در حال تدوین نقشه راه برای حذف دلار در مبادلات هستیم

سازمان همکاری شانگهای اعلام کرده است که در حال تدوین نقشه راه برای دلارزدایی هستیم.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، سازمان همکاری شانگهای اعلام کرده است که به دنبال تسویه حساب در میان اعضای خود به ارزهای ملی به جای دلار هستیم.

«ژانگ مینگ»، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در مورد چگونگی کنار گذاشتن دلار توسط سازمان همکاری شانگهای گفت: «نکته اصلی این است که این کار در یک روند آرام و یکنواخت، بدون تلاش برای تحمیل مصنوعی رویدادها و بدون پیشروی ناگهانی انجام شود. با توجه به آشفتگی‌ها و چالش‌های پیش روی بخش مالی در شرایط سخت بین‌المللی کنونی، ما باید فعالانه‌تر در این مسیر تلاش کنیم.»

طی سال‌های اخیر بدهی آمریکا به کشورهای دیگر روز به روز افزایش داشته است به حدی که مبلغ این بدهی‌ها به ۲۰ تریلیون دلار معادل تولید ناخالص داخلی یک سال آمریکا رسیده است. در این بین بزرگترین طلبکاران آمریکا چین و ژاپن هستند.

به نظر می‌رسد سیر بی ثبات دلار طی چند سال اخیر، خسارات مالی کشورهای طلبکار از عدم پرداخت بدهی‌هایشان توسط آمریکا، این کشورها را به این فکر واداشته است که در نحوه مبادلات بازرگانی تجدید نظر کرده و به فکر حذف دلار از مبادلات بین المللی خود بیفتند.

از طرف دیگر با توجه به تحریم‌های گوناگون و ظالمانه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه کشورهای همچون ایران، روسیه، چین، ونزوئلا و دیگر کشورهای مخالف غرب به نظر می‌رسد این کشورها به سمت کاهش استفاده از دلار در مبادلات تجاری خود بروند.

تحریم‌های آمریکا علیه روسیه پس از تهاجم این کشور به اوکراین، یک ضربه شدید بر پیکره دلار آمریکا وارد کرده است.

بزرگترین کشورهای جهان با بزرگترین اقتصادها از پرداخت به دلار آمریکا دور شده و به طور فزاینده ای از ارزهای محلی برای تجارت دو جانبه و چندجانبه استفاده می‌کنند. از جمله این کشورها می‌توان به روسیه، چین، هند، عربستان سعودی و ایران اشاره کرد.

روسیه حتی پس از حذف شدن توسط ایالات متحده و متحدانش از شبکه ارتباطات مالی بین بانکی یا همان سوئیفت توانسته به راحتی نفت و گاز خود را به دیگر کشورها صادر کند و از این طریق درآمد سرشاری را نیز کسب کند.

این کشور چندی پیش بود که به دستور پوتین، رئیس جمهور این کشور به کشورهای واردکننده گاز خود اعلام کرد که باید تمام هزینه‌های واردات خود ار از طریق روبل انجام دهند و به نظر می‌رسد در دیگر صنایع این کشور نیز به مرور زمان پرداخت روبل جایگزین دلار شود.

روسیه خود را برای تأمین ذغال سنگ و نفت چین با استفاده از ارز چین (یوان) آماده می‌کند و قراردادهای بین روس‌ها و چینی‌ها در این خصوص منعقد شده است و احتمال توافق نهایی نزدیک است که این امر می‌تواند دلار را از مبادلات بین المللی حذف کند.

به گفته منابع آگاه، فروشندگان نفت روسیه به خریداران چین پیشنهاد پرداخت به یوان را داده‌اند. نخستین محموله نفت اسپو که به یوان خریداری شده است، در ماه مه به پالایشگاه‌های خصوصی تحویل داده می‌شود.

چین مدتهاست به دنبال تضعیف نفوذ دلار در تجارت جهانی و اهرم سیاسی است که به دولت آمریکا بخشیده است. تلاش‌های پکن در این راستا، با اقدامات غرب برای مجازات روسیه بر سر جنگ در اوکراین، شتاب گرفته است. اما بعید است در کوتاه مدت یوان بتواند چالش جدی برای برتری دلار ایجاد کند. ارز آمریکا برای ۸۸ درصد از مبادلات ارزی خارجی در سال ۲۰۱۹ مورد استفاده قرار گرفت در حالی که سهم یوان ۴.۳ درصد بود. چین همچنین در حال مذاکره با عربستان سعودی برای کاهش دلار و انتخاب یوان برای پرداخت نفت این کشور است. به نظر می‌رسد حتی ایران نیز ممکن است به زودی همین مسیر را طی کند و شروع به فروش نفت و گاز خود به ریال به جای دلار کند و ضربه دیگری به آمریکا وارد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    زود باش گالیور نقشه رو ورمنه
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    انشاالله به توفیق خداوند این امر اتفاق میافته
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    امیدواریم سلطه دلار در جهان بزودی کاهش پیدا کند- در کوتاه مدت هم ممکنه این اتفاق بیفته و ما شاهد این رویداد بزرگ باشیم- خداراچه دیدی
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    احسنت
  • دور دنیا IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    محاله
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    بدهی یعنی مجانی براش کار کردین؟! خب بگیرین! دلارهاتون رو زودتر آب کنین! می بینید که روزهای آخر دلاره! زود دلارهاتون رو آب کنین تا آمریکا سقوط آزاد نکرده. همین الان حالش وخیمه.
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    نباید اجازه داد چین به آمریکای دیگر تبدیل شود باید روی ارز بین المللی و یا منطقه ای کارکنیم
  • FR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    شانگهای هیچ غلطی نمی تواند بکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس