کد خبر 1494495
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
درودگر: ابلاغیه جدید نقل و انتقالات قابل اصلاح است

عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ گفت: دستورالعمل جدید نقل و انتقالات اگر سبب مشکل در لیگ برتر شود، قابل اصلاح خواهد بود. هرچند اگر هم این ابلاغیه مشکلی دارد من در کارگروه تدوین آن نبودم.

به گزارش مشرق، صادق درودگر در گفت‌وگوی تلویزیونی با برنامه فوتبال برتر، درباره دستورالعمل جدید نقل و انتقالات در لیگ برتر اظهار داشت: در کارگروه تشکیل این دستورالعمل نبودم اما وقتی مطالعه کردم دیدم که خیلی منطقی است. چهار تیم اول لیگ برای مجوز حرفه‌ای اعلام کردند که ۳۰۰ میلیارد تومان خرج کردند و ۱۲ تیم دیگر در این زمینه اعتراض ندارند. ۶۰ درصد کل قراردادهای مالی را استقلال، پرسپولیس، فولاد، تراکتور و سپاهان دارند. جعفر کاشانی می گفت تیم داریم، باشگاه نداریم. در جهان سوم به قهرمانان مدال نمی‌دهند.

وی افزود: باید به استمرار و حیات باشگاه‌ها اهمیت دهیم. ترویج و سازماندهی و کنترل بازی‌ها و یکپارچگی لیگ باید حفظ و تیم‌ها از امکانات نزدیک بهره مند شوند و با دستورالعمل ای‌ف‌سی باید همه بازیکنان و مربیان فرصت مساوی داشته و به همه هواداران احترام بگذارند. مساله مالی در چهار تیم اول لیگ، جایگاه آنها را در جدول نشان می‌دهد. وقتی مهر مالی نابرابر باشد نشان می‌دهد که این چهار تیم بیشتر از باقی تیم ها خرج کردند و نتایج بهتری کسب کردند. وقتی که در یک نمودار یک شرایط معناداری وجود دارد اینحا تعریف می شود که نقش پول در جایگاه تیم ها اثر بیشتری نسبت به مبحث تکنیکال باشگاه و مدیریت آن داشته است.

عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ درباره شلختگی مالی و هرج و مرج و نابسامانی باشگاه‌ها گفت: الان فرهنگی غالب شده که بازیکنی می‌گوید فلان بازیکن ۲۰ میلیارد می گیرد و من هم ۱۵ میلیارد تومان می‌گیرم. اما آن بازیکن در کل فصل نیم ساعت بازی کرده و اثر خوبی نداشته است. اینجا باید از نهاد دانشگاه کمک بگیریم. دانشگاه خود در ارزش گذاری مربیان کار می‌کند. سیستم آنالیز وجود دارد.

وی ادامه داد: مدیران برنامه، تیم‌ها را می‌بندند و باید ایجنت کنار یک بازیکن مانند برادر باشد که این موضوع را نداریم و فقط اول و آخر فصل با بازیکن کار دارند و کمیته وضعیت در این زمینه باید حساسیت نشان دهد. اگر مسئولیت این کار را داشتم ۱۰ سال این افراد را محروم می‌کردم. زیرا به فوتبال کشور آسیب می‌زنند و یک عده سواد ندارند. اگر برخی از سرمربیان و مدیران در فساد سهمی نداشته باشند، فساد شکل نمی‌گیرد.

درودگر درباره رسمی شدن قرارداد بعد از تست پزشکی بازیکنان گفت: این بند خیلی می‌تواند کمک کند. الان مدیران توانایی داریم. در گذشته یک زمانی ای‌میل می‌کردند و می‌گفتند این بازیکن را بفرستید اما آن بازیکن آسیب داشت و آن باشگاه با همان بازیکن بدهکار می‌شد. تازه آن بازیکن حتی بازی هم نکرده بود. در یکی از استان‌ها تقریبا نیمی از بازیکنان هیچ معاینه ای نشده بودند اما ایفمارک بررسی و برخورد کرد. همین موضع در هیئت رئیسه مطرح و از زهره هراتیان دعوت شد و در این زمینه باید گزارش درست بفرستند.

بیشتر بخوانید:

زمان اعلام سقف بودجه باشگاه‌های لیگ برتری

وی با اشاره به اینکه کاملا درست است که قرارداد دسته جمعی برای کادر فنی ممنوع شود، یادآور شد: متاسفانه آپشن‌های بازیکنان از قرارداد بیشتر است. اگر بخواهیم منطقی برخورد کنیم پاداش جزوی از مشوق بازیکن است تا بازی خوبی را ارائه دهد اما اگر جمع پاداش بیشتر از ۵۰ درصد باشد غیرقانونی است و خیلی از از باشگاه‌ها تراز منفی دارند. برای حفظ فوتبال داریم این کار را می‌کنیم تا این تیم‌ها بمانند. آنچه مسلم است شرکت‌های زیان‌دِه هستندو باید کاری کنیم تا شرکت‌ها سوددهی داشته باشند. این موضوع برای بازیکنان هم خوب می‌شود و بحث بقای باشگاه‌ها مطرح خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ خاطرنشان کرد: به ازای هر قرارداد ۲ و ۵ درصد از قرارداد بازیکن به فدراسیون می‌رسد زیرا فدراسیون منابع درآمدی در کشور ندارد. فدراسیون فوتبال از چه نهادی باید پول بگیرد و الان ۵ سال است برای تبلیغات محیطی مزایده می‌گذارد و هیچ موقع هیچ فردی شرکت نمی‌کند تا برنده شود. کم کاری فدراسیون هم در این موضوع دخیل است اما بازیکن دارد از فوتبال کشور بهره می‌برد و فدراسیون هزینه داوری و اعزام ناظران را می‌دهد. اگر باشگاهی تیم بانوان داشته باشند ۲ درصد باید به فدراسیون بدهد.

وی تاکید کرد: ۴۰۰ درصد حقوق داوران زیاد شد. ما نیاز به دگردیسی در فوتبال و رنسانس داریم. همه چیز را برای بازیکنان ارزیابی می‌کنیم. داور فوتبال باید در رفاه کامل سر بازی برود و با فکر متمرکز بازی کند. همه هیئت‌های ورزشی همواره کاسه چه کنم دستشان می‌گیرند. اگر یکبار همه درآمدهای فوتبال به خودش بازگردد و روابط اقتصادی در باشگاه‌ها تعریف منطقی داشته باشد و فوتبال نظام‌مند شود، ما موفق‌تر خواهیم شد.

درودگر اضافه کرد: هیج بازیکنی نمی‌تواند از خارج، قرضی به ایران برگردد. به گونه‌ای شده که باشگاه‌هایی که پول دارند، ۶ سهمیه خارجی را می‌گیرند و اینگونه قدرت و حاکمیت پول را دارند. بحث اصلی تعدیل در منابع مالی و فرصت مناسب برای فوتبال فراگیر است. استفاده از بند فسخ برای جدایی بازیکنان غیر قانونی خیلی خوب است. آقایان می‌رفتند قرارداد بازیکنان باشگاه‌های دیگر را فسخ می‌کردند و به باشگاه دیگر می‌فروختند و رقم آن ۶۰ بازیکن در یکسال بود. باید جلوی این موضوع را می‌گرفتیم.

وی ادامه داد: مربی اگر قراردادش را یک‌طرفه فسخ کند نمی‌تواند تا آخر فصل به لیگ دیگر برگردد؟ وقتی قوانینی را مصوب می‌کنیم باید اصلاح شود. من در کارگروه نبودم منطق آن را نمی دانم. این قوانین را مانند شما خواندم.

وی اظهار داشت: سقف بودجه ابلاغ شده همان ۲۵۰ میلیارد برای تیم‌هاست و اگر تیمی به اخذ مجوز حرفه‌ای نیاز داشته باشد، ۲۵ میلیارد تومان می‌تواند اضافه کند و اگر مجوز ملی بگیرد، ۱۰ میلیارد دریافت می‌کند. تیمی که بازیکن به اروپا ترانسفر کند، عدد آن می‌تواند به فصل بعد آن تیم اضافه شود. برخی از باشگاه‌ها از حمایت مردمی برخوردار هستند و برخی از افراد حاضرند تا از هواداران باشگاه‌ها کمک مالی بگیرند و این موضوع بد نیست. براساس مقررات اگر من به عنوان یک هوادار به یک بازیکن علاقه‌مند باشم، ۱۰ میلیارد به آن بازیکن می دهم و اشکالی ندارد اما اگر بخواهد تبانی کند قوانین را نقض کرده است.

درودگر گفت: اگر بازیکن خارجی ۶۰ درصد بازی‌ها را بازی نکند، سهمیه خارجی باشگاه کم می‌شود. در هیچ جای دنیا اینگونه نیست که بازیکن بی‌کیفیت بیاورید. مدیرعامل و سرمربی در این زمینه بیشتر حساس می‌شوند. ما با دنیای فوتبال ۵۰ سال فاصله داریم. اگر این ابلاغیه مشکلاتی در لیگ ایجاد کند، قابل اصلاح است.

وی اضافه کرد: جمع مزایا نباید بیشتر از ۲۰ درصد باشد. قرارداد را اگر بالا ببرند باید منطقی و در چهارچوب بودجه باشد و اشکالی ندارد اما اگر برای دور زدن قوانین اپشن غیرمنطقی بگذارند، اشکال دارد. همچنین باشگاه نمی‌تواند مالیات بازیکن یا مربی را بدهد. باشگاه مالیات خود را می‌پردازد و بازیکن و مربی هم مالیات خود را می‌دهند و کاملا درست است. سقف مالی را همه تیم‌ها جز چهار تیم بالای جدول رعایت می‌کنند. این باشگاه‌ها نه تنها درآمد نداشتند بلکه پول بورس مردم را خرج کردند. باشگاه‌های دیگر منطقی خرج می‌کنند. مشکل ما مربوط به باشگاه خصوصی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس