تسلیت سرلشکر باقری در پی درگذشت پدر امیر دریادار خانزادی

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: زمینه‌های قطعی و وسیع همگرایی در ملت‌های منطقه وجود دارد و آن‌ها دیر یا زود بر اختلافات تصنعی و عوامل واگرایی غلبه پیدا خواهند کرد.

به گزارش مشرق، سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که در صدر یک هیات عالی‌رتبه نظامی به عمان سفر کرده بود، در جمع اساتید و فرماندهان دانشگاه علوم راهبردی و دفاعی عمان به ایراد سخنرانی پرداخت.

سرلشکر باقری در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر از رئیس دانشگاه علوم راهبردی و دفاعی عمان با اشاره به شکل‌گیری نظم نوین جهانی بیان کرد: امروزه بسیاری از اندیشمندان تائید می‌کنند که جهان به سمت استقرار یک نظم جدید در حال حرکت است. پس از فروپاشی اتحاد شوروی امریکا مدعی نظم تک قطبی شد و برای استقرار آن تلاش زیادی کرد که موفق هم نشد.

وی افزود: یکی از وجوه مشخص نظام‌های معاصر، جهانی ناعادلانه بودن آن بوده و براساس فلسفه این نظام حق با کسی است که صاحب قدرت باشد و این نه تنها با آموزه‌های دینی ما بلکه با اصول انسانی نیز مغایرت دارد و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران همواره با آن مخالفت کرده است. معیار اساسی برای ساخت جهانی بهتر را عدالت می‌دانیم تاملی اجمالی بر سرنوشت و علل فروپاشی امپراطوری‌ها و نظام‌های جهانی قبلی نشان می‌دهد فقدان عدالت عامل مهمی در فروپاشی آن‌ها بوده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به شکست طرح ننگین صلح آبراهام تصریح کرد: طرحی که امروز به عنوان طرح آبراهام توسط دولت آمریکا در منطقه دنبال می‌شود برای تثبیت اشغال و تداوم ظلم و ستمی است که بیش از ۷ دهه بر مردم مظلوم فلسطین رفته است اما یقین داریم که پیروزی نهایی با حق است.

وی ادامه داد: سلطه جویی (هژمونی) برخاسته از نظام ناعادلانه جهانی به یک رفتار بیمارگونه برای برخی قدرت‌ها تبدیل شده است که گویی گریزی از آن ندارند ولی نشانه‌های افول قدرت آمریکا از مدت‌ها پیش نمایان شده و یقین داریم نظم جدید مبتنی بر هژمون تک قطبی نخواهد بود.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های نظم جدید این است که این نظم یک نظم منطقه‌ای خواهد بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر شکل گیری ترتیبات امنیت منطقه‌ای بدون دخالت قدرت‌های فرامنطقه ای بوده است، تاکید کرد: البته از این مهم با مخالفت سلطه‌جویان ممانعت شده و در این مسیر از ابزار ایران هراسی در منطقه استفاده کرده‌اند یعنی دقیقاً به همان نحو که در غرب از حربه اسلام هراسی بهره برده‌اند.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است زمینه‌های قطعی و وسیع همگرایی در ملت‌های منطقه وجود دارد و آن‌ها دیر یا زود بر اختلافات تصنعی و عوامل واگرایی غلبه پیدا خواهند کرد.

سرلشکر باقری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تبدیل خلیج فارس و دریای عمان به آب‌های دوستی و پیشرفت و رفاه برای مردم منطقه دور از دسترس نیست، بیان داشت: دستیابی به این آرمان بزرگ نیازمند تدبیر و تلاش و رفع توطئه‌ها و فتنه‌هایی است که در سر راهمان قرار دارد. وحدت و برادری بین مسلمانان مورد تاکید دین و رهبران دینی ما بوده و هر قدمی در این مسیر برداشته شود خداپسندانه خواهد بود.

وی افزود: همان‌گونه یکی از پایه‌های اساسی دفاع اطمینان بخش را بومی بودن آن می‌دانیم که خوداتکایی وجه اصلی آن است. پایه اصلی امنیت اطمینان‌بخش را هم بومی بودن امنیت منطقه‌ای ارزیابی می‌کنیم که در آن همه کشورهای منطقه مشارکت کنند و در سازوکار آن هیچ قدرت بیگانه‌ای دخالت نداشته باشد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اطمینان‌بخش نبودن امنیت وارداتی تاکید کرد: کشورهایی که متکی به امنیت وارداتی باشند، از آنجا که آگاهی از وجوه و کیفیت آن ندارند هرگز نخواهند توانست به آن اطمینان پیداکنند. جمهوری اسلامی ایران همواره بر همکاری‌های منطقه‌ای تاکید داشته و دولت سیزدهم رویکرد همسایگی و نگاه جدی‌تر به منطقه شرق و آسیا را در اولویت سیاست خارجی خود اعلام کرده است.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نه تنها مفتخر به تامین امنیت ملت ایران با وجود تمامی دشمنی‌های مستکبرین غربی هستند بلکه با پشتیبانی آن‌ها در تامین امنیت منطقه و همسایگان نیز پیشگام بوده و بیش از یک دهه در میدان مبارزه و جنگ با تروریسم در منطقه به ویژه سوریه و عراق فعالانه حضور داشته‌اند.

وی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره سیدالشهدای محور مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: همچنین، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بیشترین خدمات در مقابله با تروریست‌ها را با فرماندهی و هدایت قهرمان بزرگ خود شهید سردار حاج قاسم سلیمانی به مردم منطقه ارائه کرده‌اند، یاد و خاطره این قهرمان بزرگ و همرزمان شهیدش را گرامی می‌داریم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به چند نکته راهبردی درخصوص امنیت منطقه خاطرنشان کرد: مشارکت همه کشورها برای حل مسائل جهانی و منطقه‌ای، مدیریت واقعی و مشترک موضوعات برای داشتن جهان و منطقه‌ای عادلانه‌تر، تامین و پیاده‌سازی عدالت، احترام به استقلال و تمامیت ارضی و حق حاکمیت کشورها، پرهیز از دخالت و تحمیل دیدگاه‌ها به کشورهای دیگر و خودداری از نگاه مستکبرانه و خودخواهانه جزو اصول راهبردی و مهم در امنیت منطقه هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    1 1
    اینقدر منتظر افول این و اون نباشید ...چون میگن هر کس بد دیگران رو بخواد اول برای خودش پیش میاد
  • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    1 1
    نشانه افول خیلیا پدیدار شده آقای باقری با لباس مبدل یه سری تو کوچه وگیاهان و مردم بزن
  • کاظم IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    1 0
    افول آمریکا به معنای اوج جمهوری اسلامی نیست. افول سرمایه داری یعنی اوج گیری چین کمونیست و کشورهای نوچه اون ولی ایران جزو اونها نیست
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    0 0
    افول سخت افزاری امریکا مشهود و گویاست، آنچنان که در نرم افزار روز به روز از گذشته قدرتمندتر است. و البته این قدرت نرم افزاری، از امریکا نیست؛ شیطانی و اهریمنیست.
  • US ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    1 0
    چشم.... ارباب چین داره التماس آمریکارو میکنه ، میخوات روابطش و درست کنه ، اونو باید چکار کرد ؟!
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    0 3
    بچه خودت هم بخوادبیاد سربازی واکسن میزنی؟ اگرم بزنی الکیه
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      0 0
      یه مخالف نظام وقتی نمیدونه چی بگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس