کد خبر 1493839
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
سیگار لای انگشتان سلبریتی ها/ جذابیت های دود کُشنده

سیگار و سایر مواد دخانی، عامل مستقیم و غیرمستقیم ابتلا به انواع سرطان ها و بیماری های مرگبار هستند؛ اما چرا همچنان شاهد سیر صعودی مصرف سیگار و قلیان در جامعه هستیم‌.

به گزارش مشرق، همه ما می‌دانیم که دود سیگار و سایر مواد دخانی، چه بلایی بر سر ما می‌آورد. از سرطان ریه و سکته‌های قلبی و مغزی گرفته تا سایر بیماری‌هایی که خطرات آنها؛ کمتر از سرطان نیست. اما، هر روز بر تعداد افراد سیگاری افزوده می‌شود. متأسفانه در چند سال اخیر، قلیان از سیگار پیشی گرفته و دختران قلیانی نیز از پسران سبقت گرفته اند و این، زنگ خطر جدی برای تهدید سلامت نسل آینده است.

بررسی‌ها و مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۳۸ درصد مردان و ۴ درصد زنان در منطقه مدیترانه شرقی دخانیات مصرف می‌کنند و در برخی از کشورها ۵۷ درصد مردان و ۲۹ درصد زنان، مصرف کننده دخانیات هستند.

در منطقه مدیترانه شرقی شیوع مصرف دخانیات در پسران ۴۲ درصد و دختران ۳۱ درصد در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال گزارش می‌شود.

جعفر جندقی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، دلیل اصلی افزایش شیوع مصرف دخانیات در گروه نوجوانان و جوانان را، ترویج و تمایل به مصرف قلیان دانست و گفت: میزان شیوع مصرف دخانیات در زنان بالای ۱۸ سال، ۴.۴۴ درصد و مردان بالای ۱۸ سال، ۲۵.۸۸ درصد بوده است.

وی به روند مصرف سیگار بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال در بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ اشاره کرد و افزود: در پسران حدود ۵.۸۸ درصد کاهش داشته و در دختران ۱۳۳ درصد افزایش مصرف دخانیات داشته ایم‌. در مجموع در سال ۱۳۸۶ در بین گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال، ۳ درصد مصرف دخانیات داشتیم که در سال ۱۳۹۵ به ۳.۴ درصد رسیده است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه وظیفه ما آگاه سازی مردم در خصوص عوارض و خطرات دخانیات است، تصریح کرد: استعمال دخانیات ۴ هزار ماده شیمایی و ۴۰۰ ماده سرطان زا را وارد بدن می‌کند که بسیار خطرناک است.

جندقی ضمن انتقاد برخی از فیلم‌های سینمایی به ویژه فیلم‌های شبکه‌های خانگی، گفت: برخی از فیلم‌هایی که در شبکه‌های خانگی پخش می‌شود سراسر تبلیغ دخانیات است.

وی در مورد فیلم‌ها سینمایی و شبکه‌های خانگی گفت: سکانس‌هایی که در فیلم‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، تأثیر مخربی بر روح و روان نوجوانان و ترغیب آنان برای استعمال دخانیات می‌گذارد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: باعث تأسف است که اعلام کنیم برخی از همین فیلم‌های سینمایی و فیلم‌های سینمایی نمایش خانگی حتی روش استعمال دخانیات و مواد مخدر را هم به جوانان و نوجوانان آموزش می‌دهند. از وزارت ارشاد تقاضا داریم که مجدانه به محتوای این فیلم‌ها ورود کند و جلوی تبلیغ و اشاعه آن را در محصولات فرهنگی بگیرد.

جندقی همچنین به فروش مواد دخانی در سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت ها اشاره و تصریح کرد: استندهای شکیل دخانیات در فروشگاه‌ها تحریک تقاضا است و در یک اقدام عاجل باید فروش سیگار به صورت نخی در فروشگاه‌ها ممنوع شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    1 0
    هم تولید داریم و هم واردات پس اینقدر سیاه بازی نکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس