11

گزارش های اخیر مرکز پژوهش های مجلس، از قرار داشتن مستاجران در میان بزرگ ترین جهش اجاره بها و آب رفتن شدید استطاعت مسکن خانوارهای کشور حکایت دارد.

به گزارش مشرق، تازه ترین آمارها و محاسبات رسمی از روند بلندمدت و کنونی بازار مسکن و اجاره بها، حاکی از تفاوت شدید استان های کشور در رشد بلندمدت قیمت مسکن است.

این یافته ها نشان می دهند که بر خلاف تصور، مدیریت بازار اجاره بها در شهرهای کوچک، به مراتب ضرورت بیشتری نسبت به شهرهای بزرگ دارد.

ازسوی دیگر آژیر قرمز برای سهم هزینه های مسکن از کل هزینه های خانوار در کل مناطق شهری کشور به صدا درآمده است.

در شرایطی که آمارهای مسکن در سال های اخیر به طور دوره ای منتشر و البته در ماه های اخیر، میزان انتشار آن کندتر شده است، تازه ترین گزارش های مرکز پژوهش های مجلس با استناد به داده های هزینه و درآمد خانوار در سال ۱۴۰۰و نیز ۱۴۰۱ زوایای جدیدی از وضعیت بازار مسکن به دست می دهد.

تفاوت شدید استان های کشور در تغییرات بلندمدت قیمت مسکن و اجاره بها

گزارش شماره ۱۸۹۳۹ مرکز پژوهش های مجلس در باره طرح سامان دهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، حاکی از آن است که در بازه زمانی ۱۷ سال اخیر، تفاوت شدیدی بین استان های کشور از منظر میزان رشد قیمت مسکن و اجاره بها وجود داشته است.

به طوری که به عنوان مثال قیمت مسکن در این بازه در تهران حدود ۵۲ برابر شده، اما این رقم برای یاسوج تنها حدود ۸ برابر بوده است.از سوی دیگر در بازار اجاره بها، میزان رشد قیمت ها، عمدتاً کمتر از میزان رشد قیمت مسکن بوده است.

در برخی از مراکز استان ها نیز مانند یاسوج، بیرجند و خرم آباد، رشد اجاره بها بیشتر از رشد قیمت ملک بوده است.

آمارهای جدید از بازار مسکن و  اجاره بها/ زنگ خطر رشد اجاره بها در شهرهای کوچک

زنگ خطر رشد اجاره بها در شهرهای کوچک

شاید تصور شود که مانند رشد قیمت مسکن در کلان شهرها، میزان رشد اجاره بها در آن ها نیز باید از دیگر مناطق شهری بیشتر باشد. با این حال، یافته های اخیر، این موضوع را رد می کند.

جدول (تغییرات شاخص اجاره بهای مسکن در مناطق شهری) نشان می دهد که در دوره های بررسی شده، رشد شاخص اجاره بها در شهرهای کوچک بیشتر از رشد این شاخص در شهرهای بزرگ بوده است.

نکته مهمی که در این جا برداشت می شود، این است که بر خلاف بازار مسکن که توجه در آن باید بیشتر معطوف به شهرهای بزرگ باشد، (چون نقش رهبر بازاررا دارند) در مدیریت بازار اجاره بها لازم است توجه بیشتر معطوف به شهرهای کوچک باشد.

علت این مسئله احتمالاً به این موضوع بر می گردد که در شهرهای کوچک، چون میزان رشد قیمت مسکن به شدت کمتر از شهرهای بزرگ است (همانند آن چه در بالا به آن اشاره شد) خرید مسکن به قصد اجاره دادن در مقایسه با این اقدام در شهرهای بزرگ به صرفه نیست بنابراین در شهرهای کوچک، با مشکل عرضه املاک استیجاری مواجه هستیم.

آمارهای جدید از بازار مسکن و  اجاره بها/ زنگ خطر رشد اجاره بها در شهرهای کوچک

مستاجران در میان بزرگ ترین موج افزایش اجاره بها!

گزارش مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد جدای از تغییرات استانی رشد اجاره بها، رشد کلی این شاخص در سال های اخیر به گونه ای است که هم اینک با بزرگ ترین موج افزایش اجاره بها مواجهیم. این رشد از سال ۹۷ آغاز شده و در کنار کاهش درآمد سرانه جامعه در یک دهه اخیر، نگرانی ها درباره سهم بزرگ هزینه مسکن در سبد هزینه مستاجران را دامن زده است.

به موازات، روند نزولی ساخت مسکن در این دهه و گاه عرضه و تولید در مکانی غیر از محل تقاضای سکونت و کاهش استطاعت خرید مسکن به افزایش طول دوره انتظار خرید مسکن و به تبع آن، افزایش مستمر سهم مستاجران منجر شده است.

آمارهای جدید از بازار مسکن و  اجاره بها/ زنگ خطر رشد اجاره بها در شهرهای کوچک

آب رفتن استطاعت مسکن خانوارها

شاخص دیگری که محاسبات مرکز پژوهش ها به عنوان یکی از تازه ترین داده های بازار مسکن نشان می دهد «درصد خانوارهایی است که به مسکن در استطاعت دسترسی ندارند». در مطالعات اقتصادی، مسکن در استطاعت، معیاری است که برای اندازه گیری میزان هزینه مسکن خانوار نسبت به دیگر هزینه های آن به کار برده می شود.

بر این اساس و در گزارش شماره ۲۳۰۱۸۹۳۰ این مرکز، خانواری به مسکن در استطاعت دسترسی دارد که سهم هزینه مسکن وی کمتر از ۳۰ درصد کل هزینه های آن خانوار باشد. در این زمینه، ملاحظه می شود که در کلیه مناطق شهری، درصد خانوارهایی که به مسکن در استطاعت دسترسی ندارند بین ۵۲ تا ۷۸ درصد است و در شهر تهران، به ۶۲ تا ۸۵ درصد رسیده است.

آمارهای جدید از بازار مسکن و  اجاره بها/ زنگ خطر رشد اجاره بها در شهرهای کوچک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • بشار عبدالواحد US ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    12 1
    رحمت بر دولت رییسی خخخ
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      1 7
      زمان روحانی و احمدی نژاد هم گرانی بود یادتان رفته شانتاژ نکنید!
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      2 0
      استاد 12/36 که حقوق بگیر رئیسی هستی زمان احمدی فقط سال های اخرش بقیمت رفت بالا اونم نه به حد روحانی و رئیسی زمان روحانیم بعد سال 97 افتضاح شد دولت ئیسی هنوز نیومده داره دوبل سوبل شانتاژ میکنه و ظاهرن جیب امثال شما خوب شانتاژش بالاست که طرفشو میگیری
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    9 0
    کاری که دولت های لیبرال و غرب زده روحانی و خاتمی و هاشمی نتوانستند انجام دهند، توسط دولت محرومان در حال انجام است: تهران برای پولدارها... البته دولت محرومان پا را پیش گذاشته و کل شهرهای بزرگ را برای پولدارها دارد قرنطینه می کند..... خدا برکت دهد
  • سید IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    5 1
    دیگه آب از سرمان گذشته خیلی وقت ،
  • موجرِ مظلوم IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    6 3
    اجاره از یک حدی نمی تواند کمتر باشد به دلیل بالا بودن قیمت کارگر و قیمت مصالح . ربطی هم به شهر کوچک و بزرگ ندارد چون وقتی یک مستاجر تخلیه می کند ، و مالک می بیند دیوارها کثیفه و نقاشی می خواهد ، وقتی هود را خراب کرده و تعمیر می خواهد ، و دو سه تا تعمیرات جزئی دیگر ، با حساب دستمزدهای نجومی نقاش و چند برابر شدن قیمت تعویض و تعمیر هود و اسپیلیت و آینه شکسته دستشویی و دستگیره های شکسته یا بعضا دزدیده شدهء کمدها و .... ، مالک به این نتیجه می رسد که نمی شود تمام آنچه را که در طول یکسال اجاره گرفته ، خرج تعمیرات و نقاشی بکند و هیچی برای خودش نماند ! اگر هم نقاشی نکنی ، مستاجرهای بعدی هرکس می آید می گوید پیف پیف دیوارها کثیف است ، یا نقاشی کنید یا من خیلی پایین تر از قیمتی که گفتی می گیرم ! مگه خُلم که سالی سی چهل میلیون اجاره بگیرم ، همش را هم خرج تعمیرات و نقاشی کنم ؟؟!! اقلا باید هشتاد میلیون در طول یک سال بگیرم که نصفش را خرج خرابکاری مستاجر کنم ، نصف دیگه اش هم برای خودم بمونه
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      4 1
      تمام اینها را هم حساب کنید، باز هم چندین برابر از مستاجر گرفته می شود. پس پول پیش یا ودیعه مسکن برای چه کاری گرفته می شود؟ دلیل بر این نیست که یک نفر در چند میلیون نفر، یک کار زشت و ناپسند انجام دهد، بقیه مستأجرها هم این کار ها را انجام دهند
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    6 1
    تو شهرهای کوچک خونه زیر 2 میلیارد پیدا نمیشه یک شهر با جمعیت 50 هزار نفر مسولان خوابن
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    2 0
    این عکسِ آقای بادمجان دار خیلی خنده داره 😂😂😂 همیشه هم مشرق برای اخبار اجاره ، عکس این یارو را میندازه که یه کیسه بادمجان پشتش آویزان کرده 😂😂😂 جریان چیه این ایهام داره ؟
  • رضا IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    واقعا شرایط سختی است. دولت به داد مردم برس! خدایا به تو پناه میبریم از بی انصافی ها!
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    2 0
    زیر لوای توهم جراحی اقتصادی دارن جاده را آسفالت می کنند برای نابودی کشور
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    1 0
    املاکی ها یا بهتر بگویم ابر دلالان بازار مسکن نقش پررنگی در گرانی افسارگسیخته مسکن دارند
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    از سال 79 که گسترش شهر ها ممنوع شد انفجار قیمت زمین شروع شد اکنون دیگر به مرحله غیر قابل تحمل رسیده است قیمت زمین در شهرما نکا در مازندران 20 دلار در سال 74 بود همان کوچه امروز با احتساب دلار 55 هزار تومانی 180 دلار است این چیزی جز افزایش به دلیل قانون ممنوعیت نیست در برنامه 5 ساله هفتم باید محدوده قانونی شهر ها متناسب با جمعیت کمی بزرگ شود تا قیمت زمین ومسکن تعدیل شود
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    0 0
    وقتی قیمت یک کنتور برق میشه نزدیک به نه میلیون تومان دیگه چه میشود کرد از اول خرداد کنتور برق را به طور وحشتناک بالا بردن بیش از سه میلیون بابت حق امتیاز و خود کنتور برق گرفتند حالا میگویند باید پنج میلیون تومان دیگه بدهید چون کنتور های جدیددارای مودم هستند که هیچ خاصیتی برای مصرف کننده ندارد وزیر نیرو باید استیضاح بشه دولت برای راحتی خودش از جیب مردم هزینه می کند نمایندگان مجلس انقلابی جلوی این کار را بگیرید واقعا ظلم است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس