رئیس‌جمهور: همکاری با کشورهای همسو جزو سیاست همسایگی دولت است

رئیس جمهور سطح روابط اقتصادی و تجاری را قابل توجه ولی غیر قابل قبول دانست و با تاکید بر ارتقای آن، گفت: همکاری با کشورهای همسو جزو سیاست همسایگی دولت سیزدهم است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» که شامگاه دوشنبه اول خرداد ۱۴۰۲ به دعوت «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی و به‌منظور سفری سه روزه راهی این کشور شده است، پیش از ترک تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران در فرودگاه بین المللی مهرآباد درباره اهداف و برنامه‌های این سفر گفت: این سفر به دعوت رئیس جمهور محترم کشور دوست و برادر اندونزی انجام‌ می‌شود و با توجه به پیوند تمدنی و معنوی دو کشور را به یکدیگر نزدیک کرده است.

رئیس‌جمهور سطح روابط اقتصادی و تجاری را قابل توجه دانست و افزود: این سطح روابط دو کشور قابل قبول نیست و باید به دنبال ارتقای آن باشیم.

رئیسی گفت: در این سفر تفاهم نامه‌هایی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گمرکی و بهداشتی به امضا می‌رسد و هر دو کشور اسلامی موافق صلح پایدار در منطقه هستیم.

وی تاکید کرد: همکاری با کشورهای همسو جزو سیاست همسایگی دولت سیزدهم است.

رییس جمهور گفت: اندونزی کشوری مهم در جنوب شرق آسیا است و جایگاه مهمی در ترتیبات منطقه ای  و بین المللی دارد. این کشور عضو آ س آن، کشورهای غیر متعهد، دی ٨ و سازمان های همکاری اسلامی است.

حجت الاسلام رئیسی ادامه داد : اندونزی کشوری پرجمعیت، مومن و مسلمان است که روابط  عمیق و دیرینه ای با ایران دارد و روابط دیپلماتیک دو کشور به ٧٠ سال پیش بر می‌گردد اما مهمتر از این روابط عمیق دو ملت و تمدنی و تاریخی است که به اعتقادهای دو ملت مسلمان باز می‌گردد.

رییس جمهور گفت: نسبت به مسایل منطقه‌ای و بین المللی میان دو کشور نگاه مشترکی وجود دارد. هر دو کشور مخالف یکجانبه گرایی و موافق صلح پایدار در  منطقه هستند و این نگاه‌های مشترک باعث می شود بیشتر کنار یکدیگر قرار بگیریم و با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنیم.

 رییسی ادامه داد: همکاری با کشورهای همسو جزو سیاست‌ همسایگی دولت است و سیاست ارتباط با کشورهای مسلمان که اندونزی به عنوان کشوری پرجمعیت دارای جایگاه ممتاز است. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری بزرگ و همچنین کشوری همسو با اندونزی ارتباطات خوبی خواهد داشت و این سفر هم نقطه عطفی برای توسعه روابط بین دو کشور و دو ملت است.

آخرین سفر رسمی دوجانبه رؤسای جمهور ایران و اندونزی ۱۷ سال پیش انجام شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس