کد خبر 1486118
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
روزنامه ها

جنجال تبلیغاتی نشریات وابسته به دلالان دانه‌درشت علیه اخذ مالیات از این سوداگران شدت گرفت.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ویژه های خود نوشت:

پس از روزنامه آرمان و سایت اجاره‌ای انتخاب، روزنامه سازندگی وابسته به حزب کارگزاران نیز ضمن تحریف لایحه مصوب دولت در مجلس تیتر زد: «سابقه دولت و مجلس برای گرفتن مالیات از مردم». این روزنامه نوشت: «در حالی که موتورخانه تولید نقدینگی و تورم در مجلس و دولت بی‌وقفه کار می‌کند، هر دو نهاد بـرای دریافت مالیات و خراج بیشتر از مردم مسابقه گذاشته‌اند. از یک سو، دولت تورم جدید خلق می‌کند و از سوی دیگر، نمایندگان مجلس برای گرفتن مالیات بیشتر نقشه می‌کشند.

در آخرین اقدام نمایندگان مجلس در جریان ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد «طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» تصمیم گرفتند از خریدوفروش ملک‌، خودرو، طلا و انواع ارز مالیات بر عایدی سرمایه بگیرند. هر زمان تورم افزایش پیدا می‌کند، دولت و مجلس در نقش پلیس خوب ظاهر می‌شوند و به دنبال دزدی خیالی در خیابان راه می‌افتند و برای اینکه حواس افکار عمومی را پرت کنند، مقصر تورم را بازاریان‌، سفته بازان و دلالان معرفی می‌کنند.

سیاستمداران بدون اینکه به نقش خود در خلق تورم ‌اشاره کننـد، بازاریان را مقصر قلمداد می‌کنند از سـوی دیگـر چند فعال اقتصادی را با عنوان «سلطان سکه» و سـلطان... به دام می‌اندازند و اعـدام می‌کنند تا به زعم خود التهاب بازار را کنترل کنند. از سـوی دیگر از تریبون‌های مختلف‌، خرید انواع دارایی به منظور سرمایه‌گذاری را غیر اخلاقی و مذموم اعلام می‌کنند و از مردم می‌خواهند که سکه و ارز نخرند تا اقتصاد به آرامش برسد. این در حالی است که مسبب و مقصر شوک‌، دولت و نمایندگان مجلس هستند و کاهش نرخ تورم هم مستلزم این است که کسری بودجه کاهش یابد و برای کاهش کسری بودجه نیز باید هزینه‌ها کاهش پیدا کند که نه دولت و نه مجلس تاکنون حاضر نشده‌اند از هزینه‌های خود و شرکای سیاسی خود کم کنند.

سازندگی افزود: مالیات‌ستانی صرفاً به منظور کسب درآمد و تامین کسری بودجه نخواهد توانست هدف تنظیم‌گری بازار برای جلوگیری از سفته‌بازی و سوداگری را تامین کند.

فضاسازی روزنامه حزب اشرافی کارگزاران در حالی است که اولاً لایحه مصوب در مجلس، ۹۹ درصد مردم و معاملات عادی آنها را از مالیات معاف کرده و تنها یک درصد دلال دانه‌درشت را هدف گرفته است و بنابراین بدیهی‌ترین سؤال این است که آیا کارگزاران و دلالان زالوصفت، هم‌کاسه هستند؟ این در حالی است که اخذ مالیات بر عایدی سرمایه به منظور ممانعت از سوداگری مخرب و ضد تولید،‌رویه جاری در کشورهای پیشرفته است.

ثانیاً سازندگی به این حقیقت اشاره نمی‌کند که موتور نقدینگی در دولت متبوع آنها روشن و ده برابر شد، همچنان که کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی و تورم ۶۰ درصد، ارثیه یادگاری همان دولت است. دولت جدید موفق شده همان کسری ۴۸۰ هزار میلیاردی که باید با محاسبه نرخ تورم به بالای ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برسد، به کمتر از ۳۰۰ هزار میلیارد برساند.

ثالثاً چنان‌که گفته شد،‌ اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، نه برای کسب درآمد، بلکه برای توقف شبکه دلالی است که حباب و توسعه کار خود را در دامن زدن به تورم مصنوعی و خالی کردن جیب مردم می‌بیند و عجیب است که روزنامه حزب کارگزاران علناً خود را کنار دزدهای دانه‌درشت در حوزه ارز و طلا و سکه و ملک و مسکن و خودرو جانمایی می‌کنند!

یادآوری می‌شود رسانه‌های زنجیره‌ای در چند هفته اخیر همزمان با تصویب قانون مالیات بر سوداگری‌، فضاسازی سنگینی به راه‌انداختند و با قانون‌هراسی چنین القا کردند که قرار است از مردم عادی بابت خرید و فروشهای معمولی مالیات گرفته شود. در این زمینه سایت اجاره‌ای «انتخاب» که در سوابق خود، زد و بند با شهرام جزایری را در کارنامه دارد، با سرهم‌بندی یک ویدئو، تیتر زد: «طرح دولت برای اخذ مالیات از فروشندگان ملک؛ آیا شکست دیگری در راه است؟». روزنامه آرمان هم تصویب قانون درباره مالیات بر عایدی سرمایه را «کاسبی تازه» وانمود کرده و نوشت: «از خطرات اجرایی شدن مالیات بر عایدی سرمایه رکود تورمی بازارهای غیر مولد و معاملات غیر شفاف‌، افزایش خروج سرمایه از کشور، افزایش نوسانات در بازارهای مالی مختلف است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    1 0
    چه انتظاری دارید از کسانی که غلام و مزدور سرمایه دارها هستن مالیات بر عایدی سرمایه در تمام دنیا وجود داره و دست سرمایه سالارها از ورود به معاملات ملک و طلا رو می بنده ولی خب این بر خلاف منویات صاحبان رسانه های زنجیره ای مزدور هست
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    0 0
    متاسفانه این یه مورد درست میگویند کیهان برای توجیه مثال کشور پیشرفته رو میزنه اونجا تورم نیست همونطور که نرخ بهره یک درصد است اینجا عامل گرانی مسکن خودرو و کالا خود دولت است
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    0 0
    مگه دروغ میگه ؟ وقتی خودروی چینی ۴ برابر قیمت واقعی میفروشین و میره بالای دو میلیارد یا تعرفه طوری میگیرین اکثر ماشینها بره بالای دو میلیارد کلا گرفتن مالیات از تورم شرعی نادرست است فقط باید بگردین کسانیکه مثلا تو یکسال ده تا خونه معامله کردند پیدا کنین نه یه آدم عادی که مثلا سانتافه ۵۰۰ میلیونیش شده ۴ میلیارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس