صعود به المپیک با پرواز بیزینس/ توقع عالی از دست‌های خالی والیبال!

سفرهای تیم ملی والیبال و عدم تهیه بلیت بیزینس برای ملی‌پوشان به یک چالش جدی تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، در روزهای ابتدایی تمرین تیم ملی برای حضور در لیگ ملت‌ها یک موضوع مهم از سوی سید محمد موسوی، کاپیتان تیم ملی مطرح شد و آن هم تهیه بلیت بیزینس برای سفرهای پیش‌رو بود؛ درخواستی که هنوز هیچ اقدامی برای آن صورت نگرفته است. تیم ملی والیبال ایران امسال یکی از پرترافیک‌ترین سال‌های تاریخ خود را پیش رو دارد، چراکه ملی‌پوشان ایران باید از اواسط خرداد ماه تا اواسط مهر ماه و در بازه زمانی ۵ ماهه در چهار تورنمنت بین‌المللی که هر کدام در نوع خود از اهمیت خاصی برای ورزش کشور برخوردار است، شرکت کند.

والیبال باید شانزدهم ماه جاری در هفته نخست لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ راهی کشور ژاپن شود و برای به اتمام رساندن دور مقدماتی این تورنمنت فرسایشی حدوداً یک ماه در سفرهای طولانی به سه قاره آسیا، اروپا و آمریکا خواهد بود. این در حالی است که اگر شاگردان عطایی همانند سال گذشته موفق به صعود به مرحله نهایی شوند، این سفر اواخر تیر ماه ادامه خواهد داشت. پس از یک حدود یک ماه رقابت‌های قهرمانی آسیا به میزبانی تهران برگزار خواهد شد و ملی‌پوشان باید از بیست و هفتم مرداد ماه تا چهارم شهریور از عنوان قهرمانی خود در آسیا دفاع کنند.

تقریباً ۳ هفته پس از رقابت‌های قهرمانی آسیا و از ۲۸ شهریور ماه سال جاری بازی‌های آسیایی در هانگژو برگزار خواهد شد. کسب مدال طلا در این پیکارها در شرایطی از اهمیت بالایی برای مسؤولان ورزش کشور برخوردار است که شاگردان بهروز عطایی باید بلافاصله پس از بازی‌های آسیایی راهی برزیل شوند تا در حساس‌ترین و مهمترین مسابقات خود یعنی رقابت‌های انتخابی المپیک به مصاف رقبا بروند.

بیشتر بخوانید:

«مصاحبه کن و پناهنده شو» این‌بار در والیبال

به این ترتیب بین فینال بازی‌های آسیایی در چین و نخستین دیدار تیم ملی در مسابقات انتخابی المپیک در برزیل فقط ۴ روز زمان برای سفر و ریکاوری وجود دارد. باتوجه به فاصله ۲۰ هزار کیلومتری چین تا برزیل، شاگردان عطایی حداکثر می‌توانند یک جلسه تمرینی پس از سفر هوایی طولانی داشته باشند و سپس باید ۷ بازی فشرده و حساس را انجام دهند.

صعود به المپیک با پرواز بیزینس/ توقع عالی از دست‌های خالی والیبال!

همین فشردگی سفر و مسابقات موجب شد تا محمد موسوی به عنوان کاپیتان تیم ملی درخواستی از مسؤولان ورزش کشور و فدراسیون والیبال داشته باشد. بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی والیبال ایران درباره درخواست موسوی مبنی بر تهیه پرواز بیزینس برای پروازهای تیم ملی گفت: این صحبت مطرح شد و دغدغه بزرگی برای تیم است؛ البته این پرواز برای هر فرد بیش از سیصد میلیون هزینه دارد و از سطح توان مالی فدراسیون خارج است. والیبال پرافتخارترین ورزش گروهی و تیمی کشور است و باید سیستمی از بیرون به تیم کمک کند. همه پروازها طولانی است و بازیکنان تنها چهار روز بعد از بازی‌های آسیایی چین فرصت برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک دارند به همین دلیل باید دقیق تر به آن نگاه شود و وزارت ورزش و مراجع مربوطه در این زمینه کمک کننده باشند.

هرچند مصطفی کارخانه، مشاور فنی تیم ملی اخیراً در گفت‌وگویی اظهار داشت که « موسوی پذیرفته که با این هزینه‌ها نمی‌شود پرواز بیزینس‌کلاس گرفت»، اما کاپیتان تیم ملی در آخرین تمرین تیم ملی پیش از سفر به ژاپن بازهم گلایه خود را مطرح کرد.

وی افزود: فقط خودمان و فدراسیون هستیم که برای خودمان در گوشه‌ای بدون سرو صدا کار می‌کنیم. هیچکس نمی‌گوید کجایید، مشکلی دارید یا نه؟ هیچ حمایتی از طرف هیچکس ندیده‌ایم و فقط خود فدراسیون و اسپانسرش است که کار می‌کنند. بارها گفتیم ما پروازهای طولانی داریم. بچه‌ها ۲ متر قد دارند و در پروازهای اکونومی آسیب می‌بینند یعنی هر چه رشته بودیم پنبه می‌شود. ریکاوری بعدش چند روزی طول می‌کشد. امیدوارم از بیرون فدراسیون حمایت کنند که مشکلی مالی وجود نداشته باشد. فدراسیون والیبالی که این همه مردم پیگیری می‌کنند نباید مشکلی داشته باشد اما دارد.

کاپیتان تیم ملی والیبال به بی‌توجهی مسؤولان به والیبال در مقایسه با فوتبال اشاره و خاطرنشان کرد: کل ورزش کشور محدود شده به اینکه دربی و جام حذفی چه زمانی است و ته و صدر جدول چه زمانی بازی دارند. قبلاً هم اینگونه بود، اما الان بیشتر شده است. ورزش کشور فقط فوتبال نیست. قبول دارم فوتبال صنعت است اما برای مسؤولان کشور نباید تا این حد تفاوت و تبعیض وجود داشته باشد. از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک کسی به تمرین تیم ملی نیامد. فقط خودمان با مربی هستیم که تمرین می‌کنیم. قدیم‌ها مراسم بدرقه می‌گذاشتند دو نفر می‌آمدند اما الان خبری نیست. اگر نتیجه بگیریم مسؤولان می‌آیند و عکس یادگاری‌ می‌گیرند، اما اگر نتیجه نگیریم بد و بیراهش را خود بازیکنان می‌خورند.

صعود به المپیک با پرواز بیزینس/ توقع عالی از دست‌های خالی والیبال!

سایر نفرات تیم ملی هم در مصاحبه‌های خود نسبت به این شرایط اعتراض کردند، اما این گلایه‌ها هیچ واکنشی از سوی مسؤولان ورزش کشور نداشت. واقعیت این است که فدراسیون والیبال در شرایط مالی خوبی قرار نداشته و توان تهیه بلیت بیزینس برای ملی‌پوشان را ندارد. با توجه به اهمیت مسابقات پیش‌رو و بضاعت کم فدراسیون والیبال انتظار می‌رود که مسؤولان ورزش وارد عمل شوند، آستین‌ها را بالا زده و بازهم شرایط را برای موفقیت والیبال و شادی دل مردم بالا بزنند.

به هر حال خستگی ناشی از سفر طولانی از چین به برزیل می‌تواند اثرات زیان‌باری داشته باشد، زیرا حتی در صورت عدم صعود مستقیم به المپیک، باخت به تیم‌های همگروهی مانند آلمان، اوکراین، قطر، چین و کوبا می‌تواند باعث سقوط در رنکینگ جهانی و در نهایت از دست دادن شانس صعود به المپیک از طریق رنکینگ شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس