.

از دولت انقلابی سیزدهم که نقطۀ امید دلسوزان انقلاب است، انتظار می­ رود که در راستای حفظ منافع مردم و انقلاب اسلامی، دوری از نهادهایی همچون صندوق پول و بانک جهانی را در جنگ اقتصادی، واجب بداند.

سرویس دیدگاه مشرق - برخی مسئولان بانک مرکزی سحرگاه امروز به قصد دیدار و گفتگو با مقامات صندوق بین المللی پول، عازم واشنگتن شدند، به این امید که از این سفر، تحفه ای شفابخش برای آلام کشور به ارمغان بیاورند.

درحالیکه فضای سیاسی و اجتماعی کشور طی ۸ ماه اخیر، ملتهب از اغتشاشات بوده و برخی تبعات آن همچنان ادامه دارد، ساده اندیشی است که خواص اقتصادی گمان کنند که تدبیر دشمنان در عرصه سیاست، مجزای از عرصه اقتصاد است.

در اغتشاشات اخیر که به بهانۀ جانباختن یکی از هموطنان آغاز شد و برخی تبعات آن همچنان گریبان گیر کشور است، بیگانگان و در راس آنها رژیم صهیونیستی و آمریکا بر آتش موضوع دمیدند و عملا عنان هدایت اعتراضات و آشوب ها را در دست گرفتند.

گزارش دستگاه امنیتی کشور نیز نشان داد که در ماجرای دستگیری آشوبگران، عناصری از کشورهای بیگانه همچون آلمان، هلند، فرانسه و غیره در میان بازداشت شدگان حضور داشتند.

علاوه بر این، کشورهای مذکور در یک اقدام هماهنگ علیه مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران، اقدام به برپایی تجمعات مختلف در برخی از کشورها کردند و غرق در شادی از لجن پراکنی علیه ایران در فضای مجازی و رسانه ای بودند.

نظام سلطه به منظور پیشبرد اهداف خصمانۀ خود، حداکثر بهره برداری را از ابزارهای در دسترس همچون شبکه های اجتماعی اینستاگرام، واتساپ، تلگرام، توئیتر و غیره علیه منافع مردم و نظام ایران برد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری نیروهای مسلّح بر استفادۀ دشمنان از ابزارهای مذکور تاکید ورزیدند و توجه آحاد جامعه را به این نکته معطوف کردند که "آیا سابقه دارد که اعلان کنند ما فلان سخت افزار و فلان نرم افزار اینترنتی را در اختیار اغتشاشگران انجام می دهیم تا بتوانند با هم راحت ارتباط برقرار کنند و کارشان را دنبال کنند؟ " و در ادامه نیز با اشاره به تشبیه قضایای اخیر توسط یکی از عناصر سیاسی آمریکایی به دیوار برلین، خطاب به خواص می فرمایند که "{از این تشبیه} باید بفهمید که غرض چیست، اگر نفهمیدید، الان بفهمید و موضع اعلام کنید. "

با وجود صدمات مذکور در عرصه سیاسی و امنیتی، گویا مسئولان اقتصادی همچنان چشم امیدی به مرحمت نظام سلطه دارند و در تلاش هستند به هر نحو ممکن، خود را به آوردگاه سالیانه صندوق بین المللی پول برسانند، به امید آنکه آنان تفضلی فرمایند و با گوشه چشمی به مسئولان اقتصادی کشور، جهت چارهجویی برای مسائل و مشکلات اقتصادی کمک کنند.

تاریخ نشان داده است که تکیه به بیگانگان و به ویژه دشمنان، نه تنها سرابی بیش نیست، بلکه اقدامی به دور از منطق است، زیرا منطق نمی پذیرد دشمنی که در عرصۀ سیاسی بدین نحو به تقابل آشکار با منافع ملت ایران برآمده و از ابزارهای رسانه ای حداکثر بهره را می برد، در عرصۀ اقتصادی از ابزارهای خود همچون صندوق صهیونیستی بین المللی پول و بانک جهانی برای ضربه زدن به ایران استفاده نکند، بلکه بخواهد دست مددی به مسئولان اقتصادی داده و مرهمی بر بخشی از زخم هایی باشد که قبلا خودشان بر پیکرۀ اقتصاد ایران وارد کردند.

اینکه در بحبوحۀ فشارهای سیاسی و اقتصادی و علیرغم تاکیدات مکرر رهبر انقلاب بر نقش مخرب صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، برخی از مسئولان غرق در شادی از دیدار با نهادهای مذکور هستند، عملا پشت پا زدن به خون شهدایی است که برای حفظ امنیت کشور، جان فدا کردند.

همانطور که رهبر انقلاب در ماجرای اخیر خطاب به خواص سیاسی در مورد درک صحنه تذکر دادند، انتظار بر این بود که خواص اقتصادی نیز عرصۀ تقابل و فتنه آفرینی اقتصادی دشمن را درک کرده و حداقل در دولتی که رویکرد انقلابی دارد، باب مراوده و تبادل احتمالی اطلاعات با صندوق بین المللی پول را ایجاد نکنند.

این در حالی است که در دولت تدبیر و امید، با توجه به رویکردی که دولت مذکور بر اساس وادادگی در مقابل بیگانگان داشت، ارتباط گیری و تبادل اطلاعات با صندوق به امری رایج تبدیل شده بود؛ اما در دولت سیزدهم باتوجه به خط مشی دولت و روحیۀ انقلابی و میهن دوستانۀ آیت الله رئیسی، خط مشی مسئولان بانک مرکزی قابل درک نمی باشد.

با این وصف به نظر میرسد که متاسفانه رویکرد ترحم خواهی از بیگانگان در عرصه اقتصاد به امری رایج تبدیل شده است، به نحوی که رئیس کل پیشین بانک مرکزی در مهرماه ۱۴۰۰، در اقدامی قابل تامل از مدیر منطقه خاورمیانه صندوق بین المللی پول درخواست کرد تا در موضوعاتی از کمک های فنی این نهاد بهره مند شوند و بانک مرکزی را در استقلال از دولت ایران کمک نمایند.

از دولت انقلابی سیزدهم که نقطۀ امید دلسوزان انقلاب است، انتظار می رود که در راستای حفظ منافع مردم و انقلاب اسلامی ایران، دوری از نهادهایی همچون صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را در جنگ اقتصادی، واجب بداند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 0
    تا وقتی نفهمند که صندوق بین المللی پول وبانک جهانی از زیر مجموعه های پنتاگون هستند هیچ خریتی ازشون بعید نیست.
  • V IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 0
    امیدوارم دولت بیشتر به فرمایشات رهبر عزیز و دلسوزمان توجه داشته باشد
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 0
    مدیران اقتصدی بیشترشون فلز و فکر لیبرال دارن
  • جعفر IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 0
    اصلا باورم نمیشد وقتی این خبر رو خوندم که ایشون تشریف بردن واشنگتن. هنوزم باورم نمیشه. یعنی یک سر سوزن و حتی یک سر سوزن شکی نیست که این بانک جهانی مانند تمام دیگر نهادهای مشابه ‌فقط در جهت اهداف استعمار جانی کار می‌کند ولاغیر. حالا چرا چنین اتفاقی افتاده؟ که انشالله خیره ‌…
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    2 0
    اونجا هیچ خبری نیست. هشت سال تجربه کردیم. «وقت مسئولان» حق الناس نیست؟ چرا باید هدر بره؟
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    3 0
    مگه مسئول انقلابی هم مونده؟ هر روز دارند از آرمان ها فاصله می گیرند.
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      0 0
      حرف الکی نزن
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 0
    مگه مسئول انقلابی هم مونده؟ هر روز دارند از آرمان ها فاصله می گیرند. دیگه تا کجا که عشق خودرو خارجی پیدا کردند و واسه رسیدن بهش حاضرند وزیر مملکت رو برکنار کنند.
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      0 0
      شماهایی که با تهمت زدن باعث فتنه میشوید
  • محمد IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    چنین مراکزی تنها برای تضمین محدودیت توسعه در دیگر کشورها به گونه ای که ازسلطه نظام سرمایه داری غرب خارج نشوندایجادشده
  • ح نوری IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    1 0
    عجیب است که طی این چهل و چند سال هنوز هم برخی از دولتمردان در جمهوری اسلامی ایران فکر می کنند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نهادهای مستقل هستند. آقای رییسی لطفاً آقایان بانک مرکزی را از آنجایی که هستند فرا بخوانید و یا عزل کنید همان طور که منوچهر متکی وزیر امور خارجه در یک سفر خارجی عزل شد و بجای توسل به صندوق بین المللی جلوی دزدها را بگیرید
  • علی IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    بانک مرکزی اخیرا به جولانگاه لیبرالها تبدیل شده، بطوریکه در اکثر جلسات آن لیبرالهایی مثل فرهاد نیلی و علی مدنی زاده و .... شرکت دارند. آقای فرزین یک لیبرال غربزده است که فقط چون در دوره احمدی نژاد به پست رسید، نقاب اصولگرایی دارد. واقعا باید برای دولت سیزدهم گریست که رییس کل بانک مرکزی آن به همراه یک هیات عریض و تطویل به پابوس واشنگتن میروند. آقای رییسی دست مریزاد!
  • علی IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    بانک مرکزی اخیرا به جولانگاه لیبرالها تبدیل شده، بطوریکه در اکثر جلسات آن لیبرالهایی مثل فرهاد نیلی و علی مدنی زاده و علی سعدوندی .... شرکت دارند. آقای فرزین یک لیبرال غربزده است که فقط چون در دوره احمدی نژاد به پست رسید، نقاب اصولگرایی دارد. واقعا باید برای دولت سیزدهم گریست که رییس کل بانک مرکزی آن به همراه یک هیات عریض و تطویل به پابوس واشنگتن میروند. آقای رییسی دست مریزاد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس