کد خبر 1483302
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
واکنش چاووش اوغلو به اظهارات بایدن درباره نسل کشی ارامنه

ترکیه رئیس جمهور آمریکا را به دلیل اظهارات در مورد نسل کشی ارامنه به شدت مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش مشرق، به دنبال اظهارت جانبدارانه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره نسل‌کشی ارامنه، وزارت خارجه ترکیه واکنش تندی از خود نشان داد.

به گزارش وبگاه «رادیو ارمنستان» در بیانیه روز دوشنبه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است:«اظهارات تاسف باری که با حقایق تاریخی و حقوق بین‌الملل در مورد حوادث ۱۹۱۵ ناسازگار است، تلاش‌های بیهوده با هدف بازنویسی تاریخ با انگیزه‌های سیاسی است.»

در این بیانیه آمده است: «ما این اظهارات را که آن را باطل می‌دانیم و کسانی را که بر این اشتباه پافشاری می‌کنند به شدت محکوم می‌کنیم. کسی نمی‌تواند به ملت ترکیه تاریخ درس دهد.»

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز در توییتی به این اظهارات واکنش نشان داد و آن را تلاش دیگری از سوی «شارلاتان‌های سیاسی» برای تحریف تاریخ خواند. وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «هیچ کس جرات ندارد درباره تاریخ ما سخنرانی کند.»

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «امروز، ما یاد ازدست رفتگان ارامنه در نسل‌کشی را گرامی می‌داریم. دوباره متعهد می‌شویم که علیه نفرت پراکنی صحبت کرده، از حقوق بشر دفاع و از جنایات جلوگیری کنیم.»

ترکیه، جمهوری ارمنستان را به طور رسمی در دسامبر ۱۹۹۱ به رسمیت شناخت. چندی قبل مقامات ارمنستان گفتند که در حال آماده سازی برای فعال کردن ایست بازرسی «مارگارا» در مرز با ترکیه هستند. روابط ترکیه و ارمنستان به دلیل کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی تیره شده؛ ارمنستان این رویداد را «نسل‌کشی» خوانده است. ترکیه به شدت برچسب نسل‌کشی را رد می‌کند.

در دسامبر ۲۰۲۱، دو کشور نمایندگان ویژه‌ای را برای کمک به عادی سازی روابط منصوب کردند. در فوریه ۲۰۲۲ نیز ترکیه و ارمنستان اولین پروازهای تجاری خود را در دو سال گذشته از سر گرفتند(جزئیات بیشتر).

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    2 1
    ترکیه جز کشتار و حمام خون و تروریسم هیچ دستاوردی در تاریخ نداشته. در واقع ترکا تروریست بودن زمانی که تروریسم مد نبود!
  • DK ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    0 2
    آمریکا!!! رو را بروم ، جنایت کارن امریکای صدها ملیون آدم کشتند از رو هم نمیروند، ولی‌ غرب دارد نفس‌های اخر خودش را میکشد
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    11 0
    من بعد آمریکا با کارت نسل کشی ارامنه ترکیه رو تنبیه خواهد کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس