربگدا می خواهند شیرینی عقب نشینی عربستان از مواضع خودش (همانند کنار رفتن بشار اسد) را ادعاهای احمقانه کم کنند. اگر اینطور است چرا اربابتان مثل اسفند روی آتش شده.
    • محمود IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      7 4
      راست میگی . من خیلی از این روابط خوشجالم . پرونده خاشقچی را هم میبندیم و اسم شیخ نمر را هم یواشکی .... بقیه مسائل هم حل میشه. بن سلمان هم دیگه الان دوستمون هست. دیروز توی ... گفتند که مرگ بر آل سعود نگین. چون الان دوستمون هست برادر بن سلمان.
  • سوده IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    7 0
    ایران مقتدر باید باگسترش روابط باجهان به آنها بفهماند ما مردمی صلح طلب وبه دنبال گسترش دوستی وبرادری هستیم بهترینمان جمهوری اسلامی داشتن روابط خوب حسنه زنده باد ایران
  • باغبان پیر FR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    13 1
    کشور های حوزه خلیج فارس را باید یکی یکی از حلقوم امریکا و غرب کشید بیرون تا آرامش و امنیت به منطقه بیاید .
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    2 6
    🌊🌞☃️⛱️🌊
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      6 7
      حالا این همه خسارت اختلاف بین دوکشور و بدبختی مردم رو کی میخواد بده؟! کفن پوشان خودجوش؟!
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      3 3
      خسارت برجام رو کی میخواد بده غرب لیسان بی غیرت؟ ضمن آنکه امروز همان کفن پوشان ایران با پیروزی و عقب زدن آمریکا عربستان را به سمت ایران کشیدند.
  • علی افصحی IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    39 1
    امیرالمومنین علی علیه السلام در نامهٔ پنجاه و سه اصول مناسبات با دول دیگر دوست یا غیر دوست، متفاهم و یا متخاصم را به شکل دقیق مطرح فرموده است. در بین کشورها ، کشورهایی هستند که با آن ها به مشکل خورده و روابط به تیره گی و درگیری کشیده می شود اما ممکن است دولت متخاصم دعوت به همگرایی و ترک مخاصمه کندامام علی می فرماید « و لا تدفعن صلحا دعاک الیه عدوک و لله فیه رضی اگر دولت متخاصم دست از مخاصمه و دشمنی برداشت و شما را به صلح دعوت کرد بپذیرید چرا که رضایت الله در آن است» دقت شود که باید نظام اسلامی به صلح دعوت شود نه این که دولت اسلامی صلح کل بوده و احمقانه چشم خود را بر اعمال خصمانه برخی دول چشم بپوشد و باز به صلح بخواند نه، بلکه ابتدا دشمن باید دست از دشمنی بردارد، آن وقت صلح و همگرایی را بر اساس قرادادها پذیرفت.مولی علی بعد ادامه می دهند«فخذ بالحزم و اتهم فی ذلک حسن الظن اما باید نسبت به طراحی روند همگرایی هوشمندی به خرج داد و متکی به حسن ظن نبود بلکه باید طبق توافق مشخص باشد نه این که گفته شود «امضای کری تضمینی است»و یا « توافق بد بهتر از عدم توافق است» این حماقت را در دولت روحانی جهانگیری فاسد شاهد بودیم. امام علی در نهایت می فرماید«ولا تقعد عقدا تجوز فیه العلل تفاهم‌نامه ای را امضا نکن که قابل تأویل پر ابهام باشد بلکه قرارداد باید صریح و با کلماتی باشد که دارای معانی متنوع نباشد بلکه باید روشن و دقیق باشد» و مخاطرات استفاده از کلمات مبهم و قابل تفسیر را در فرجام نافرجام تجربه شد که دولت فاسد اما مدعی و سفیه روحانی جهانگیری چگونه قرادادی ابلهانه را امضا کرد که شد آن چه شد «خسارت محض»! دولت انقلابی و مردمی جناب رئیسی با این تحرکات نشان می دهد که تلاش دارد مناسبات خود را براساس دستورالعمل های امیرالمومنین علیه‌السلام تنظیم کند.هرگز به صرف اولین دعوت ،هوش از دست نمی دهد که خب پس گذشته ها گذشت بیایید به آینده فکر کنیم!نه ابتدا به قول معروف ، باید «سنگ ها وا کنده شود» مسائل سپری شده ارزیابی شده و پس از حل مسائل گذشته و نیز امور جاری ،آن وقت وارد قرارداد ها و تفاهمنامه ها شد با این مشخصه که حقوقی و دقیق و شفاف باشد. جهت توفیقات هرچه بیشتر دولت جناب رئیسی و سلامتی و طول عمر امام خامنه ای صلوات.
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      3 2
      یکی از توفیقات دولت رئیسی
  • دیده بان IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    22 4
    مطلب خوبی بود
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    6 3
    حالا آل سقوط دوباره میشه آل سعود خادم حرمین شریفین .
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    8 4
    حالا آل سقوط دوباره میشه آل سعود
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    26 5
    درود به چین بالاخره به زور این دوکشور اسلامی را با هم اشتی داد .خخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • ابدال IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      6 0
      ]چینی ها سرمایه گذاری زیادی در عربستان انجام داده اند وبرایشان قابل قبول نبود اگر این حجم سرمایه ، با موشکهای حوثی ها گه گاهی مورد هدف قرار گرفته ونابود شود
    • DE ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      10 3
      اگر امریکا دو کشور را آشتی میدادند صهیونیستها منافقین بهائی ها غربگداهای بدبخت وطنفروش و ذلیل و دزدان و اراذل و اوباش عروسی و جشن و سرور داشتند. زیرا آشتی دادن ایران و عربستان توسط امریکا فقط بعد از تحمیل برجام و خلع سلاح ایران و از هم پاشیده شدن ابهت و اقتدار ایران و زیر دست عربستان ممکن بود. واین آرزوی وطنفروشان است.
    • پری مجرد 44 ساله IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      4 5
      زهر مار رو آب بخند گاگول
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      3 4
      چرا چرتو پرت میگی.ارباب امریکا ضعیف شده،حتی عربستانم رو کارت امریکا شرط بندی نمیکنه.انقدر ذلیل شدن.برای برقراری ارتباط با چسن هم باید جنگ و مسائلش رو با ایران متوقف کنه.تو جنگ هم سلاحش تموم شد و امرسکا سلاح بهش نمیداد‌.کلا گیر کرده بود.چند ناه هم با اتش بس ماسمالیش کرد.
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    3 1
    توافق ایران _ عربستان باید دستاوردهای محسوسی داشته باشد، بدون دستاورد محسوس، حتی اگر سالها پایدار باشد، بی‌ارزش است. سه مورد از مهمترین دستاوردهای مورد انتظار این توافق: الف) آغاز بازسازی یمن و جبران خسارات ناشی از جنگ تحمیلی به آنها، ب) فروش نفت به قیمت واقعی (هر بشکه حدود هزاردلار) از طریق کاهش عرضه ج) همکاری در انحلال کمپ موقت صهیونیست‌ها، و انتقال یهودیان کوچ داده شده به فلسطین به جایی در آمریکا، کانادا یا اروپا
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    1 2
    اسلام دین صلح است
  • سعید IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    0 1
    کاش نصحیت امام را گوش میدادیم.
  • محمدی IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    12 2
    رفسنجانی عزیز، روحت شاد. بعد از 3 دهه برگشتیم به آنچه شما میفرمودی و برخی مقاومت میکردند. ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است. امیدوارم شروع عقلانیت باشد.
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    7 3
    خخخخخخخخخخخخخ شما مجبورید با عربستان آشتی کنید، آره داداش اینجوریاس.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    4 1
    چرتترین مقاله ای که تو زندگیم خوندم
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    1 1
    مواظب بدخواهان روابط میان کشورهای اسلامی از جمله ایران و عربستان باشید...
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    0 0
    آدم یاد پیمان حدیبیه میافته، پیمان صلحى که در سال ششم هجری بین پیامبر (ص) و مشرکان مکه در منطقه حدیبیه امضا شد و در سوره فتح به آن اشاره شده است.
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      0 0
      یک سوال : آیا صلح موقت بین دو دشمن (مانند صلح حدیبیه و صلح امام حسن) با توافق و پیمان همکاری سیاسی و اقتصادی یکی است ؟؟؟؟؟!!!!
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    7 1
    وقتی به این راحتی میتوان شعار مرگ بر آل سقوط و کشور گاو شیرده را حذف کرد،چرا شعار مرگ بر آمریکا را حذف نکرد؟! تازه سود رابطه با آمریکا خیلی خیلی بیشتر از رابطه با اعراب است
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      4 0
      آخ خدا خیرت بده.
    • ..... IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      1 2
      کدام سود آمریکا حتی به متحدین اروپایی خود رحم نمی‌کند و گاز را 5برایر نرخ جهانی به آنها میفروشد حداقل قانون شرم آور کاپیتالاسیون در کره جنوبی و ایران را بخوان (سرچ در گوگل)بعد معنی اقتدار و استقلال را میفهمی امام خمینی باعث شد قانون شرم آورکاپیتالاسیون را در ایران ملغی گردد#فدائیان اسلام حسنعلی منصور وزیر شاه
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    0 0
    * تعداد و جچم وشرایط سهل صدور و اعطای ویزای کار برای ایرانیان جویای کار بخش (خصوصی مردم عادی)* از طرف هر کشور عربی * ملاک سنجش صداقت و رو راستی هر کدام از ایین کشورها برای * انسجام روابط است
  • مصطفی IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    5 0
    از عجایب خلقت بشر اینه که دست دو تا کشور مسلمان و هم کیش رو یک کشور بی دین در دست هم گذاشته.
  • بیمار روانی غربگدا DE ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    2 3
    آبروی ایران رفت کلی به ایران توهین شد چین ایران را تحقیر کرد .ببینید در عکس اولی عمدا به خورشید گفته اند از سمت امیر عبدالهیان طلوع کنه تا سایه امیر عبدالهیان بیافته زیر پای پریز فیسل . باید وقتی عربستان سفارتش در تهران را باز کرد سفیرش را احضار کنید و پاسخ بدهند چرا اینکار را کرده اند .تازه خود عربه راست واستاده امیر عبدالهیان خم شده چون قد عربه کوتاهه بهش دست بده خب چرا کرسی پا برا عربه نگذاشتید چین هم مقصر است زنده باد برجام .به جان جان کریه .زنونابین
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    0 0
    اولش پیوند
  • یزدان IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    4 0
    یمن متری چند ؟
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    1 1
    چین خراب بهتر از غرب آباد است چون ؟ صاحب تمدن است اصالت دارد تربیت تمدنی دارد مثل ایران پس دانسته عمل میکند نه با جنگ و استعمار ایران هم شروع کننده هیچ جنگی نبوده چون نیازی به حمله ندارد چون فرهنگ غنی ایران بدون جنگ به همه جا سرایت کرد مغول سنگ در ایران پودر شد ایران و چین نیازی به حمله ندارند انشالله تصمیم جدید هم صلح و آرامش برای منطقه بهمراه داشته باشد
  • سپهر IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    2 0
    گفتگوى درخشان پيش زمينه بازى درخشان ! كاش نويسنده اين مقاله درخشان را هم اعلام ميكرديد !!
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      0 2
      شما مگه متن توافق رو خونده بودید که شبش ریختین تو خیابونا جشن گرفتین؟
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    0 1
    وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ و (شما مؤمنان) هرگز نباید با ظالمان همدست و دوست و بدانها دلگرم باشید و گر نه آتش (کیفر آنان) در شما هم خواهد گرفت و در آن حال جز خدا هیچ دوستی نخواهید داشت و هرگز کسی یاری شما نخواهد کرد سوره هود.
  • حمید رضا IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    6 0
    روح شیخ نمر شاد و یادش گرامی😂
  • حسام IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    2 0
    چین دلش برای ایران نسوخته برای بهربرداری از ایران نیاز به یک ایران قوی و بدون دردسر داره .... پس اول مشکلات ایران با همسایگانش رو حل کنه کاش بفهمید !
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    3 0
    پس انتقام شیخ نمر چی شد؟
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    0 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    1 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس