کد خبر 1489714
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
وام

به گفته کارشناسان، تکمیل انتشار فهرست اطلاعات پرداخت تسهیلات بانک ها به کارمندان خود و تداوم انتشار این اطلاعات، اقدامی است که می‌تواند به پرداختی‌های شبکه بانکی نظم دهد و سبب ایجاد اعتماد عمومی شود.

به گزارش مشرق، فهرست تسهیلات اعطایی به کارمندان ۱۹ بانک بر روی سایت بانک مرکزی منتشر شده است؛ بنا بر تکلیف قانونی مقرر در مفاد جزء (۵) بند (ح) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲، بانک مرکزی ملزم به انتشار اطلاعات مجموع تسهیلات پرداختی به کارمندان بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است.

بر این اساس تاکنون بانک‌های پست بانک، مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه و صادرات، توسعه تعاون، تجارت، سامان، اقتصاد نوین، سرمایه، آینده، دی، ایران زمین، قرض الحسنه مهر، قرض الحسنه رسالت، خارومیانه، مشترک ایران و نزوئلا، موسسه اعتباری ملل و موسسه اعتباری نور اطلاعات اعطای وام‌های پرداخت شده به کارمندان خود را شفاف کرده اند.

اما چند بانک هنوز اطلاعات خود را منتشر نکرده اند البته بانک مرکزی قول انتشار این اطلاعات را برای تمام بانک‌ها داده است. در همین زمینه آقای سروش معاون نظارت بانک مرکزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: تسهیلات پرداختی به کارکنان بانک‌ها مطابق با قانون بودجه امسال منتشر می‌شود و این برای تک تک بانک‌هاست.

او در ادامه می‌گوید: مابقی اطلاعات بانک‌ها نیز به محض دریافت منتشر خواهند شد.

مبارزه جدی بانک مرکزی با تخلفات اعطای تسهیلات بانک ها به کارمندان خود

اعطای وام بانک‌ها به کارکنان خود موضوعی که به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی آقای خاندوزی، یک تخلف است و بانک مرکزی باید به آن ورود کند.

خاندوزی در ادامه بیان کرد: اعطای تسهیلات بانک‌ها به کارکنان حتما یکی از تخلفاتی است که بانک مرکزی به جد باید با آن مبارزه کند موضوعی که موجب شده سرمایه اجتماعی و اعتماد برخی از گروه‌های مردمی هم از بین برود.

در ادامه نیز آقای میرزایی کارشناس اقتصادی بیان کرد: ما در حوزه تخصیص منابع، باید برای افراد با شرایط یکسان، یک نوع تعامل را داشته باشیم، اما مشاهده می‌کنیم که اکثر افرادی که حتی شرایط یکسان درآمدی با یک کارمند بانک دارند، در دریافت تسهیلات بانکی با چالش‌های بسیاری مواجه هستند.

فهرست وام‌های اعطایی بانک‌ها به کارمندان خودشان

افزایش اعتماد عمومی با انتشار فهرست تسهیلات بانک ها به کارمندان خود

انتشار اطلاعاتی که دارای نکات مختلفی در جامعه است موردی که آقای عباس پور کارشناس اقتصادی و امور بانکی درباره آن در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: یکی از بندهای تسهیلاتی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند تهسیلات اشخاص مرتبط است که یک آیین نامه هم در این خصوص وجود دارد که در آن سه نوع اشخاص مرتبط شناسایی شده است. دسته اول هیئت مدیره، کارمندان، مدیران بانک‌ها و حسابرسان بانک‌ها، دسته دوم همه افرادی که با دسته اول رابطه نسبی دارند و در دسته سوم هم شرکت‌های زیر مجموعه بانک‌ها که خود به چند بخش تقسیم می‌شوند قرار دارند.

او در ادامه می‌گوید: یکی از دلایلی حائز اهمیت در شفافیت تسهیلات اشخاص مرتبط این است که تا یک حدی جلوی تامین مالی ترجیحی اشخاص مرتبط در شبکه بانکی گرفته، نظام‌مند و کنترل شود. در کل انتشار اطلاعات اقدام مثبتی است که می‌تواند به پرداختی شبکه بانکی یک نظمی دهد و سبب ایجاد اعتماد عمومی شود.

افزایش شفافیت و اعتماد با انتشار فهرست تسهیلات پرداختی بانک‌ها به کارکنان

آقای میرزایی دیگر کارشناس اقتصادی نیز ضمن تاکید نکات ارائه شده به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: انتشار فهرست پرداخت تسهیلات بانک‌ها به کنارکنان خودشان در سالیان متمادی، همواره محل بحث و جدل بین کارشناسان و مسئولان اجرایی بانک‌ها بوده است.

او می‌گوید: انتشار فهرست پرداخت تسهیلات بانکی به کارکنان خود یک مزیتی مبنی بر افزایش شفافیت در جامعه را به همراه دارد که می‌تواند مفید باشد. بالاخره جامعه باید بداند که منابعی که نزد سیستم بانکی سپرده‌گذاری کرده، چه میزان توسط خود بانک‌ها به پرسنل تخصیص داده می‌شود.

او افزود: مورد مهم دیگر که باید به آن تاکید کرد تکمیل انتشار اطلاعات بانک‌ها و تداوم انتشار این اطلاعات است که باید برای اثر گذاری حرکت انجام می گیرد.

نکته دیگر این که تدوین و انتشار آیین نامه وام‌های بانک‌ها به کارمندان خود تکلیف دیگر مجلس است، موضوعی که آقای سروش مدیر نظارت بانک مرکزی در رابطه با آن به رسانه ملی گفته است: تلاش خود را انجام می‌دهیم تا پایان اردیبهشت آیین نامه را به شبکه بانکی ابلاغ کنیم.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا اطلاعات پرداخت تسهیلات به کارمندان سایر بانک‌های باقی مانده نیز منتشر خواهد شد؟ اقدامی که به گفته مسئولان و کارشناسان می‌تواند با اثرات مثبتی هم چون افزایش شفافیت در سطح جامعه همراه شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    0 0
    پول قرض ا لحسنه رو از مردم میگیرند و بعد به کارمندانشون وام میدن؟؟؟ بعد مردم معمولی برای گرفتن چندغاز باید صد تا ضامن و چک و سفته جور کنند البته بعد از ماهها گذاشتن پول در بانک و بی ارزش شدنش.
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    0 0
    فساد ساختار یافته همینه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس