کد خبر 1491176
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۱
مرکز آمار ایران: تورم ماهانه فروردین ۱۴۰۲ کاهشی بوده است

مرکز آمار ایران اعلام کرد: علیرغم گزارش های خبری نادرست و نامعتبر، تورم ماهانه فروردین ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ۱۴۰۱ کاهشی بوده است.

به گزارش مشرق، مرکز آمار ایران در گزارشی به تشریح جزییات تورم نقطه‌ای و ماهانه فروردین امسال به تفکیک دهک‌های درآمدی و استان‌ها پرداخت و افزود: بر اساس موارد مختلف قانونی شامل ماده ۳ قانون این مرکز، ماده ۱۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و مصوبات مکرر شورای عالی آمار، مرکز آمار ایران مرجع رسمی و متولی تولید و انتشار آمارهای رسمی کشور مانند حساب‌های ملی (رشد اقتصادی) و شاخص‌های قیمت (نرخ تورم) می‌باشد و در تمامی گزارش‌های رسمی باید به اعداد این مرکز استناد شود.

مرکز آمار افزود: در حالی که تاکنون بانک مرکزی هیچ‌گونه آماری را در خصوص تورم فروردین ماه سال ۱۴۰۲ منتشر نکرده است برخی گزارش‌های منتشر شده به نقل از افراد آگاه در بانک مرکزی خلاف واقع و فاقد اعتبار است.

«بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران در فروردین ماه ۱۴۰۲ شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد ۱۸۰,۵ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۳.۷ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه)، ۵۵.۵ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۷.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.»

مرکز آمار ایران افزود: بنابراین تورم ماهانه در فروردین‌ماه سال جاری نسبت به اسفند ۱۴۰۱ که ۴.۷ درصد بوده است، کاهش یک واحد درصدی را نشان می‌دهد. این عدد برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۴ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۳.۵ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش اعداد نرخ تورم ماهانه، سالانه و نقطه به نقطه به تفکیک مناطق شهری، روستایی و کل کشور به صورت جدول زیر می‌باشد:

مرکز آمار: تورم ماهانه فروردین ۱۴۰۲ کاهشی بوده است

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه فروردین ۱۴۰۲ که در کل کشور عدد ۴۷,۶ بود برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴۶ درصد برای دهک دهم تا ۵۳.۴ درصد برای دهک اول است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۷.۴ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۷.۵ واحد درصد) ۰.۱ واحد درصد کاهش داشته است.
نمودار تورم ماهانه و نقطه به نقطه برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای به صورت زیر است:

مرکز آمار: تورم ماهانه فروردین ۱۴۰۲ کاهشی بوده است

بیشترین نرخ تورم سالانه در فروردین ماه ۱۴۰۲ مربوط به استان لرستان با عدد ۵۶,۹ و کمترین مربوط به استان تهران با عدد ۴۳.۷ می‌باشد. نرخ تورم سالانه فروردین ۱۴۰۲ به تفکیک استان‌های کشور به صورت نمودار زیر می‌باشد:

مرکز آمار: تورم ماهانه فروردین ۱۴۰۲ کاهشی بوده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    2 1
    همه چی صددرصد رشد داشته مردم گول نزنید
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    2 1
    مرکز امار بدون اینکه خندش بگیره این امارو داده
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    2 1
    باکلمات بازی نکنید دراین مدت ۳ماهه همه چیز۲برابرشده مخصوصا کفش ولباس.گوشی موبایل.شکر.لبنیات..مخصوصاپگاه که مافیایی اداره می‌شود.
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 0
    پس این چیزی که سایت انصاف نیوز زده 70 درصد چیه؟ هر چند این رو هم بگم با سند نگفتنه، گفتنه یه منبع آگاه گفته
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 0
      همین جدول بالارو نگاه کن همش بالاست به جز یه مورد!!! فقط اون یه موردو گذاشتن ملاک کاهش!!
  • محمود IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    1 1
    غلو و دروغ مسولین درموردتورم واقعا خوب نیست۰
  • US ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    1 1
    مرکز امار امارشم مثل خودش داغونه بانک مرکزی تورم اسفند را نقطه به نقطه ۷۰ درصد اعلام کرده امار بانک مرکزی رو درستر میدونم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس