کد خبر 1493559
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
فرزند

برخی از پدر و مادر شدن طفره می‌روند و مشکلات اقتصادی را مهمترین علت کم رغبتی برای فرزند آوری می‌دانند؛اما آیا همه مشکل در تمایل به فرزند آوری همین است؟

به گزارش مشرق، الهی دامادیت را یا عروس شدنت را ببینم! این دعای پدر و مادر بزرگها برای نوه‌های خودشان بوده است.همان جوانان دختر و پسری که ازدواج کردن، تشکیل زندگی مشترک و در نهایت فرزند دارشدن آرزوی تک تک آنهاست.به قول معروف ازدواج شتری است که در خانه هرکسی می نشیند!اما این روزها به اصطلاح منتظر بودن آمدن این شتر خوشبختی برای بسیاری یک آرزو شده است. وجود مشکلات اقتصادی در جامعه یکی از مهمترین علل و موانع در تشکیل زندگی مشترک و در ادامه آن تمایل به فرزند آوری است.

در واکاوی علل کم رغبتی بسیاری از خانواده‌ها به فرزند آوری موضوع مشکلات اقتصادی و کم توانی زوج ها در تامین هزینه‌ها زندگی صحبت زیادی شده است. وقتی با زوج هایی که ازدواج کرده اند هم صحبت می شوید بسیاری از انها مشکلات اقتصادی را عامل اصلی کم رغبتی و میل به فرزند آوری عنوان می کنند و برخی نیز فرزند آوری را به سالهای بعدی زندگی مشترک حواله می دهند و معتقد هستند حالا چند سالی دو نفری زندگی کنیم و بعد فرزند می اوریم.

از سوی دیگر، شاهد بالا رفتن سن ازدواج در جامعه ایران شده‌ایم و هر روز نیز این وضعیت حادتر می‌شود. اگر موضوع فرزند آوری را از جهت علمی و پزشکی بررسی کنیم سن باروری دوران طلایی به خصوص برای زنان دارد و هرچه سن تشکیل زندگی مشترک بالاتر می رود و به سن زوجین اضافه تر می شود درصد باردارشدن و قدرت باروری در مرد و زن با کاهش روبرو می‌شود.

این وضعیت را باید در کنار وجود بیش از ۸ میلیون زوج نابارو قرار دهیم که در کشور وجود دارند و باید برای فرزند آوری به روش های غیر معمول باروری متوسل شوند.هزینه های درمان ناباروی نیز قابل توجه است؛ البته دولت در این خصوص دست به کار شده و به طور میانگین ۸۰ درصد هزینه درمان ناباروری تحت پوشش بیمه ای قرار گرفته است.

از نظر علمی و روان شناسی نیز فرزند آوری باعث سلامت بیشتر والدین می شود و آرامش روحی و ورانی پدران و مادران بیشتر شده و انگیزه و میل و رغبت و امیدواری به گذران زندگی در زوجین دارای فرزند بیشتر می شود. دوره سالمندی که دوران رخوت سستی والدین است و نیاز به مراقبت انها بیشتر برجسته می شود با داشتن فرزندان بیشتر رنگ و بوی بهتری به خود می گیرد و آرامش بیشتری به دنبال خواهد داشت؛ چرا که والدین پناهگاه مطمئنی برای خود یعنی فرزندان را احساس می‌کنند.

مع الوصف با توجه به چنین شرایطی جامعه ایران روبه سالمند شدن حرکت می‌کند و آهنگ دل انگیز جوانی جمعیت تغییر صدا داده و نگرانی در خصوص پیر و فرتوت شدن جمعیت ایران روز به روز بیشتر شده است.البته در کنار عامل اقتصادی در تمایل خانواده ها به فرزند آوری وجود فرهنگ به جا مانده از سالهای دهه ۶۰ و ۷۰ با عنوان فرزند کمتر زندگی بهتر که به غلط در جامعه طنین انداز شد٬ هنوز در ذهن بسیاری حتی جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ طنین و انعکاس دارد.

این شرایط در حالی است که بنا به گفته حسین فرشیدی،معاون بهداشت وزیر بهداشت سالمندی در ۱۰ ساله گذشته افزایش داشته و جمعیت جوان کشور در حال کاهش یافتن است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت متذکر شد:در سال ۱۴۰۰ قانونی جوانی جمعیت اعلام شد که بیش از ۶۰ درصد آن مربوط به وزارت بهداشت است.البته قطعا از اجرای این قانون راضی نیستیم.

سالمندی در ۱۰ ساله گذشته افزایش داشته و جمعیت جوان کشور در حال کاهش یافتن است

هماهنگی بین دستگاهها وجود ندارد

فرشیدی با تاکید بر اینکه کارهای زیادی در حوزه جمعیت و قانون مرتبط با آن باید انجام شود،بیان داشت:کارهای فرهنگی زیادی باید صورت گیرد اما هماهنگی بین دستگاهها وجود ندارد.

هنوز نتیجه خوبی از قانون جوانی جمعیت نگرفتیم

فرشیدی از تشکیل ۱۷ قرارگاه جمعیت در کشور خبر داد و گفت:تمام شهرداران و فرمانداران درگیر موضوع جمعیت شده‌اند اما نتیجه مطلوب هنوز به دست نیامده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت تاکید کرد:مدیری که اعتقاد به جوانی جمعیت ندارد، نباید بر مسند کار باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه جوانی جمعیت، موسسه دولتی و خصوصی نداریم،ابراز کرد:نخبگان کشور باید پای کار بیایند و سمن ها نیز مشارکت داشته باشند.

برخی از مادر بودن فراری هستند

همچنین معاون بهداشت وزیر بهداشت معتقد است: برخی از مادر بودن فراری هستند؛ ضمن اینکه هنوز ریالی از بودجه تخصیصی قانون جوانی جمعیت به وزارت بهداشت پرداخت نشده است.

مقام معظم رهبری در مردادماه سال ۹۰ طی سخنانی رسمی و علنی به موضوع «جمعیت» و لزوم مقابله با سیاست‌های "تحدید نسل" اشاره و تاکید کردند که «هر اقدام و تدبیری برای کم کردن جمعیت باید پس از ۱۵۰ میلیون نفر صورت بگیرد.»

ایشان همچنین در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره مسأله «ازدواج جوانان و راه‌های تسهیل آن» و مسأله «فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به‌سمت پیری جمعیت» تذکر دادند.

جوانی جمعیت از مهم‌ترین مسائل روز کشور است

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه مقوله جوانی جمعیت از مهم‌ترین مسائل امروز کشور است، اظهار کرد: دغدغه سالمندی جمعیت کشور در آینده و کاهش نرخ باروری در حال حاضر، از مهم‌ترین مسائل نظام سلامت و کشور است و امیدواریم مسؤولان مختلف با تبیین و آگاهی‌بخشی در تحقق سیاست‌های حوزه جمعیت نقشی مؤثر ایفا کنند.

وی افزود: وزارت بهداشت با راه‌اندازی قرارگاه جوانی جمعیت همه تلاش خود را برای پیشگیری از معضل بزرگ سالخوردگی کشور به کار بسته و در این راه به کمک تمام بخش‌ها به ویژه بخش‌های فرهنگی نیاز دارد؛ زیرا تشویق به فرزندآوری نیازمند پیوست فرهنگی است. جمهوری اسلامی ایران به اذعان سازمان بهداشت جهانی و کارشناسان سلامت، اکنون در تمام شاخص‌های سلامت در منطقه، پیشرو و دارای رتبه‌های نخست است.

صابر جباری فاروجی، سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که «اغلب مردم علت عدم تمایل به فرزند آوری را مشکلات اقتصادی عنوان می‌کنند؛ آیا پژوهشی صورت گرفته که مهمترین موضعی که مردم در عدم تمایل به فرزند آوری مطرح می‌کنند، چیست؟»، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس پژوهشی را انجام داده است.

وی ادامه داد: موانع فرزند آوری در همه استانها یکی نیست. چهار محور در حوزه جمعیت داریم؛ یکی سیاستگذاری است که انجام و ابلاغ شده است. دیگری حوزه سلامت است که ما باید بتوانیم اثرات روان شناختی و القائاتی که منجر به ترس مادر از بارداری و زایمان طبیعی می‌شود را تهیه کنیم و دیگر، هزینه‌های اقتصادی سربار در دوره بارداری است که دستورالعمل‌ها در این خصوص را بازنگری می‌کنیم.

برخی اقلام دارویی که به عنوان مکمل شناخته می‌شوند و در دوران بارداری تجویز می‌شد، تحت پوشش بیمه قرار گرفت

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: بخشی نیز مربوط به شورای عالی بیمه است که با دستور وزیر بهداشت، برخی اقلام دارویی که به عنوان مکمل شناخته می‌شوند و در دوران بارداری تجویز می‌شد، تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

جباری تصریح کرد:‌محور دیگر، محور فرهنگ سازی و تربیتی است تا نگاه ما نسبت به سبک زندگی و هزینه‌ای که در خانواده داریم و تبعات بی فرزندی و تک فرزندی و اینکه فرد در دوره سالمند نیازمند نگهداری و توجه است،در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه محور دیگر در خصوص فرزند آوری،بحث اقتصادی است، ابراز کرد: چون متاسفانه ثبات اقتصادی در کشور متزلزل است، حتما اقتصاد نیز در خصوص فرزند آوری اثر دارد؛ این موضوع در قانون خوب دیده شده و مشوق‌هایی همچون اختصاص زمین، مسکن، تسهیلات ازدواج و فرزند آوری و سهام برای متولدین در نظر گرفته شده است.

ترس والدین از آینده فرزندان جدی است

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌هایی که در پژوهش صورت گرفته وجود دارد، ترس والدین از آینده فرزندشان است.

وی افزود: وزارت اقتصاد این کار را در حال انجام دادن است و اگر تسریع شود، وقتی والدین فرزند می‌آورند سهام یک تا ۱.۵ میلیون تومانی برای فرزند پس انداز می‌شود و فرزند خانواده در سن ۲۴ سالگی سرمایه‌ای دارد که می‌تواند از آن استفاده کند.

جباری متذکر شد:اگر این موضوعات عملیاتی شود، مانع اقتصادی در خصوص عدم تمایل به فرزند آوری برداشته می‌شود.

وی درباره اینکه «وضعیت فرزند آوری در کدام استانها امیدوار کننده است؟»،ابراز کرد: سالمند ترین استانها گیلان، البرز، مازندران و جوان ترین استانها نیز سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان است.

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره سن فرزند دار شدن، یادآور شد: اولین فرزند در زنان در سن ۲۷.۳ و در پدران ۳۲ سال است. سن ازدواج برای دختران ۲۳.۵ و پسران ۲۷.۵ تا ۲۸ سال است.

جباری اضافه کرد:‌میزان موالید در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۵۲ هزار و ۹۰ مورد بوده است که۳.۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است.

تشکیل خانواده و به دنبال آن فرزند دار شدن موضوع بسیار ارزشمند و مورد تاکید دین مبین اسلام بوده است و همگان بر این موضوع و تحقق ان برای هر دختر و پسر جوانی تاکید دارند اما مسؤولان و متولیان نیز وظیفه دارند شرایط ازدواج و فرزند آوری رابرای زوجین فراهم کرده و دغدغه های اقتصادی انها را به نحو مطلوب رفع کنند تا هر روز شاهد فزونی گرفتن امار ازدواج و فرزند آوری باشیم و سرعت قطار پرشتاب سالمندی جامعه ایرانی را کند کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 31
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    25 2
    پسر هارو در هجده سالگی از دنیا و اخرت محروم می کنید و به جهالت سربازی اجباری ادامه می دهید بعد از دو سال و اندی از کار و زندگی انداختن بدون هیچ فایده ای اگر لب مرز کشته نشی و به دست قاضی و دادستان و امیر و کبیر و سفیر و وزیر و وکیل کتک و تحقیر و ناقص نشوی با کوله باری از اندوه و افسوس عمر از دست رفته یا دنبال کاری یا دنبال شروع مجدد درس بعد هر چه پیشتر می روی ناموفق تری حالا مشرق راه به راه خزعبلات بنویسد که ازدواج کنید فرزند بیاورید تا اگر جنگی و شلوغی و چیزی شد اولاد شما بروند برای مدیران و مسئولان مفت خور نظام که پشتشان از نشستن بر صندلی های چرمین دمل بسته کشته شوند
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      5 5
      اینقدر نازک نارنجی نباشید. همین جوریش یه عده سوسول بار اومدن سربازی هم که نروند دیگه هیچی دیگه.
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      0 0
      ای صدرحمت به روح وروان اموات شما حرفت طلاست
    • علی IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 0
      آقا جون چی میکی شما،احتمالا ایران زندگی نمیکنید،شما با مدرک فوق لیسانست شاید باهزاردوندگی و نامه و پارتی و ...بصورت قراردادموقت استخدام یه شرکتی بشی،با حقوق۸ونیم میلیون قانون کار،تازه اگه کارفرمای محترم سروقت حقوقتو بده۸ونیم میلیون حقوق قانون کارته،پایین شهر یا اطراف تهران که حداقل ۵۰کیلومترازتهران فاصله داره یه خوته نمور که ته تهش ۵۰متر باشه و فقط یه روشور ظرفشویی داره و حمام و دستشوییش تو حیاطه و اونم مشترک و محلیه برای زادو ولد سوسک و موش و ..،باید۳۰۰میلیون پیش بدی ۴تومن کرایه کم کم، اجاره خب نصف حقوق رفت،الان لباس و پوشاک و درمان و ایاب ذهاب و تحصیل و مسافرت،قبوض آب و برق و کیف و کفش و و و کوفت و زهرماررو فاکتورمیگیریم اون طلبت ،قیمت گوشت شده۸۰۰هزارتومن،گوشتم طلبت،صبحانه یکنفرکه یک نون بربریه۵هزارتومنیه که سگ نگاش نمیکنه و پنیری که کیلویی ۱میلیونه، و تازه از این پنیرگجی های بیمزه که مثل ماست سفت شدس بگیری ۲۰۰گرمش پنجاه هزارتومنه و شکرکیلویی۶۰تومن و چای ۴۰۰هزار و ...هرنفر فقط صبحاتش میشه ۱۰۰هزارتومن یعنی ماهی تقریبا ۳میلیون صبحانه ،،بنظرت اصلا میشه فکرازدواجو کرد ،یا فقط باید به این بسنده کنیم ،هرکه نان دهد دندان دهد؟بریم جلو و بلخره یطوری میشه از گشنگی که نمیمیریم ،،ناموسا"انصاف داشته باش و با وجدانت جواب منو بده برادر🤦‍♂️
  • کامران IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    3 1
    عدم فرزندآوری و کاهش جمعیت در بین جوانان ایرانی دارای یک علت واحد نیست.مجموعه ای از عوامل از چندین دهه گذشته تا به امروز باعث بروز این مشکل اساسی شده است که کلیت کشورمان را تهدید میکند.
  • وحید IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    2 0
    یکبار هزینه های مزخرفو ول کنید بدید به جوونا خودشون ازدواج می کنن هزینه های میلیاردی فوتبال هزینه های میلیاردی تبلیغات هزینه های میلیاردی برنامه های تلویزیونی وخیلی چیزای دیگه
  • حسین IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    7 0
    گرانی مسکن، گرانی موادغذایی،کمبود امکانات آموزشی دولتی و ..... تنها راه حل اخراج افغانی ها از کشوره ،با اخراج مهاجران افغانی مسکن و موادغذایی ارزان تر میشه و در مدارس دولتی فضای آموزشی بیشتری نصیب فرزندانمان میشه،با باز گذاشتن مرزها تیشه به ریشه مردم نزنید.
  • حسین IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    51 2
    برای من که مشکلات اقتصادی خودم و ترس از آینده فرزندم در این مملکتی ک بیشتر مسئولینش دزد و فاسد و خائن هستن باعث شده ک به همون یک دونه بچه ای که دارم قانع باشم و هیچ وقت بچه دومی نیارم
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      18 2
      دقیقاً مشکل من هم همینه
    • ناشناس IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      23 2
      دقیقا من و همسرم هم به همین دلیل حاضر به فرزندآوری نیستیم. کاملا غیر منطقی هست در شرایط اقتصادی و اجتماعی کنونی و با این مسئولینی که به فکر همه چیز هستند به غیر از بهبود شرایط کشور ایران و اینکه هیچ امیدی هم در آینده برای بهبود شرایط ایران نیست پس فرزند دار شدن اشتباه هست ، آینده و زندگی یک انسان بی گناه را خراب کنیم فقط به دلیل اینکه بگیم بچه داریم
    • باربد IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      4 2
      قطعا اشتباهی که دهه ۶۰ پدران و مادران ما کردن رو این نسل تکرار نخواهد کرد
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      3 7
      همتون رو مجبور میکنیم بچه بیارین مگه دست خودتونه.اینهمه یارانه میدن بستون نیست
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    12 3
    حوصلش رو ندارم
  • آرش IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    29 1
    مشکل اینه که .هیچ امیدی به آینده نداریم . همیشه باید در تقلا و تکاپو باشیم برا حفظ ارزش اموال و پولمون . ونمی تونیم زندگی کنیم . چرا یه نفر دیگه مثل خودمون بدبخت شه!چرا!!!!!!
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      3 0
      احسن
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      2 0
      کاملا موافقم من ی پله هم‌جلوترم مجردم مجرررررد
  • ناشناس IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 0
    جمعیت ۸۵ میلبونی کم است سوییس ۵ میلیون تفر جمعیت داره در ضمن تربیت بچه خیلی خیلی سخت شده بگذریم از مخارجش
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 1
    زن شاغل سن بالای ۳۰ سال توقع چندتا بچه دارید؟
  • جلال میاندواب IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    15 2
    مشکل پ و ل است
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    5 0
    شما ده میلیون حقوق میگیرن باید نصفش رو داد اجاره خونه با بقیش میشه زندگی کرد؟
  • محمد IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    5 1
    بله مشکل همین اقتصاد بیمار هست شما ماهی 50 میلیون حقوق بده من تو چهار سال چهار تا بچه تضمین می کنم برات
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    9 0
    کسانی که می گویند مشکل فرزند آوری چیست؟ یا احمق هستند یا خود را به حماقت زده اند مشکلات کاملا واضح است فقط چشم بینا می خواهد که نیست.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    2 0
    چون چیزی به اسم آرامش رو دزدیدید از ملت ایران،خیالت راحت بچه ها ی نوجوان‌و‌جوان همه بفکر مهاجرتن
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    4 0
    مشکل فقر، بدبختی، نداری و خواب سنگین دولتمردان هست
  • ال IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    2 0
    من دوتا بچه دارم هر دو پسر هستند در شرایطی که گوشت گوسفندی ۷۵۰۰۰۰ هزار تومن شده مرع تا دیروز کیلوی ۷۰۰۰۰ من چطور می تونم آینده فرزندانم را تامین کنم اگه بچه های من درس نخوانده ووارد حرفه ای بشن از کجا مغازه وسایل کار وغیره براشون ایجاد کنم سخنرانی نکنید که فرزند آوری خوب است وغیره
  • علی IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    6 0
    مشکل بی پولیست
  • Queen IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    5 0
    من یه تا بچه دادم نمیتونم اونجور که شایسته هست بهشون برسم درمورد آینده شغلی وتحصیلی شون هم خیلی نگرانم محدودیتهای اجتماعی هم از یک طرف فرزندانم رو ناراحت میکنه واصلا دوست دارن از ایران برن...عبرت بگیرید بچه زیاد نیارید درحد توان مالی تون.درغیراینصورت هم ظلم به خودتونه هم به اون بچه ی بیگناه
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    4 0
    من عاشق بچه هستم ولی نه بیمه دارم نه شوهرم کار داره با لیسانس میره کار ازاد،کار آزاد ساختمانی هم دست افغانیاست، دولت ما برای افغانها خوب بوده کارا دستشونه زاد و ولد میکنن مایی که تو وطنمان نه بیمه داریم نه کاری که بشه بهش کار گفت که منبع درآمد باشه و خرج خانواده رو نتونه باهاش بده هر روز آویزان پدرمادریم اونجا گوشت بخوریم چرا بچه بیاریم
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    6 1
    ماخودمون مگه چه لذتی دیدیم ازوقنی به دنیاامدیم کشوردرجنگ وتنش بودتاحالا...خانواده هامون هم همین طور جنگ بی پولی ونداری خانواده +جنگ وتنش کشور..حالاباداشتن یک فرزنداحساس گناه وعذاب وجدان میکنم که چرابدون فکربچه دارشدم وازاینده کودکم به شدت میترسم
  • متین IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    8 0
    مسپولین هی میگن مشکل چیه ؟؟ یعنی خدا وکیلی نمیدونین یا خودوتو زدین به اون راه
  • رضا IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 1
    با امار بالای فوتیها که اکثرا زیر 35 سال هستند باید به فکر قبول مهاجرین از سایر کشورها باشیم ما فقط در تصادفات سالانه 18 هزار نفر می میرند ونزدیک 200 هزار نفر مصدوم میشند که بعضی از آنها قطع نخاع می شند که عملا با انسان مرده هیچ فرقی ندارند حالا این سوای کشتگان ناشی از گاز گرفتگی حوادث کار وغیره با این امار بالا هر چه هم فرزند آوری هم زیاد باز هم در نیروی ونیروی دفاعی برای کشور با مشکل مواجه می شویم پس باید جلوی آمار تلفات بالا که ناشی از خودروهای بی کیفیت ساختمان‌های نا ایمن محیط کار ناایمن وغیره جلوگیری کرد واز همین حالا باید به فکر دادن شناسنامه به بعضی مهاجرین مانند تجار مهندسین پزشکان وبعضی از نیروهای نخبه بود مانند نیروهای افغانی عراقی وغیره
  • حسین IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    2 0
    مشکل میلیونها مهاجر افغانی هستند که شغل های خدماتی و ساختمانی رو قبضه کردند از تمامی یارانه ها استفاده میکنند و باعث گرانی،مسکن و مواد غذایی و کم ابی شدند ،اگر کمی و فقط کمی مسئولین ارشد به فکر آینده مردم و امنیت فرزندانمان بودند این جماعت افغان رو اخراج میکردند ولی نمیدونم چرا اینقدر مماشات میکنند؟
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    4 1
    مشکل وجود ۲۰۰۰۰۰۰۰اجنبی افغان است ک مثل سرطان ب ایران چسبیدن و هر روز زاد و ولد میکنن
  • حمید IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 0
    متاسفانه بعداز انقلاب کشور به سمتی سوق داده شد که بعضی از مسعولین گفتند فرزند کمتر زندگی بهتر ودوبچه کافیست را در کشور جا افتاده کردند وبعد از آن یواش کالا های ضرروری .خانه.ماشین...همه چیز را گرانتر کردند وارزش پول کشور که صفر میباشد ومردم دیگر نه توان ازدواج ونه فرزند آوری دارند وهروز هم فقیر وفقیرتر میشوندواکثرادر فشار روحی روانی بسر میبرند.وفکر میکنم در ده سال آینده وضع فرزند آوری به مراتب وخیم تر خواهد.چون این مسعله خیلی دیراست.
  • اردشیر عابدیان ریزی IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    5 0
    بی کاری ،مشکل مسکن و آپارتمان نشینی و اشتغال زنان و بالا رفتن سن از دواج و گرانی هزینه های ازدواج از مهمترین دلایل بی علاقه گی به فرزند آوری است..
  • باربد IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    7 2
    با دلار ۵۰ تومنی و تورم سه رقمی باید مرد نه این که زاد و ولد نمود
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      3 16
      پس برو بمیر. عادت دارید به حرف رایگان زدن
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    2 0
    مسئولین بهتر از هرکسی میدونن مشکل چیه.تو صداسیما همایش فرزندآوری پخش میکنن.فیلم ها و برنامه ها از فرزندآوری میگن.از روایات و قرآن برای فرزندآوری استفاده میکنن. اما نمیگن چرا پوشک و شیرخشک گرون میش.نمیگن با این وضع داغون اقتصاد آینده این بچه چی میش.اصلا و ابدا به روی خودشون نمیارن که چرا این جوان تا ۴۰سالگی نتونسته ازدواج کنه
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 0
    مشکل اینه مردم می بینن بچشون صحیح و سالم رفته بیرون وشب با جمجمه متلاشی شده جنازه تحویلش میدن چرا چون بعضی ها قدرت بهشون ساخته
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    3 0
    مشکل نبود اعتماد مشکلات اقتصادی نبود مسکن خودرو درآمد کافی امنیت شغلی امید به آینده ثبات قیمت ها و ارزش پول ملی و .....
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 0
    کار زیاد،درآمد کم
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 1
    خودم و دوستام و خواهرم و اکثر خانوم های اطرافم دلیل این بی رغبتی رو بی حوصله گی می دونیم .خیلی جدی بی حوصله شدیم فکر بی‌خوابی و بیماری و ....دیگه باعث میشه قید بچه رو بزنیم ولی وقتی بغل کسی بچه میبینم واسش غش و ضعف میریم ولی واقعا حوصله بچه رو نداریم🤷‍♀️
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 0
    مشکل اصلی اینه که بچه ها پرتوقع هستن و هرچقدر هم بزرگ میشن هزینه هاشون بیشتر میشه هزینه تحصیل و ازدواج و ...اینارو شما کنار هم بزاری قطعا یک فرزند هم نمی توانی تامین کنی مشکل دوم اینه که هیچ صاحب خونه ای بیشتر از یک فرزند رو خونه اجاره نمیده مشکل سوم اینکه مادر خانواده نمیتونه بیشتر از دو فرزند رو مدیریت کنه و هزاران مشکل دیگر
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 0
    تا زمانیکه نپذیرید که مشکل اساسی ملت جهت فرزنداوری معیشتی و اقتصادیه در واقع به امور موهوم پرداخته اید
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 0
    نداشتن پول
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    3 0
    کم رغبتی!!!یک نگاهی به قیمتا بکنین خب،ویزیت دکترا،آزمایشات........
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 0
    از آوردن یک بچه عذاب وجدان دارم ،نه امنیت شغلی داری اگر دو یا سه شغله نباشی مخارج زندگی تامین نمیشود اونوقت بچه ها رو کی تربیت و مراقبت کند ،همین اینقدر زنده هستیم خدا رو شکر کنید بچه پیش کش
  • علی رضا IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    2 0
    آقا ناموسا این گزارشای سفارشی و تکراری رو برای چی کار میکنید؟ جمعیت زیاد بشه که چی؟ یعنی چه برنامه‌ای برای اون جمعیت خواهید داشت؟هیچی. مگه دهه شصتی ها که بیشترین حجم هرم جمعیتی رو داشتن براشون چیکار کردید و چه گلی به سرشون زدید که حالا انتظار دارید ملت براتون مثل مرغ و خروس زاد و ولد کنن؟
  • حمید IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    1 0
    فقط مشکل اقتصادی و معيشتي است خودتان‌ را به نفهمی نزنيد لطفا
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    مسولیت دربرابر فرزند که پدر قادر به برآوردنش نیست وعدم توزیع عادلانه درآمد در جامعه ونادیده گرفته شدن رسالت اصلی زن در جامعه از جهت خانه داری وتربیت فرزند که همه مشکلات ریشه در تغییر دیدگاه جامعه به زن برخلاف آموزه های دینی دارد.
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    یعنی هنوز هم نفهمیدی با احمقید نبودن شغل ، در آمد کم ، گرون بودن م‌اد غذایی و ملزومات زندگی و مسکن و ،،،،، مرغ کیلویی ۹۰۰۰۰ نود هزار تومن خودمون هم نمی تونین سیر گوشت بخوریم بچه ها باید چکار کنن ؟؟؟؟؟
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    1 0
    حتی یک کودن هم میدونه علت بی رغبتی به بچه دار شدن چیه
  • هموطن IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    واقعاً معلوم نیست علت این که مردم بچه دار نمیشن چیه ؟بی پولی ،نداشتن آینده وامنیت روانی
  • سید IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    پسرم تحصیل کرده مهندس 33 سال سن دارد اگر دولت. استخدامش.کند و. تامین شغلی داشته باشد و حقوقش هم بقدری باشد که زندگیش را تامین کند. تعهد میدهد که ازدواج کند و. پدر شود
  • آرتمیس IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    مشکل فقط فقر نیست !اخلاق گند مرداست که زنارو ذله کرده نه ادب دارن نه آبرو وحیا دارن ونه متعهد به زناشون هستن فقط دنبال خیانتن!به دادگاه‌ها سر بزنید ببینید چقد آمار خیانت مردا بالاست وقانون خانواده هیچ کاری برا این معزل نکرده!
  • amir IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    مطالبی که در این گزارش نیاز به برسی دارد. 1- امید به زندگی 2-عدم تامین مخارج خانواده 3- سطح رفاه نسبی امید به زندگی برای یک خانواده که در تامین مخارج روز مره خود با گرفتاریهای فراوان روبروست چقدر است؟ باچه مبلغ میتوان یک زندگی را اداره کرد اجاره مسکن خورد وخوراک وتفریح بدون نگرانی. وقتی دونفربه علت عدم تامین مخارج روز مره قادر به ادامه زندگی نیستند ونمیتوانند برای اینده خود برنامه ریزی کنند چطور ممکن است برای بچه دار شدن اقدام کنند .معمولا نطفه ادما در زمان شادی بسته میشود وقتی شادی نیست نطفه ای هم بسته نمیشود.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    علت گرانی ست
  • H IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    0 0
    از گرانی و اینا همه که بگذریم حق دست دکترا و هزینه بیمارستان کجای دلمون بزاریم حق دست دکتر ۱۰میلیون چخبره واقعا ظلمه ویزیت جدا سنو جدا فقط میگین بچه بیارین وام هم که میدین با هزار منت بعد از یکسال بودجه نداشتن میدین واقعا جونا دلشون به چی خوش باشه که بچه بیارن معلومه همه دلشون بچه میخواد ولی با این اوضاع واقعا سخته
  • H IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    0 0
    از گرانی و اینا همه که بگذریم حق دست دکترا و هزینه بیمارستان کجای دلمون بزاریم حق دست دکتر ۱۰میلیون چخبره واقعا ظلمه ویزیت جدا سنو جدا فقط میگین بچه بیارین وام هم که میدین با هزار منت بعد از یکسال بودجه نداشتن میدین واقعا جونا دلشون به چی خوش باشه که بچه بیارن معلومه همه دلشون بچه میخواد ولی با این اوضاع واقعا سخته
  • احمد IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    0 0
    علت اصلی بچه دارنشدن گرانی وتورم گرانی مسکن وکمی حقوق نیودامنیت شغلی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس