کد خبر 1483094
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
ایرانی

مردم ایران، رمضان امسال بیشتر از سال‌های گذشته مشارکت اجتماعی خود را به نفع نیازمندان به نمایش گذاشتند

به گزارش مشرق، ماه مبارک رمضان امسال فرصت خوبی بود تا مردم بار دیگر همدلی، همراهی و مهربانی خود را در ‌ماه ضیافت الهی به رخ همگان بکشند؛ مردمی که به‌گفته خیلی از رسانه‌های غربی و بدخواهان نظام جمهوری اسلامی و تبلیغات گسترده‌شان، امسال هشت‌شان گرو نه‌شان بود و به سختی از پس هزینه‌های زندگی خودشان برمی‌آمدند، اما همین مردم در ‌ماه مهمانی خدا با افزایش مشارکت‌هایشان در طرح‌های مختلف حمایت از نیازمندان جامعه و دستگیری از ایتام، ثابت کردند که باید آنها را به‌گونه‌ای دیگر قضاوت کرد. مشارکت شیرین مردم در دستگیری از نیازمندان جامعه، رمضان امسال در همه بخش‌ها دیده می‌شد؛ چه در بخش حمایت از ایتام، چه در گستردن سفره‌های مهربانی افطار و شام و میزبانی از نیازمندان جامعه و حتی کمک به آزادی زندانیان.

حامیان ایتام بیشتر شده‌اند

سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) اعلام کرده حامیان طرح اکرام و ایتام امسال ۷۵درصد بیشتر از سال گذشته بوده‌اند: «در ‌ماه مبارک رمضان امسال ۱۷۰هزار حامی جدید در طرح اکرام ایتام و محسنین ثبت‌نام کرده‌اند؛ این در حالی است که ۱۲۰هزار نفر هم از طریق ارسال عدد یک به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۳۳۳۳ آمادگی خود را برای حمایت از کودکان یتیم اعلام کرده‌اند که فرایند ثبت‌نام از این حامیان در دست انجام است.» به‌گفته رئیس کمیته امداد، تا پیش از ‌ماه رمضان حدود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر حامی، حمایت از ۴۳۰هزار فرزند یتیم تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی(ره) را تعهد کرده بودند که با افزایش تعداد حامیان جدید پیش‌بینی می‌شود کیفیت زندگی این ایتام روزبه‌روز بهتر شود.» با احتساب ۲۹۰هزار حامی جدید ثبت‌نام‌کننده در طرح اکرام ایتام و محسنین، پیش‌بینی می‌شود تعداد حامیان ایتام کمیته امداد به یک‌میلیون و ۴۹۰هزار نفر برسد؛ رقم قابل‌توجهی که حکایت از مهربانی و نوع‌دوستی مردم ایران دارد. در کمیته امداد امام‌خمینی(ره) حالا به پشتوانه همین مشارکت‌های مردمی برنامه‌های خوبی قرار است به نفع ایتام اجرا شود که مهم‌ترین‌شان راه‌اندازی صندوق آتیه ایتام است. بختیاری می‌گوید: این موضوع در برنامه هفتم توسعه لحاظ شده و هدف از ایجادش هم تضمین آینده کودکان یتیم و توانمند کردن آنهاست.

سفره‌های اطعام مهدوی

البته ثبت‌نام حامیان ایتام تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، تنها طرح حمایتی این نهاد از مددجویان تحت پوشش در ‌ماه مبارک رمضان نبود، بلکه در تمام طول این ‌ماه عزیز و با مشارکت مردم نیکوکار ایران هزاران سفره اطعام مهدوی هم در سراسر کشور پهن شد تا مددجویان دورش بنشینند و یک شب خاطره‌انگیز را کنار خیرین تجربه کنند. در استان کرمان ۱۱۰آشپزخانه اطعام مهدوی راه‌اندازی شده بود و در دهه اول ‌ماه مبارک رمضان بیش از ۴۱۲هزار پرس غذای گرم بین مددجوبان و محرومان این استان توزیع شد. در خوزستان هم خیرین ۱۸۰آشپزخانه طرح اطعام مهدوی راه‌اندازی کردند تا هم افطاری ساده را میزبان نیازمندان باشند، هم با طبخ غذا و توزیع غذای گرم همراه و همدل خانواده‌های نیازمند شوند.

ایرانی‌ها بخشنده‌تر شده‌اند

به استقبال مهرواره‌ها

سازمان بهزیستی اما امسال یک طرح جدید و متفاوت را با مشارکت خود مردم در راستای حمایت از نیازمندان به نام طرح ملی مهرواره اجرا کرد. البته بهزیستی و مردم مشارکت‌جو در اجرای این طرح تنها نبودند؛ سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بسیج مستضعفان و بنیاد کرامت رضوی هم در این طرح همراه بودند. این طرح درواقع با محوریت مراکز مثبت زندگی به‌عنوان نمایندگان بهزیستی و مساجد به‌عنوان پایگاه‌های سازمان تبلیغات در سطح محله‌ها اجرا شد. رویکرد اصلی این پویش مردم‌محور، شناسایی و حل مسائل مددجویان ساکن محله‌های شهری و روستایی با کمک کنشگران محلی و معتمدان هر محله بود. به‌گفته رئیس دبیرخانه شورای مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور، هدف از ایجاد این پویش، آشنایی با مسائل و مشکلات مددجویان بهزیستی ساکن در محله‌های مختلف از طریق همنشینی و ارتباط با آنها، رفع حداقل یک مشکل از میان نیازهای مددجویان تحت پوشش بهزیستی ساکن محله، امیدافزایی در میان جامعه هدف تحت پوشش بهزیستی از طریق پیگیری رفع نیازها و حل مسائل به‌صورت مردمی، تقویت همدلی میان مجموعه‌های مردمی در سطح محله‌ها از طریق تعریف اقدام مشترک در راستای ایجاد لبخند بر لبان مستضعفان محله و... میان معلولان مستقر در منازل سطح محله، بانوان سرپرست خانوار سطح محله، مراکز نگهداری معلولان، مراکز نگهداری سالمندان، مراکز شبانه‌روزی نگهداری کودکان بدسرپرست و ایتام، مراکز نگهداری کودکان کار و مراکز بازتوانی و ترک اعتیاد بود؛ طرحی که با استقبال خوب مردم روبه‌رو شده و حالا قرار است تا عید غدیر هم ادامه یابد. محسن صیاد می‌گوید در طرح مهرواره در محضر ولی‌نعمتان به‌دنبال آن هستیم از طریق ایجاد همدلی و هم‌افزایی تشکل‌های فعال مردمی محله‌های کشور جریانی مردم‌پایه و مسئله‌محور را در راستای ایجاد لبخند و حل مشکلات مددجویان تحت پوشش بهزیستی ساکن در محله‌ها ایجاد کنیم. شاید در این طرح اعداد و ارقام خیلی خودنمایی نکنند، اما آنچه مهم است افزایش همدل شدن مردم با همدیگر و تقویت روحیه نوع‌دوستی در جامعه است.

افزایش ۵۰درصدی مشارکت خیرین در طرح هلال رحمت

در کنار بهزیستی و کمیته امداد، جمعیت هلال‌احمر هم امسال رمضان با جلب مشارکت خیرین، طرح‌های حمایت از نیازمندان خوبی اجراکرد. به‌گفته وحید سلیمی، معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر کشور، مشارکت خیرین و نیکوکاران در پویش هلال رحمت امسال ۵۰درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل رشد داشته است؛ مشارکتی که به ۲شکل مستقیم و غیرمستقیم در تامین اقلام موادغذایی برای نیازمندان صورت گرفت. به‌گفته او، ۱۳هزار و ۱۱۵خیر و داوطلب عضو جمعیت هلال‌احمر ۹۸هزار و ۷۱۸سبد معیشتی را برای نیازمندان تحت پوشش این جمعیت آماده کردند: «‌همچنین ۱۲هزار و ۴۷۶بسته غیرمعیشتی در قالب پویش یادشده تامین و از این تعداد ۷هزار و ۷۱۸بسته بین ۳۳هزار و ۸۴۴بهره‌ور توزیع شده است.» برپایی سفره‌های مهربانی در قالب ضیافت افطار هم یکی دیگر از برنامه‌های حمایتی سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در طرح همای رحمت امسال بود که در این بخش هم هلال‌احمری‌ها موفق شدند ۳۱۶سفره مهربانی در محله‌ها جامعه هدف طرح توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور ۲۰۲۰محله کمتر برخوردار کشور پهن کنند و ۶۷۷سفره نیز در سایر مناطق و محله‌های محروم به‌عنوان ضیافت افطاری بگسترند که بالغ بر ۱۵۶هزار و ۵۶۵روزه‌دار نیازمند، مهمان این سفره‌ها بودند. جالب است بدانید در میان تمام استان‌های کشور که الحق در اجرای طرح هلال رحمت امسال سنگ تمام گذاشتند، استان‌های فارس، گلستان و آذربایجان‌شرقی رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند. آمارها حکایت از آن دارد که مردم استان فارس ۶۰درصد مجموع کمک‌های جمع‌آوری شده در قالب طرح هلال رحمت را به‌خود اختصاص داده‌اند.

ایرانی‌ها از خونشان هم بخشیدند

از مهربانی مردم ایران هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. ایرانی‌هایی که در کنار گذشتن از مالشان برای کمک به همنوعان خود، از جانشان هم در این راه مایه می‌گذارند. مردم امسال بنابر اظهارات وزیر بهداشت، ۲۷درصد بیشتر از سال گذشته خون اهدا کرده‌اند. بهرام عین‌اللهی می‌گوید: مشارکت مردم در اهدای خون آن هم در شب‌های پربرکت قدر آنقدر خوب بود که با وجود اینکه در سال‌های گذشته بعضا در ماه مبارک رمضان و در ایام نوروز ذخایر خونی کشور کاهش داشت، اما امسال که این دو مناسبت با هم مقارن شده بود نه‌تنها کمبودی نبود، بلکه تنها در شب‌های مبارک قدر شاهد رشد ۲۷درصدی اهدای خون نسبت به‌مدت مشابه در سال قبل بودیم.

به شوق آزادی زندانیان نیازمند

اما از هر چه بگذریم قصه آزادی زندانیان بدهکار با کمک مردم خیر و نیکوکار قصه‌ای شیرین و دلچسب است که نمی‌توان از آن گذشت؛ قصه‌ای که هر سال تکرار می‌شود، اما امسال جوش و خروشش از طرف مردم خیلی بیشتر بود؛ مثلا مردم استان مرکزی امسال ۱۴۰برابر بیشتر از سال گذشته برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد کمک کرده‌اند یا در اصفهان مردم امسال ۵۰درصد بیشتر از سال‌های گذشته برای آزادی زندانیان آستین بالا زده‌اند. رئیس هیأت امنای ستاد دیه کشور می‌گوید طبق گزارش‌های ارسال شده رمضان امسال نصف‌جهان با برپایی ۷۹آیین گلریزان حضوری و تلویزیونی در مجموع مشارکت ۴۳هزار و ۴۶۰نیکوکار را تا روز ۲۹رمضان جلب کرده و با جمع‌آوری مبلغی معادل ۸۲میلیارد و ۴۲۰میلیون تومان مقدمات آزادی ۲۷۴بدهکار مالی و محکوم به پرداخت دیات جرائم غیرعمد را فراهم کرده‌اند که این آمار استان اصفهان را در صدر فهرست مربوط به استخلاص محبوسان غیربزهکار قرار داده است.» شاید مانند خیلی از کشورهای دیگر مشکلات اقتصادی زندگی‌ خیلی از ماها را تحت‌تأثیر قرار داده باشد، اما فرق ایران با دیگر کشورها در همین مهربانی مردمش خلاصه می‌شود؛ مردمی که همواره و در هر شرایطی پشت هم ایستاده‌اند و با حمایت از یکدیگر می‌کوشند روحیه بشردوستی و نوع‌دوستی را در خود تقویت کنند.

منبع: روزنامه همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    1 0
    کاش دولت هم بخشندگی رو از ایرانیان یاد بگیره و هزینه های سرسام اور گاز رو اصلاح کنه
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    0 0
    بخدا رسیدن.
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    0 0
    باید رد پای منبع این پولها بالاخره مشخص بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس