کد خبر 1484787
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
image-20230430121337-2.png

بیمه مسئولیت دارای انواع مختلفی می باشد که در این صفحه تمامی انواع بیمه مسئولیت بررسی شده است.

انواع بیمه مسئولیت

قطعا همه شما از اهمیت بیمه برای تأمین آینده خود اطلاع دارید و به همین خاطر است که به سراغ هر کاری که می‌روید، قبل از هر چیزی راجع به شرایط بیمه آن سوال می‌کنید. هر کارفرما وظیفه دارد که کارکنان و کارمندان خود را در برابر هر گونه حوادث احتمالی در محل کارشان بیمه کند. در واقع تأمین امنیت جانی کارکنان و کارمندان در هر موقعیت شغلی به عهده کارفرماست و صاحبین مشاغل مسئول‌اند که در صورت بروز حوادث مختلف، غرامت پرداخت کنند. قطعا این مسئولیت بسیار سنگینی است. به همین خاطر کارفرمایان می‌توانند این مسئولیت را به شرکت‌های بیمه‌گر واگذار کنند. این نوع بیمه که بیمه مسئولیت نامیده می‌شود، انواع مختلفی دارد و نوع آن با توجه به نوع کسب و کار مشخص می‌شود. آشنایی با انواع بیمه مسئولیت خالی از لطف نخواهد بود.

بیمه مسئولیت چیست؟

قطعا وقتی به دنبال مطالعه این مقاله هستید، با اصل موضوع آشنایی دارید؛ اما بهتر است قبل از بررسی انواع بیمه مسئولیت به تعریف مشخصی از این نوع بیمه برسیم. این نوع بیمه در واقع تعهد بیمه‌گذار به اشخاص ثالث را در برابر خسارت‌های جانی تأیید می‌کند. همانطور که مشخص است اگر در یک محیط کاری، برای هر یک از کارکنان اتفاقی رخ دهد یا آسیبی وارد شود، کارفرما موظف است که خسارت وارد شده را تمام و کمال به کارمند خود پرداخت کند. حال اگر کارفرما در هر کسب و کاری مسئولیت پرداخت بیمه را به شرکت بیمه واگذار کند، بار مسئولیت خود را سبک می‌کند. برای این منظور کارفرما باید بیمه نامه مسئولیت را از شرکت بیمه خریداری کند. آنچه هم اکنون مورد توجه ما قرار دارد، نوع بیمه است که در چند گروه بیمه مسئولیت مدنی، قراردادی، مسئولیت تولید کنندگان کالا و مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان دسته‌بندی می‌شود و هر یک شرایط خاص خود را دارد.

انواع بیمه مسئولیت

بیمه مسئولیت عمومی

این نوع بیمه یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین انواع بیمه است که برای تمامی کارفرمایان لازم است. در این نوع بیمه، شرکت بیمه خسارت ناشی از نقص عضو یا فوت را پرداخت می‌کند. بیمه مسئولیت مدنی عمومی خود در انواع مختلف شامل بیمه عملیات ساختمانی، بیمه پیمانکاران، بیمه آتش‌سوزی، بیمه مجموعه‌های ورزشی، بیمه مراکز آموزشی، بیمه صاحب خانه و مستأجر، بیمه حیوانات خانگی، بیمه تلفن همراه، بیمه تابلوهای تبلیغاتی، بیمه شهرداری، بیمه مدیران شهربازی، بیمه اردوهای تفریحی، بیمه پارکینگ‌های عمومی و خصوصی، بیمه مدیران ساختمان، بیمه ماشین‌آلات راه‌سازی، بیمه نگهداری آسانسور و ... می‌شود.

هر یک از انواع این بیمه‌ها مزایای خاص خود را دارند. تصور کنید اگر تلفن همراه خود را بیمه کنید، می‌توانید در صورت ربوده شدن یا گم شدن گوشی خسارت آن را از شرکت بیمه دریافت کنید. خرید بیمه‌نامه مسئولیت عمومی شما را از پرداخت خسارت‌های سنگین در برابر حوادثی که حتی تصورش را نمی‌کنید، مصون می‌دارد. برای خرید این بیمه می توانید به شرکت های مختلف بیمه ای مراجعه فرمایید که برخی از بهترین شرکت ها برای خرید بیمه مسئولیت عبارت هستند از:

  • شرکت بیمه سامان
  • بیمه ایران
  • بیمه ما
  • بیمه پارسیان

اگر در بین این شرکت ها نمی دانید که کدام را انتخاب کنید، پیشنهاد ما به شما بیمه مسئولیت شرکت بیمه ما می باشد، زیرا این شرکت بیمه دارای بالاترین سقف

پوشش های بیمه ای در کنار حق بیمه مناسب و اقتصادی می باشد.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای

همانطور که مشخص است بیشتر به مشاغل حرفه‌ای مانند: مسئولیت مدنی پزشکان و پیراپزشکان، مسئولیت مدنی مدیران کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، مسئولیت حرفه‌ای سر دفتران اسناد رسمی، مسئولیت وکلای دادگستری نسبت به موکلین، مسئولیت مدنی مهندسین، مسئولیت حرفه‌ای آرایشگران، مسئولیت حرفه‌ای مدیران مهد کودک، مدیران رستوران و کافه، مسئولیت حرفه‌ای مدیران سینما، تورهای مسافرتی و تفریحی، ناجیان استخر، مدیران هتل، پارکینگ‌های خودرو، تعمیرکاران خودرو و ... تعلق می‌گیرد. اگر هر یک از صاحبین و مسئولین این مشاغل در برابر مشتریان و کاربران خود کوتاهی کرده و خسارتی وارد کنند، شرکت بیمه خسارت وارد شده به مشتری را پرداخت می‌کند.

انواع بیمه مسئولیت

بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان

این نوع بیمه شامل مسئولیت مدنی کارفرمایان در مقابل کارکنان ساختمان، کارکنان پروژه‌های عمرانی و کارکنان واحدهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی می‌شود. در این نوع بیمه، خسارت‌های مربوط به کاری که در محلی به جز محل اصلی انجام شده، خسارت مربوط به حوادث نقلیه موتوری داخل کارگاه، خسارت پزشکی، خسارت جانی وارد شده به اشخاص ثالث، خسارات جانی کارکنان به دلیل حوادثی غیر مرتبط به کار اصلی‌ آن‌ها، غرامت روزانه کارگران آسیب‌دیده، خسارت بدون رای دادگاه و خساراتی از این قبیل از طرف شرکت بیمه پرداخت می‌شود. علاوه بر آن مسئولیت پیمانکاران فرعی، مهندسان ناظر یا مشاور و مسئولیت‌هایی مانند آن نیز تحت پوشش شرکت بیمه قرار دارند.

بیمه مسئولیت قراردادی

در این مسئولیت مدنی یک قرارداد بین دو طرف منعقد می‌شود. حال اگر طرفین قرارداد عمدا یا سهوا به یک دیگر خسارت جانی و مالی پرداخت کنن، شرکت بیمه خسارت وارد شده را پرداخت می‌کند. انواع بیمه مسئولیت قراردادی شامل: مسئولیت مدنی شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای (داخلی)، مسئولیت مدنی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی مطابق با شرایط بارنامه، مسئولیت مدنی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای، مسئولیت مدنی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی کالا (داخلی و خارجی) می‌شود.

بیمه مسئولیت تولیدکنندگان کالا

این نوع بیمه به این صورت است که اگر در صورت استفاده از یک کالا که دارای عیب و نقص بوده، دچار خسارت مالی و جانی شوید، شرکت بیمه خسارت شما را به صورت کامل پرداخت می‌کند. این نوع بیمه علاوه بر مصرف‌کننده کالا به اشخاص ثالث نیز تعلق می‌گیرد. مسئولیت مدنی تولیدکنندگان کالا خود در چند دسته‌بندی مشخص شامل: مسئولیت تولیدکنندگان عایق‌عای رطوبتی، تولیدکنندکان جرثقیل‌عای سقفی، تولیدکنندگان کپسول‌های آتش‌نشانی، مسئولیت تولیدکنندگان لوله‌های آبرسانی و شبکه آبیاری، مسئولیت تولیدکنندگان قطعات مورد استفاده در خودرو مانند سیلندر، صفحه کلاچ و ... مشخص می‌شود.

انواع بیمه مسئولیت

جمع‌بندی

در این مطلب به شرح بیمه مسئولیت و معرفی انواع آن پرداختیم. این نوع بیمه در چند دسته‌بندی مختلف قرار می‌گیرد و نوع آن بر حسب نوع مشاغل مشخص می‌شود. در بیمه مدنی اگر هر نوع خسارت مالی یا جانی به صورت سهوی یا عمدی رخ دهد، وقوع آن به عهده خود فرد است و شرکت بیمه این نوع از خسارت‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد. در بیمه‌های قراردادی، شرکت بیمه خساراتی را تحت پوشش قرار می‌دهد که به دلیل عدم اجرای قرارداد به طرف مقابل وارد شده است. در انواع دیگر بیمه نیز انعطاف‌پذیری بیشتری دیده می‌شود و هر کارفرما به فرد مقتبل خود تعهد می‌دهد که هر گونه خسارت مالی یا جانی وارد شده به او را پرداخت کند که این کار با خرید بیمه‌نامه مسئولیت توسط شرکت بیمه پرداخت می‌شود. در نهایت آنچه در این موضوع مورد توجه قرار می‌گیرد، مزایای قابل توجه انواع بیمه مسئولیت است.

منبع: بررسی جامع انواع بیمه مسئولیت

برچسب ها : بیمه مسئولیت,انواع بیمه مسئولیت,خرید بیمه مسئولیت


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس