کد خبر 1481723
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۲
اقبال مخاطب به «محفل» و نیازجامعه به محتوای قرآنی

برنامه تلویزیونی محفل موفق‌ترین برنامه صدا و سیما در حوزه قرآنی محسوب می‌شود که ضمن جلب نظر و رضایت مخاطبان موفق شد زمینه تحسین و تمجید برخی استادان قرآنی کشور را به وجود بیاورد.

به گزارش مشرق، برنامه قرآنی محفل بدون شک موفق‌ترین برنامه مناسبتی و قرآنی است که تا کنون در ساختار برنامه‌سازی تلویزیون روی آنتن صدا و سیما رفته‌است.

شاخصه‌های متنوعی برای احصای این موفقیت در دسترس است که از آن جمله می‌توان به بهره‌گیری مناسب از ظرفیت قابل اعتنای جامعه قرآنی کشور و میدان دادن به نخبگان نوجوان و جوان این عرصه بدون تنگ نظری و تهرانیزه شدن اشاره کرد.

این برنامه با حضور قاریان و حافظان برتر قرآن و استعدادهای برتر قرآنی ایران و جهان و ارائه هنرمندانه و دیدنی همراه شد و مورد استقبال بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر و همچنین کارشناسان قرار گرفت.

سید محمدحسین هاشمی گلپایگانی، تهیه‌کننده برنامه «محفل» درباره چگونگی شکل‌گیری ایده اولیه این برنامه به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: ایده محفل از آنجایی آمد که ما به دنبال ساخت برنامه‌ای بودیم که با محوریت قرآن باشد. ما به دنبال این بودیم که برای ماه مبارک رمضان، یک برنامه قرآنی با مخاطب بالا و جذاب داشته باشیم.

وی در ادامه می‌افزاید: ما به یک قاری جوان نیاز داشتیم که نسل جوان به این موضوع توجه کنند و البته بسیار خوشخوان و توانمند باشد که حامد شاکرنژاد را انتخاب کردیم. نیاز به یک پیشکسوت حوزه قرآن داشتیم که حاج احمد ابوالقاسمی را انتخاب کردیم که البته بسیار قاری خوبی هستند. دنبال یک روحانی بودیم تا در عین اینکه قرائت و تلاوت قرآن داریم، مفاهیم قرآن را انتقال بدهد. به حاج آقای قاسمیان رسیدیم که یک روحانی هستند که با نسل جوان در ارتباطند و خودشان دانشگاهی هستند و در دانشگاه شریف درس خوانده‌اند. آقای حسنین الحلو از کشور دوست و همسایه ما یعنی عراق در برنامه حضور داشتند که خود ایشان به عنوان یک چهره تلویزیونی در عراق شناخته شده‌اند و تحت عنوان مجری در برنامه وجیهاً بالحسین حضور دارند و کاملاً به فضای برنامه‌سازی آشنا هستند. آقای رضوان درویش هم یک انشاد خوان و استاد لحن شناخته شده در جهان اسلام هستند.

وی در مورد احتمال تولید فصل‌های بعدی این برنامه خاطر نشان می‌کند: «ساخت فصل‌های بعدی محفل، تصمیم مدیران شبکه و تلویزیون است، اما به خاطر بازخوردها و استقبال‌ها از برنامه گویا تصمیم بر این است که برای ماه مبارک رمضان سال آینده محفل داشته باشیم. ما از مصاحبه با حدود هزارو۸۰۰ سوژه از سراسر جهان به این ۱۵۰ سوژه رسیدیم و معیار اصلی ما برای نهایی کردن سوژه‌ها و شرکت کنندگان علاوه بر قرآنی بودن، جذاب بودن سوژه‌هاست.»

بنابر این گزارش شاید تا پیش از برنامه محفل بسیاری از مخاطبان نمی‌دانستند که تلاوت قرآن یا حتی انشاد و تواشیح در قالب دستگاه‌های موسیقی انجام می‌شوند.

یکی دیگر از نقاط مثبت و قابل تحسین این برنامه معرفی نوابغ قرآنی و تفسیری است که در خانواده‌های کاملاً معمولی و حتی روستایی ساکن در مناطق دور و نزدیک کشورمان است.

یکی از این نوابغ همان دختر بچه هشت ساله‌ای بود که مادرش خانه‌دار بود و پدرش کشاورز، اما توانسته بود در سن شش سالگی حافظ کل قرآن کریم بشود و در کنار این اقدام بزرگ به مباحث تفسیری آیات قرآن نیز تسلط اعجاز گونه‌ای پیدا بکند تا جایی که باعث بهت و حیرت داوران برنامه و بسیاری از مخاطبان آن (با توجه به بازخوردهای بعدی این قسمت از برنامه محفل) گردد.

تولید برنامه‌های جذاب قرآنی مثل محفل نشان می‌دهد که هم ظرفیت تولید چنین برنامه‌هایی در بین برنامه‌سازان ما وجود دارد و هم مخاطبان زیادی وجود دارند که نسبت به برنامه‌های قرآن و موضوعات مرتبط با آن به شرط رعایت سلیقه و جذابیت در آنها، علاقه‌مندی زیادی دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • @m_keyana IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    0 0
    برنامه ی ۲۹ فروردین که آقای دکتر سهیل اسعد را آوردند فوق العاده بود. اولین شبی هست که نگاه می کنم برنامه را‌. با اینکه حافظ قرآن هستم ولی چند شب قبل چند ثانیه از ادا اصول های داورها را دیدم و به نظرم سبک آمد ولی امشب وقتی کانال ها را بالا پایین می کردم توجهم را این برنامه جلب کرد و خوشحالم که برنامه را از دست ندادم. غبطه خوردم که چرا من مثل سهیل اسعد انقدر توفیق کار خیر ندارم.
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
      0 0
      سلام به نظر بنده شوخی های داوران هم به نوبه ی خودش به جا بود و باعث نشاط برنامه بود و برنامه را از خشکی در می‌آورد شوخی هایی که با هم داشتن کاملا مودبانه بود و در آن غیبت و دروغ و تمسخر و بد آموزی نداشت.محفل برنامه ی بسیار عالی بود. تشکر از همه دست اندرکارانش...
  • علی افصحی IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    0 0
    نرکیبی بودن برنامهٔ محفل مهم ترین شاخصهٔ این برنامهٔ در تراز نظام اسلامی است. برنامه نه زیاده گویی دارد نه تک ساحت است. محفل همانند کنجکاوی های نسل انقلاب است به همه معروفات سرک کشیده و لحطاتی با آن ها انس گرفته اشک شوق ریخته یا خنده از ته دل میزند، نه خود را به خندیدن زده و خنده مصنوعی را هم حاضران و هم بینندگان ، تحمیل کند. در محفل همه امور جاری پیرامون از مشکل گرفته تا موفقیت همه رنگ آمیزی قرانی می گیرد.محفل یک برنامهٔ خطی نیست بلکه ترکیبی است همچون بهار هم باران دارد و هم باد مفرح و هم آفتاب روح بخش. خسته کننده نیست و آداب متظاهرانهٔ متحجرانه ندارد بلکه همانندهر موجود زندهٔ دیگر از شرافت ذاتی برخوردار است. آغازگر این « گونهٔ » مدرن از برنامه سازی از « حسینیهٔ معلی » شروع شد . در این دو برنامه نشان داده شد که به جای تقلید مهوع از برنامه های آمریکایی و غرب وحشی به مانند اکثر بخش های خندوانه و دورهمی و...که هیچ اصالتی نداشته و آورده ای برای مخاطب ندارد و صرفاً چهره های بی بعد و مسرف را به رخ ببیننده کشیدن است و خروجی اش هم پست طینت هایی به مانند برزو ارجمند ، اشکان خطیبی ، احسان کرمی ، حمید فرخ نژاد ، کتایون ریاحی و... است که به دو برنامهٔ دورهمی و خندوانه سنجاق شده بودند که سر از جهنم فتنه پلشت « زن زندگی هرزه گی» درآورده و ارتجاع سلطنت را مثلاً تقویت کردند!! محفل را نباید برنامهٔ مناسبتی کرد چرا که قرآن و معارفش مناسبتی نیست بلکه جاری در زلال زندگی است و مثل وعده های غذایی است که باید برای سلامتی ذهن و ضمیر و روح روان به طور منظم باشد. ان شاءالله.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس