کد خبر 1479131
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
نفت سوریه و عراق به نام مردم، به کام تل آویو!

نفت همواره پرونده جذابی برای مداخله غرب در خاورمیانه به بهانه‌های واهی بوده است؛ به همین منظور، تحلیلگر سوری به زوایای پنهان غارت نفت عراق و سوریه با سردمداری تل آویو پرداخته است.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری المیادین در مقاله‌ای به قلم «حسنی محلی»، تحلیلگر سیاسی امور ترکیه و خاورمیانه به ابعاد پنهان غارت نفت سوریه و عراق و دست‌های پشت پرده آن پرداخته است.

حسنی محلی، تحلیلگر سوری مستقر در ترکیه در حاشیه صدور رأی اخیر دیوان داوری بین‌المللی در محکومیت ترکیه و پرداخت غرامت به دولت مرکزی عراق به ابعاد پنهان تاراج نفت عراق و سوریه حد فاصل سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۴ میلادی، پرداخته است و با اشاره به پرونده انتقال نفت اقلیم کردستان بدون اجازه بغداد، از طریق خطوط لوله نفت به ترکیه به زوایای تاریک آن پرداخته است.

به نوشته کارشناس امور سیاسی غرب آسیا، تشکیل خطوط انتقال نفت عراق در زمان «احمد حسن البکر»، رئیس جمهور وقت عراق (۱۹۶۸-۱۹۷۹) و زمانی که صدام حسین معاون وی بود در پی تیرگی روابط بغداد با دمشق احداث شد.

ظهور داعش و سود سرشار اقلیم و ترکیه

طبق این گزارش، اقلیم کردستان طبق توافق امضاشده میان عراق و ترکیه (۱۹۷۳) موظف به انتقال روزانه ۴۵۰ هزار بشکه از میادین نفتی کرکوک و اقلیم به بندر «جیحون» ترکیه با اجازه بغداد بود. آنکارا نیز سالیانه ۲۵۰ میلیون دلار از طریق دو لوله خطوط نفتی سود می‌برد.

این توافق دوجانبه در فاصله ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ میلادی بدون اجازه حکومت عراق توسط خاندان بارزانی و حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا و در شرایطی که گروه تروریستی داعش در خاک سوریه و عراق جولان می‌داد، نقض گردید.

این مقاله سیاسی می‌افزاید «نوری المالکی» نخست وزیر وقت عراق در سال ۲۰۱۴ پیشتر طرح شکایتی ضد ترکیه تنظیم و به دیوان دادگاه بین‌المللی ارائه کرده بود که این شکوائیه در زمان «حیدر العبادی»، نخست وزیر وقت عراق متوقف شد و در دوره «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر سابق عراق از سر گرفته شد.

داستان انتقال نفت عراق به ترکیه

تحلیلگر امور منطقه با اشاره به پیشینه مراودات نفتی میان عراق، سوریه و ترکیه می‌نویسد مهم‌ترین علت احداث خطوط لوله انتقال نفت ۹۷۰ کیلومتری عراق به ترکیه (۱۹۷۶) به تیرگی روابط میان بغداد و دمشق برمی‌گردد که خطوط نفت عراق از «کرکوک» به بندر «بانیاس» منتقل می‌شد.

داعش وارد صحنه می‌شود

حسنی محلی با بیان اینکه طرح شکایت بغداد از آنکارا چالش‌های جدیدی در مناسبات دو کشور پدید آورد، زیرا از سویی، آنکارا و اربیل دارای روابط دیرینه و به هم تنیده اقتصادی، سیاسی و امنیتی بودند و همزمان با ظهور داعش و تصرف موصل (۲۰۱۴) اختلافات دو کشور وارد مرحله حساس‌تری شد.

از طرفی، اردوغان در همدستی با خاندان بارزانی به بهانه پیگرد بقای گروهک تروریستی پ.ک. ک حدود بیست پایگاه نظامی در خاک عراق به طور غیرقانونی و با چراغ سبز آمریکا احداث کرد و همزمان با همکاری عناصر «پیشمرگه» بارزانی فضای امنیتی برای انتقال نفت با کامیون‌ها فراهم کرد.

در همین راستا، داعش نیز با تصرف موصل و بروز شرایط ناآرام از عراق تا سوریه، اقدام به تاراج میادین نفتی در شرق رود فرات سوریه با همدستی مسعود بارزانی و انتقال آن از طریق کاروانی از تانکرها برای پایانه خطوط نفتی عراق در اقلیم کردستان به بندر جیحون ترکیه می‌کرد.

روسیه و افشای قاچاق نفت مثلث اقلیم، ترکیه، داعش

تحلیلگر سوری امور غرب آسیا در ادامه با اشاره به تیرگی روابط ترکیه با روسیه در پی سرنگون ساختن جنگنده روسیه توسط پدافند ارتش ترکیه (۲۰۱۵) می‌افزاید مسکو نیز با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از قاچاق نفت سوریه به ترکیه از طریق کارگزاری داعش و در مقابل دریافت سلاح و مهمات از محل فروش نفت، هرچه بیشتر آنکارا را تحت فشار قرار داد.

در همین راستا، «آناتولی آنتونوف»، معاون وزیر دفاع روسیه در همان وقت فاش ساخت تروریست‌های داعش سالیانه ۲ میلیارد دلار از محل قاچاق نفت به ترکیه سود می‌برند.

خانواده اردوغان و انتقال نفت به سرزمین‌های اشغالی

حسنی محلی در ادامه یادداشت خود به سرنوشت انتقال نفت سوریه به ترکیه اشاره می‌کند و فاش ساخت نفت سوریه با هماهنگی مثلث ترکیه، بارزانی و داعش به بندر رژِیم صهیونیستی منتقل می‌شود.

این تحلیلگر شاخص منطقه با اشاره به جزئیات این مثلث اضافه کرد منابع نفت عراق از طریق خطوط نفت و کاروانی از تانکرها با همدستی «بوراک اردوغان»، فرزند ارشد اردوغان و فرزند ارشد «علی ییلدیریم»، نخست وزیر سابق ترکیه صورت می‌گرفت.

از سوی دیگر، به نوشته حسنی محلی، گزارش‌های خبری حاکی از احتمال دست داشتن «برات آل بایراق»، وزیر سابق دارایی ترکیه که همزمان داماد اردوغان است در جریان این زد و بند نفتی در انتقال انرژی به سرزمین‌های اشغالی مطرح است.

طبق گزارش‌های رسانه‌ای وی با همدستی آمریکا نفت سوریه در شرق فرات را با همدستی نیروهای دموکراتیک کرد (قسد) سوریه به ترکیه منتقل می‌کرد.

پرونده باکو و نفت با رژیم صهیونیستی

حسنی محلی در ادامه به رابطه دیرین انتقال نفت آذربایجان به سرزمین‌های اشغالی از طریق خطوط نفت ترکیه به بندر جیهان با بهای ناچیز اشاره می‌کند و در مقابل، به حمایت و تعهد نظامی این رژِیم از باکو طی مناقشه نظامی اخیر با ارمنستان و همکاری اطلاعاتی ضد ایران پرداخت.

حسنی محلی در ادامه خاطرنشان ساخت ترکیه با وجود محکومیت از سوی دیوان داوری بین‌المللی، اما برنده نخست طی دهه‌ها از احداث این خطوط نفتی میان بغداد و آن کار با کسب ده‌ها میلیارد دلار نفتی و سرمایه‌گذاری در اقلیم و صادرات کالا به عراق بوده است.

تشکیل هاب انرژی منطقه‌ای از ایده تا اجرا

این تحلیلگر سوری در پایان با اشاره به نزدیک بودن انتخابات سرنوشت ساز در ترکیه می‌افزاید ژئوپولوتیک منطقه و روابط دیرینه ایران، ترکیه، سوریه و عراق برای تشکیل یک هاب انرژی و معاهده مشترک تأمین انرژِی خودبسنده و بی‌نیاز از مداخله خارجی برای اتحاد این کشورها کافیست و ترکیه نیازمند بازبینی در برقراری مناسبات جدید میان چهار کشور مطرح منطقه است تا با تشکیل اتحادی قدرتمند و دارا بودن مشترکات فرهنگی و منطقه‌ای از آن بهره برده و بدون مداخله خارجی، مشکلات خود را برطرف و به شکوفایی اقتصادی فیمابین تلاش کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    0 0
    باید هر نفتکشی از مرز سوریه وارد عراق میشه آتش بکشند. هیچ راه دیگری نداره که آمریکا دست از سر سوریه برداره
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    0 0
    المیادین!!؟
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    0 1
    ارمنستان اولین کشوری بود بیت المقدس را به عنوان پایتخت جدید رژیم صهیونیستی قبول کرد
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    0 1
    ارمنستان خوب ایران رو به جنگ با آذربایجان کشید روسیه هم به جنگ اوکراین کشید واقعا ادم ازین حجم سادگی وحشت میکنه زنگزور رو ارمنستان با همکاری روسیه داد الان ما با آذربایجان بخاطر این بذل و بخشش ارمنستان وارد جنگ شدیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس