تجمع اعتراضی ژاپنی‌ها علیه حضور نظامی آمریکا در جزیره اوکیناوا

هزاران نفر از مردم ژاپن در اعتراض علیه آمریکا به‌دلیل اشغال جزیره اوکیناوا و افزایش حضور نظامی در این جزیره، دست به تظاهرات زدند.

به گزارش مشرق، در پنجاه‌ویکمین سالروز خروج جزیره اوکیناوا از سلطه آمریکا و بازگشت آن به ژاپن، هزاران نفر از مردم این کشور در اعتراض به اشغال این جزیره به دست آمریکا، در نزدیکی پایگاه هوایی «کادِنا» تجمع کردند.

این تظاهرات سالیانه در بحبوحه تشدید تنش‌های منطقه‌ای ناشی از اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا علیه چین و تامین سلاح برای جزیره تایوان برگزار شده است.

تظاهرات‌کنندگان در این تجمع شعارهایی از جمله «زندگی آرام‌مان را برگردان» و «آسپری گورت را گم کن»(اشاره به بالگردهای آسپری ارتش آمریکا) سر داده و خواستار تعطیلی پایگاه‌های واشنگتن در اوکیناوا شدند.

ساکنان این جزیره از آلودگی شیمیایی و صوتی ناشی از فعالیت‌های مداوم پایگاه‌های آمریکا و همچنین افزایش آمار جرم و جنایت سربازان این کشور در اوکیناوا، از دزدی و رانندگی در مستی گرفته تا تجاوز و قتل، به ستوه آمده‌اند.

دِنی تاماکی، فرماندار این جزیره از دولت‌ ژاپن و آمریکا خواسته تا حضور نظامی واشنگتن در اوکیناوا کاهش پیدا کند. این جزیره به‌رغم اینکه تنها یک‌درصد از کل مساحت خشکی ژاپن را در اختیار دارد، ۷۰درصد مجموع تاسیسات نظامی آمریکا در این کشور را در دل خود جای داده است.

این اعتراضات در حالی برپا شده که ژاپن با روند فزاینده‌ای خود را تسلیح کرده و در رقابت بین چین و آمریکا، به مرکز توجه بدل شده است. واشنگتن به‌تازگی و درست یک ماه پس از میزبانی از تسای اینگ‌وِن، رئیس جزیره تایوان، تصویب بسته دفاعی ۵۰۰میلیون دلاری برای این جزیره خودمختار را تسریع کرد.

ناتو پارسال با دعوت از متحدان منطقه‌ای خود یعنی ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و نیوزیلند برای حضور در اجلاس سالانه این ائتلاف، عملا تظاهر به تمرکز روی حوزه «آتلانتیک شمالی» را کنار گذاشت و حالا نیز گفته می‌شود که قصد دارد در توکیو دفتر افتتاح کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    2 0
    وقتی ژاپنی ها مورد تهاجم فرهنگ غربی قرار گرفتند و همه چیز خود به اقتصاد گره زدند آرام آرام همه چیز خود را از دست میدهند . این که یک جزیره است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس