کد خبر 1479798
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
‌

معاندان خارج و داخل نظام ایران، تحت حمایت رسانه‌ای و مالی و لجستیکی و سیاسی "آمریکا" و متحدانش، مدت‌هاست که به این شائبه و اتهام دامن زده و می‌گویند: جمهوری اسلامی به روسیه و چین، وابسته شده است.

به گزارش مشرق، مجتبی سلطانی، پژوهشگر علوم سیاسی و نویسنده کتاب "خط سازش" نوشت: اخیراً مخالفان نظام در رسانه‌ها و فضای مجازی، تخریب و تحقیر تحولات سیاست خارجی ایران را با شدت و تمرکز بیشتری دنبال می‌کنند، و ضمن تکرار و بازگویی دعاوی کهنه، به طعنه‌ها و تعابیر تند و تیز و تحریک‌آمیز نیز متوسل شده‌اند.

معاندان خارج و داخل نظام ایران، تحت حمایت رسانه‌ای و مالی و لجستیکی و سیاسی "آمریکا" و متحدانش، مدت‌هاست که به این شائبه و اتهام دامن زده و می‌گویند: جمهوری اسلامی به روسیه و چین، وابسته شده است! در حالی که اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی حامی اسرائیل و صدام، بعد از فروپاشی، قریب دو دهه متحد و شریک غرب بود و الگوی گورباچفی و یلتسینی آن، محبوب و مطلوب مدعیان اصلاح‌طلبی غربگرا شده بود. روسیه در دوره غربگرایی، در کنار آمریکا و ناتو علیه ملت ایران مشکل سازی می‌کرد ولی از تیغ اعتراض و انتقاد غربگرایان، مصون و محفوظ بود. اما بعدها که به علت الزام و اضطرار ژئوپولیتیک، و دورویی و عداوت غرب، و ظهور منافع حیاتی متفاوت و جدید، روسیه‌ی پوتین ناگزیر شد از همکاری استراتژیک با آمریکا و اسرائیل، چشم‌پوشی و عقب‌نشینی کند و به ناچار با برخی از منافع ملت ایران، همگرایی و همراهی پیدا کرد، از چشم اصلاح‌طلبان غربگرا و اپوزیسیون ضدانقلاب افتاده است.

چین "پسا مائو"ی پیوسته به اردوگاه غرب و پذیرای نظام کاپیتالیستی هم، تا وقتی که الگوی غربگرایی و سازش با آمریکا بود، در چشم اپوزیسیون و غربگرایان ارج و قربی داشت و بعضاً اسباب ملامت و سرزنش ایران نیز بود که از چینی‌ها یاد بگیرید و تن به هژمونی آمریکا بدهید تا رستگار شوید. اما وقتی که در استراتژی غربی‌ها، تصویر چین شریک، به رقیب و دشمن‌ بالقوه سلطه غرب تبدیل شد، دوستی استراتژیک با چین برای ایران، عیب و ایراد و نشانه وابستگی محسوب شد.

اگر ایران مقتدر کنونی اهل اندکی سازش و تسلیم و وابستگی بود که به مدار وابستگی همان آمریکا و اروپای محبوب اپوزیسیون بازمی‌گشت، با سابقه مشعشع دوران قاجار و پهلوی.

در شرایط عجیب و متلاطم جهان کنونی، کدام ناظر منصف و واقع‌بین در دنیاست که نداند رابطه راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران با دو دولت قدرتمند روسیه و چین، در اوج استقلال سیاسی و اقتدار نظامی و ژئوپولیتیک ایران، براساس منافع و امنیت ملی، مبتنی بر عزت و حکمت و مصلحت، شکل گرفته است. اما ضد انقلاب خارج و مدعیان معاند داخل، این رابطه را مشابه "وابستگی" رژیم کودتایی پهلوی به انگلیس و آمریکا نمایانده و می‌گویند: نظام، روسوفیل و چینوفیل شده است! البته به زبان بی‌زبانی و غالباً بازبانی، مطلوب و مقبول آنان این است که نظام ایران، انگلوفیل و آمریکوفیل و صهیونوفیل باشد.

ولی چون جمهوری‌اسلامیِ مستقل و مقتدر، با همگرایی قدرت‌های آسیایی، عضو مؤثر اتحادیه سازندگان نظام چندقطبی جدید جهانی شده است باید به کذب و افترا وابسته نامیده شود، و در پیشگاه هژمونی رو به زوال آمریکا و صهیونیسم، قربانی و براندازی شود.

ناگفته پیداست که روسیه کنونی به مراتب، کوچکتر و ناتوان‌تر از "آمریکا"یی‌ست که ۴۴ سال کوشید و تریلیون‌ها دلار هزینه کرد اما نتوانست بر نظام انقلابی ایران سلطه و سیطره پیدا کند. چین هم به رغم قدرت اقتصادی جهانگیرش، از لحاظ تاریخی و ژئوپلیتیک اساساً از دایره طمع و امکان خدشه به استقلال ایران، دور بوده و محلی از اِعراب نداشته و نخواهد داشت.

این واقعیت غیر قابل انکاری‌ست که ملت ایران با هویت اسلامی و انقلابی خود، در روابط با همه قدرتهای جهان، فقط منافع ملی‌اش را جلب و جذب و هضم می‌کند. انقلاب اسلامی از آغاز پیدایش خود، داعیه هویت و گفتمان نوین در مقابل همه شرق و غرب، از جمله چین و روسیه داشته است. مضحک است که کسی مدعی شود، ایران مقتدر کنونی، پس از ۴۴سال تحکیم استقلال و توان ملی، در مدار چین و روسیه قرار گرفته و مقهور این دو کشور شده است. بلکه در شرایط پیچیده جهان کنونی، این روسیه و چین هستند که به خاطر منافع اقتصادی و استراتژیک خود، به ایران، قدرت برتر خلیج فارس تا دریای مدیترانه، بیشتر نیازمند شده‌اند. البته طبعاً ایران هم مانند روابط با بقیه کشورها، نیاز متقابل متعارف داشته و دارد. اما جمهوری‌اسلامی هیچ وقت به خاطر "نیاز و احتیاج"، استقلال و اصول و مبانی و ارزش‌ها و عزت خود را زیر پا نگذاشته است. ایران اگر می‌خواست از اصول و اقتدار خود صرف نظر کند، و رفع نیاز را بر اصالت و کرامت و شرافت خود ترجیح دهد، در برابر آمریکا و ناتو، عقب نشینی می‌کرد.

در سیاست خارجی نه شرقی نه غربی، طی ۴ دهه گذشته، ایران همواره با شیوه‌ها و تاکتیک‌های پویا و روزآمد و هوشمند، مسیر مستقل خود را پیش برده و در این مسیر، بالطّبع و بالتّبع دوستان و دشمنانی دارد و می‌یابد؛ برخی از دشمنانش شکست می‌خورند و به مرور تبدیل به بی‌طرف و بعضاً دوست می‌شوند. بعضی از دوستانش هم گاهی تبدیل به بی‌طرف یا رقیب و بعضاً افتاده در دام دشمن‌ شده، یا در دوستی خودشان پایدار می‌مانند. بنابراین در این روابط مستمر و متغیر دوستی و دشمنی سیاسی در عرصه جهانی، نظام مستقل مردمی ایران همواره کوشیده بر مبنای ارزش‌ها، منافع، اقتضائات، مقدورات و شرایط، رابطه حکیمانه و مطلوب خود را تنظیم کند. در حدود و ثغور دایره مشخص "هویت و منافع و امنیت ملّی ایران". البته که در کنار کامیابی‌ها و موفقیت‌های بزرگ سیاست خارجی، برخی دولت‌های پیشین اشتباهات تاکتیکی و ناکامی‌هایی هم داشته‌اند. اما مسیر خدشه به استقلال و اقتدار ملی همواره مسدود بوده و مآلاً زیاده‌خواهی‌ها و فشارهای دشمنان، راه به جایی نبرده است.

ضمناً از ابتدای تأسیس نظام جمهوری اسلامی، بر خلاف اتهام شایع نادرست، سیاست خارجی ایران هرگز به مفهوم منفی و متصلّب و واقعیت‌گریز "ایدئولوژیک" نبوده، بلکه همواره پویا و منعطف و عمل‌گرایانه، و توأمان آرمان‌خواهانه و واقع‌بینانه، بوده است. در سیاست خارجی عقلایی ایران، اصول و ارزش‌های اعتقادی در بطن و متن منافع ملّی، تعریف و تعبیه و درهم‌تنیده شده‌اند، و اساساً تعارض و تزاحمی با یکدیگر ندارند که فی‌الواقع اسباب رمی و انتساب به "تعصّب و تصلّب ایدئولوژیک" برای بدخواهان و بدگویان فراهم شود.

البته مدعیان ایدئولوژیک بودن سیاست خارجی نظام، در قبال رویدادهای تاکتیکی پراگماتیستی مانند بیانیه الجزایر و ماجرای مک فارلین و رویکرد تنش‌زدایی و گفتگوی تمدن‌ها و برجام و بسیاری کنش‌های مسالمت‌آمیز و دوستانه دولت‌های مختلف پیشین با آمریکا و اروپا، که اثبات حسن نیت و اتمام حجت داشت، تجاهل‌العارف یا تحریف موضع و موضوع می‌کنند، و یا آنها را به رغم تعدد و تکرار، استثنایی و اساساً خلاف اراده کلان نظام، بر می‌شمرند.

البته باید متذکر شد که در اجرای موارد مزبور و مشابه، خطاها و تخلفاتی در دولت‌ها رخ داد، ولی مدیریت کلان نظام بر آنها اشراف داشت و اگر اساساً با آن تاکتیک‌ها مخالفت می‌داشت، از ابتدا جلوی آنها را می‌گرفت. وجود اختلاف نظرهای سیاسی و جناحی داخل کشور و نوسانات آن موارد هم طبیعی بود، ولی شکست‌ها و ناکامی‌های آنها معلول بدعهدی و دروغ‌پردازی و زیاده‌خواهی و نفاق و عداوت آمریکا و متحدانش بود.

در حالی که در تدبیر آنگونه روش‌های تعاملات خارجی، اصولی مانند انعطاف و نرمش قهرمانانه، خلع مستمسک و بهانه از دشمن، تشخیص و تطبیق با شرایط متحول و اقتضائات متغیر، جابجایی هشیارانه مواضع و خاکریزها و سنگرها، و اخلال در محاسبات و معادلات رقبا و دشمنان، حاکم بر شیوه‌های مدبرانه و عاقلانه جاری در سیاست خارجی کشور بوده است، که بدخواهان و بدگویان، آنها را نادیده می‌گیرند. همچنین در قبال تناقض اتهام تعصب و انجماد ایدئولوژیک به سیاست خارجی، با واقعیت توسعه هوشمند روابط روسیه و چین و پیمان شانگهای و اتحادیه بریکس، وارونه‌گویی و سفسطه و طلبکاری می‌کنند که دیدید گفتیم اینان ایدئولوژی را بر منافع ملی ترجیح دادند.

در قاموس اینان، منافع ملّی ایران فقط در دامن آمریکا و غرب نهفته و لاغیر، جامعه جهانی هم یعنی آمریکا و ناتو و اقمار غرب. از طرفی سال‌ها گفته‌اند و تبلیغ کرده‌اند که نظام با معیارهای ذهنی مذهبی و کلیشه‌های متحجرانه ایدئولوژی با دنیا مواجه شده، اما همزمان به همین نظام خرده می‌گیرند که چرا روابط راهبردی با دولت ملحد چین و دولت ارتدوکس روس و یا دولت‌های کاتولیک ونزوئلا و برزیل و امثالهم برقرار کرده و با مشرکان خارج از اردوگاه غرب، نرد علاقه و محبت باخته است. بالأخره اتهام و جرم نظام، معلوم نیست؛ هر گونه که به اقتضای شرایط و مصالح رفتار کند، انعطاف نشان دهد، تعامل کند، مقاومت کند، مشارکت کند، همواره با دوستان، مروت و حتی گاهی با دشمنان، صبر و مدارا پیشه کند، نزد معاندان و مخالفان خوش‌انصاف، همیشه مبغوض و محکوم و مطعون است. چون همه‌چیز مربوط و نامربوط را هم باید به هم ربط داد، و فقط عیوب و ضعف‌ها و اشکالات این نظام دیده و برجسته شود، و خوبی‌ها و محسناتش هم بایستی مقلوب به بدی‌ها و ذمائم شوند.

اخیراً هم، چون نظام ‌اسلامی در مقابل ظلم و باج‌خواهی و سلطه‌گری غربی‌ها، عقب‌نشینی نکرده، و در آستانه بی‌بازگشت قدرت فرامنطقه‌ای و استحکام کامل درونی قرار گرفته، در آشوب بی‌حاصل پاییز۱۴۰۱، دشمنان با تمام قوا تلاش کردند که ملت ایران را از پا بیاندازند.

اکنون معاندان و عنادخویان و متحیران اهل لجاج و جحود، افسرده و سرخورده از شکست اوهام خویش، تحولات اخیر سیاست خارجی متکی بر پیروزی‌های دهه اخیر ایران و جبهه مقاومت را، تاب نیاورده و آنها را تحقیر و تصغیر می‌کنند، و به مغلطه و لاف و گزاف حقیقت‌ستیزانه، نشانه ضعف و عقب‌نشینی ایران، تصویر و توصیف می‌نمایند. در حالی که حتی بسیاری از رسانه‌های معتبر جهان و کارشناسان سیاسی و برخی مقامات دیپلماتیک، تلویحاً و یا تصریحاً به پیروزی و کامیابی ایران، اذعان کرده‌اند.

طُرفه آنکه مدعیان اپوزیسیون داخل کشور که تلقی و تصور و ادعا می‌کنند جمهوری اسلامی به انحراف رفته، برای مقابله با این انحراف کذایی، مفتون سیاه‌بازی پاییز پدرسالاران اپوزیسیون خارج، عملاً دست به دامن آمریکا و متحدانش شده‌اند. اینان برای داعیه و دعوی اصلاح، منحرف و متمایل به همان دشمنان تاریخی ایران شده‌اند که اساس انقلاب ایرانیان برای مقابله با سلطه آنان شکل گرفت. یعنی، به این سیره و سیاق، راه حل مقابله با انحراف کذایی در نظام، رفتن به آغوش و غلتیدن در دام و دامن انگلیس و آمریکا و صهیونیسم است. گویی مدعیان شکست‌خورده و فرتوت ارتجاع و تجدید نظر طلبی، و ژاژخاهای "ندامت در عصر حیرت" و "نرمالیزاسیون سکولار غرب‌مدار" و "اصلاح‌طلبی آمریکایی"، نه تنها مقام "کدخدا"یی بلکه جایگاه "خدا"یی برای آمریکا و غرب قائل شده‌اند که صریحاً و علناً برای این مُلک و ملّت غیور و دلاور دوران، نسخه پوسیده و ننگین سازش و تسلیم در برابر قلدری و جبّاریت غرب، می‌پیچند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 21
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    16 7
    در قسمت ششم کتاب پمپئو در سایت شما ، دیگه پمپئوی قاتل هم فهمیده بود چین به ایران وابسته است. این قاتل یه نکته مهم هم لو داده بود: نگران این بودند که چین ذخایر دلاری نداشته باشه. یه لات که چک بی محل(دلار) میده به این و اون، زمان پایان رونق چک هاش و رسواییش، زمانی هست که دیگه کمتر کسی چکش رو بخواد... خواهوون نداشته باشه و کسی دیگه چک ها رو دست به دست با هم نمی‌کنه بلکه میایند برای نقد کردن! و آغاز رسوایی و به زندان افتادنش است... اون لات احمق هم هی میگه به خدا حساب فوله فوله، خیالتون راحت، با هم رد و بدل کنید بدون هیچ ترسی، ولی دیره... آمریکای در حالِ سقوط. چون همه ما اینو فهمیدیم... اینکه زمان پایانِ آمریکا رسیده، شور و هیجان نیست، واقعیت و منطق هست... دیگه معامله دلار در ایران رو باید ممنوع کرد
    • US ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      9 16
      نه بابا!چین دنبال نفت مفت بود که ایران در خدمتش بود و هست، وابستگی آن به این دلیل بود و هست
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      10 14
      چین کمونیست به دنبال خالی کردن جیب ماست و لا غیر
    • US ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      1 1
      حرف نزنی میگن لالی؟؟ مجبوری انقدر چرت وپرت بگی
    • IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      6 1
      یکی نیست از این اقایان غزبگرا بپرسه آمریکا دنبال چی بود . به نظر من آمریکا هیچ وقت ایر قدرت نبود ابر قاتل بود که ابر قدرت نبود .
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      0 0
      احسنت ، دقيقأ همینطوره!! فقط یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز و اروپایی‌های نوکرشون هستند که به فکر سعادت ملت‌ها از جمله ملت ما بوده و هستند، قبول نداری برو از مردم ویتنام و عراقی و لیبی و سوریه و یوگسلاوی و.... سؤال کن!!!!
  • هادی IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    16 8
    این مزخرفاتی که بی بی سی و من و تو و اینتر آشغال میگن جملگی تکرار روزنامه ها و سایت های اصلاحطلب داخلیه. مماشات با این جماعت غرب گدا، ایران رو از ریل خارج میکنه.
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    16 9
    چین و روسیه رفقای دوران تحریم اند... حالا اصلاحاتچی ها هرچی میخان روضه بخونن
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      11 7
      بله برای استثمار ما همیشه اماده بودند. ان شاء الله حامیان مستعمران غربی و شرقی در لیالی قدر بصیرت پیدا کنند
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    3 5
    این چه نوع تحلیلی بود؟ تحلیلگر محترم طاهرا وقایع روز را به شیوه عجیب و غریبی تفسیر میکنند!!!
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    11 5
    چی میگید؟؟؟ شرق و غرب ما رو چپاول کردن بعد یه عده دنبال تطهیر اینها هستن.
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    10 1
    خدایا مسئولانی همچون امیرکبیر عطا فرما. به فنا رفتیم از دست این بی کفایتی ها
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    9 4
    تعجب می کنم که هنوز برخی به ماهیت چین و روسیه و اروپا و امریکا پی نبرده اند. واقعا جای تعجب و تاسف دارد
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    8 6
    بابا دیگه طرف باید چی کار کنه که متوجه بشی جز چپاول ما به فکر دیگری نیستند
  • سعید IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    10 6
    تحلیل ابدوغی دقیقا مصداق همین بود
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    8 6
    غربزده ها دشمن نظام هستند. هر کس با این نظام دشمن باشد غربزده با او دوست هست و او را دوست ایران می داند. هر کس با این نظام دوست باشد غربزده با او دشمن هست. آن ها فکر می کنند چین و روسیه به بقای نظام کمک می کنند و سعی می کنند این پیوند را قطع کنند.
    • امین IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      5 2
      غیر از این نیست طرفداران غرب ،فقط بدنبال تخریب ایران دینی هستند
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    6 0
    یهود صهیونیست سامری پرست و نه اهل بنی اسرائیل نقشش همینه مربوط به الان هم نیست چون همراه با شیطان چنان میپیچوننت که نفهمی از کجا سر در آوردی و از این رو به آن رو شدی طوری که شب را روز بجا بیاری با همان شمایل حق بجانب اما توجیه گر افکار شیطانی
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    8 1
    متاسفانه هوچی گری رسانه های غربزده علیه روابط با چین و روسیه جوری فضا را مسموم کرده که حتی مسئولان مومن و انقلابی هم با تردید و تامل و تاخیر قراردادها را امضا می کردند.
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    4 4
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • US ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    2 5
    چقدر شرقگدا ریخته اینجا
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    2 2
    توهم😂😂😂😂.
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    3 3
    واقعیته
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    5 0
    ازجماعت افسادطلب چه انتظاری دارین به خدا اگر اینها نبودند مشکلات ایران در طی این ۴۴سال خیلی کمتر می بودواین همه خسارت به ایران زده نمیشد .سرکارهستند یه جور فتنه می کنند نیستن یه جور دیگه وبدا به حالشون که انقدر چوب لای چرخ انقلابی میزارن که این همه خون برای اون ریخته شده وخدایا خودت ناظری
  • NL ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 6
    ایران به چین و روسیه وابستگی ندارد. انها با توجه به سیاست یک طرفه ما موقعیت مناسب چپاول را پیدا کرده اند. هر دستوری هم بدهند ناچار به اجرا هستید چون تعادل در روابط ندارید. حداقل از عربستان یاد بگیرید
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 3
    چرا بعضی ها آنقدر هذیان می گویند؟
  • علی لشگری IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    سلام ما در این زمان بیش از گذشته نیاز به تبیین مواضع نظام در اتخاذ هر رویکرد داخلی و بین المللی داریم. علی الخصوص باید در اقناع افکار عمومی داخلی جهت همراهی مردم با تصمیمات خردمندانه سیاست های کلی نظام اهتمام لازم را صاحبان قلم و آگاهانه سیاسی بعمل آوردند. زیرا حسب پیشینه فرهنگی اجتماعی ملت ایران همواره فرد و جامعه غربی برتر و موجه بودند ، و شرق و سنبل های آن که همان چین و روسیه باشند دول و ملت‌های غیر قابل اعتماد و عقب مانده تر به ما شناسانده شدند
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    0 0
    قافیه چو تنگ اید ،، شاعر به جفنگ اید ، ضد انقلاب چون محلی برای ابراز وجود ندارن ، به چرند گویی و تحلیل های اب دوغ خیاری روی اوردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس