اسرائیل بزرگترین زیان را از توافق ایران و عربستان برد/ فرنجیه تنها نامزد قطعی ریاست جمهوری

عضو دفتر سیاسی «جریان المرده» لبنان رژیم صهیونیستی را بزرگترین طرف زیان دیده از توافق بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان دانست.

به گزارش مشرق، «فیرا یمین» عضو دفتر سیاسی جریان المرده در پاسخ به سوال خبرنگار در قالب سلسله جلسات «نخستین هم اندیشی تحولات غرب آسیا» در بیروت درباره توافق بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان با میانجیگیری چین و تاثیر آن بر اوضاع داخلی لبنان گفت: این توافق نتیجه دستاوردهایی است که در سالهای گذشته تحقق یافته است. اکثر ما از سرعت بسته شدن آن شگفت زده شدیم. این توافق راه را به روی هرگونه فتنه مذهبی در منطقه بست و این امری اطمینان بخش است.

وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده انتخابات ریاست جمهوری لبنان و دیدار هفته گذشته «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور و «ولید البخاری» سفیر عربستان در بیروت گفت که برگزاری این دیدار امری طبیعی به شمار می رود. برخی به خیال خود دل به این بسته بودند که در این دیدار نوعی سرسختی در تصمیم عربستان و تصمیم کشورهای عرب حوزه خلیج فارس درباره حل و فصل این مسئله (انتخابات ریاست جمهوری لبنان) و نظایر آن باشد. من فکر می کنم که وقتی ما شاهد حل و فصل اوضاع در سطح کلان هستیم، در سایه این وضعیت، اقدام نامزد طبیعی ریاست جمهوری (فرنجیه) بازتابی از این تعامل منطقه ای است که بایستی ثمره مثبت خود را در لبنان به همراه داشته باشد.

فیرا یمین گفت: رژیم اسرائیل بزرگترین زیان دیده از گشایش در روابط ایران و عربستان به شمار می رود و لذا باید از هر دیداری که طرف زیان دیده از آن اسرائیل باشد، ستایش کنیم.

عضو دفتر سیاسی جریان المرده لبنان در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره تعیین روز ۱۹ ماه آینده میلادی از سوی «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان به عنوان روز تعیین تکلیف قطعی ریاست جمهوری این کشور چیست و رقبای سلیمان فرنجیه در این انتخابات گفت: باید به این تاریخ امید ببندیم و امیدوار به انتخاب رئیس جمهور لبنان در این تاریخ باشیم.

وی افزود: درخصوص رقبای سلیمان فرنجیه، باید با تواضع تمام بگویم که واقعا نامزد رقیبی وجود ندارد. سلیمان فرنجیه مورد حمایت مقاومت و جنبش امل و اقشار اساسی کشور است و بیشترین میزان آرا را در داخل مجلس نمایندگان لبنان دارد. نامزدهای مقابل چه کسانی هستند؟ باید بگویم که اردوگاه مخالفان در درون خود دچار تعارض هستند و نامزد واحدی ندارد. بخشی از اردوگاه مخالفان «میشل معوض» را به عنوان نامزد داشتند که بعدا مشخص شد که طرح نام وی برای مانور دادن بوده است؛ درحالی که ما نامزد طبیعی خود را داریم. اکنون (در طرف مقابل) سبدی از اسامی مطرح است و به نظر من بهتر است که اردوگاه مخالفان روی یک نامزد دیگر توافق کنند و سپس به پارلمان برویم و به صورت دموکراتیک رای گیری کنیم تا رئیس جمهور آینده انتخاب شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست به پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت که تحولات منطقه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی شروع شد و درحالی که در آن زمان قرار بود که منطقه به سمت تشتت طائفه ای یا مذهبی و عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی سوق داده شود، با پیروزی انقلاب اسلامی منطقه از نظر سیاسی، میدانی و اقتصادی احیا شد و در اولین گام پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روابط با رژیم صهیونیستی قطع شد و مسئله فلسطین در کانون توجهات قرار گرفت.

عضو دفتر سیاسی جریان المرده گفت: مسئله فلسطین، مسئله موجودیت و انسانیت است و یک مسئله دینی و انسانی و موجودیتی به شمار می رود.

وی به تحولات ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت که این کشور درعرصه های مختلف به خودکفایی و توانمندیهای بالایی رسیده است و ایران با قدرتش باعث شده که خود و منطقه تصمیم گیرنده شوند.

فیرا یمین به تحولات منطقه از سال ۲۰۰۳ میلادی اشاره کرد و پیروزی مقاومت لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی در برابر رژیم صهیونیستی را نتیجه صلابت و همکاری کشورها و ملت ها دانست.

وی با اشاره به روند سریع اجرایی شدن توافق بین ایران و عربستان از طریق توافق های سریع اقتصادی و تبادل تجاری همزمان با گشایش روابط با سوریه و حضور سوریه در اجلاس پیش روی سران عرب در عربستان گفت: سوریه نقش و صندلی خود در اتحادیه عرب را باز پس خواهد گرفت.

این سیاستمدار لبنانی با اشاره به در شرف پایان بودن یکجانبه گرایی و ظهور چند جانبه گرایی در جهان و دستاوردهای مختلف مقاومت اسلامی در منطقه گفت که مقاومت سرزمین های اشغالی را آزاد کرد و آینده مقاومت بخشی از آینده منطقه است و نیاز به مقاومت با سلاح یا اندیشه لازم است.

وی افزود: امروز غزه با قدرت قابل توجهی در برابر دشمن صهیونیستی مقاومت می کند و بخشی از پیکره متکامل منطقه است. مقاومت بخشی از گذشته و حال و آینده ما است.

فیرا یمین در بخش دیگری به شرایط سیاسی داخلی لبنان پرداخت و پرونده انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: تنها نامزد، «سلیمان فرنجیه» است زیرا به طور واضح و قاطع حمایت می شود اما بقیه نامزدها صرفا اسامی آنها مطرح است و قطعی نیست.

وی تاکید کرد که لبنان باید از فضای حل و فصل اوضاع منطقه استفاده کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس