چاووش اوغلو

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه این کشور در تلاش برای باز گرداندن پناهجویان سوری است، گفت که ترکیه تعداد زیادی از پناهجویان افغانستانی را حتی بعد از به قدرت رسیدن طالبان به کشورشان بازگردانده است.

به گزارش مشرق، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، شامگاه یکشنبه، در مصاحبه با یکی از شبکه‌های این کشور گفت که باید زمینه لازم برای بازگرداندن پناهندگان به کشورشان فراهم شود.

بنابر گزارش امروز (دوشنبه) خبرگزاری «آناتولی»، وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت: «گفتن این جمله درست نیست که ترکیه تمام پناهجویان سوریه را به کشورشان باز خواهد گرداند. بعضی از بخش‌های ترکیه مانند کشاورزی و صنعت به نیروی کار نیاز دارند.»

مولود چاووش اوغلو افزود: «ترکیه تدابیر لازم را در مرزهای سوریه و ایران اتخاذ کرده است. مشکل مهاجرت را نمی‌توان با نفرت‌پراکنی و شیوه‌های پوپولیستی حل کرد. ما ۵۵۰ هزار پناهنده سوری را به کشورشان بازگرداندیم. این تعداد کافی نیست و تعداد بیشتری از پناهندگان به کشورشان بازگردانده می‌شوند.»

چاووش اوغلو همچنین بیان کرد: «ما تنها نیازمند بازگردانی آن‌ها (پناهندگان سوری) به مناطق امن نیستیم و آن‌ها همچنین باید به مناطقی بروند که تحت کنترل نظام [سوریه] هستند، بنابراین ما باید آن‌ها را به شهرهایی بفرستیم که از آنجا آمده‌اند. بر این اساس، ما با نظام [سوریه] ارتباط برقرار کردیم ودر خصوص ایجاد زیرساخت‌های لازم برای این گام تصمیمی اتخاذ کردیم.»

وی همچنین گفت: «آن‌ها تلاش خواهند کرد یک نقشه‌ راه به منظور بازگشت امن پناهنجویان و ایجاد زیر ساخت تهیه کنند. آن‌ها بازخواهند گشت و ما مصمم به بازگرداندن آن‌ها هستیم، اما باید این کار را به گونه‌ای انجام دهیم که مطابق با کرامت انسانی باشد.»

او با بیان اینکه سازمان ملل و جامعه جهانی باید در مسئله بازگشت امن پناهنجویان مشارکت داشته باشند، در پایان اعلام کرد: «تعداد زیادی از پناهجویان سوری به علت جنگ داخلی در کشورشان به ترکیه آمدند و همچنین از افغانستان. ما تعداد زیادی از افغانستانی‌ ها را به کشورشان بازگرداندیم حتی بعد از به قدرت رسیدن طالبان.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    کار خوبی کردند ایران اینهمه افغانی رو پذیرفته طالبان دم دراورده اب رو قطع کرده میخواد باهامونم جنگ کنه
  • زدم IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    1 0
    آفرین...معلومه که از خطر این جماعت آگاه شدن ...شما فکر میکنی اگه فردا ها طالبان درگیری درست کنه با ایران افغانیا طرف طالب نمیرن؟ میرن
  • alireza IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    1 0
    خخخ به کشورشون نه به حلوای نذری ینی کشورما برگردوندند
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    1 0
    آفرین ! ما هم باید همین کار را بکنیم . افغانی ها خیلی زیاد شده اند . هر کشوری تا یک حد محدودی ظرفیت و توانایی پذیرش مهاجر و اتباع خارجی داره ، بیشتر از اون کشور را پنچر می کنه
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    2 0
    خیلی ها تصور می کنند که افغانی ها همه آن چهره خاص چشم بادامی افغانی دارند ، درحالیکه آن چشم بادامی ها فقط یک قوم هزاره در افغانستان هستند و اکثر افغانی ها دقیقا دقیقا عین ایرانی ها هستند و اصلا نمی توانی تشخیص دهی که افغانی هستند . منظور اینکه تعداد افغانی ها در ایران خیلی خیلی بیشتر از اون چیزیه که به چشم میاد و ما تصور می کنیم
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    1 0
    ایران هم باید 80درصد افغانیها رو به کشورشون برگردونه و مرز افغانستان رو دیوار کشی بکند . مثل ترکیه قاطعانه تصمیم به این کار بگیرید تا دیر نشده اقدام کنید .
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    بله همه مگه مثل ایران هستند بعد اب رو هم رومون میبندند
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    غلط کردی تازه باید افغانی های ایرانم برداری ببری با خودت
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    ضدانسانها
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    0 0
    چرا به اروپا و کانادا و امریکا نمی فرستیدشون. هر چی نباشه ناتو افغان ها را اواره کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس