ازدحام جمعیت در پی بسته شدن مرزمهران از سوی عراق/ چرا زائران به سفرهای انفرادی عتبات روی آورده‌اند؟ +عکس و فیلم

بسیاری از مشتاقان زیارت امام حسین (ع) به سفرهای زمینی و البته انفرادی روی آورده‌اند.همچنین امروز به دلیل ازدحام جمعیت، چندین بار طرف عراقی مرز مهران را بسته و زائران در گرمای هوا معطل شده‌اند.

به گزارش مشرق، سفرهای زیارتی به عتبات به صورت زمینی در ماه‌های اخیر به ویژه در سال جاری افزایش چمشگیری داشته است و بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات به صورت انفرادی یا گروهی عازم عتبات می‌شوند.

معطلی چند ساعته زائران پشت مرز مهران، صبح امروز

با توجه به نبود بسته‌های زیارتی کوتاه مدت و البته افزایش هزینه سفر عتبات، بیش‌تر افراد سفر انفرادی یا خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت را انتخاب می‌کنند تا بتوانند برای رفع دلتنگی هم شده در مدت کوتاهی عازم عراق شده و یک شب در کربلا حضور داشته باشند و به زیارت مشرف شوند. در حالی که انتظار می‌رفت سازمان حج و زیارت پس از بیش از سه سال از مطرح کردن سفرهای کوتاه مدت، آن را اجرایی و سفرهای زیارتی ارزان و کوتاه مدت همچون سه روزه را ساماندهی کند.

ازدحام جمعیت در پی بسته شدن مرزمهران از سوی عراق+ فیلم

همچنان مرز مهران پرترددترین مرز زمینی عتبات است

با این وجود، اکنون در کنار سفرهای کاروانی به عتبات، سفرهای انفرادی و گروهی هم جای خود را در بین زائران باز کرده است و با گرانی بلیت پرواز عتبات، سفرهای زمینی عتبات مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. همچنین از سال گذشته که مرز خسروی هم در کنار مرز مهران و شلمچه روی زائران عتبات بازگشایی شد، بسیاری از طریق مرزهای زمینی عازم عراق شدند. با این وجود، به گفته مدیرکل امور مرزی وزارت کشور، همچنان مرز مهران به عنوان پرترددترین مرز زمینی کشور به شمار می‌رود.

استقبال از سفر زمینی عتبات و معطلی چند ساعته زائران پشت مرز مهران

با وجود اینکه بسیاری از زائران از طریق مرز مهران عازم عتبات می‌شوند، امکانات محدودی در این مرز مستقر است و به دلایل مختلف زائران مجبور هستند ساعت‌ها پشت مرز منتظر باشند تا بتوانند از مرز عبور کنند. این امر در حالی است که حتی مسؤولان هم معترف هستند که مرز مهران بیشترین تردد را دارد و در ایام مناسبتی بسیاری از زائران از این مرز وارد عراق می‌شوند. اما با وجود گذشت سال‌ها، امکانات مناسبی در این مرز نیست و زائرانی که ساعت‌ها پشت مرز منتظر هستند، با مشکلاتی زیادی همراه می‌شوند.

گرانی بلیت پرواز عتبات باعث استقبال از سفرهای زمینی شد

گرمای هوا و نبود امکانات در مرز مهران

مجیدی، یکی از زائرانی که از طریق مرز زمینی عازم عتبات شده است، می‌گوید: ما از ساعت هفت صبح منتظر عبور از مرز هستیم اما هر بار با درهای بسته مواجه می‌شویم. از طرفی هم هر چه به ظهر نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر شده و تحمل گرما هم کم‌تر می‌شود. در اینجا هیچ امکانات برای معطلی زائران پیش‌بینی نشده است.

ازدحام جمعیت در پی بسته شدن مرزمهران از سوی عراق+ فیلم

نبود امکانات در مرز مهران و معطلی چندین ساعته زائران در حالی است که هیچ مناسبت خاصی نیست و به اوج سفرهای عتبات نرسیده‌ایم. در ماه‌های آینده ایام عرفه، تاسوعا و عاشورا و پس از آن اربعین را در پیش داریم که همه این مناسبت‌ها در روزای گرم تابستان است. بر همین اساس، مسؤولان باید تدابیری برای حضور زائران در مرزها به ویژه مرز مهران اندیشیده و آن را عملیاتی کنند تا همچون سال‌های گذشته زائران در گرمای هوا و ازدحام جمعیت با مشکلاتی همراه نشوند.

آب پاشی برای کاهش دمای هوا در مرز مهران ــ ساعاتی قبل

البته امروز با توجه به گرمای هوا و معطلی چندین ساعته زائران پشت مرز مهران، گروهی اقدام به آب پاشی روی زائران کردند تا از این طریق تا حدودی از گرمای هوا برای آنها بکاهند. اما باز هم چنین اقداماتی نمی‌تواند در ایام مناسبتی که هزاران زائر برای عبور از مرز صف می‌کشیدند، مؤثر باشد.

افزایش سفرهای انفرادی عتبات پس از ماه رمضان و شلوغی مرزهای زمینی در روزهای پایانی هفته

یکی از روحانیون کاروان‌های عتبات که زائران این کاروان هم بیش از سه ساعت در مرز مهران منتظر مانده بودند، می‌گوید: ما ساعت هشت صبح به مرز مهران رسیدیم، اما هنوز با گذشت بیش از ۲ ساعت نتوانستیم از مرز عبور کنیم. در مرز هم حتی با توجه به گرمای هوا و آفتاب، سایه‌بان به تعداد کافی وجود ندارد.

صحبت‌های روحانی کاروان پشت مرز مهران

مدیر یکی دیگر از کاروان‌های عتبات که حدود ۴۵ زائر را از استان همدان به عتبات اعزام می‌کند، می‌گوید: از ابتدای امسال تا کنون سه بار است که کاوران اعزام می‌کنم که دو بار آن بعد از ماه رمضان بوده است. بعد از ماه رمضان تعداد زائران انفرادی افزایش قابل توجهی داشته و در روزهای پایانی هفته که اعزام زمینی باشد، مرز مهران خیلی شلوغ می‌شود. البته زائران پاکستانی بسیاری هم حضور دارند که ساعت‌ها برای عبور از مرز منتظر می‌مانند و حتی برخی از آنها می‌گفتند ۲ روز در پشت مرز مهران مانده‌اند.

ازدحام جمعیت در پی بسته شدن مرزمهران از سوی عراق+ فیلم

بسته شدن چند ساعته مرز مهران، به دلیل پذیرش نکردن طرف عراقی است

به گفته یکی از مسؤولان مرز مهران، امروز از ساعت پنج صبح مرز مهران بسته بود که البته طرف عراقی حدود سه ساعت پذیرش نداشت و پس از بازگشایی مرز، عبور زائران از مرز به دلیل ازدحام جمعیت به کُندی انجام و همین امر باعث ازدحام جمعیت و معطلی زائران در گرمای هوا شد.

البته در طول روز چندین بار مرز مهران از سوی طرف عراقی بسته می‌شود که برخی معتقد هستند به دلیل تأمین نشدن وسایل حمل و نقل در خاک عراق و معطل نشدن زائران در آن سوی مرز، این امر اتفاق می‌افتد که در پی بسته شدن چندین باره مرز مهران و معطلی زائران در گرمای هوا، زائران با نوای «یا حسین» اعتراض خود را نشان دادند.

افزایش تعداد زائران برای سفر زمینی به ویژه در مرز مهران و نبود امکانات مناسب در حالی است که در ایام اربعین روزانه پنج هزار زائر از این مرز عبور می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    0 0
    مطالبه عمومی، حذف عوارض ورود سواری های شخصی به عراق از سوی دو کشور است تا هم سفر ارزانتر شود و هم مدیریت سفر در اختیاز زائران باشد. ظاهرا منافع مادی اولین مانع این امر است و مثل عدم تخصیص ارز مسافرتی به سفرهای زمینی انفرادی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس