کد خبر 1495153
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰

بدنسازی کودکان از چه سنی و با چه تمریناتی شروع شود؟

یکی از بهترین ورزش‌ها برای ارتقای سطح سلامتی، اعتماد به نفس و بهبود فرایند رشد در کودکان، بدنسازی است. بسیاری از والدین، کودکان خود را از بدنسازی بر حذر می‌دارند، درحالی‌که اگر این ورزش از سنین مناسب آغاز شود، تاثیر چشمگیری بر کلیه ابعاد زندگی جسمی و روانی کودکان دارد. اگر مایل به اطلاع از مزایا، سنین مناسب و مهم‌ترین نکات بدنسازی کودکان هستید، در این مطلب کلیه موارد مرتبط با این موضوع را آورده‌ایم. فقط کافی است چند دقیقه از وقتتان را به خواندن مقاله پیش‌رو اختصاص دهید.

سلامتی، افزایش قدرت بدنی و اعتماد به نفس؛ فواید بدنسازی برای کودکان

اگر بدنسازی کودکان از سنین مناسب آغاز شود، مزایا و فواید مختلفی برای آن‌ها دارد. در ادامه به چند مورد از مزایای بدنسازی در سنین کودکی اشاره شده است:

  • بهبود فرایند رشد و سلامتی کودکان، یکی از بهترین و مهم‌ترین مزایای بدنسازی در سنین کودکی است. کودکان بدنساز، معمولا رشد جسمانی رضایت‌بخشی دارند.
  • بدنسازی، جلوی افزایش وزن و چاق شدن کودک را می‌گیرد.
  • اگر دنبال افزایش انرژی، شادابی و خوشحالی فرزند دلبند خود هستید، بدنسازی، نقش مهمی در افزایش حال خوب او دارد.
  • تناسب اندام و رشد جسمانی کودک بر اثر بدنسازی، اعتماد به نفس او را بهبود می‎بخشد.
  • تقویت استخوان‌ها و عضلات کودک، نتیجه بدنسازی درست، رژیم غذایی اصولی و استفاده حرفه‌ای از مکمل‌های تقویتی است. درصورت صلاح‌دید مشاور تغذیه، پدر و مادرها می‌توانند مکمل‌های تقویتی معتبر مثل پروتئین وی به برنامه غذایی فرزندان خود اضافه کنند. در حال حاضر مکمل پروتئین وی تقلبی با قیمت پایین، در بازار به وفور یافت می‌شود. یکی از روش‌های تشخیص مکمل پروتئین وی اصل از تقلبی، قیمت پروتئین وی خارجی است.

مزایا و فواید چشمگیر و فراوان بدنسازی برای کودکان، باعث شده است که پدر و مادرهای بسیاری به ثبت نام فرزندشان در دوره‌های بدنسازی کودکان، ترغیب شوند.

7 تا 8 سالگی؛ سنین مناسب برای شروع بدنسازی کودکان

اکثر پژوهش‌های علمی و پزشکی نشان می‌دهد که سنین 7 تا 8 سالگی برای شروع بدنسازی مناسب است. بهترین کار این است که فرزند شما، تمرین‌های بدنسازی را تحت نظر یک مربی حرفه‌ای انجام دهد. یکی از نکاتی که پدر و مادرها و کودکان باید به آن دقت کنند، داشتن رژیم غذایی عالی در کنار بدنسازی است. مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین مثل گوشت قرمز، گوشت بوقلمون، ماهی، لوبیا، عدس، لوبیا سبز، تخم مرغ و لبنیات برای رشد و سلامتی کودکان ضروری است.

قبل از شروع بدنسازی با یک مشاور تغذیه مشورت کنید تا پس از بررسی وضعیت جسمانی کودک، بهترین برنامه غذایی را برای فرزند دلبندتان طراحی کند. درصورت لزوم و با صلاح‌دید مشاور تغذیه، استفاده از مکمل‌های تقویتی مثل مکمل BCAA یا آمینو اسیدهای شاخه‌دار را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید. این مکمل به بهبود فرایند چربی‌سوزی، کاهش خستگی ناشی از انجام تمرین و جلوگیری از تحلیل عضلات فرزندتان کمک می‌کند. مکمل‌های BCAA تقلبی با قیمت پایین در بازار یافت می‌شود؛ به همین دلیل در هنگام خرید این مکمل، از قیمت مکمل بی سی ای ای به عنوان یکی از معیارهای تشخیص نسخه اصل از تقلبی استفاده کنید.

بدنسازی کودکان از چه سنی و با چه تمریناتی شروع شود؟

مناسب‌ترین تمرین‌هایی که بهتر است در برنامه بدنسازی کودکان قرار بگیرد

برنامه بدنسازی کودکان باید حرکات تمرینی با وزن بدن یا وزنه‌های سبک را شامل شود. مهم‌ترین نکته‌ برای بدنسازی کودکان این است که حرکاتی که برایشان تعیین شده را به‌درستی انجام دهند. هدف از بدنسازی کودک، اجرای حرکات با سرعت بالا یا تمرین کردن با وزنه‌های سنگین نیست؛ چون احتمال آسیب دیدن عضلات کودک بر اثر بلند کردن وزنه‌های سنگین یا اجرای غیرصحیح حرکات وجود دارد. در ادامه به چند مورد از حرکات و تمرین‌های مناسب برای کودکان اشاره شده است:

  • اسکوات با یک وزنه
  • حرکت جلوبازو با دمبل
  • پرس شانه با دمبل
  • حرکت تقویت ماهیچه سه‌سر
  • پلانک
  • استفاده از کش‌های ورزشی، حلقه‌های بازی و دوچرخه

برنامه بدنسازی برای کودکان باید تلفیقی از بازی و تمرین باشد تا کودک پس از مدتی از بدنسازی و ورزش خسته و دلزده نشود. ترکیب سرگرمی و تمرین، یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش پشتکار کودکان در بدنسازی است.

چند نکته مهم برای بدنسازی کودکان در خانه یا باشگاه

کودکانی که به بدنسازی علاقه دارند، باید چند نکته مهم را در دوران بدنسازی در خانه یا باشگاه رعایت کنند. در ادامه به چند مورد از نکات مهم برای بدنسازی کودکان در خانه یا باشگاه اشاره شده است:

  • در هنگام تمرین کردن کودک، حتما پدر، مادر یا مربی در کنار او باشند.
  • کودک در کنار حرکات قدرتی، باید تمرین‌های هوازی مثل دویدن هم انجام دهد.
  • ریکاوری، استراحت و تغذیه مناسب پس از اتمام تمرین، اهمیت بالایی دارد. پس از پایان تمرین‌ها، مصرف کربوهیدرات و پروتئین را در برنامه غذایی کودک قرار دهید. یکی از روش‌های عالی برای تامین انرژی بدن، افزایش عملکرد ورزشی و رشد بدن، مصرف کربوهیدرات است. پس از مشورت با مشاور تغذیه، می‌توانید بخشی از کربوهیدرات موردنیاز بدن فرزندتان را با مکمل کربوهیدرات تامین کنید. قیمت کربوهیدرات بدنسازی در بازار مناسب است و همه افراد امکان خرید و استفاده از آن را دارند.
  • اجرای صحیح حرکات، یکی از مهم‎ترین اصول در بدنسازی کودکان است. انجام دادن حرکات به‌صورت اشتباه، نه‌تنها نتیجه‌ای به همراه ندارد؛ بلکه احتمال آسیب دیدن بدن بر اثر این حرکات اشتباه وجود دارد.

رعایت همین چند نکته ساده، باعث می‌شود که سلامتی، اعتماد به نفس و حال خوب فرزند شما با بدنسازی افزایش یابد و کودکتان از بدنسازی لذت ببرد.

بدنسازی کودکان از چه سنی و با چه تمریناتی شروع شود؟

مصرف مکمل‌های ورزشی بدنسازی کودکان فقط با مشورت متخصص

در این مقاله به سن مناسب برای شروع بدنسازی کودکان پی بردیم و با تمرین‌ها، رژیم غذایی و مکمل‌های بدنسازی مفید برای بدنسازی کودکان آشنا شدیم. یکی از مهم‌ترین نکاتی که پدر و مادرها درمورد آن سوال می‎کنند، استفاده از مکمل‌های تقویتی برای کودکان است. پیشنهاد ما این است که قبل از هر کار، به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا بهترین برنامه غذایی را برای کودکتان تعیین کند. درصورتی‌که کودک در حین بدنسازی، پروتئین و مواد لازم را از رژیم غذایی خود دریافت نکند، متخصص تغذیه استفاده از مکمل‌های تقویتی را تجویز خواهد کرد.

برای خرید مکمل‌های تقویتی و بدنسازی، حتما به مراکز و فروشگاه‌هایی مراجعه کنید که مکمل‌های موردتایید سازمان غذا و دارو را در اختیار شما قرار می‌دهند. داروخانه آنلاین مکمل شاپ، کلکسیونی از انواع مکمل‌های بدنسازی و تقویتی را در سایت خود عرضه کرده است. درصورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و خرید مکمل‌های تقویتی برای کودکان بدنساز، کافی است کلمه «مکمل شاپ» را در گوگل جستجو کنید. پس از نمایش نتایج جستجو، روی اولین نتیجه کلیک کنید و وارد داروخانه آنلاین مکمل شاپ شوید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس