درباره «ع. صاد» چه می‌دانید؟/ محکمه‌ای برای یک روحانی!

تیزر تازه مستند «برای پس از مرگم» به کارگردانی عبدالرضا نعمت‌الهی رونمایی شد.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش مستند، تجربی و پویانمایی، تیزر تازه مستند «برای پس از مرگم» به کارگردانی عبدالرضا نعمت‌الهی رونمایی شد.

بیست و دوم تیرماه هزار و سیصد و هفتاد و هشت، در راه گرگان به مشهد، یک خودروی سواری با یک مینی‌بوس تصادف کرد. در میان چند نفری که در این سانحه کشته شدند، استاد علی صفایی حائری معروف به عین صاد هم بود. تهران غرق بحران کوی دانشگاه بود و خبر درگذشت او در میان تیترهای جنجالی آن روزها گم شد.

«برای پس از مرگم» ساخته عبدالرضا نعمت‌الهی درباره علی صفایی حائری است. روحانی پیشرویی که در زمان حیاتش قدر ندید و تا سال‌ها آثار و مجالسش با محدودیت‌هایی همراه بود.

فیلم، متمرکز است بر طرح شایعات و ابهاماتی که درباره زندگی و فعالیت‌های علی صفایی وجود داشت. محور روایت فیلم، جلسه‌ای است که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سال ۱۳۶۱ درباره علی صفایی برگزار کرد. عین. صاد به آنجا دعوت شده بود تا از دیدگاه و منش او دفاع کند اما فضای ملتهب آن سال‌ها، جلسه را به مسیر دیگری برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حمیدرضا IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    1 0
    روحش شاد .تحولات سیاسی اجتماعی دهه هفتاد نقاب از رخ بسیاری ازمنتقدین استاد صفایی حایری کنار زد وباطن پلشتشان راهویدا ساخت!
  • هادی IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    3 0
    خدا رحمتش کنه
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    1 1
    ع ص عباس صوفیانی تو سریال پوست شیر بود... فقط همینو میدونم😂😂😂
  • علی افصحی IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    4 1
    عین -صاد در یک کلمه از جمله جریانات موازی با فقه پویا و انقلابی امام خمینی بود. کودکان فکری امروز نمی توانند تصویر درستی از این فرد بدهند . چون به ظاهر و در بیشتر آثارش با بهره گیری از ردیف کردن مترادف های کلمات ، ذوقیاتی مطرح می کرد. مغز و اساس تفکر عین - صاد اما زمانی مشخص شد که چند جزوه در پیرامون حکومت اسلامی نوشت او در جزوه هایی به نام « تحلیلی نو از حکومت دینی ، امامت طرح حکومتی شیعه ، مشکلات حکومت دینی و...» خیلی صریح و روشن نوشت « تشکیل حکومت اسلامی پیش از تربیت کادر مناسب انحراف و غیرکارآمد است » دیدگاهی که تنه به تنهٔ جریاناتی چون انجمن حجتیه و آرمان مستضعفین ، سازمان منافقین می زد. او معتقد به پیشتاز بود البته سواد نداشت که با این لفظ بیان کند اما می گفت همان طور که حضرت حجت زمانی قیام می‌کند که سیصد و سیزده نفر کادر دارد حکومت اسلامی هم باید زمانی تشکیل شود که کادر داشته باشد. و چون چنین کادری نداشته اقدام امام خمینی به تشکیل حکومت خطای مهلک بود ! البته به این صراحت جرأت نداشت و بدون اسم بردن از حضرت امام ، اقدام به تشکیل حکومت اسلامی بدون داشتن یار ( کادر ، پیشتاز یا حزب پرولتاریا ) را اقدامی کور و بی سرانجام می دانست در کتاب « تحلیلی نو از حکومت دینی » ضمن نقد همهٔ جریاناتی که به تشکیل حکومت دینی اهتمام داشته اند به ویژه امام خمینی ، مطرح کرده که تا زمانی ما کادر حرفه ای متدین برای ادره حکومت تربیت نکرده ایم نباید دست به تشکیل حکومت بزنیم . چاپ این دست جزوه ها بود که جامعهٔ مدرسین حوزه علمیهٔ قم ، این پاسداران میراث فقه پویای شیعه را بر آن داشت او را به جلسهٔ استماع دعوت کنند اما اجل مهلتش نداد که اگر این جلسات به نتیجه می رسید مشخص می شد که افرادی که گرد عین-صاد را گرفته و شبه فرقهٔ به ظاهر سلوکی را تشکیل داده‌اند چیزی جز به روز کردن منویات انجمن حجتیه ، منافقین ، نهضت آزادی و حتی حزب توده در نظریهٔ تشکیل حکومت ، نیست. پس از مرگ عین -ص طرفدارانش همه در احزاب اصلاحات آمریکایی گرد آمدند . از جمله منوچهر محمدی تهیه کننده که علیه سازمان سینمایی دولت انقلابی جناب رئیسی شمشیر کشیده و پای خاتمی بود ، محمود علیزاده طباطبایی وکیل خاندان هاشمی ، اصلاحات آمریکایی ، بهائیان ، ضد انقلاب ، مهاجرانی ، و عضو شورای مرکزی حزی « کارگذاردن به کار نظام اسلامی » و..بودند
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    کتاب هاشون وسخنرانی هاشون زندگی من و متحول کرده در عجبم چنین اساتیدی بودند و رادیو تلوزیون ایران در چنبره اختاپوس صفتان است چرا چنین افرادی گم نام اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس