کد خبر 1494896
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۰
نوزاد

استاد ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کودکانی که در نوزادی ختنه نمی‌شوند یا دیر ختنه می‌شوند عفونت ادراری در این افراد ۲۰ برابر کودکانی است که در نوزادی ختنه می‌شوند.

به گزارش مشرق، اولین سوالی که پس از به دنیا آمدن فرزند پسر توسط پزشک پرسیده می‌شود این است که چه زمانی تمایل به ختنه فرزند خود دارید؟ انجام این عمل یکی از متداول‌ترین جراحی‌هایی است که برای پسرها انجام می‌شود.

چنانچه والدین تمایل داشته باشند که این عمل زودتر انجام گیرد، قبل از مرخص کردن نوزاد از بیمارستان، دو یا سه روز بعد از به دنیا آمدن، جراحی ختنه را انجام می‌دهند.

آشنایی با عمل ختنه

پسرها هنگام تولد، پوستی روی انتهای آلت‌شان قرار گرفته که با انجام این عمل برداشته می‌شود. ختنه بیشتر در منطقه‌های مذهبی مرسوم بوده و به عنوان یکی از واجبات در اسلام است. اما در حال حاضر بیشتر کشورها این عمل را برای نوزدان انجام می‌دهند.

هنگامی که پوست انتهایی برداشته می‌شود، آلت به‌طور کامل در معرض دید قرار می‌گیرد که جهت رعایت بهداشت و تمیزی انجام می‌شود.

آمادگی برای ختنه

جهت انجام این عمل برای فرزند خود ابتدا باید در نظر بگیرید که او آمادگی لازم برای انجام این عمل را دارد یا خیر؟ باید در این‌باره از پزشک متخصص اطفال بخواهید که نظر خود را در خصوص آمادگی فرزند شما بدهد تا بتوانید تصمیم نهایی درستی بگیرید.

در اغلب مواقع نوزادان می‌توانند چند روز پس از به دنیا آمد این جراحی را انجام دهند. اما ممکن است در برخی از کودکان به دلایل مختلفی مانند نارس بودن، انجام این عمل زود باشد. پزشک متخصص در خصوص مزایا و خطرات احتمالی توضیحات لازم را خواهد داد.

هرچه انجام این عمل در کودکان زودتر انجام گیرد، برای آنها بهتر خواهد بود؛ زیرا در سنین بالاتر آنها درد بیشتری را احساس خواهند کرد.

مراقبت از زخم پس از انجام ختنه

پس از انجام عمل نیز باید مراقبت‌هایی تا زمان بهبودی انجام شود.

پس از هربار تعویض پوشک از گاز جدیدی استفاده کنید.

استفاده از پمادهایی که پزشک پس از عمل تجویز می‌کند پس از هر بار شستشو الزامی است.

پوشک فرزند خود را محکم نبندید؛ چراکه نباید به آلت کودک فشاری وارد شود.

لباس‌های راحتی به فرزند خود بپوشانید.

حمام کردن کودک پس از انجام ختنه

برخی از والدین تصور می‌کنند حمام کردن نوزاد پس از انجام ختنه مشکلی را ایجاد نمی‌کند. اکثر متخصصان اطفال توصیه می‌کنند که باید در هفته‌های ابتدایی با استفاده یک اسفنج فرزند خود را تمیز کنید. در واقع زمانی می‌توانید فرزند خود را حمام ببرید که روند بهبودی را مشاهده کنید.

در اغلب نوزادان روند بهبودی طی ۷ الی ۱۰ روز انجام می‌شود. در صورتی که ظرف دو هفته بهبودی را در نوزاد خود مشاهده نکردید، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا معاینات لازم را انجام دهد.

نکاتی که باید در روند بهبودی به آنها دقت داشته باشید

برخی از علائم غیرطبیعی مانند عفونت همراه با قرمزی آلت ممکن است خطراتی برای نوزاد شما به همراه داشته باشد.

چنانچه عفونت ایجاد شده همراه تب باشد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که مشاهده کوچک‌ترین عفونت در نوزاد مهم است و باید سریعا پیگیری‌های لازم انجام گیرد؛ چراکه درمان آنها باید با دقت و حساسیت بیشتری انجام شود.

آیا می‌توان ختنه را در زمان‌های بعد از نوزادی موکول کرد؟

توصیه ما به والدین این است که برای انجام ختنه فرزندان خود در دوره نوزادی آنها اقدام کنند. شاید برخی افراد تصور کنند که در نوزادی دردی احساس نمی‌شود، اما اینطور نیست. در نوزدان نیز حین انجام عمل ختنه درد وجود خواهد داشت. اما آنها نسبت به کودکان و بزرگسالان فرایند آسان‌تری را تجربه می‌کنند.

در واقع برای انجام این عمل در نوزادان تنها از بی‌حسی استفاده می‌شود و کودک کاملا هوشیار است. اما چنانچه این عمل در کودکان و بزرگسالان انجام گیرد، نمی‌توان تنها با استفاده از بی‌حسی جراحی را انجام داد. برای کودکان و بزرگسالان باید از بیهوشی استفاده کرد.

به‌ طور کلی هرچه انجام ختنه به بزرگسالی موکول شود، روند بهبودی دردناک‌تر خواهد بود. در نهایت بهتر است در صورتی که شرایط مناسب باشد، در سنین نوزادی این عمل انجام گیرد.

ختنه کردن در نوزادان چه فوایدی به‌همراه دارد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، نوزادانی که در روزهای اولیه، ختنه را انجام می‌دهند خطر ابتلا به عفونت ادراری در آنها به‌شدت کاهش می‌یابد.

علاوه بر تأثیرات کوتاه‌مدت، تأثیرات بلندمدت نیز در انجام عمل ختنه مشاهده شده است. به عنوان مثال بیماری‌های جنسی از دیگر بیماری‌های پرخطر است، چنانچه عمل ختنه انجام شده باشد، از بروز آن جلوگیری خواهد شد.به‌ طور کلی انجام این عمل علاوه بر موارد ذکر شده تأثیر بسزایی در بهداشت و جلوگیری از بسیاری از بیماری‌های دیگر خواهد داشت.

عفونت

یکی از عارضه‌های بسیار نادر، عفونت است. از آنجا که پزشکان در حین عمل از تکنیک وسیله‌هایی کاملاً استریل استفاده می‌کنند، اغلب عفونت‌ها خفیف هستند و با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها قابل درمان خواهند بود. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید:

قرمزی
درد
تورم در اطراف قسمت برش زده شده
چرک
تب
خونریزی

گاهی مواقع ممکن است خونریزی‌های بسیار خفیف مشاهده شود. جهت پیشگیری از اینگونه عارضه‌ها پزشک سابقه‌های پزشکی خانواده مربوط به خونریزی را جویا خواهد شد. خونریزی‌های ایجاد شده در اغلب مواقع پس از مدت کوتاهی متوقف می‌شوند. اما گاهی ممکن است نیاز به بخیه مجدد در آن ناحیه باشد.در صورت مشاهده خونریزی بهتر است برای اطمینان خاطر خود به پزشک مربوطه مراجعه کنید تا رسیدگی‌های لازم انجام گیرد.

مواقعی که باید به پزشک مراجعه کنید

در بیشتر مواقع بدون هیچ مشکلی عمل انجام می‌شود و هیچ عارضه‌ای را پس از عمل برای فرزند خود مشاهده نخواهید کرد. اما باید بدانید در چه مواقعی باید به پزشک مراجعه کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کند:

اگر فرزند شما به‌مدت ۱۲ ساعت ادرار نکرده باشد.
اگر پوشک او را خون فرا گرفته باشد.
اگر قرمزی و تورم روزبه‌روز بدتر شده و بهبودی حاصل نشود.
چنانچه علائم عفونت مانند چرک در ناحیه برش داده شده، مشاهده شود.
اگر بوی ناخوشایندی در نوک آلت احساس شود.
حلقه پلاستیکی پس از دو هفته از آلت جدا نشود.

آیا فرزند من آمادگی برای انجام عمل ختنه را دارد؟

با وجود آنکه بهترین زمان انجام این عمل در نوزادی است، اما گاهی اوقات شرایطی وجود دارد که نوزاد آمادگی برای انجام این عمل را ندارد. ابتدا باید با پزشک متخصص در این خصوص مشورت کنید و در صورت صلاحدید متخصص عمل جراحی امکان پذیر خواهد بود.

در صورت داشتن شرایط زیر ختنه انجام نمی‌شود:

نوزادانی که زودتر از زمان موعود به دنیا آمده‌اند، شرایط انجام این عمل را نخواهند داشت.
نوزادانی که پوست آلت‌شان ملتهب است، باید انجام این عمل به تعویق بیفتد.
نوزدانی که آلت کوچک‌تر از حد نرمال داشته باشند، نباید عمل را انجام دهند.

این نکته را به یاد داشته باشید که هرچه زودتر این عمل را انجام دهید، بهتر است. به گفته متخصصین بهترین زمان برای ختنه بین یک تا سه ماهگی است.

ناصر سیم فروش، استاد بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار درباره عفونت ادراری بیان داشت: نشانه‌های عفونت در مردان، زنان و کودکان فرق دارد.

وی ادامه داد: در کودکان ممکن است بیماری‌های مادر زادی مثل برگشت ادرار باشد یا کودکانی که در نوزادی ختنه نمی‌شوند یا دیر ختنه می‌شوند عفونت ادراری در این افراد ۲۰ برابر کودکانی است که در نوزادی ختنه شدند.

این استاد اورولوژی خاطرنشان کرد:نوزادانی که دیر ختنه می‌کنند عفونت ادراری می‌گیرند؛ لذا توصیه بنده به والدین این است که در ماه اول تولد کودک پسر خود را ختنه کنند تا دچار عفونت ادرای نشود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ب IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    1 8
    اصلا ختنه چه ضرورتی داره؟ یعنی نعوذبااله خدا نمی دونسته اون قسمت زائده و نباید وجود داشته باشه؟ اگر ختنه صورت نگیره مگر چه مشکلی پیش میاد؟؟
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 1
    زیاد زود هم خوب نیست
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 1
    اونایی که 30 سالشونه و بخاطر ترس هنوز ختنه نکردن چکار باید بکنن؟
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 1
    به نظر بنده بهترین سن برای ختنه بچه ها چهار پنج سالگیه.در ضمن نیازی هم به بیهوشی نیست و با بی حسی کارقابل انجامه.آخه یه نوزاد مثل برگ گله وبدنش خیل لطیفه اصلا درست نیست هنوز به دنیا نیامده بزنی زخم و زیلیش کنی.زمان بچگی ما همه پسربچه ها رو قبل از سن مدرسه ختنه می کردن کلی هم جشن و..می گرفتن.مشکلی هم پیش نمیامد.این کار رو هم اصطلاحا دکتر کردی انجام میداد که خیلی با تجربه و حاذق بود
  • محمد IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    2 0
    من و بچه محلهامون همگي حدود شش نفر مي شديم تابستون قبل از سال اول تحصيلي با هم يكجا ختنه شديم بدون بي حسي و بي هوشي و اين سوسول بازيها. همگي با دامن تو كوچه بازي ميكرديم. خخخخ ولي براي پسرام هر دوشون رو تو نوزادي زير يك ماهگي ختنه كردم
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      0 0
      خخخخخخخخخخخخخخخخخ 6 تا پسر با دامن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس