پل طبیعت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران گفت: امسال حدود ۶۵درصد ظرفیت هتل‌های پایتخت در ایام تعطیلات رزرو شده بود. آمار از ۲۰درصد به ۶۰درصد رسید که یک کار مهم و ارزشمند است.

به گزارش مشرق، پرهام جانفشان به برنامه‌های ویژه نوروزی و رمضانی در پایتخت اشاره کرد و گفت: با وجود حاشیه سازی بیگانگان برای تلخ شدن کام مردم در نوروز، اما تهران به یکی از مراکز ویژه گردشگری تبدیل شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران به ارائه گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های استان تهران در حوزه گردشگری پرداخت و تصریح کرد: در ایام تعطیلات جلسه‌ ستاد سفر استان به ریاست استاندار، معاونین ایشان و روسای کارگروه‌های تخصصی عضو ستاد شهر برگزار شد، کارگروه‌های تخصصی حمل و نقل در اداره حمل و نقل پایانه‌ها، کارگروه هلال احمر برای امداد و نجات جاده‌ای ‏، کارگروه اسکان در اداره کل گردشگری و کلیه کارگروه‌های زیر مجموعه برای تسهیل امورات گردشگران تشکیل شدند.

وی افزود: ما ۳۲جلسه هماهنگی در سطح استان و فرمانداری‌ها و کارگروه‌های ۱۴گانه که ذیل ستاد سفر هست برگزار کردیم که نتیجه آن ۱۹نمایشگاه صنایع دستی در سطح استان است. یکی از توصیه‌های رئیس جمهور و وزیر محترم نیز این بود که ما حتما در ایام نوروز بازارچه‌های صنایع دستی بومی را در ورودی و مرکز عبور گردشگران و مسافران نوروزی تشکیل دهیم در نتیجه، در ۱۶شهرستان نمایشگاه صنایع دستی محلی را برپا کردیم و در شهر تهران نیز به صورت تخصصی سه نمایشگاه برپا شد که کاخ موزه سعد آباد و موزه آبگینه پربازدیدترین نمایشگاه‌های صنایع دستی بود.

جانفشان به نصب قابل توجه بیلبوردها جهت راهنمایی مسافرین اشاره کرد و گفت: یکی از کارهایی که امسال در سطح شهر تهران انجام شد نصب تابلوهای مراکز گردشگری با همکاری شهرداری و سازمان زیباسازی تهران بود. بیلبوردهای جاذبه‌های گردشگری بصورت وسیع در سطح شهر نصب و این کار باعث شد تعداد بازدیدکنندگان از موزه‌ها و مراکز تاریخی و گردشگری نسبت به سال‌های گذشته افزایش بیشتری داشته باشد.

وی در ادامه گفت: برآورد ما این است که بیش از ۵۰۰هزار نفر فقط از موزه‌های تابع وزارت میراث تهران بازدید کردند. در کاخ موزه سعدآباد حداقل روزانه ۱۵ تا ۱۷هزار نفر مراجعه کننده داشتیم که در نوع خودش بی نظیر است. تعداد بازدید کنندگانی که از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و تاریخی و توریستی استان داریم حدود ۱میلیون و ۵۲۶هزار نفر است که نسبت به سال‌های گذشته حدود ۲۵ درصد رشد داشته است.

وی به افزایش استفاده از هتل‌های تهران نسبت به سال گذشته پرداخت و گفت: در سال‌های گذشته سطح اشغال هتل‌ها در ایام نوروز به پایین‌ترین میزان خود می‌رسید، اما در سال‌های گذشته برنامه‌ریزی خاصی را شروع کردیم و آن هم اینکه در عید تهران باید مقصد سفر باشد و خداروشکر این امر محقق شد، آنقدر که امسال حدود ۶۵درصد ظرفیت هتل‌های ما در ایام تعطیلات رزرو شده بود. آمار از ۲۰درصد به ۶۰درصد رسید که یک کار مهم و ارزشمند است.

جانفشان در خصوص میزان رسیدگی به شکایات مردمی گفت: یکی دیگر از کارهای که ستاد خدمات سفر انجام داد رسیدگی به شکایات سامانه وزارت گردشگری بود. ۱۷۹شکایت واصله برای استان تهران در این سامانه توسط مردم اطلاع رسانی شد که به همه‌ی آن شکایت در اسرع وقت با تشکیل جلسات تخصصی، رسیدگی و رای صادر شد و رضایت فرد شاکی نیز اخذ شد. نظارت بر اماکن گردشگری انجام شد. ما بازدیدهای نظارتی از هتل‌ها و مراکز گردشگری را در دستور کارمان داشتیم. ۹۰۱ بازدید نظارتی تا ۱۵فروردین از این مراکز انجام گرفت.

وی در ادامه به برپایی تورها اشاره کرد و گفت: از دیگر برنامه‌های شاخص تورهای موضوعی بود که در سطح استان تهران در این ایام برپا شد یکی از تورهایی که مورد توجه قرار گرفت تهران گردی بچه‌های مسجد بود. مساجدی در تهران مشخص شد و به صورت رایگان توسط اداره کل گردشگری استان تهران از کاخ گلستان و موزه آبگینه بازدید کردند و افطاری مختصری در اختیار دوستان مسجدی قرار گرفت. هر شب در موزه آبگینه بحث شاهنامه خوانی توسط یکی از کودکان هنرمند به اضافه‌ی آیین نامه محلی، جشنواره اقوام و نمایشگاه صنایع دستی در طی این ۲۰ روز انجام شد.

جانفشان ضمن اشاره به گردشگری گل و گیاه در پاکدشت تاکید کرد: شهرستان پاکدشت مورد توجه آقای رئیس جمهور بوده از این جهت بخش استفاده از موضوع گردشگری گل و گیاه نیز قابل توجه است که تورهای گردشگری یک روزه در شهرستان انجام شد.

جانفشان ادامه داد: یک عروسکی به نام مانی تهران گرد داریم که برای آشنایی کودکان با موضوعات موزه است که همراه ما بود و توانست کودکان را با موضوع موزه‌ها آشنا کند.

وی خاطرنشان کرد: ما امسال در تهران با لطف دستگاه اجرایی، فرمانداران، معاونین استاندار، استاندار، پلیس راهبر، پلیس راه و .. علی رغم برخی حاشیه‌هایی که قرار بود ایجاد شود، اما توفیقاتی قابل توجهی داشتیم آنقدر که صرفا یک و نیم میلیون نفر از جاذبه‌های تاریخی بازدید کردند.

مدیر کل میراث فرهنگی تهران به حاشیه سازی بیگانگان اشاره کرد و گفت: دشمنان می‌خواستند با هنجارشکنی و طراحی شیطنت‌ها نوروز را به کام مردم تلخ کنند، اما استان تهران بدون هیچ حاشیه‌ای کارش را انجام داد و با توجه به اینکه بخشی از ایام نوروز ماه رمضان بود بدون هیچ حاشیه‌ای تعطیلات پایان رسید و با حمایت‌های وزارت گردشگری و ستاد گردشگری کشور باری که روی دوشمان بود به سلامت به مقصد رسید و اکنون برنامه ریزی می‌کنیم در سال ۱۴۰۲ که سال مهمی در کشور است در حوزه‌ی جذب بیشتر توریسم همکاری بیشتری با ارگان‌های مثل شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و وزارت فرهنگ و ارشاد و اوقاف و... داشته باشیم تا بتوانیم رونق بیشتری به گردشگری تهران بدهیم.

جانفشان در پایان خاطرنشان کرد: تهران غیر از جاذبه‌های تاریخی، کاخ موزه‌ها، بازار تهران، مساجد، امامزاده‌ها و حرم عبدالعظیم حسنی در شهرری و بی بی شهربانو، دارای جاذبه گردشگری دیگری نیز هست مثلا بیشترین مراکز پارک‌های تفریحی و مراکز سرگرمی را داریم که در مجتمع‌های مختلف بوجود آمده است. امسال پل طبیعت، تپه‌های عباس آباد، برج میلاد، باغ کتاب مملو از جمعیت بود که باید از مدیریت آن‌ها تشکر کرد. قطعا تهران مقصد ویژه گردشگری است. ما برنامه ریزی می‌کنیم این تورها دائمی باشد تا مردم بتوانند از شهرستان به تهران‌بیایند و لذت ببرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس