کد خبر 1484784
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
اردوغان

کارزاری سیاسی میان اردوغان و رقیب دیگر او یعنی قلیچدار اوغلو، نامزد میز ۶ نفره یا همان اپوزیسیون. اگر چه دو رقیب دیگر از احزاب مستقل در این کارزار هستند،اما رقابت اصلی میان اردوغان و کمال قلیچدار است.

به گزارش مشرق، کمتر از دو هفته دیگر تا انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در تاریخ ۲۴ اردیبهشت باقی مانده است. کارزاری سیاسی میان «رجب طیب اردوغان» و رقیب دیگر او یعنی «کمال قلیچدار اوغلو»، نامزد میز ۶ نفره یا همان اپوزیسیون. اگر چه دو رقیب دیگر از احزاب مستقل در این کارزار هستند، اما رقابت اصلی میان اردوغان و کمال قلیچدار است. عرصه سیاسی ترکیه این روزها دستخوش چه تغییراتی است.

دو هفته دیگر به برگزاری حساس‌ترین انتخابات ترکیه باقی مانده است. ناظران سیاسی معتقدند که این، یکی از سرنوشت‌سازترین انتخابات ترکیه است و تکلیف بسیاری از روندها و تحولات سیاسی در آینده را مشخص

خواهد کرد.

برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، چهار نامزد نهایی ازجمله «رجب طیب اردوغان» از سوی ائتلاف جمهور، «کمال قلیچدار اوغلو» از سوی ائتلاف ملت، «محرم اینجه» از سوی حزب مملکت و «سینان اوغان» از سوی ائتلاف آتا معرفی شده‌اند.

همراه‌شدن کُردها با کمال قلیچدار

با ناتوانی دو حزب عدالت و توسعه و حزب جمهوری‌خواه خلق در به دست آوردن اکثریت آرا که پیروزی را تضمین ‌کند، اهمیت اتحادهای سیاسی بیش از پیش آشکار شده است. هر چند بیشتر احزاب، موضع خود را اعلام کرده‌اند اما در این میان، بخش زیادی از کُردها که ۲۰ درصد جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند، هنوز مواضع خود را مشخص نکرده‌اند و به دلیل نزدیک بودن نتایج نظرسنجی‌ها، احزاب کُرد، عامل تعیین‌کننده‌ در رقابت‌های ریاست‌جمهوری خواهند بود.

اعلام حمایت حزب دموکراتیک خلق‌ها از کمال قلیچدار را نمی‌توان به منزله پشت کردن کامل کُردها به اردوغان دانست چنانکه بر اساس آمارها این حزب تنها حدود ۱۲ درصد آرای مردمی در استان‌های کُردنشین را در اختیار دارد و رسانه‌های محلی هم از احتمال بی‌طرف ماندن اکثریت کُردها در انتخابات پیش‌رو سخن می‌گویند و این موضوع، بیشتر به نفع پیروزی اردوغان خواهد بود.

تاثیر سلامتی اردوغان بر انتخابات

البته سلامتی اردوغان و انتشار خبری مبنی بر سکته قلبی او، از دیگر موضوعاتی است که این کارزار انتخاباتی را تحت تأثیر خود قرار داده است. دولت این موضوع را از اساس کذب و بی‌اساس خواند و حضور میدانی اردوغان در افتتاح برخی پروژه‌های دولتی، این شایعه را تضعیف کرد. حضور میدانی اخیر اردوغان، به نظر می‌رسد وزنه قدرت در روزهای باقی‌مانده به انتخابات حساس ریاست‌جمهوری ترکیه را به نفع او پیش می‌برد.

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

تازه‌ترین نظرسنجی مؤسسه «اُ. آر. سی» نشان می‌دهد که اگر شرایط اندکی به نفع قلیچدار اوغلو تغییر کند، او می‌تواند در همان دور نخست، به راحتی اردوغان را شکست دهد. بر اساس این گزارش، درصد آرای هر کدام از چهار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بدین شرح است: رجب طیب اردوغان ۴۲.۴ درصد، کمال قلیچدار اوغلو ۴۹.۳ درصد، محرم اینجه ۶.۱ درصد و سینان اوغان ۲.۲ درصد. هر نامزدی که نصف به علاوه یک آرای مردم را در اختیار داشته باشد، می‌تواند به عنوان رئیس‌جمهور به کاخ ریاست جمهوری بش‌تپه برود.

سلیمانی: اردوغان با افتتاح نیروگاه هسته‌ای نشان داد هنوز پابرجاست

افشارسلیمانی، کارشناس مسائل ترکیه درگفت‌وگو با «صبح نو» با اشاره به تازه‌ترین تحولات انتخاباتی ترکیه اظهار کرد: «خبر سکته قلبی آقای اردوغان را نمی‌‎توان بی‌تأثیر در این کارزار سیاسی دانست. موضوعی که دولت، آن را بی‌اساس و کذب خوانده و اردوغان اخیرا در افتتاح نیروگاه هسته‌ای نشان داد که هنوز پابرجاست.» وی افزود: «البته بیماری اردوغان اتفاقی بود و برای او هم خوب نبود که بخواهد فیلمی با این موضوع بازی کند یا با این‌گونه راهبردها، روند انتخابات را ادامه دهد. از آنجایی که می دانست منتقدین از این دست اخبار، به نفع خودشان بهره می‌برند، با افتتاح نیروگاه هسته‌ای نشان داد که مشکلی ندارد و همچنان در عرصه قدرت و کارزار انتخابات، حضور دارد.

تماس با برخی نامزدها برای انصراف به نفع اردوغان

وی با اشاره به اینکه رقابت‌های انتخاباتی ترکیه ظاهرا تنگاتنگ دیده می‌شود، افزود: «اگرچه این رقابت نزدیک و تنگاتنگ است، اما به دلیل ترکیب جبهه اپوزیسیون، رقابت نزدیک نشان داده می‌شود اما باید گفت که برخی نظرسنجی‌ها، اردوغان را دارای بیشترین رأی و پیروز این کارزار می‌دانند.» سلیمانی تصریح کرد: «البته کُردها اعلام کردند که از آقای قلیچدار حمایت می‌کنند. با این وجود هم نمی‌توان گفت که اردوغان شکست می‌خورد مگر اینکه آقای کمال قلیچدار بتواند دو نامزد دیگر این کارزار یعنی «محرم اینجه» از حزب مملکت و «سینان اوغان» از ائتلاف آتا را با خود همراه یا کاری کند که به نفعش کناره‌گیری کنند. این دو فرد، نزدیک به دو تا پنج درصد آرا را با خود دارند.

نظرسنجی‌های جانبدارانه در ترکیه

کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به اینکه بعید به نظر می‌رسد نامزدی به نفع نامزد دیگر کناره‌گیری کند، گفت: «اگرچه جبهه اردوغان با آقای محرم در تماس‌اند تا به نفع آنها کار تمام شود، اما باید گفت که بعید به نظر می‌رسد فردی به نفع فرد دیگری، انصراف دهد. در مجموع فکر می‌کنم با شناخت نسبی که از ترکیه دارم، این نظرسنجی‌های صورت گرفته را نمی‌توان در پیروزی انتخابات حساب کرد. هرچه قدر هم این نظرسنجی‌ها بی‌طرفانه باشند، به هر حال جانبدارانه هستند.» وی با بیان اینکه جامعه مذهبی ترکیه به سمت اردوغان تمایل دارند، یادآور شد: «اردوغان در فاصله دو هفته تا انتخابات، اگر می‌دانست که شکست می‌خورد، قطعا نامزد نمی‌شد. او از ضعف رقبای خودش هم استفاده می‌کند.»

فرصت‌ها و تهدیدهای انتخاباتی در ترکیه

وی گفت: «رقبای اردوغان به صورت ائتلافی هستند و هنوز بر سر قدرت نیامده‌اند، با همدیگر بر سر وزارت‌خانه‌ها و پست‌های کلان مدیریتی اختلاف پیدا کرده‌اند. ایشان چندین وزارت‌خانه را بر اساس آراء و احزاب خود تقسیم و سهم‌بندی کرده‌اند. در ترکیه مردم هم به این نکته توجه دارند که اردوغان با اشتباهاتی که داشته، حتی در مورد زلزله اخیر، اما با تیمی که دارد، بهتر می‌تواند به صورت منسجم به مردم خدمت کند.» سلیمانی افزود: «او با افزایش حقوق مردم و افتتاح نیروگاه هسته‌ای، برخی از توانایی‌های دولتش را به رخ کشیده و بعید به نظر می‌رسد که شکست را بپذیرد. او حتی نسبت به زلزله هم به عنوان فرصت و هم به عنوان تهدید نگاه کرد و تیمش، پیگیر موضوعات امدادی و کمک به زلزله‌زدگان هستند.»

احتمال پیروزی اردوغان بیشتر از احتمال شکست اوست

کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به اینکه گروه ائتلاف اپوزیسیون برنامه مشخصی برای اداره کلان ترکیه ارائه نکرده‌اند تأکید کرد: «اپوزیسیون به رهبری کمال قلیچدار هنوز موفق نشده استراتژی روشنی برای نرخ تورم و ارزش پول ترکیه اعلام کند. اگر کار با همین منوال که در رسانه‌ها و کارزارهای ستادی طرفین می‌بینیم، پیش برود، اردوغان احتمال زیاد پیروز این کارزار خواهد بود. البته ممکن است انتخابات به دور دوم بکشد؛ اگرچه نمی‌توان به صورت قطعی گفت.» سلیمانی گفت: «اگر هم این انتخابات به دور دوم کشیده شود، باز هم اردوغان پیشتاز خواهد بود. در واقع احتمال پیروزی اردوغان بیشتر از احتمال شکست اوست.»

منبع: روزنامه صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 5
    خدا کنه اردغان تکفیری دیگه رای نیاره
  • احسان IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    6 1
    کردهای ترکیه درکل 14 درصد کل کشور هستند و80 درصدشان هم کردی بلد نیستند و خود را ترک می دانند قیافه ها شون هم شبیه ترکهاست واکثرا هم خودرا ترکمنهایی میدانند که کرد شده اند ولباس وهمه حرکات وسکناتشون وحتی مذهبشون هم مثل ترکهاست واز دموکراسی بالایی برخوردارند 4 وزیر کرد رییس فدراسیئن فوتبال و... کردهستند و.......
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 1
    خخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس