کد خبر 1495507
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۲

به گزارش مشرق، یکی از کاربران فضای مجازی در صفحه توئیتر خود نوشت:

یک تکنیک برای یادگیری هرچیزی وجود داره که به تکنیک فاینمن معروف شده. از ریچارد فاینمن معروف، فیزیکدان و برنده جایزه نوبل، که از آدمای تاثیرگذار قرن بیستم بود. فاینمن میگه هر وقت تونستی پیچیده‌ترین کانسپت‌ها رو برای یک بچه ۱۲ ساله توضیح بدی، اونوقت میشه گفت اون رو بلدی!

فاینمن میگه اغلب آدمها پشت کلمات پیچیده و تخصصی پنهان میشن تا کمبود دانش خودشون رو پنهان کنن. هر وقت کسی با کلمات پیچیده داشت چیزی رو توضیح می‌داد که به نظر گنگ و نامفهوم میومد، ازش بخواید تا به زبون خیلی ساده توضیح بده، اگر نتونست پس چیزی بلد نیست.

این تکنیک فاینمن چهار مرحله داره: مرحله اول اینه که موضوعی که میخوای اون رو خوب یاد بگیری رو بیاری روی کاغذ و کامل بنویسی. در ساده‌ترین فرم ممکن با استفاده از کلمات و عبارات ابتدایی. نوشتن باید طوری باشه که هیچ کلمه‌ی تخصصی و پیچیده‌ای توش نباشه.

مرحله‌ی دوم: یه بچه ۱۲ ساله گیر بیاری و همون رو براش توضیح بدی. حالا چه فیزیک کوانتوم باشه چه ریاضی محض یا برنامه‌نویسی، طوری باید توضیح بدی که اون بچه بفهمه منظورت چیه و داری از چی حرف میزنی. اگر بچه فهمید، یعنی اینکه اون موضوع رو کامل یاد گرفتی

و متوجهی که داری از چی حرف میزنی. اگر بچه نفهمید، باید برگردی به همون کاغذ و ازش به عنوان رفرنس استفاده کنی. باید جرح و تعدیل کنی ببینی کجاش مشکل داره و کجاش گنگ و نامفهومه. همون رو دوباره از نو بنویسی.

مرحله‌ی سوم اینه که تو وقتی میای به ساده‌ترین شکل ممکن چیزی رو توضیح میدی، خودت هم متوجه میشی که کجاش رو نمی‌فهمی و درکی ازش نداری. همون نقطه رو پیدا کن و برگرد دوباره مطالعه کن تا یاد بگیری. پس توضیح به زبان ساده باعث میشه بفهمی کدوم موضوع رو خودت هم بلد نیستی.

پس میری دوباره مطالعه و دانشت رو بیشتر می‌کنی، و دوباره سعی می‌کنی اون موضوع رو با زبان ساده روی همون کاغذ بنویسی. این کار رو تا جایی ادامه میدی که موضوع رو یاد بگیری و بلد باشی همون رو با زبان یک بچه ۱۲ ساله بنویسی و توضیحش بدی.

مرحله‌ی چهارم و آخر توضیح همون نوشته به یک شخصیه که هیچ تخصصی توی اون کار نداره. باید ببینی که آیا فرد از توضیح تو متوجه شد؟ چیزی براش گنگ و نامفهوم نبود؟ چه سوالاتی از تو پرسید؟ از کدوم بخش حرفات چیزی حالیش نشد؟ همه‌ی سوالات رو باید جواب بدی و کاغذت رو بازم بازنویسی کنی.

در پایان تو یک کاغذ رفرنس داری که انقدر توش دست بردی و تکمیلش کردی که شبیه یک منبع میشه برات. اون رو بزار توی یک پوشه، برو سراغ موضوع بعدی. اینطوری در طول سالیان یک پوشه داری پر از منابعی که همه رو خوب بلدی و میتونی برای هرکسی با هر سطح سوادی توضیح بدی.

خیلی از ماها پشت کلمات تخصصی پنهان می‌شیم و اون آدمی نیستیم که ادعاش رو داریم. با این تکنیک ساده‌نویسی متوجه میشیم که چقدر بلدیم اون موضوع رو. و همین رو میتونیم برای دیگران هم به کار بگیریم: هرکسی سخت و پیچیده حرف زد، ازش بخوایم ساده حرف بزنه.

اگر بلد بود، یعنی به موضوع مسلطه. اگر دچار لکنت زبان شد، یعنی خودش هم نمیدونه درباره چی داره حرف میزنه.

راهکاری برای شناسایی افراد بی‌سواد مدعی!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    2 3
    این متن رو که داری می خونی،ناخودآگاه همینطوری امثال محسن برهانی،علی کریمی،مهاجری،زیباکلام و جمیع اصلاحطلبها و برانداز ها میفتی.خخخخخ
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 0
    شما اگه بخواید بفهمید در سیستم استخدامی کشور چند هزار نفر با کمک رانت و با مدرک سازی و پایانامه خریداری شده از سر کوچه زیر آبی استخدام شدند یک امتحان درست حسابی سورپرایز کن بعد به عمق فاجعه پی می برید و البته در کنارش به خانه نشین کردن و فراری دادن نخبه ها یک نیم نگاهی هم به کسانی که نقش دارن در این تقلب ها و ناحقی ها
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 0
    ایول
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    4 8
    چرا مشرق درمورد افزایش سن بازنشستگی که دولت رئیسی دنبالش هست مطلب نمینویسه. کارگرها مظلومند. مشرق آزادی بیان داشته باش.
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      0 1
      این مطلب مشکوک است. آدمو یاد اغتشاشات فرانسه در مورد افزایش سن بازنشستگی میندازه...
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      5 4
      مینویسه، یه مقدار تامل کن تا کثافتکاریهای حسنک و دوستان فاسد اصلاح طلب و جاسوسش رو توضیح بده به اون جا هم خواهیم رسید، ولی علی الحساب این توضیح رو بدم که بیشتر کسانی که بازنشسته میشن دوباره میرن جاهای دیگه مشغول به کار میشن خب پس هنوز توانایی کار دارند و میتونن کار کنند دولت هم پول اضافی نداره که حقوق بازنشستگی بده فهمیدی به این خاطر ، من خودم هم شاغل هستم و از ایت تصمیم ناراحت ! ولی هر فردی نباید فقط خودشو ببینه
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 0
    انیشتنگ! هم میگه اگه تونستی به مامان بزرگت توضیح بدی یعنی بلتی!
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    2 1
    کلام ائمه است
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 1
    آفرین به آقای فاینمن. فاینمن به فارسی یعنی مرد خوب. که در مورد ایشون کاملا مصداق داره
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      2 0
      البته فامیل ایشون feynman است و با fine به معنی خوب فرق داره . Richard Feynman
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      0 0
      ریچارد فاینمن خبیث یکی از دانشمندان جنایتکاری هست که در پروژه منهتن (پروژه امریکا برای ساخت و آزمایش اولین بمب اتمی جهان در محیط زیست طبیعت) در کنار اوپنهایمر و چادویک و اینشتین (و چندین دانشمند خبیث و جنایتکار دیگه از انگلیس و سراسر اروپا)، کار شیطان (رژیم امریکا) رو پیش بردن و بعدا خاطراتی از ازمایش اولین بمب هم تعریف کردن. لعنت بر تک تک شون...دیگه لازم نیست از فاینمن خبیث و امثالش تعریف کنیم و پای درس اونها بنشینیم. ایران و مسلمانان خودشون بهترین و انسانترین و نخبه ترین دانشمندان رو دارن.
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    2 1
    بسیار درست و عالی 👏👏👏
  • FR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 0
    البته متاسفانه در ایران با کسانی طرفیم که در جای بچه دوازده ساله گوششان را گرفته اند و نمیخواهند اصلا بشنوند تا بفهمند …. فقط همان چیزی را که سلبی و منفی همراه با کینه و نفرت شنیده اند باور دارند و بشدت از آن دفاع میکنند
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    3 2
    حالا بیایید بریم سراغ کار عملی!! افرادی که مرتب از لیبرالیسم انتقاد می کنند یکبار بیایند آنرا روی کاغذ بنویسند و بعد آنرا برای " ما بی سوادها!!" توضیح دهند. در مرحله بعد میریم سروقت توضیح " اقتصاد اسلامی"
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 2
    حالا بیایید بریم سراغ کار عملی!! افرادی که مرتب از لیبرالیسم انتقاد می کنند یکبار بیایند آنرا روی کاغذ بنویسند و بعد آنرا برای " ما بی سوادها!!" توضیح دهند. در مرحله بعد میریم سروقت توضیح " اقتصاد اسلامی"
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 0
    ریچارد فاینمن خبیث یکی از دانشمندان جنایتکاری هست که در پروژه منهتن (پروژه امریکا برای ساخت و آزمایش اولین بمب اتمی جهان ) در کنار اوپنهایمر و چادویک و اینشتین و چند دانشمند خبیث و جنایتکار دیگه از انگلیس و سراسر اروپا، کار شیطان (رژیم امریکا) رو پیش بردن و بعدا خاطراتی از ازمایش اولین بمب هم تعریف کردن. لعنت بر تک تک شون...دیگه لازم نیست از فاینمن خبیث و امثالش تعریف کنی و پای درس اونها بنشینی. ایران و مسلمانان خودشون بهترین و انسان ترین و نخبه ترین دانشمندان رو دارن.
    • رهام IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      0 1
      حالا اون خبیث و تو غیر اون میدونی یکی از نوابغ بود انگیزه اول من برای شرکت در طرح ساختن بمب اتمی، خطر آلمان فاشیستی بود که مرا وادار به فعالیت در این رشته کرد. نخست در پرینستون و سپس در لوس الموس، همه نوع کوشش انجام گرفت تا بمب ساخته شد. در طرح‌ریزی مجدد بمب سعی شد قدرت تخریب آن به بالاترین سطح برسد. طرحی بود که جملگی در پیاده کردن آن نهایت سعی و تلاش را به عمل آوردیم. واقعاً با یکدیگر همکاری کردیم؛ مانند هر طرحی ازاین‌دست، چون تصمیم به اجرای آن گرفته شد، حداکثر تکاپو برای دستیابی به موفقیت به عمل آمد. اما آنچه من نکردم و خلاف اخلاق بود، این بود که حتی پس از منتفی شدن انگیزه اول، یعنی شکست آلمان‌ها، به ذهنم خطور نکرد که دراین‌باره از نو و آگاهانه بیندیشم. اصلاً به فکرم نرسید که لزوم ادامه همکاری‌ام را مجدداً ارزیابی کنم. اصلاً از ذهنم نگذشت. نمیدونم چرا توهین میکنید من الگوی اولم فون براون و دون فایمن هست سخت کوشی و شجاعت و اشتیاق به کار و تلاش همون کسی که انسان روانه ماه کرد همون سازنده موشک وی 2 المان فون براون
  • US ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    0 0
    ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری تو به تقصیر خود افتادی از این در محروم از که می‌نالی و فریاد چرا می‌داری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس