ایران  انگلیس

گزارش پارلمانی انگلیس نشان می‌دهد دولت این کشور متأثر ار فشارهای آمریکا، از فرصت‌های آزاد کردن اتباع بازداشت‌شده‌اش در ایران استفاده نکرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت:به گزارش رادیو فردا، در سالگرد آزادی نازنین زاغری، همسر او، ریچارد رتکلیف، دولت انگلیس را به «سرسری گرفتن» موضوع «گروگان‌ها» در ایران متهم کرد. گزارش یک کمیته پارلمانی انگلیس می‌گوید که دولت بریتانیا از «فرصت‌هایی» که برای آزاد کردن شهروندان بازداشتی‌اش در ایران داشت، استفاده نکرد و موجب محنت آنها شد.

روزنامه گاردین خبر داد: گزارش تهیه‌شده برای کمیته سیاست خارجی مجلس عوام بریتانیا، عملکرد وزارت خارجه این کشور را در طول چند دهه در ارتباط با شهروندان دوتابعیتی زندانی در ایران و منطقه موشکافی کرده است. این گزارش از بوریس جانسون و لیز تراس، دو وزیر خارجه پیشین که هر دو نیز بعدها نخست‌وزیر کشورشان شدند، به خاطر «از دست دادن فرصت‌ها» برای آزادی اتباع بازداشتی در ایران انتقاد کرده است. از جرمی ‌هانت، یکی دیگر از وزیران خارجه اسبق بریتانیا نیز در این ارتباط انتقاد شده اما گزارش نوشته است که ‌هانت دست‌کم «صداقت» داشت تا کوتاهی‌های دولت لندن را بپذیرد.

این گزارش مشخصاً به موضوع نازنین زاغری- رتکلیف و انوشه آشوری اشاره کرده که ۱۴ ماه پیش با میانجی‌گری عمان آزاد شدند و به لندن بازگشتند. آزادی آنها، زمان کوتاهی پس از آن بود که لندن بدهی خود از زمان حکومت پهلوی را به جمهوری اسلامی بازپرداخت کرد. زاغری، روزنامه‌نگار، شش سال و آشوری، چهار سال و نیم به اتهام جاسوسی در زندان بودند.

گزارش کمیته پارلمانی بریتانیا می‌گوید شرایطی که براساس آن زاغری و آشوری آزاد شدند، با وضعیت پنج سال پیش از آن، تفاوتی نداشت، اما دولت‌های وقت بریتانیا «از بیم تحریک آمریکا» یا توصیه‌های حقوقی بریتانیایی، اقدامات لازم را انجام ندادند اما اواخر زمستان سال ۱۴۰۰ از رویه پیشین دست کشیدند.

این گزارش، رفتار کلی وزارت خارجه بریتانیا در قبال اتباعش را «آزاردهنده» توصیف کرده و به «هماهنگی ضعیف» دستگاه‌ها، سردرگمی وزیران، پنهان‌کاری بیش از حد و عملکرد گاه «ناشیانه» اشاره کرده است. رئیس کمیته نیز گفته برخی اظهارنظرهای مقامات بریتانیایی در این زمینه «بی‌رحمانه» بوده است.

وزارت خارجه بریتانیا از خود در برابر مفاد عنوان‌شده در گزارش کمیته مجلس عوام دفاع کرده و گفته است که با خانواده‌ها در تماس ۲۴ساعته برای ارائه «پشتیبانی» بوده است.

گاردین می‌نویسد: خانواده مراد طاهباز که زاده لندن است و تابعیت آمریکا را نیز دارد، از دولت بریتانیا و آمریکا به‌دلیل چشم‌پوشی از تلاش برای آزاد کردن او از زندان ایران شدیداً انتقاد کرده‌اند. مهران رئوف، یک شهروند بریتانیایی-ایرانی نیز همچنان در زندان ایران محبوس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    مرکز کل شرارت لندن
  • علی IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    اینها خیلی پدر سوختن - اما شما هم خیلی علیه سلام نیستید! چرا توی تریبون رسمی مرگ می فرستید و دشمن را جری تر می کنید!
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    راه راحت ترش اینه که جاسوس نفرستین کشورهای دیگه، همین!!!!!
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    همش فیلمه، انگلیس اصلا کشور نیست، کمپانی تاج روشیلد و شرکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس