به گزارش مشرق، علیرضا تقوی نیا، تحلیلگر با انتشار متنی با عنوان راستی آزمایی ادعای محمود سریع القلم در خصوص معامله ایران بر سر یمن در کانال خود در ایتا نوشت:

پروفسور سریع القلم استاد روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی در مصاحبه با یورونیوز سخنانی را به زبان آورده که ادعاهای بزرگی محسوب می‌شود.

برای مثال او در خصوص برقراری مجدد رابطه ایران با عربستان اظهار داشته که: "حدود ۸ سال پیش وزیر خارجه وقت عربستان در جلسه‌ای خیلی صریح به من گفت ما حاضریم با ایران در عراق، سوریه، لبنان و دیگر مناطق خاورمیانه به توافقی برسیم و حتی سهم یکدیگر را تبیین کنیم، اما در یمن حاضر نیستیم عقب نشینی کنیم. "

سریع القلم سپس ادامه میدهد: "تهران به این جمع‌بندی رسید که برای تامین امنیت ملی و داخلی خود و همچنین متوقف و یا دست‌کم کاهش این هزینه‌هایی که از سوی عربستان سعودی انجام می‌شود بهتر است یمن را معامله کند".

در واقع مشاور رئیس جمهور سابق مدعی شده جمهوری اسلامی یمن را به بن سلمان فروخته است.

در این خصوص ذکر چند نکته ضروری است؛

۱. اگر ایران بر سر دولت نجات ملی یمن معامله کرده است چرا سفارت یمن در تهران هنوز در اختیار دولت نجات ملی است و نه آن‌هایی که سعودی به عنوان دولت مشروع یمن به رسمیت می‌شناسد؟

۲. اگر ایران بر سر یمن معامله کرده است چرا سعودی سفیر خود محمد آل جابر را به صنعا فرستاد که با دولت نجات ملی یمن (انصارالله) مذاکره و شروع به حل و فصل مسائل بین ۲ کشور کند؟

در حالی که سعودی‌ها در ۸ سال گذشته به هیچ وجه این دولت را به رسمیت نمی‌شناختند و آنان را کودتاچیان وابسته به ایران معرفی می‌کردند.

۳. اگر جمهوری اسلامی یمن را فروخته است چرا تمام مسئولان انصارالله از توافق ایران و عربستان به شدت استقبال کردند، در حالی که شورای ریاستی یمن (وابسته به سعودی) کاملا مبهم و سرد با این موضوع برخورد نمودند؟

۴. ۲۰ روز پیش احمد عوض بن مبارک وزیر۵۵فب خارجه شورای ریاستی یمن (دولت مورد ادعا و حمایت سعودی) رسما اعلام کرد که حاضر است با دولت مستقر در صنعا مذاکره کرده و مسائل فیمابین را حل کند.

آیا این سخن نشانه‌ای دیگر مبنی بر به رسمیت شناختن دولت انصارالله نیست؟

۵. سعودی‌ها در سال ۲۰۱۵ که جنگ علیه یمن را آغاز کردند به صراحت از بازگشت دولت عبدربه منصور هادی به قدرت در صنعا، تخلیه پایتخت از نیروهای انصارالله و خلع سلاح این جنبش سخن می‌گفتند در حالی که پس از ۸ سال از تمام این شروط کوتاه آمده و در حال آتش بس و تبادل اسرا با دولت نجات ملی یمن هستند.

آیا گزاره‌های فوق نشانه‌ای بر تضعیف موضع انصارالله است یا سعودی ها؟

۶. ایران در مذاکراتش با نمایندگان بن سلمان رسما اعلام کرد در مورد یمن هیچ گونه وعده‌ای نخواهد داد و تنها راه حل بحران یمن عدم دخالت خارجی و برگزاری گفتگوهای یمنی - یمنی است.

نگارنده با اطلاع این نکته را می‌نویسد که ایران هیچ قولی به سعودی‌ها در مورد یمن نداده و ادعاهای پروفسور سریع القلم در خصوص معامله ایران بر سر یمن کذب محض بوده و در ردیف سایر پیش بینی‌های ایشان که بعدا خلاف آن اثبات شد، قرار می‌گیرد.

۷. برای راستی آزمایی ادعاهای پروفسور سریع القلم تنها گذشت زمان کفایت می‌کند، زیرا در آینده مشخص می‌شود که آیا دولت انصارالله پس از توافق ایران و سعودی تثبیت و تقویت خواهد شد یا تضعیف و مضمحل.

انصارالله خلع سلاح خواهد شد یا همچنان به عنوان بازیگر اصلی کشور یمن در قدرت می‌ماند؛ بنابراین برای شناخت درک درست پروفسور سریع القلم و ادعای بزرگ ایشان تنها قدری صبر لازم است و آنوقت بهتر می‌شود قضاوت نمود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 5
  • کیانی IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    47 3
    اعضای خود باخته و غرب گرای دولت سابق از دانشگاه ها بیرون کنید تا فکر و اندیشه جوانان تخریب نکنند
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    24 1
    امور خارجه یا مدعی العموم از ایشان شکایت کند تا جلوی این بی بند وباری رسانه ای گرفته شود
  • US ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 0
    بیخود نیست اسم فامیل ایشان سریع القلم است. یعنی قلم ایشان بسرعت از عقل ایشان پیشی میگیرد، و سریعا هر مهملی را به تقریر در میاورد، پیش از آنکه نسبت به آن تفکر و تعقلی کرده باشد. بنده خدا خر سعدی هم سالها کتاب‌های سنگینی را بر دوش کشید، اما در پایان از علمهای آن کتاب‌ها چیزی عایدش نشد، و خر مرد. خدایا عاقبت ما را ختم به خیر بگردان، و بجای افتخار و ادعا و توهم به مدارک و القاب و مناسب و داشنگاه ها و کشورهایی که در آنها تحمل رنج رفتن کرده ایم، ذره ای خرد، و دانایی، و سواد و معرفت تحقیق و تفکر و تواضع عنایت بفرما تا پس از حمل خروارها کتاب و رفتن هزاران روز به مکتب و مدرسه، خر از دنیا نرویم. خدا پروفسور خر سعدی رو هم که سعادت و افتخار همنشینی با سعدی و حمل کتاب‌های صد منیش را در رزومه کاری و علمی و اجتماعی خود داشت بیامرزد.
  • محمد IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    یا سریع العقاب
  • سامان IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    یکی از شروط ایران برای رابطه با عربستان پایان جنگ یمن بود آیا سریع القلم این را نمی داند ؟!
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    بند هفتم عالی .لابد خیلی دلشان میخواست در دولت زمان ایشان رقم میخورد و همان میشد مثل بقیه برجام خدا دوست مان دارد و شکر ، رهبر و ولایت فقیه و فرمانده کل قوائی داریم که از زمانه بسیار جلوتر است و برای دهه های آینده جهت موفقیت ایران و مردمانش اندیشیده . پروردگار مهربان حافظش باشد
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    وقتی فکر نباشه و سریع قلم و زبانت رو حرکت بدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس