.

پس از این کمبود عرضه مرغ این بار نوبت به افزایش قیمت رسید به‌طوری که قیمت مرغ در بازار به حدود ۱۰۰‌هزار تومان نیز رسیده است.

به گزارش مشرق، بعد از تعطیلات عید، مرغ گرم وارد مرحله ناترازی در تولید و تقاضا شد و این موضوع برخی مشکلات را در بازار این محصول به وجود آورد؛ از کمبود مرغ گرفته تا قطعه بندی مرغ با قیمت های چندین برابری حاصل از نبود توازن در تولید و عرضه.

کاهش جوجه ریزی در ماه های آخر سال گذشته به وضوح این موضوع را نشان می‌داد که در ماه های اولیه امسال با کمبود مرغ مواجه شویم اما با وجود این هشدارها راهی برای اصلاح وضعیت پیدا نشد تا سرانجام قیمت مرغ در یک سال گذشته افزایش های عجیب و غریبی را تجربه کند.

در اوایل اردیبهشت شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی با پیش‌فرض ثبات قیمت نهاده‌های دامی قیمت مرغ را اعلام کرد که مطابق آن قیمت مرغ زنده در مرغداری کیلویی ۵۲‌هزار تومان و برای مصرف‌کننده کیلویی ۷۳‌هزار تومان تعیین شد اما عمر این قیمت‌گذاری به یک ماه نیز نرسید. ابتدا بازار با کمبود مرغ مواجه شد که مسئولان اعلام کردند به دلیل کمبود جوجه‌ریزی در ماه‌های گذشته بوده و وعده دادند که میزان عرضه افزایش خواهد یافت. پس از این کمبود عرضه این بار نوبت به افزایش قیمت رسید به‌طوری که قیمت مرغ در بازار به حدود ۱۰۰‌هزار تومان نیز رسیده است.

سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت بازار مرغ، پیشنهاد واردات مرغ از ترکیه را مطرح کرد اما بازار واکنشی به آن نشان نداد و قیمت مرغ همچنان بالاتر از نرخ مصوب است. البته برخی از واحدهای فروش مرغ به‌دلیل نگرانی از این هشدار، تابلو مرغ نداریم را در جلوی در مغازه خود نصب کردند.

برخورد با گران‌فروشان

حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با هشدار به گران‌فروشان عنوان می‌کند: «با هر کشتارگاه، فروشگاه و عوامل عرضه که بالاتر از قیمت مصوب عرضه مرغ داشته باشد برخورد قانونی شدید خواهد شد». به نظر می‌رسد با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و مدیریت ضعیف نهاده‌های دامی، ناگریز هزینه‌های تولید مرغ افزایش محسوسی داشته است و در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تامین نهادهای دامی اقدامی انجام ندهد باید مانند ماه‌های گذشته با افزایش قیمت مرغ در مرغداری موافقت کند.

تولیدکنندگان انگیزه ندارند

حبیب اسدا...‌نژاد، نایب‌رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور با اشاره به وضعیت بازار مرغ در کشور می‌گوید: «پس از اصلاح نظام یارانه‌ای کالاهای اساسی، مکاتبات فراوانی با وزارت جهادکشاورزی درخصوص حمایت از تولیدکنندگان داشتیم و بارها متقاضی برگزاری جلسه برای همفکری به منظور مدیریت بازار مرغ بودیم اما این وزارتخانه بدون توجه به نظرات فعالان این بخش تصمیمات را پشت درهای بسته می‌گیرد».

به گفته وی عدم توجه وزارت جهادکشاورزی به مقوله تولید، باعث افزایش قیمت مرغ و کمبود عرضه آن شده و در ادامه سیاست‌های اشتباه، تصمیم به واردات مرغ دارد در حالی که تولیدکنندگان می‌توانند علاوه بر تامین نیاز داخل به کشورهای دیگر نیز صادرات مرغ داشته باشند.

اسدا...‌نژاد عدم توجه به تامین نهاده‌های دامی و کیفیت پایین آن در کنار افزایش قیمت آن نسبت به نرخ مصوب، تامین نقدینگی واحدهای مرغداری، قیمت‌گذاری دستوری، پرداخت نکردن مطالبات فعالان را به‌عنوان دلایل اصلی مشکلات بازار مرغ دانست.

نایب‌رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور با بیان این‌که میزان تقاضا برای خرید مرغ به دلیل گرانی سایر محصولات پروتئینی افزایش یافته است، عنوان می‌کند: «قیمت‌گذاری دستوری مرغ به‌صورت غیرکارشناسی است و تولیدکننده در این شرایط انگیزه‌ای برای جوجه‌ریزی ندارد.»

جوجه‌ریزی بالا باعث افزایش قیمت جوجه یکروزه

محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی و کارشناس صنعت طیور کشور می گوید: مرغداران برای انجام تولید، حداکثر تلاش خود را انجام می‎دهند و شاهد این مدعا هم افزایش شدید قیمت جوجه یکروزه است که به‎دلیل تقاضای بالای مرغداران برای جوجه‌ریزی اتفاق افتاده است و به‌همین دلیل جوجه یکروزه بسیار بالاتر از قیمت مصوب به مرغداران عرضه می‌شود؛ هجوم مرغداران برای جوجه‌ریزی زیاد است و همین مسئله باعث ایجاد حباب در قیمت جوجه یکروزه شده است.

کمالی گفت:‌ بزرگ‌ترین چالش مرغداران در حال حاضر قیمت جوجه یکروزه است و طبق بررسی‌های ما، مرغداران جوجه سویه‌های وارداتی را بین ۲۷ الی ۳۲ هزارتومان خریداری می‌کنند، در حالی که قیمت مصوب آن ۱۵۹۰۰ الی ۱۶۹۰۰ تومان است؛ این در حالی است که با وجود این مشکل، هیچ کدام از مرغداران جرأت شکایت ندارند؛ چراکه اسم آنها در لیست سیاه تولیدکنندگان جوجه یکروزه قرار خواهد گرفت و برای تامین جوجه یکروزه با مشکل مواجه می‌شوند.

وی افزود: برای رفع این مشکل، پیشنهاد ما این است که جوجه یکروزه هم مانند ذرت و سویا در سامانه‌ای مانند سامانه بازارگاه عرضه شود که مرغدارن بتوانند جوجه را از آنجا خریداری و وجوه مربوط به آن را در این سامانه پرداخت کنند که شفافیت وجود داشته باشد تا کسی نتواند بیشتر از قیمت مصوب جوجه را به مرغداران بفروشد.

مشکل تولید مرغ وجود ندارد

مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: بنابراین از نظر تولید مشکلی وجود ندارد اما به لحاظ هزینه‌های تولید، باید شرایط مناسب برای مرغداران فراهم شود؛ مهم‌ترین نهاده‌های تولید مرغدارای‌ها ذرت، کنجاله سویا و جوجه یکروزه است که ذرت و کنجاله سویا حدود ۵۵ درصد هزینه‌های تولید را شامل می‌شوند و جوجه یکروزه اگر قیمت متعادلی داشته باشد، سهم آن در هزینه تولید از ۱۲درصد بیشتر نیست اما در شرایط فعلی سهم جوجه یکروزه در قیمت تمام شده بیش از ۱۶درصد است.

کمالی افزود: دولت برای تامین دو قلم نهاده اول یعنی کنجاله سویا و ذرت همه تلاش خود را انجام می‌دهد و تامین آن هم هرچند دیر و زود اما به هرحال انجام می‌شود، ولی آنچه در شرایط فعلی باعث افزایش قیمت مرغ شده، افزایش قیمت جوجه یکروزه است.

افزایش قیمت توسط واسطه‌ها

مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در ادامه توضیح داد: نکته دیگر در این مورد اینکه، مرغداران مرغ را به‌صورت زنده درب مرغداری و به قیمت مصوب می‌فروشند و از آنجا به بعد دیگر مرغدار دخالتی در قیمت ندارد و اگر در این مسیر افزایش قیمتی اتفاق بیفتد به مرغدار مربوط نمی‎شود و نباید آن را به حساب مرغدار گذاشت.

شرایط تولید را فراهم کنید

کمالی تاکید کرد: اگر عوامل تولید فراهم شود، قیمت‌های مصوب با اندکی اغماض و چشم‌پوشی برای مرغداران نسبتا مناسب است و چون توافق کرده‌ایم به آن پایبند خواهیم بود اما دولت باید تلاش کند تا شرایط و عوامل تولید به گونه‌ای فراهم شود که مرغداران جوجه‎ریزی را با رغبت بیشتری انجام دهند؛ چون ریسک کار فعلا برای مرغداران بالا است.

وی گفت: طبق توافق انجام شده، قیمت مرغ درب مرغداری ۵۲هزار تومان است و در تلاش هستیم که عوامل تولید به گونه‌ای فراهم شود که بتوانیم به تعهداتمان در این زمینه عمل کنیم و مرغداران نیز متضرر نشوند.

ورود مجلس به افزایش قیمت مرغ

رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی می گوید: در دو روز آینده با حضور سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی با تولید کنندگان جوجه یک روزه و مرغ گوشتی جلسه خواهیم داشت و حوزه ماموریتی هرکدام از دستگاه‌ها مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس در صورتی که نیاز به تامین نهاده و واکسن است باید تامین شود یا اگر مرغ تولیدی مازاد وجود دارد نیز تعیین تکلیف شود؛ بنابراین گزارش قیمت مرغ در ماه‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است و با وجود افزایش قیمت ۱۰ هزار تومانی نرخ مصوب این محصول، اما مرغداران حاضر به عرضه کافی این محصول به بازار نمی‌شوند و در برخی استان‌ها دچار کمبودهایی در این خصوص هستیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به این موضوع اعلام کرد، در صورتی که مرغداران همکاری نداشته باشند اقدام به واردات این محصول از ترکیه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    41 0
    چراااااا اینقدر مملکت رو هواستتتتت؟؟؟؟؟بخدااا نتیجه های سختی دارد
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      31 0
      از جناب آقای سید ابراهیم رئیس الساداتی سوال بفرمایید
  • جاسم IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    35 1
    غیبتی در کار نیست بلکه همه هماهنگ عمل میکنند: دلالان-مافیا-تولیدکننده-توزیع کننده-فروشنده-تعزیرات-بازرسی- وزارت کشاورزی-وزارت صمت -سازمان حمایت از مصرف کننده و........
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    12 0
    در این دو سال کل سیاستگزاریها متوجه حمایت از دو قشر بوده و بس یکی تولیدکننده دیگری صادرکننده . تولیدکننده با دادن مجوزهای پشت سرهم افزایش قیمت و صادرکننده با بالا بردن نرخ ارز و اجازه دادن برای صادرات کل مواد غذایی و مصالح ساختمانی و آهن و لوازم خونگی و غیره . جالب اینجاست هنوز جوهر مجوز افزایش قیمت خشک نشده دوباره عرضه جنس رو اعم از مرغ یا خودرو یا لوازم خونگی یا غیره به بازار متوقف میکنن تا با کمبود مصنوعی و آه و ناله مجوز افزایش قیمت بعدی رو بگیرن و این تا بی نهایت هم ادامه داره . جناب دولت ، قربون شکل ماهت ، تو جامعه قشر عظیمی بنام مصرف کننده هم داریم ها که همه جوره نیاز به حمایت داره اما دریغ حتی از یه نیم نگاه . کاش تو اون 7000 صفحه یه صفحه شم متوجه رفاه مصرف کننده بود
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    13 0
    مرغ تولیدی درسته به بازار داخل نمیاد اما دورش که نمیریزن . شما بری مرزهای تجاری با عراق و افغانستان از صف کامیونهای مرغ صادراتی برق از کله ات میپره . نوش جون همونا . همه شو بفرست بره خلاص
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    32 0
    امیدوارم مسئولین درد بی درمان بگیرند
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      13 0
      مغول پیش اینها روسفید شد!
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    29 0
    اون اقا کجاست که میگفت اسفند ۹۹ مرغ ۲۹ تومنی از بی عرضگی دولته من میتونم قیمت رو ۹ تومن کنم
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    43 0
    دولت توهم
  • محمد IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    4 2
    با اینکه نه برای رسانه مهمه نه برای مسئولان ولی بازم میگم مشکل جوجه یک روزه خیلی بالاتر از این حرفها هست چرا پارسال که جوجه از تخم مرغ ارزونتر بود کسی سراغ واحدها ی تولید کننده نرفت ما شرکتی در فارس هستیم اینقدر ضرر دادیم مجبور به اخراج کارگر شدیم یک واحد بزرگ خودمون رو تعطیل کردیم پرسه تولید جوجه یک روزه چندین ماه زمان میبره یک شبه که نیست وقتی چند ماه قیمت پایین باشه و هیچ توجهی نشه تمایل برای تولید جوجه یک روزه پایین میاد و تا بخواهد دوباره شروع کند حداقل شیش ماه زمان میبرد بهتر است مشکل رو از داخل دولتها و مدیران بی توجه به مشکلات حل کنید نه اینکه صورت مسئله رو پاک کنید تا کی واردات
    • مجید IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      0 3
      خوب تو گزارش گفته مشکل همینه
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    4 0
    در رو همون پاشنه‌ قدیمی می چرخه
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    5 1
    ساندیس خورها باز کلیشه ایی نوشتید ..مبارزه با گرانفروشی خخخخ
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    9 0
    متاسفاته در این کشور دچار مشتی طماع از خدا بی خبر و برخی مدیران بی عرضه شدیم که نمی توانند سازو کاری تعبیه کنند و قیمت و تولید این محصول را به تعادل برسانند یک بار قیمت بالاست مرغ کم و بار دیگر برعکس مرغ داران هم که طمع شان تمامی ندارد
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    6 0
    ه ساله این مشکل هست بابا این رو درست کنید دیگه اون وزارت بی در و پیکر کشاورزی چه میخوره در این مملکت
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    7 0
    نماینده ها از قیمتها خبر ندارند حتی قیمت تخم مرغ رو هم نمیدونند
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    28 0
    اینم تقصیرروحانیه کلاهمه چیز تقصیرروحانیه
  • یوسف از همدان IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    12 0
    تو همدان روی یخچال مرغ فروش ها قیمت تورده ۷۴۵۰۰تومان ولی در عمل قیمت ۸۹۰۰۰ تومانه
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    48 0
    شمایی که نمیتوانید یک بازار مرغ را مدیریت کنید چطور ادعار مدیریت بر جهان را دارید ‌.یک مدرطه را هم نمیتوانید اداره کنید
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      45 0
      مدیریت جهان!! 🤣🤣 اینا یه بقالی و نمیتوانند اداره کنند
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    29 0
    شمایی که نمیتوانید یک بازار مرغ را مدیریت کنید چطور ادعار مدیریت بر جهان را دارید
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    29 0
    ادعار مدیریت بر جهان را دارید ‌.
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    20 0
    نمیتوانید یک بازار مرغ را مدیریت کنید
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    41 0
    این دولت و مجلس اینه تمام قد بی کفایتین
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    4 0
    مردم به چیزی که می بینند بیشتر اعتماد می کنند و به آن باور دارند نه حرفهایی که شنیده می شود
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    2 0
    مردم به چیزی که می بینند بیشتر اعتماد می کنند و به آن باور دارند نه حرفهایی که شنیده می شود- بازار را به حال خودش رها کنید در سامانه فلان عرضه کنید و از سامنه فلان بخرید مشکل را دوا نمی کند
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    7 0
    قیمت مرغ پرکشید؟! اشکالی نداره عوضش اشکنه پیاز میخوریم و مثل یمنی ها لنگ می پوشیم!
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    21 0
    تصمیمات ابکی و کیلویی سی سال پیش و اقتصاد رفاقتی رانتی چنان از همه جا زده بیرون که جمع نمیشه کسانیکه شعار خدا و اسلام دادند ولی از کافر بدتر تصمیم گرفتند
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    16 0
    مرغ ۱۰۰ هزار تومانی نشانه اوج بی عرضگی نمایندگان مجلس و دولت است.
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    19 0
    قرار نبود این دولت و مجلس اقتصاد و مرغ رو به خارج گره نزنند؟ سلام قالیباف! سلام رییسی!
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    40 0
    دولت بی کفایت
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    30 0
    خدا رو شکر ما رییس جمهور نشدیم دلار بشه ۵۰۰۰ تومن
  • ما IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    2 0
    جلوی صادرات رو بگیرند اونوقت معلوم میشه تولید صرفه داره یا نه. معلوم میشه تولید کننده انگیزه داره یانه. یارانه خوراک میگیرند بعد گرونفروشی و تبانی هم میکنند. داستان تنظیم بازار در این مملکت داستان سوءنظارت و تبانیه نه هیچ چیز دیگه. جهاد کشاورزی بستر فساد زهست. تا نتحل نشه و بصورت اتوبوسی مدیران و کارمنداشو راهی سطل زباله نکنن و جایگزین نشن باز هم داستان همینه
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    27 0
    صدا و سیمای ملی کجاست؟؟ اون موقع که 4 هزار تومن قیمت مرغ کم شد هر شب تو اخبار مردم رو تشویق میکردن که برای حمایت از مرغدار صف خرید تشکیل بدن حالا که 40 هزار تومن رفتا بالا اینا لال مونی گرفتن؟
  • وطن دوست IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 0
    درود به همه شما ایرانیان عزیز ،تنها نقطه مثبت جمهوری اسلامی ایران ، قدرت نظامی واطلاعاتی هست و حضور منطقه ای که من وطن دوست افتخار میکنم بهش. اما حکومت در اقتصاد و فرهنگ وجلو گیری از فساد ونبود ازادی بیان و ازادی پوشش فاجعه بوده و بد عمل کرده ، امید وارم حکومت مشکلاتش رو درست کنه. من نمیخوام این حکومت سقوط کنه نه به خاطر این که عاشق اخوندم ،نه ، نگران ایرانم ، حکومت اگر عیب هاش رو اصلاح نکنه قطعا سقوط میکنه ، امام علی هم 4 سال بیشتر دوام نیاورد چون مردم ازش حمایت نکردن من فحش یا حرف بدی نزدم پس حرفمو کامل بزارید. اگر کامل نزارید .دیگه به سایت شما سر نمیزنم
  • حسین IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    28 0
    مجلسی ها فعلا شاسی بلندایی ک رشوه گرفتن رو برن باهاش حال کنن نمیخاد به قیمت مرغ ورود کنن
  • حسین IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    2 0
    چرا اینقدر دولت و مجلس انقلابی را زیر سئوال می برید . اینقدر سیاه نمایی نکنید همه چی خوب و عالیییییییه فقط من روز و شب قاطی کردم
  • حمید IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    23 0
    رئیسی کجایی دقیقا کجایی؟؟؟؟ جناب آقای رئیس جمهور لطفا از لوکوموتیو پیشرفت پیاده شوید و توضیح بفرمایید بعداز گذشت قریب به ۲ سال از مدیریت اتان وضعیت اسفناج بازار مرغ، خودرو، کمبود و گرانی شدید دارو به عملکرد دولت روحانی مربوط می شود یا اینکه توطئه جدید امریکایی ها و اروپایی ها می باشد؟؟؟ قطعا وزیران جهادی و انقلابی و صد البته لایق و کاردان کابینه جنابعالی از مسببان وضع خانه خراب امروز مردم نمی باشند. باشد حساب مردم تا روز قیامت
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    31 0
    چیزی در سفره مردم نمانده. مردم به زاغه نشینی رو اوردند
  • جمشید IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    26 0
    یه جوری گفتی مجلس وارد میشود فکر کردم فیلم اژدها وارد میشود رو داری تبلیغ می‌کنی...نویسنده مشنگ مجلس که رشوه ی کوچیکش دیگینتی باشه آخه به فکر قیمت مرغ برا مردمه...خداییش یا خیلی احمقی یا خودتو زدی به حماقت که هردوش فرقی نمیکنه چون باز هم احمقی
  • بهلول دانا IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    0 0
    اونایی که میومدن توی شبکه خبر از مردم دعوت میکردن،،،که برید مرغ مصرفی چند ماه رو ذخیره‌سازی و فریزر کنید که از تولید کنندگان حمایت بشه که می‌گفتند با این ذخیره‌سازی و فریزر مرغ باعث میشه که چند ماه دیگه مرغ گرون نشه،،،حالا کجا هستند بیان پاسخگو باشن چرا مردمو سرکار گذاشتن،مردم مرغ ذخیره سازی کردن ولی مرغ گرون شد ،،،حالا یه سوال نمیشه بیاید پشت تریبون شبکه خبر قرار بگیرید بگید ای تولید کنندگان حالا نوبت شماست که از مردم حمایت کنید ،،،#حرف حق،،،،امثال مثل من،، نه اون موقع مرغ ذخیره کردم نه الان پول دارم که مرغ بخرم به جان بچه ام قسم هر ماه با یارانه یک مرغ میتونم بخرم،،، چون پدر سرپرست خانوار بیکار هستم ،،،اینو گفتم که عده نیاید بگید امثال شما هستید که ذخیره سازی میکنید و مرغ گرون میشه ،،،
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    0 0
    نتیجه اصول گرایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس