image-20230425134559-2.png

سید عطاءالله مهاجرانی در نشست «ایران آینده؛ بیم‌ها و امیدها» در رایزنی فرهنگی ایران در پاریس به ایراد سخنرانی پرداخته و اولین نقطه امید برای ایران و جمهوری اسلامی امروز را اقتدار نظامی-امنیتی دانست.

سرویس سیاست مشرق- سید عطاءالله مهاجرانی در نشست «ایران آینده؛ بیم‌ها و امیدها» در رایزنی فرهنگی ایران در پاریس به ایراد سخنرانی پرداخته و اولین نقطه امید برای ایران و جمهوری اسلامی امروز را اقتدار نظامی-امنیتی دانسته است.

مهاجرانی با اشاره به دیدگاه‌های مختلف جامعه پس از اتفاقات سال گذشته بیان کرد: بعد از اغتشاشات در ایران ما شاهد بودیم که چگونه افراد براساس نظراتی که خودشان پیدا می‌کردند یا دیدگاهی که داشتند به داوری می‌رسیدند که در عمل با واقعیت منطبق نبود.

سید عطاءالله مهاجرانی درخصوص داریوش همایون، یکی از چهره‌های اسبق اپوزیسیون جمهوری اسلامی اظهار کرد: داریوش همایون متولد ۱۳۰۷ بود که ۱۳۸۹ فوت کرد. این فرد باشعورترین چهره اپوزیسیون جمهوری اسلامی بود. در واقع آدمی متفکر، صاحب نظر و صاحب سبک در سخن گفتن و نوشتن که در دهه آخر عمرش طرفدار نظام جمهوری اسلامی شده بود و قائل بود: «بحث دموکراسی و آزادی اولویت من نیست و بحث حفظ ایران اولویت من است و الان چون همه تلاش می‌کنند که ایران را به‌عنوان یک کشور به‌لحاظ ملی و سرزمینی تجزیه کنند، من کنار جمهوری اسلامی ایستاده‌ام.»

همچنین عطاءالله مهاجرانی در پاسخ به این سوال که چرا جمهوری اسلامی علی‌رغم پیش‌بینی مخالفانش در تمام این سال‌ها سقوط نکرده تصریح کرد: اکثریتی از مخالفان به این رژیم عمری کمتر از ۴ سال را نسبت می‌دادند که در سال ۱۳۶۲ داریوش همایون اعلام می‌کند: «چطور ممکن است که این رژیم ۴ سال عمر کرده و مخالفان چنین عمری را برای آن قائل نبودند.» ۲۱ سال بعد همین داریوش همایون در مقاله‌ای که به‌مناسبت ۲۲ بهمن نوشته و در کیهان لندن و بعدا در کتاب هزار واژه نیز منتشر شده در رابطه با این موضوع صحبت می‌کند.

وی در ادامه افزود: ابوالحسن بنی صدر یکی دیگر از مخالفان جمهوری اسلامی بود که در سال ۱۳۶۰ می‌گفت که جمهوری اسلامی قطعا ساقط می‌شود؛ اما امروز ۴۲ سال از آن سال می‌گذرد و جمهوری اسلامی پابرجاست.

مهاجرانی با اشاره به منابع در دسترس از زمان پهلوی تاکید کرد: ما برای دروغ نظام پهلوی دو رفرنس مهم داریم؛ یکی یادداشت‌های اسدالله علم و دیگری تاریخ شفاهی هاروارد است. دانشگاه هاروارد یک سلسه تاریخ شفاهی مربوط به دوران پهلوی منتشر کرده که در آن با مسعود رجوی مصاحبه کرده است.

مهاجرانی ادامه داد: مسعود رجوی در سال ۱۳۶۰ در آن مصاحبه می‌گوید: «با مرگ آیت‌الله خمینی جمهوری اسلامی سقوط می‌کند. از مرگ آیت‌الله خمینی در سال ۱۳۶۸ تا الان این همه سال گذشته و معلوم نیست مسعود رجوی زنده است یا نیست اما جمهوری اسلامی همچنان پابرجاست.

عطاءالله مهاجرانی با تاکید بر اهداف آمریکا و اسرائیل مبنی‌بر نابودی جمهوری اسلامی اظهار کرد: آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها برای نابودی نظام جمهوری اسلامی و تقسیم ایران که استراتژی همیشگی آن‌ها بوده است، همه کار کرده‌اند. بن گورین در بدو تاسیس اسرائیل می‌گوید: «دشمن آینده اسرائیل، هر کشور بزرگ در منطقه است و باید تمام این کشورها تجزیه شوند.»

وی همچنین افزود: در نظر داشته باشید که سفری که هایزر به ایران داشت طراحی یک کودتای نظامی علیه انقلاب بود. آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها هیچ‌وقت گزینه سقوط و براندازی جمهوری اسلامی را از روی میزشان برنداشتند. البته اینکه به این خواسته نرسیدند، به این معنا نیست که نخواستند بلکه نتوانستند.

عطاءالله مهاجرانی همچنین روایتی از توصیه اسدالله علم به شاه در مورد ربع پهلوی بیان می‌کند که اسدالله علم در خاطراتش می‌گوید: «به محمدرضا گفتم این پسر مشغول یک پرستار فرانسوی است و باید تربیت مردانه پیدا کند. برای این پسر یک مربی بگذار که فرهنگ، زبان و تاریخ ایران را بداند و حتی پیشنهاد دکتر فضل‌الله رضا رئیس دانشگاه تهران وقت را نیز به او دادم.»

وی همچنین بیان کرد: زبان اول شاه و فرزندان او فرانسه بوده و زبان دوم فارسی است. در کتاب شاه و معمای هویدا حتی آمده است که شاه و هویدا وقتی می‌خواستند درددل کنند به زبان فرانسوی با یکدیگر صحبت می‌کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    0 2
    سلام سید، درود.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    4 2
    چه خوب که مسئول یک مملکت باسواد باشد اشنا به زبان های دیگر باشد و بخورد تا اینکه مفت خور بیسوادی باشد که دوزار نمی ارزد و چپاول کند
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    12 14
    زنده باد مهاجرانی
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      2 3
      مهاجرانی کم خیانت نکرد به این مملکت. خدا لعنتش کنه... چقدر هم پیر شده. زوده که نزد خداوند محاکمه سختی بشه...
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    11 18
    اين فتنه گر را چرا راه دادین تو رایزنی فرهنگی ایران؟!
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      2 4
      تو خوبی!
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    2 0
    اين فتنه گر را چرا راه دادین تو رایزنی فرهنگی ایران؟!
  • FI ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    17 7
    زبان اول پسرش هم حتما انگلیسی است و اون حالا می خواد در ملک ایران فرمانروایی کنه، زها خیال باطل.
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    4 0
    آخرشم مهاجرانی نگفت که چرا جمهوری اسلامی علی رغم تلاش دشمنان پابرجا باقی مونده؟؟؟ چون مهاجرانی نمیخواد حقیقت درباره نظام رو بگه فقط به حواشی میپردازه، مهاجرانی نمیخواد به معجزه بنای بی بدیلی که امام خمینی بنیان گذاشت اعتراف کنه... ضمن اینکه اشکلات از مسئولین و دشمنان هست که در نظام خلل ایجاد میکنه و اگرنه آرمانها و پایه اسلامی و مردمی جمهوری اسلامی بینظیره حقا و انصافاً
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    14 2
    مهاجرانی هم فهمید که نباید با جمهوری اسلامی در میفتاد و اشتباه کرده. فقط جمهوری اسلامی به رهبری امام المسلمین حضرت سید علی خامنه ای حفظه الله هست که میتونه ایران از خطر تجزیه و جنگ نجات بده.
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    25 8
    احیای امپراطوری ایران و ساخت بمب اتم ایرانی توسط سپاه، تنها راه ایجاد آرامش و صلح در خاورمیانه است.
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    11 0
    بلاخره پسرش با پول عربستان دکترا اش را گرفت
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    1 2
    به محض اينكه اسم رضا پهلوى مياد ترس و لرز عجيبى به جون يه عده مى افته ! خب چرا ؟! اين بشر كه مال اين حرفها نيست چرا اين قدر از او وحشت دارند ؟! كاش يه انسان با شرفى پيدا ميشد و جواب منو ميداد !
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
      5 0
      ما از گاو هم می ترسیم. این دلیل حقانیت گاوه یا بخاطر بی عقلیش؟!!
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    0 5
    هر کاری کردید نتوانستید آدمی به وفاداری مهاجرانی را از قطار انقلاب پیاده کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس