کد خبر 1492228
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
نژادپرستی اروپایی در مستطیل سبز

توهین نژادپرستانه به وینیسیوس انتقاد رئیس‌جمهور برزیل را در پی داشت و ضرورت مقابله با این پدیده ناپسند توسط مقام‌های اسپانیا با «اعمال جریمه و محرومیت‌های سنگین‌تر فراتر از لفاظی‌ها» را گوشزد می‌کند.

به گزارش مشرق، ورزشگاه مستایا (Mestalla) اسپانیا، یکشنبه شب (۲۱ مه/ ۳۱ اردیبهشت) میزبان یکی از جنجالی‌ترین رقابت‌های این فصل فوتبال لالیگا (la Liga) بود؛ رقابت ۱۰۷ دقیقه‌ای که شاید برای وینیسیوس جونیور (Vinícius Júnior) ستاره برزیلی رئال مادرید که قبل و حین بازی هدف توهین‌های نژادپرستانه هواداران باشگاه والنسیا قرار گرفت، نفس‌گیرتر بود.

چنان که در ویدیوهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، توهین‌ها علیه این بازیکن از زمان پیاده شدن از اتوبوس رئال مادرید برای رفتن به ورزشگاه محل مسابقه آغاز شد: تو یک میمون هستی.

بر اساس ویدئوهای ضبط شده در داخل ورزشگاه، توهین‌های نژادپرستانه در طول مسابقه تکرار شد. حتی در مقطعی از بازی، وینیسیوس به سکوها رفت و با یک هوادار درگیر شد.

این مسابقه توسط داور متوقف نشد و بازیکن برزیلی سرانجام به دلیل رفتار غیرورزشی در دقیقه ۷+۹۰ بعد از بازبینی صحنه درگیری توسط وی‌ای‌آر (VAR) با کارت قرمز مستقیم از زمین بازی اخراج شد.

«قهرمانی متعلق به نژادپرستان است»

این مهاجم رئال مادرید بعد از بازی در صفحه توییتر خود نوشت: این نه اولین بار، نه دومین و نه سومین بار است. نژادپرستی در لالیگا طبیعی است. مسئولان برگزاری لالیگا فکر می‌کنند که این شعارها چیزی طبیعی است و هواداران تشویق به ادامه این کار می‌شوند. متاسفم.

این بازیکن ۲۳ ساله افزود: قهرمانی که زمانی به رونالدینیو، رونالدو، کریستیانو و مسی تعلق داشت، امروز متعلق به نژادپرستان است. ملت زیبایی که از من استقبال کرد و دوستش دارم، اما پذیرفت که از خود، چهره یک کشور نژادپرست را به جهان مخابره کند.

بیشتر بخوانید:

موضع قاطع اینفانتینو: رئال باید برنده اعلام می‌شد

«من برای اسپانیایی هایی که مخالف هستند متاسفم، اما امروز، در برزیل، اسپانیا به عنوان کشور نژادپرستان شناخته می‌شود. و متاسفانه، برای همه چیزهایی که هر هفته اتفاق می‌افتد، من دفاعی ندارم».

تحقیقات درباره جرم ناشی از نفرت

سازمان لیگ فوتبال اسپانیا در بیانیه‌ای که پس از بازی منتشر شد، اعلام کرد با توجه به حوادثی که در جریان بازی والنسیا- رئال مادرید رخ داده است، تمام تصاویر موجود برای بررسی آنچه رخ داده را درخواست کرده است.

این نهاد ورزشی اسپانیا در این بیانیه، همزمان با ابراز اطمینان از اینکه توهین‌های احتمالا نژادپرستانه به وینیسیوس در خارج از استادیوم مستایا مورد تحقیقات قرار خواهند گرفت، اعلام کرد: پس از پایان یافتن تحقیقات، در صورت کشف جرم ناشی از نفرت، لالیگا اقدامات قانونی مناسب را انجام خواهد داد.

سازمان لیگ فوتبال اسپانیا یادآور شد که در ۹ نوبت قبلی شکایت‌هایی را مبنی بر حوادث نژادپرستانه علیه وینیسیوس به کمیسیون دولتی علیه خشونت، نژادپرستی، بیگانه هراسی و عدم تاب‌آوری در ورزش (Comisión Estatal contra la Violencia, el Racismo, la Xenofobia y la Intolerancia en el Deporte) ارائه کرده است.

از این نوع حوادث، در دو فصل گذشته در بازی‌های میان بارسلونا- رئال مادرید (به تاریخ ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱)، مایورکا- رئال مادرید (۱۴ مارس ۲۰۲۲)، اتلتیکو مادرید- رئال مادرید (۱۸ سپتامبر ۲۰۲۲)، رئال وایادولید- رئال مادرید (۳۰ دسامبر ۲۰۲۲)، مایورکا- رئال مادرید (پنجم فوریه ۲۰۲۳)، اوساسونا- رئال مادرید (۱۸ فوریه ۲۰۲۳)، رئال بتیس- رئال مادرید (پنج مارس ۲۰۲۳) و بارسلونا- رئال مادرید (۱۹ مارس ۲۰۲۳) رخ داده است.

همچنین در والدبباس (Valdebebas) لحظاتی قبل از بازی رئال مادرید و اتلتیکو مادرید در کوپا دل ری (Copa del Rey) که ۲۶ ژانویه ۲۰۲۳ برگزار شد، هواداران بنری را با توهین به این مهاجم برزیلی نمایش دادند.

«نمی‌توانیم اجازه دهیم که نژادپرستی، استادیوم‌های فوتبال را تسخیر کنند»

پس از حادثه والنسیا، خاویر تباس مدرانو (Javier Tebas Medrano) رئیس سازمان لیگ اسپانیا از این بازیکن آمریکای لاتین به دلیل زیر سوال بردن این نهاد ورزشی انتقاد کرد.

این بازیکن برزیلی الاصل نیز در پاسخ گفت: یک بار دیگر رئیس لالیگا به جای انتقاد از نژادپرستان در شبکه‌های اجتماعی ظاهر می‌شود تا به من حمله کند.

لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل پس از حوادث شب گذشته در فوتبال اسپانیا با بازیکن هموطن خود در تیم رئال مادرید ابراز همبستگی کرد و در پیامی از طریق شبکه های اجتماعی اعلام کرد: می خواستم با وینیسیوس، مرد جوانی که بدون شک بهترین بازیکن رئال مادرید است و حملات مکرری را متحمل می‌شود، ابراز همبستگی داشته باشم. امیدوارم فیفا و سایر نهادها اقداماتی را برای جلوگیری از نفوذ نژادپرستی بر فوتبال انجام دهند.

رئیس‌جمهوری برزیل همچنین پیش از نشست خبری درمورد حضورش در اجلاس سران گروه هفت که در ژاپن برگزار شد، گفت: عادلانه نیست که جوان موفقی که در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین بازیکنان فوتبال است، چنین حمله‌هایی را متحمل شود.

وی تاکید کرد: نمی‌توانیم اجازه دهیم که فاشیسم و نژادپرستی، استادیوم‌های فوتبال را تسخیر کنند.

کارلو آنچلوتی سرمربی رئال مادرید نیز در صفحه توییتر خود نوشت: امروز روزی غم انگیز در مستایا بود، جایی که گروهی از هواداران بدترین چهره خود را نشان دادند. وقت آن است که حرف نزنید و با قدرت عمل کنید. نژادپرستی نه در فوتبال و نه در جامعه جایی ندارد. نه به نژادپرستی در هر کجا.

آیا در فوتبال اسپانیا نژادپرستی وجود دارد؟

این پرسش، تیتر گزارشی بود که روزنامه مارکا اسپانیا (marca.com) برای یافتن پاسخی برای آن، با یادآوری حوادث رخ داده برای برخی بازیکنان رنگین‌پوست، در تماس با باشگاه‌های اسپانیا و گردآوری اظهارنظرهای مختلف به آن پرداخت؛ موضوع حساسی که به گفته مارکا، بیشتر افراد تمایلی به اظهارنظر در مورد آن ندارند.

مارکا به نقل از کارشناسان ورزشی نوشت: برخلاف کشورهای دیگر مانند انگلیس که نژادپرستی در آن‌ها نیز وجود دارد، اتفاقی که در اینجا (اسپانیا) می‌افتد این است که تحریم و جریمه‌ای وجود ندارد یا شوخی است. حتی نیازی به طرح این پرسش نیست. اگر بعدها این موضوع پنهان شود یا بگوییم نژادپرستی در اسپانیا وجود ندارد، دروغ است. نژادپرستی در اسپانیا و همچنین در سایر کشورهای اروپایی وجود دارد.

مارکا می‌نویسد: اگر هواداران متوجه شوند که به دلیل توهین‌های نژادپرستانه، تیم آن‌ها امتیاز از دست می‌دهد، بار دیگر در مورد عواقب کارشان به فکر می‌افتند. توهین، فراتر از بررسی شدن در عرصه ورزشی، حمله به تمامیت انسانی افراد است. ورزش هیچ خشونتی را ترویج نمی‌کند.

جیمی برنز نویسنده و روزنامه‌نگار اهل مادرید معتقد است: نژادپرستی در فوتبال اسپانیا وجود دارد. بخشی از مشکل این است که به رغم تمام لفاظی‌های مبنی بر اینکه ما «همه مخالف نژادپرستی هستیم» و «ما از قوانین یوفا تبعیت می‌کنیم»، سوابقی از موارد سوءاستفاده نژادی غیرقابل قبول علیه بازیکنان وجود دارد. علاوه بر این، فضای نظارتی ضعیفی توسط فدراسیون فوتبال اسپانیا و توسط مقام‌های اسپانیا ایجاد شده است.

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط روزنامه ال پائیس (El Pais)، در سال ۲۰۱۵، از یکهزار و ۳۲۸ مورد جنایت نفرت ثبت شده در اسپانیا، انگیزه اصلی نژادپرستی بود. کارلس ویناس (Carles Vinas) استاد تاریخ دانشگاه بارسلونا معتقد است: نژادپرستی در جامعه اسپانیا وجود دارد و فوتبال آینه جامعه است.

مایکل آراگوآس (Mikel Araguas) سخنگوی سازمان غیر دولتی اس‌اواس رسیسمو (SOS Racismo) می‌گوید مشکل نژادپرستی در جامعه اسپانیا به فقدان آموزش ضدنژادپرستی در مدارس این کشور مربوط می‌شود. این کارشناس معتقد است که برای ریشه‌کن کردن مسئله نژادپرستی در فوتبال اسپانیا، محرومیت‌های سنگین‌تر برای تیم و بازیکنان کارساز خواهد بود. وی همچنین بر اتخاذ موضعی روشن علیه نژادپرستی توسط باشگاه‌ها تاکید کرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    4 0
    مگه اروپا باغ نبود،همه در کنار هم با هر عقیده و مذهبی به شادی زندگی میکنن.
  • بشار عبدالواحد IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    5 4
    مشرق تو خودت نژاد پرستی
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      2 1
      چی میگی وطن فروش؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس