ابراز نگرانی جمهوری‌خواهان از نتایج جستجوی کلیدواژه «گاف‌های جو»

گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه، از رئیس جمهور آمریکا خواستند تا یا یک «آزمون شناختی» را پشت سر بگذارد یا از کارزار انتخابات ۲۰۲۴ کناره‌گیری کند.

به گزارش مشرق، گروهی متشکل از دست کم ۶۱ نماینده جمهوری‌خواه با اشاره به شرایط ناپایدار ذهنی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، خواستار کناره‌گیری او از رقابت انتخاباتی در سال ۲۰۲۴ شدند.

چهل‌وششمین رئیس جمهور آمریکا ۲۵ آوریل به طور رسمی از ورود به کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ خبر داد و با انتشار ویدئویی گفت که «باید کار نیمه‌تمام را تمام کند.»

نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا با ابراز نگرانی از «وضعیت شناختی و توانایی بایدن برای حضور دوباره در کاخ سفید»، در نامه‌ای نوشتند: صرف نظر از جنسیت، سن یا حزب سیاسی، معتقدیم که تمام روسای جمهور باید توانایی‌های سلامت ذهنی خود را به طور مستند نشان دهند. در حالی که شما(بایدن) دو آزمون فیزیکی را در دوران ریاست جمهوری خود(۱۹ نوامبر ۲۰۲۱ و ۱۶ فوریه ۲۰۲۳) پشت سر گذاشتید، هیچ نشانه‌ای مبنی بر احراز ارزیابی شناختی شما وجود ندارد و اگر هم چنین باشد، چنین ارزیابی از انظار مخفی مانده است.

در این نامه که رانی جکسون، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس و پزشک اسبق کاخ سفید، طلایه‌دار آن است، به این نکته اشاره شده که بایدن به نامه‌های قبلی مرتبط با این موضوع پاسخ نداده و از درخواست بیش از ۵۰ عضو کنگره برای «پشت سر گذاشتن آزمون شناختی» چشم‌پوشی کرده است.

نگرانی‌ها درباره توانایی ذهنی و شناختی بایدن نخستین بار زمانی مطرح شد که او برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا اعلام نامزدی کرد و جمهوری‌خواهان می‌گویند که وضعیت او حالا به‌دلیل گاف‌ها، اظهارات خلاف واقع و رفتارهای عجیب و غریب تشدید شده است؛ گاف‌هایی که همگی به دفعات از پیرمرد ۸۰ ساله دیده‌ و شنیده‌اند.

در بخش دیگری از این نامه می‌خوانیم: در طول دو سال گذشته و در جریان حضور در رویدادهای عمومی، سُر خوردن در هنگان راه رفتن، فراموش کردن اسامی، تلفظ مبهم کلمات، گم کردن رشته کلام و گیجی هرازگاه و لحظه‌ایِ شما به یک اتفاق تکراری و رایج بدل شده است. این اتفاقات به قدری تکراری و چشمگیر بوده که اگر «گاف‌های بایدن» را در اینترنت جستجو کنید، بیش از ۱۴ میلیون نتیجه روی صفحه ظاهر خواهد شد.

این گروه از قانونگذاران همچنین به نظرسنجی موسسه «هاوارد کپس-هریس» اشاره کردند که براساس آن ۵۷درصد رای‌دهندگان «بر این باورند که شما از لحاظ ذهنی مناسب پست ریاست جمهوری نیستید.»

ترامپ به شخصه در جریان مناظرات انتخاباتی خود با بایدن در اواخر ۲۰۲۰، به دفعات خواستار گرفتن «تست مواد مخدر» از «جو خواب‌آلو» شده بود.

نمایندگان جمهوری‌خواه در پایان نتیجه‌گیری کردند که «شهروندان آمررکایی حق دارند تا به رئیس جمهور منتخب اعتماد کامل داشته و اطمینان حاصل کنند که او قادر است به عنوان رهبر کشور و فرمانده کل قوا، وظایفش را به درستی انجام دهد.»

رانی جکسون که به عنوان پزشک در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و باراک اوباما، روسای جمهور پیشین آمریکا خدمت می‌کرد، دولت کنونی این کشور را به مخفی کردن گزارش‌ها درباره سلامت ذهنی بایدن متهم کرد.

نیکی هیلی، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در ماه فوریه خواسته بود تا سیاستمداران بالای ۷۵ سال، آزمون صلاحیت ذهنی بدهند.

بایدن ۸۰ ساله در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴، دومین دوره ریاست جمهوری خود را در ۸۲ سالگی آغاز و در ۸۶ سالگی آن را به پایان خواهد برد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس