کد خبر 1480819
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵

امروزه می‌توان فولاد را یکی از مهم‌ترین متریال‌های مصرفی در صنایع مختلف و به‌خصوص صنعت ساختمان‌سازی دانست. انواع محصولات فولادی که در کارخانه‌های مادر ساخته می‌شوند بعد از فراوری نهایی برای ارزش‌آفرینی‌های بیشتر به سمت بقیه کارگاه‌های تولیدی و یا فیلدهای ساختمان‌سازی روانه می‌شوند. در این میان ما قصد داریم تا در این مطلب به تعدادی از رایج‌ترین محصولات ساخته شده از فولاد اشاره‌ای داشته باشیم.

تیرآهن‌های فولادی

ازآنجایی‌که فولاد فرمول شیمیایی مخصوصی داشته و در طی پروسه تولید خود دما و فشار بسیار بالایی را تحمل می‌کند، بهترین گزینه برای ساخت تیرآهن به شمار می‌آید. تیرآهن‌ها وظیفه کنترل و انتقال بارهای وارد بر ساختمان را دارند و ازاین‌جهت استقامت آنها می‌تواند اهمیت حیاتی داشته باشد. تیرآهن‌ها چندین ویژگی بسیار مهم دارند که از اصلی‌ترین آنها می‌توان به مقاومت کششی اشاره کرد. این مقاومت به سازه امکان انعطاف بیشتر در برابر تغییر وضعیت‌ها را می‌دهد و از سرنگون‌شدن تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند.

سازه‌های فولادی که با کمک تیرآهن اسکلت‌بندی می‌شوند همچنین در برابر پدیده‌های ناشی از بارهای زیاد مانند کمانش نیز رفتار بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. در مورد تیرآهن‌ها همچنین می‌توان این نکته را بیان کرد که در شکل‌ها و مقاطع مختلفی ساخته می‌شوند. انواع مقاطع فولادی تیرآهن را می‌توان به دو قسمت بال و جان تقسیم کرد. بال بخش افقی تیرآهن است که در بالا و پایین آن وجود دارد و جان نیز بخش عمودی تیرآهن بوده و این دو باهم تنش‌ها و نیروهای وارد بر سازه را دفع می‌کنند.

انواع محصولات فولادی رایج در بازار

انواع تیرآهن‌های فولادی

میلگردهای فولادی

این اواخر که قیمت محصولات فولادی نسبتاً افزایش داشته است، تمایل افراد به ساخت سازه‌های بتنی بیشتر شده است. همه افراد فعال در صنعت ساختمان می‌دانند که بتن در برابر نیروهای نرمال و فشاری رفتار بسیار خوبی داشته و می‌تواند تراکم زیادی را تحمل کند؛ اما متأسفانه رفتار آن در برابر کشش به‌مراتب ضعیف‌تر از فولاد است. در میان انواع محصولات فولادی اما میلگردها مقاطعی هستند که به ما کمک می‌کنند تا بهتر بتوانیم این رفتار بتن را اصلاح کنیم.

در حقیقت با ترکیب بتن و میلگرد و ساخت سازه بتن‌آرمه شما یک ساختمان ایمن در برابر تنش‌های کششی و فشاری خواهید داشت. جالب است بدانید که میلگردها علاوه بر کمک به بتن برای بهبود خاصیت‌ها، برای تقویت رفتار سازه‌های فولادی و بنایی نیز به کار برده می‌شوند. امروزه آجرها و بلوک‌های جدیدی وارد بازار شده است که در جداره‌های خود منافذی جهت عبور میلگرد دارند تا از این طریق بتوانند بارهای کشش را بهتر حمل کنند.

ورق‌های فولادی

از میان انواع مقاطع فولادی، ورق‌ها محصولاتی هستند که کاربردهایشان تنها به صنعت ساختمان محدود نمی‌شود و می‌توان آنها را در همه کارگاه تولیدی پیدا کرد. ازآنجایی‌که فولاد ویژگی‌های مقاومتی بسیار خوبی دارد و ورق‌ها نیز برای ساخت تولیدات مختلف کاربرد زیادی دارند، پس می‌توان این‌طور برداشت کرد که ورق فولادی یک آیتم ثابت برای همه فعالیت‌های صنعتی است. ورق‌های فولادی در پوشش قاب‌ها در ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند.

علاوه‌برآن تمامی مخازن تحت‌فشار، ابزار و وسایل کاوش در معدن، ماشین‌آلات مختلف، دستگاه‌ها و سازه‌های محافظ به ورق‌های فولادی نیاز دارند. در نهایت نیز باید به کاربردهای وسیع ورق‌های فولادی در ساخت کشتی‌ها و قایق‌ها و حتی صنایع و تجهیزات نظامی اشاره کنیم.

انواع محصولات فولادی رایج در بازار

کاربرد ورق‌های فولادی در صنعت

لوله‌های فولادی

در میان انواع محصولات فولادی شاید خواص و ویژگی‌های لوله‌های فولادی کمتر از بقیه شناخته شده باشد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای لوله فولادی این است که بتواند وزن ساختمان را آن هم در زمان ضعیف‌بودن خاک تحمل کند. این ویژگی در زمان شمع‌بندی تأسیسات فوق سنگین استفاده می‌شود. همچنین در زمان‌هایی که استفاده از لوله‌های پلاستیکی ممکن نباشد، به‌کارگیری این لوله‌ها می‌توانند بهترین گزینه باشند.

کابل‌های فولادی

تصوری که همه افراد از فولاد دارند صلبیت و تغییر شکل‌های بسیار ناچیز در مقیاس‌های بزرگ است؛ اما از این متریال می‌توان کابل‌های فولادی تولید کرد که علاوه بر مقامت بسیار بالا کاملاً منعطف و شکل‌پذیر باشند. البته در میان انواع محصولات فولادی شاید کمتر به این آیتم برخورد کنیم و غالباً با مقاطعی چون شمش، قوطی و مفتول سروکار داشته باشیم. بااین‌حال اما در سبک‌های نوین ساختمان‌سازی، به‌کارگیری کابل در بتن نیز مرسوم شده است و اتفاقاً نتایج خوبی هم به دنبال داشته است.

انواع محصولات فولادی رایج در بازار

مقطعی از کابل فولادی

کلام آخر

ما در این مقاله برای شما تعدادی از پرکاربردترین محصولات و مقاطع فولادی که در بازار یافت می‌شوند را معرفی کردیم. دانستیم که تیرآهن و میلگرد از انواع محصولات فولادی هستند که کاربرد گسترده‌ای در صنعت ساختمان‌سازی دارند. همچنین به لوله‌های فولادی اشاره کردیم که برای شمع‌بندی پی تأسیسات به کار برده می‌شوند. ورق‌های فولادی از دیگر مقاطعی هستند دست ما را برای تولید سازه و وسایل مختلف باز می‌گذارند. در نهایت نیز کابل فولادی و مزایای آن برای شما توضیح داده شد.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس