بازماندگان ظریف و روحانی مشغول کاراند/ هزینه سازی مدیرکل وزارت خارجه برای کشور

تجربه سالیان گذشته بیش‌ازپیش ثابت کرد که گشایش اقتصادی از مسیر برجام و FATF نمی‌گذرد که اگر این‌طور بود، دولت قبل آن کارنامه غیر قابل قبول را در حوزه اقتصادی بر جای نمی‌گذاشت.

به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ رسماً از برجام خارج شد. ساختار حاکمیتی آمریکا تصور می‌کرد که ایران به فاصله کوتاهی با دستپاچگی، برای بازگشت آمریکا به برجام اقدام کرده و در این مرحله، می‌توان برجام را به حوزه‌های دیگر و از جمله حوزه منطقه‌ای تعمیم داد.

پیش از این، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفته بود: «برای دشمن، این برجام، سه ضلعی است نه یک ضلعی. اوباما فکر می‌کرد به مرور زمان به دو ضلع دیگر می‌رسد، اما آدم عجولی که آمده (ترامپ)، اصرار دارد به سرعت برسد و تصورش این بود که می‌رسد. اینکه اصرار می‌کنند بر برجام ۲ در منطقه، برای این است که می‌خواهند این تحرکی را که از ایران اسلامی به جهان اسلام روح و جان داده، بخشکانند. اگر العیاذبالله ما رفتیم و در برجام۲ شرکت کردیم، به همین تمام می‌شود؟ نه، برجام اصلی در داخل ایران است. تلاش آنها به این‌جا منتهی نخواهد شد و برجام سه هم خواهند داشت، چون معتقدند چشمه باید خشکانده شود و این چشمه، ایران است.»

روزها و ماه‌ها و سال‌ها سپری شد. هر چند که برجام خسارت‌های زیادی به مردم عزیز کشورمان تحمیل کرد و دولت قبل با شرطی سازی اقتصاد و گره زدن همه امور به برجام، بر خسارت‌ها افزود، اما روند کلی برجام به نحوی پیش رفت که نه تنها ایران با دستپاچگی و از موضع ضعف به دنبال احیای برجام- با فرمول مدنظر آمریکا و تروئیکای اروپا- نرفت، بلکه با ابتکار عمل در حوزه‌های مختلف و از جمله دیپلماسی اقتصادی، عملاً این توافق خسارت بار را به حاشیه برده و امکان بازتولید آن به صورت یکطرفه و در جهت منافع طرف غربی را ناممکن کرد.

فهرست موفقیت‌های ایران، بدون برجام و FATF/ از پیشرفت در صنعت هسته‌ای تا موفقیت‌ها در حوزه نظامی و دیپلماسی

«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل بین الملل اخیراً در توئیتی نوشت: «۵ سال از خروج آمریکا از برجام گذشت. گرچه در این ۵ سال، اقتصاد ایران زیر تحریم‌های آمریکا به شدت آسیب دید، اما ایران ۲۰۲۳ در مقایسه با ایران ۲۰۱۸ در زمینه‌های هسته ای، نظامی و منطقه ای قوی‌تر شده است؛ روندی که احتمالاً دونالد ترامپ در زمان خروج از برجام، انتظار آن را نداشت.»

واقعیت این است که دولت قبل پس از خروج آمریکا از برجام، همچنان به اروپا امیدوار بوده و تصور می‌کرد که می‌توان با همکاری اروپا، در این توافق به نتایج «برد-برد» رسید. اما سابقه سیاه تروئیکای اروپا و از جمله سابقه طرف اروپایی در توافق سعدآباد، حاکی از آن بود که آبی از طرف اروپایی گرم نخواهد شد.

از مقطعی که دولت سیزدهم روی کار آمد، پیشبرد امور بدون گره زدن آن به مواردی از جمله برجام و FATF به صورت جدی دنبال شد.

به عنوان نمونه، در دولت قبل مسئله تأمین واکسن کرونا و انجام واکسیناسیون سراسری در کشور به برجام و FATF گره زده شد. این رویکرد غلط تا جایی پیش رفت که در تابستان ۱۴۰۰ و به واسطه قصور و تقصیرهای صورت گرفته، میزان فوتی‌های روزانه کرونا به بیش از ۷۰۰ نفر افزایش یافت.

فهرست موفقیت‌های ایران، بدون برجام و FATF/ از پیشرفت در صنعت هسته‌ای تا موفقیت‌ها در حوزه نظامی و دیپلماسی

با روی کارآمدن دولت سیزدهم، پیگیری جدی و شبانه روزی برای مبارزه با همه گیری ویروس کرونا، آن هم بدون برجام و FATF دنبال شده و نتیجه این رویکرد درست و دقیق، آن شد که از ۷۰۰ فوتی در روز به رکورد روزهای بدون فوتی کرونا رسیده و این رکورد افتخارآمیز بارها تکرار شد. بهتر است بگوییم ایران، بدون فایزر و مدرنا و با تکیه و اعتماد به دانش بومی و استعدادهای جوانان عزیز ایران، ویروس کرونا را شکست داد.

در دولت قبل به دلیل قصور و تقصیرهای وزارت نفت و وزارت امور خارجه، تبادلات گازی با ترکمنستان و اتصال شبکه گاز ایران به این کشور متوقف شده بود و این مسئله قطع گاز و برق را در پی داشت. در این میان، استان‌های شمالی در فصل سرما با قطعی گاز مواجه شده و این مسئله مشکلات زیادی را برای مردم رقم زده بود.

اما در دولت سیزدهم، دیپلماسی جان تازه‌ای گرفت و در همین راستا قرارداد سوآپ گازی میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان در جریان سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان- آذر ۱۴۰۰- به امضا رسید و چندی بعد اجرایی شد.

همچنین در تابستان سال گذشته، با تدبیر دولت و همت و تلاش شبانه‌روزی مهندسان و کارگران در حوزه صنعت برق، شاهد قطعی برق در کشور نبودیم. این در حالی است که در دولت قبل، قطعی برق و قطعی گاز و موارد اینچنینی همگی به برجام و FATF گره زده شده بود.

در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای و تعامل با شرق نیز اقدامات بسیار مهمی بدون برجام انجام شد. در این میان، دیپلماسی اقتصادی نیز به صورت جدی دنبال شد. عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای از جمله رویدادهای مهم در این خصوص است.

در شرایط فعلی، ایران در منطقه غرب آسیا ابتکار عمل را در دست دارد. کارشناسان معتقدند که از سرگیری روابط ایران و عربستان یکی از پیشران‌های گسترش و تقویت گروه بریکس و پیمان شانگهای و در نهایت تضعیف پترودلار خواهد بود.

پیش از این، «نیکلا سارکوزی» رئیس‌جمهور اسبق فرانسه گفته بود: «محوریت جهان در حال گذار از غرب دیروز به شرق امروز یعنی آسیا است. ما در گذشته بر جهان تسلط داشتیم، اما در حال حاضر به هیچ وجه مسلط نیستیم.» «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهارنظری مشابه گفته بود: «تحلیلگران مدت‌هاست درباره پایان سیستم تحت رهبری آمریکا و ورود به عصر آسیا صحبت می‌کنند. این اکنون در مقابل چشمان ما اتفاق می‌افتد... ما در دنیایی بدون رهبری زندگی می‌کنیم که در آن آسیا به‌طور فزاینده از نظر اقتصادی، امنیتی و فن‌آوری اهمیت پیدا خواهد کرد.» همان‌طور که مقامات و رسانه‌های غربی اذعان کرده‌اند، نظم جدید جهانی به‌سرعت در حال شکل‌گیری است و نقش ایران در این نظم جدید، غیرقابل انکار است. یکی از محورهای اصلی در این خصوص، رهایی ایران از حصار برجام است.

پیشرفت‌های نظامی ایران نیز در این سال‌ها بی اعتنا به هیاهو و شلوغ بازی طرف غربی دنبال شده و نتایج بسیار خوبی حاصل شد. در حوزه هوافضا نیز همین روند پیش رفت. ارسال ماهواره «خیام» به فضا با قابلیت رصد زمین با دقت یک متر، پرتاب موفق موشک بالستیک قاره‌پیمای «قائم۱۰۰»، رونمایی از سامانه پدافندی ارتقاءیافته «باور۳۷۳»، حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع گروهک‌های تروریستی ضدایرانی در اقلیم کردستان عراق، رونمایی از ماهواره‌های «ناهید۲» و «طلوع۳»، تولید موشک پیشرفته «هایپرسونیک»، رونمایی از تونل‌های زیرزمینی پدافند هوایی در جریان رزمایش مدافعان آسمان ولایت، دریافت جنگنده‌های «سوخو۳۵» از روسیه و...از جمله برخی اقدامات و رویدادهای مهم در این خصوص است.

در سال‌های اخیر پیشرفت‌های مهمی در صنعت هسته‌ای نیز به وقوع پیوست. در روزهای گذشته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: «همان‌گونه که ابتدای سال اعلام کردم؛ همکاران ما سال ۱۴۰۱، یک سال پرنشاط و پرتحرک را تجربه کردند به‌طوری که ما ۱۵۹ دستاورد دانشی، فناوری و صنعتی داشتیم که تعداد آنها کم نبوده است و به عبارت بهتر هر ۱.۵ روز کاری یک دستاورد داشته‌ایم که حکایت از پویایی و نشاط یک سازمان دارد.»

وی در ادامه گفت: «خوشبختانه بیش از ۱۴۰ بخش صنعتی کشور نظیر صنایع فولاد، سیمان، پتروشیمی و آزمایشگاهی و سایر بخش‌های گوناگون از دستاوردهای ما استفاده می‌کنند.»

همانطور که کارشناسان و صاحبنظران تاکید دارند، ایران در سال‌های اخیر به توفیقات خوبی دست یافته است. که یکی از علت‌های اصلی آن، رهایی از حصار برجام بوده است. قطعاً هدف از بیان این موفقیت‌ها، انکار نقاط ضعف و مشکلات نیست. در حال حاضر مردم عزیز کشورمان با مشکلات معیشتی و اقتصادی دست به گریبان هستند.

اما تجربه سالیان گذشته بیش از پیش ثابت کرد که گشایش اقتصادی از مسیر برجام و FATF نمی‌گذرد. که اگر اینطور بود، دولت قبل آن کارنامه غیرقابل قبول را در حوزه اقتصادی بر جای نمی‌گذاشت. در حال حاضر از دولت، مجلس و سایر دستگاه‌های مسئول این انتظار می‌رود که با همتی مضاعف، بر مشکلات اقتصادی غلبه کرده و روز به روز شاهد کاهش مشکلات معیشتی مردم باشیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • علی IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    0 1
    دولت آقای رئیسی باید بصورت مقایسه ای دستاوردهای برجامی دولت روحانی و دستاوردهای دولت سیزدهم را در معرض افکار عمومی قرار دهد تا همه آنهائی که مدعی بودند بدون برجام و FATF نمی شود کشور را پیش برد زبانشان کوتاه شود ضمن اینکه دولت وضعیت کشور بلحاظ بودجه , ذخائر ارزی , بدهی دولت و کسری بودجه و همینطور درآمدها دولت را نیز بصورت مقایسه ای به مردم در سیما و رسانه ها نشان بدهد البته ضعفها و کمبودها را هم صادقانه به مردم اطلاع رسانی کند تا منصفانه مردم بتوانند قضاوت کنند
  • US ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    1 0
    اولا به هیچ کدوم از شعارهای دولت فعلی اشاره نشد مثل کنترل تورم، افزایش سرمایه گذاری خارجی، بهبود وضعیت بورس و ... دوما اگر قرار بود از برجام عبور بشه چرا دولت 50 نفر فرستاد برای احیای برجام و وزیر امورخارجه بالای بیست بار از امیدواریش برای احیای برجام حرف زده ؟ مشکل ما اینه سیاست ارگان هایی مثل وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی شده بازیچه یه اقلیت تندرو که خودشون رو صاحب کشور میدونن و از اون مهمتر برای این دستگاه های تعیین تکلیف میکنن.
  • فرزاد US ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    1 0
    اولا به هیچ کدوم از شعارهای دولت فعلی اشاره نشد مثل کنترل تورم، افزایش سرمایه گذاری خارجی، بهبود وضعیت بورس و ... دوما اگر قرار بود از برجام عبور بشه چرا دولت 50 نفر فرستاد برای احیای برجام و وزیر امورخارجه بالای بیست بار از امیدواریش برای احیای برجام حرف زده ؟ مشکل ما اینه سیاست ارگان هایی مثل وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی شده بازیچه یه اقلیت تندرو که خودشون رو صاحب کشور میدونن و از اون مهمتر برای این دستگاه های تعیین تکلیف میکنن. از همه مهمتر چرا به احیای روابط با عربستان بدون ارائه پیش نویس توافق و تغییر سیاست های منطقه ای عربستان اشاره ای نمیشه و اینکار موفقیت جا زده میشه ؟!
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    2 0
    قیمت پراید و مسکن و تحویل خودرو در سال ۱۴۰۳ و گوشت و اجاره‌خونه و هزینه های وحشتناک دارو و درمان و بیچاره شدن مردم در بورس و.... همه از موفقیت شما میگه(البته مشکلات هنوز تقصیر دولت قبل)
  • ناشناس IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    2 0
    آفرین بر شما و بر دولت.... دوست عزیز... ما نه کاری و نه اطلاعی داریم از برخی از مسائلی که گفتی.. ولی سال قبل که ارز ترجیحی حذف شد گفتن اقلام اساسی با قیمت شهریور ۱۴۰۰،خودتون قضاوت کنین؟؟!!
  • محمد IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    2 0
    مشرق چقدر وقیحی تو ما طرفدار دولت بنفش نیستیم اما دلار ۵۶ هزار تومانی سکه ۳۴میلیون و گوشت پانصد هزار تومان و گرونی ساعتی اگه ننگ نباشه افتخار نیست
  • پدی ازپیج همسایه🙂 IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    2 0
    برای من فرقی نمیکنه بابرجام۱اسراییلی کشته شده و بدون برجام ۵تا یا موشکامون۸۰۰تامیره یا۱۰۰۰تایاقبل برجام سوخو۳۵نداشتیم والان۱دونه قراره بدن شاید.برای من قیمت دلار و ۲۰۷وماست و گوشت و فلافل ودارو و اجاره و متوسط قیمت خونه وامنیت روانی و خوشحالی وکشته نشدن مردمم و و و مهمه.
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    2 0
    دست آورد بدون برجام در سفره مردم و قیمت دلار کاملا مشهوده نیازی به بافتن نیست
  • موسوی IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    2 0
    لعنت بر دروغگویان کاسب تحریم
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    1 0
    خوبه ولی برای صادرات واردات نیاز با بانک های خارجی کار کنیم پس باید برجام و fatf توافق شود
  • بی نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    3 0
    درود بر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران 💚💜💚💜💚💜💚💜💚💜💚💜💚💜
  • ناشناس IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    3 0
    معلوم نیست چقدر فساد کردید که از FATF می ترسید 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😁😁😁 درود بر روحانی باغیرت
  • ناشناس IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    2 0
    #F_a_t__f_را_اجرا_کنید
  • ناشناس IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    2 0
    نگذاشتید روحانی واکسن کرونا رو وارد که به رئیسی که رسید گذاشتید وارد شه
  • کاظم IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    2 0
    کسی که این مقاله رو نوشته در کاخ های نیاوران زندگی می کنه و نمی دونه الان قیمت نون چقدره
  • بی نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    2 0
    به روحانی که رسید اجازه وارد شدن واکسن رو ندادید ولی به رئیسی که رسید اجازه دادید چرا ؟
  • بدون نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    2 0
    درود بر روحانی
  • موسوی IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    1 0
    مگه در دوره کوتاه اول برجام بعد از ۴۰ از انقلاب تورم تک رقمی شد؟؟
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    2 0
    من سعی می کنم ازهوامستقل بشم وابستگی به هواخوبیت نداره؛هوالیبراله علوم انسانی داره اقتصادداره هوا علم وتکنولوژی وخوراک و ...داره من بایدمستقل ازهوابه زیستن ادامه بدهم
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    2 0
    مرغ کیلو چند گوشت کیلو چند اجاره خانه چنده قیمت خودرو اعلام کن
  • سعید IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    0 3
    لعنت خداوند بر خائنین غربگرا امام خمینی فرمودند : ما بالاخره از دست رضاخان و پسرش نجات یافتیم لکن ، به این زودی ها از دست نوکران غرب پرست رهایی نخواهیم یافت .
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    2 0
    اگر میگذاشتید مرم ازادانه نظرشون را بگن،، جواب درس و حسابی به این مقاله میدادند.نیاز به کارشناس خاصی هم نبود!!
  • ارض IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    2 0
    مشرق جان مادرت ای چیزارو منتشر نکن آدم خندش میگیره یعنی از سال ۹۷ که از برام خارج شدن تا الان که ۴۰۲ هست قیمتهارو خودت یه نگاه کنی گریت میگیره چی برا خودت مینویسی؟؟؟؟
  • ایران قوی IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    0 2
    با تشکر .از این خبرهای مسرت بخش و امید وار کننده بیشتر پخش کنید تا دلگرم بشیم
  • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    3 0
    بچه جون گوشت کیلیویی ۸۰ هزارتومن رو ۴۰۰ هزار تومن کردن هم شد موفقیت
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    2 0
    الان مهم ترین مساله اقتصاده یه چیزی بگید که عامه مردم ایران‌تو وضعیت معیشتی و اقتصادی خودشون دیده باشن
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    0 0
    ما مسئولان یکدل و مجاهد در میدان برای رفع کمی و کاستی و مشکلات و معضلات رسوبی که بعضا از عادات و مراودات عده ای خو گرفته به پست و دفتر و سلام علیک رانتی و پیرامون وجود دارد و یا در گرداب دستورات متناقض و لاینحل سرگرم توجیهات و عدم پیشرفت و در نهایت رضایت مردم . ما اشخاصی حاضر مانند در انرژی هسته ای و مپنا و آزمایشگاه و بسیاری دیگر که نمونه در اخبار روزانه و نمایشگاه میبینیم که با توجه به نیاز و آینده نگری که حاصلات حتی اگر دستگاه مسئول همراهی نکند نا امید نمیشود چون میداند کار او بسیار ارزشمند است و همه جا مشتری دارد و قصدش خدمت به کشور و خنثی نمودن تحریم و پیشرفت است همینکه دیگران که برای دیدن مجموعه ها وارد کشور میشوند اظهار تعجب و وجد میکنند ارزشمند است . همه باید اینگونه با توکل تلاش کنند و مانند گذشته هرگز مایوس نشوند و جهاد گونه برای خدمت وارد گود و انشاءالله موفق شوند ما سالهای زیادی را مفت و با وعده و وعید خسارت بار از دست دادیم و برای جبران راهی جز تلاش مضاعف نداریم
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    0 3
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    1 0
    این‌دولت‌دنبال‌دستاورد‌سازی‌است‌هیچ‌کار‌بلد‌نیست‌خفه‌خفه
  • سوخته IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    2 5
    مرگ بر جریان بنفش و هم دستانشان قبل و بعدش
    • ss IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      2 0
      مرگ بر دروغگویان ازهر قماشی که باشن چه بنفش و چه غیر بنفش .
  • سوخته IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    1 5
    انشاالله که پای چوبه دار ببینم شان ( روحانی و همدستان شان )
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      3 0
      تو و هم فکراتم تو زباله دانی!
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    6 2
    این دروغ هارو خودتون هم باور نمی کنید
  • انقلابی منطقی IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    2 0
    اگر برجام بد بود الان دنبال احیاش نبودید وطرف مقابل براتون ناز کنه!
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    1 0
    در باره دزدی بزرگ در حال رخ دادن در بورس هم مطلب بزن. رکورد ریزش های بورس جابجا شد با دستور دولت .
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    3 0
    خجالت بکشین ورود واکسن بصورت گسترده در زمان رئیسی مربوط به قراردادهای روحانی بود گرانی افسار گسیخته هم موفقیت هست؟ موفقیت ادعایی در انتخابات نشان داده خواهد شد!
  • حسین IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 2
    دوتا خائن .🤬🤬🤬🤬
  • حجت IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    2 0
    از برکات برجام، ناطق شدن لال ها بود
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    3 0
    وای خدا فکر کنم شماها تو این کشور زندگی نمی کنید!
    • پدی ازپیج همسایه🙂 IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      2 0
      نه اتفاقا همه چیزو بهترازمنو شما متوجه میشن
  • شیوا IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 0
    1 - خانه تا قیامت نمیخریم 2 - روی پراید رو نمیبینیم 3 میوه شاید تابستون فقط هنئونه بخوریم 4 - عمرا اگر بمیریم هم عمل جراحی نمیکنیم 5 - ریشه کن کردن کارگران از دیگر افتخارات نظام
  • ایرانی IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 0
    به نظرم مردم وظایفشان رو بدرستی عمل نمی کنند و گرنه مسئولین دارن تمام تلاششون را میکنن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس