درخواست‌های متفاوت اردوغان و قلیچدار از مردم ترکیه برای مشارکت

رئیس جمهور کنونی ترکیه و رقیب وی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، با درخواست‌های متفاوت خواستار مشارکت حداکثری مردم شده‌اند.

به گزارش مشرق، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از صبح امروز(یکشنبه) آغاز شده و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی این کشور پس از انداختن رای خود به صندوق، از مردم ترکیه خواست تا برای دفاع از دمکراسی پای صندوق‌های رای بیایند و و کمال قلیچدار اوغلو، رقیب وی در این انتخابات نیز خواستار مشارکت مردم برای رهایی از رژیم استبدادی شد.

اردوغان که در حوزه‌ای انتخاباتی در استانبول رای خود را به صندوق انداخت، گفت: فکر می‌کنم روند شمارش آراء امروز به سرعت انجام شود. چنین مشارکتی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای دمکراسی این کشور، ضروری است.

وی افزود: مشارکت ۹۰درصد در دور اول، رایج است. ترکیه در دور اول با مشارکت ۹۰درصدی، بر پایبندی خود به دمکراسی صحه گذاشت. امیدوارم نتایج انتخابات به صلاح ترکیه باشد. از رای‌دهندگان می‌خواهیم تا پای صندوق‌ها رفته و به دمکراسی پایبند باشند.

در سوی دیگر، قلیچدار اوغلو که در حوزه انتخاباتی در دبستان آرژانتینی آنکارا رای خود را به صندوق انداخت، اظهار داشت: برای رها شدن از حکومت استبدادی و برپایی دمکراسی حقیقی، از همه شهروندان می‌خواهم تا پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

وی مدعی شد: این انتخابات به‌دلیل تلاش‌ها در راستای فریب‌کاری، در شرایطی دشوار برگزار می‌شود اما من معتقدم که شهروندان برای رای دادن، آزاد بوده و به این کار تمایل دارند.

دور اول انتخابات دو هفته پیش ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) هم‌زمان با انتخابات پارلمانی برگزار شد، اما هیچکدام از ۳ نامزد انتخابات نتوانستند بیش از نیمی از آراء را کسب کنند و انتخابات به دور دوم کشیده شد.

در دور اول انتخابات اردوغان ۴۹/۵۲ درصد، قلیچدار اوغلو ۴۴/۸۸ درصد، و سینان اوغان ۵/۱۷ درصد آرا را کسب کردند؛ اوغان هم رسماً اعلام کرده که در دور دوم انتخابات از اردوغان حمایت می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس