کد خبر 1491219
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸
بن بست در مذاکرات کنگره/ احتمال تعطیلی دولت آمریکا قوت گرفت

یکی از سخت‌ترین نقاط اختلافی  در مذاکرات میان نمایندگان جمهوری خواه و کاخ  سفید، موضوع تعیین سقف هزینه‌ها است که خواسته اصلی جمهوری‌خواهان است.

به گزارش مشرق، «کوین مک کارتی»، رهبر جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا از توقف مذاکرات سقف بدهی دولت این کشور در کنگره خبر داد.

در همین ارتباط نیز رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که مذاکرات درباره سقف بدهی آمریکا در کنگره به طور ناگهانی متوقف شده است، زیرا نمایندگان جمهوری خواه از سالن خارج شدند و کاخ سفید را به ممانعت از پیشبرد مذاکرات متهم کردند.

سی‌ان‌بی‌سی اشاره کرد که یکی از سخت‌ترین نقاط اختلافی در مذاکرات میان نمایندگان جمهوری خواه و کاخ سفید، موضوع تعیین سقف هزینه‌ها است که خواسته اصلی جمهوری‌خواهان است، اما برای دموکرات‌ها این موضوع یک خط قرمز به شمار می‌آید.

این شبکه خاطرنشان کرد که دو طرف زمان کمی برای دستیابی به توافق برای افزایش سقف استقراض ۳۱.۴ تریلیون دلاری دولت فدرال دارند و اگر این زمان سپری شود، کاخ سفید در معرض خطر تعطیلی فاجعه‌بار قرار خواهد گرفت.

«کوین مک کارتی»، رهبر جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا نیز اعلام کرد که مذاکرات با کاخ سفید برای افزایش سقف بدهی دولت آمریکا باید متوقف شود. او به خبرنگاران گفت: «ما باید کار را متوقف کنیم.»

این وضعیت پس از آن پیش آمد که کاخ سفید وجود اختلافات واقعی بین دو طرف در مورد چگونگی حل بحران را تأیید کرد.

رسانه‌های آمریکایی همچنین به نقل از «گرت گریوز»، مذاکره کننده ارشد جمهوری خواه کنگره که توسط «کوین مک کارتی»، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان به این سمت منصوب شده، گفت: «ما تصمیم گرفتیم دکمه توقف مذاکرات را فشار دهیم زیرا مذاکرات فعلی سازنده نیست.»

بن بست در مذاکرات کاخ سفید و کنگره در شرایطی صورت گفته است که براساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته است تا سفر خود به آسیا را کوتاه کند و به آمریکا بازگردد تا در مذاکرات سقف بدهی در کنگره شرکت کند.

پیشتر نیز «کوین مک کارتی»، رئیس جمهور خواه مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با شبکه بلومبرگ گفته بود که سفر هفت روزه به خارج از کشور، در شرایط اضطراری مالی داخلی، ممکن است سوالاتی را در مورد اولویت‌های رئیس جمهور ایجاد کند.

«جانت یلن»، وزیر خزانه داری آمریکا نیز هشدار داده است که اگر کنگره نتواند سقف بدهی را افزایش دهد یا تعلیق نکند، نقدینگی ایالات متحده تا اول ژوئن تمام خواهد شد.

یلن همچنین در ادامه هشدار داده است که اگر کشور با بدهی فدرال مواجه شود، این بدهی فاجعه اقتصادی در کشور به بار خواهد آورد و ممکن است باعث شوک بزرگ در اقتصاد جهانی شود، لذا به منظور جلوگیری از این امر، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و رهبران جمهوری خواه در کنگره توافق کردند که رایزنی کنند.

شایان ذکر است که رسیدن به سقف بدهی به این معنی است که دولت آمریکا قادر به استقراض بیشتر پول نیست و این وضعیت باعث اتمام نقدینگی دولت و سرانجام تعطیلی آن بدلیل عدم وجود نقدینگی و بودجه موردنیاز خواهد شد.

چند روز پیش، «دیوید مالپاس»، رئیس بانک جهانی هشدار داده بود که احتمال عدم پرداخت بدهی ایالات متحده و بن بست در مذاکرات میان کاخ سفید و نمایندگان کنگره مشکلات پیش روی اقتصاد جهانی را افزایش خواهد داد. در این زمینه همچنین مجله «اکونومیست» در گزارش خود گفته است: «نظام آمریکایی که مبتنی بر قوانین جهانی و بازارهای آزاد است، در حال کوچک شدن است.»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس