کد خبر 1490957
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲
نگاهی به آمار و اعداد قهرمانی در تاریخ لیگ برتر؛ دستِ بالای پرسپولیس

پرسپولیس عنوان بیشترین قهرمانی و بیشترین قهرمانی متوالی را در ۲۲ دوره برگزار شده لیگ برتر را در اختیار دارد.

به گزارش مشرق، ۲۳ سال پیش بود که لیگ ایران پسوند حرفه‌ای گرفت و اولین دوره لیگ برتر جام خلیج فارس برگزار شد. از آن روز تا به امروز۲۲ دوره لیگ برتر برگزار شده و امشب بیست و دومین دوره لیگ با معرفی قهرمان به پایان رسید و پرونده آن بسته شد. در بیست و دو دوره گذشته شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بوده‌ایم، در گزارشی به بهانه پایان لیگ به آمار و اعداد قهرمانی در طول دوره‌های گذشته پرداخته‌ایم.

تنها ۷ تیم قهرمانی را تجربه کرده‌اند

با گذشت ۲۲ دوره لیگ برتر فوتبال، تاکنون ۷ تیم توانسته‌اند جام را به خانه ببرند.پرسپولیس، استقلال، سپاهان، پاس، سایپا، فولاد و استقلال خوزستان تیم‌هایی هستند که قهرمان لیگ برتر شده‌اند. این آمار بیانگر این است که بیش از ۴۳ درصد تیم‌های لیگ ایران توانسته‌اند قهرمانی در لیگ را تجربه کنند.

بیشترین جام در قرق قرمزها

پرسپولیس با ۸ قهرمانی پرافتخارترین تیم لیگ برتر است، پرسپولیسی‌ها در دوره‌های اول، هفتم، شانزدهم، هفدهم، هجدهم، نوزدهم، بیستم و بیست و دوم توانستند قهرمانی را جشن بگیرند تا بیشترین جام‌های لیگ برتر را در تالار افتخارات‌شان داشته باشند.

پس از پرسپولیس، سپاهان با ۵ قهرمانی در رده دوم قرار دارد، این تیم اصفهانی در دوره‌های دوم، نهم، دهم، یازدهم و چهاردهم به مقام قهرمانی رسید.استقلال هم با ۴ قهرمانی در رده سوم قرار دارد، آبی‌پوشان در دوره‌های پنجم، هشتم، دوازدهم و بیست و یکم قهرمان شدند.

استقلال رکورددار قهرمانی با بیشترین امتیاز

در حالی پرسپولیس با قهرمانی رکوددار است که کسب قهرمانی با بیشترین امتیاز متعلق به قرمزها نیست و این عنوان به رقیب سنتی‌شان تعلق دارد. استقلال در بیست و یکمین دوره لیگ توانست با ۶۸ امتیاز قهرمان شود. آبی‌ها در این دوره با ۱۹ برد و ۱۱ مساوی و بدون باخت توانستند قهرمان لیگ شوند.

دست خالی ۲۸ استان در لیگ برتر

در ۲۲ دوره گذشته از لیگ تنها تیم‌های سه استان از ۳۱ استان توانسته‌اند در لیگ برتر قهرمان شوند، تهران، اصفهان و خوزستان، استان‌هایی هستند که باشگاه‌هایشان قهرمان لیگ شده‌اند.این آمار ۹درصد استان‌های کشور را تشکیل می‌‎دهد و بیانگر این است که قهرمانی در لیگ برتر ایرانی پراکندگی کمی دارد و نشان از عدم توسعه‌بافتگی بخشی زیادی از استان‌ها در فوتبال باشگاهی است.

تیم‌های استان تهران در ۲۲ دوره گذشته لیگ در ۱۴ دوره قهرمان شده‌اند، پرسپولیس با ۸، استقلال با ۴، سایپا با یک و پاس با یک قهرمانی تیم‌های تهرانی هستند که قهرمان لیگ شده‌اند. استان اصفهان با ۵ قهرمانی که متعلق به سپاهان است، در رده دوم قرار دارد. رده سوم با ۳ قهرمانی متعلق به استان خوزستان است، فولاد دو بار و استقلال خوزستان یک بار، تیم‌های خوزستانی هستند که قهرمان لیگ شده‌اند.

پرسپولیس بهترین تیم مدافع عنوان قهرمانی

تنها دو تیم در ۲۲ دوره گذشته از لیگ توانسته‌اند به عنوان مدافع عنوان قهرمانی از قهرمانی‌شان دفاع کنند و به صورت متوالی قهرمان شوند. پرسپولیس با ۵ قهرمانی پشت سر هم، بیشترین قهرمانی متوالی را در لیگ برتر دارد. سپاهان با سه قهرمانی متوالی در رده دوم قرار گرفته است.

قهرمانان ۲۲ دوره لیگ برتر فوتبال به شرح زیر هستند:

۱۳۸۰ / پرسپولیس

۸۸۲–۱۳۸۱ / سپاهان

۸۳–۱۳۸۲ / پاس

۸۴–۱۳۸۳ / فولاد

۸۵–۱۳۸۴ / استقلال

۸۶–۱۳۸۵ / سایپا

۸۷–۱۳۸۶ / پرسپولیس

۸۸–۱۳۸۷ / استقلال

۸۹–۱۳۸۸ / سپاهان

۹۰–۱۳۸۹ / سپاهان

۹۱–۱۳۹۰ / سپاهان

۹۲–۱۳۹۱ / استقلال

۹۳–۱۳۹۲ / فولاد

۹۴–۱۳۹۳ / سپاهان

۹۵–۱۳۹۴ / استقلال خوزستان

۹۶–۱۳۹۵ / پرسپولیس

۹۷–۱۳۹۶ / پرسپولیس

۹۸–۱۳۹۷ / پرسپولیس

۹۹–۱۳۹۸ / پرسپولیس

۰۰–۱۳۹۹ / پرسپولیس

۰۱–۱۴۰۰ / استقلال

۰۲–۱۴۰۰ / پرسپولیس

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس