کد خبر 1495640
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰
خواص طالبی برای سلامت بدن و زیبایی

طالبی خواص بسیاری را برای سلامتی به همراه دارد، از خواص طالبی می توان به مراقبت از پوست و مو، تنظیم فشار خون و کنترل دیابت نیز اشاره کرد.

به گزارش مشرق، محتوای آب زیاد طالبی به مقابله با کم آبی و گرما کمک نی کند در حالیکه طعم تازه ی آن یک حس راحتی به شما می دهد و یک دسر با خاصیت نگهداری کم برای کودکان و بزرگسالان محسوب می شود. شیرینی متعادل آن و آبمیوه خوشمزه اش از آن یک میوه ی کامل حتی برای ذائقه های سخت پسند، ساخته است. طالبی ها همچنین معمولا با عناوین مختلفی همچون خربزه تخم قندی، خربزه تلخ، خربزه راک و خربزه های فارسی شناخته می شوند. این میوه ها عضوی از خانواده گیاه شناسی کیوکوربیتاسی در کنار عسلک و هنداونه ها به شمار می آیند.

حقایق مغذی طالبی

طالبی سرشار از مواد مغذی است که فواید زیادی را برای سلامتی ارائه می دهد. طالبی حاوی کربوهیدرات ها (قند)، پروتئین و آب است. ویتامین ها در طالبی شامل ویتامین A، بتاکاروتن، ویتامین B۱ ، ویتامین B۲، ویتامین B۶، ویتامین B۹، ویتامین C و ویتامین K است. ارزش معدنی این میوه شامل پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و روی است.

کالری طالبی

صد گرم از طالبی صرفا شامل ۳۴ کالری است. علاوه برا آن، این میوه برای رژیم غذایی کاهش وزن مناسب است.

خواص طالبی برای سلامتی

طالبی یک میوه عالی است، با خصوص در تابستان که شما را سرحال نگه می دارد. فواید طالبی در این بخش از سلامت نمناک و در ادامه بحث شیرین بررسی خواص و فواید خوردنی ها آمده است.

طالبی برای بهبود بینایی:

ویتامین C، زکسانتین و کاروتنوئید موجود در طالبی ها منطبق با مطالعاتی که در مجله تغذیه آمده است برای تثبیت سلامتی چشم مفید است. آین مواد با کاهش ریسک آب مروارید در ارتباط هستند.

طالبی برای جلوگیری از آسم:

طالبی منبع سرشاری از ویتامین C و بتاکاروتن است. آین مواد مغذی جهت کاهش ریسک ابتلا به آسم بسیار مفید هستند.

ظرفیت ضد سرطان:

طالبی حاوی مقدار خوبی از مقدار مناسبی از فولات است که در هر یک چهارم یک طالبی متوسط حدود ۲۵ میکروگرم از این ماده وجود دارد. مطالعات اولیه نشان داد که فولات ممکن است به حفاظت اولیه از افرادی که در مرحله سرطان زایی قرار دارند کمک کند. گرچه اگر سطح فولات نیز بیش از حد افزایش یابد، می تواند سرطان زایی را افزایش دهد. تحقیقات بیشتری برای دریافتن ظرفیت ضد سرطان طالبی مورد نیاز است.

ارتقای ایمنی بدن با طالبی:

طالبی دارای ویتامین C و A و بتاکاروتن و فیتوشیمی ها است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. طبق مطالعات انجام شده در موسسه ملی سلامت مریلند؛ ویتامین C رادیکال های آزاد ایجاد کننده بیماری را از بین می برد. ویتامین A نیز به عنوان یک خط دفاعی برای حفظ سلامتی سیستم ایمنی عمل می کند.

همچنین ویتامین A تولید گلبول های سفید را تحریک می کند، که این گلبول ها؛ باکتری ها، ویروس ها و دیگر مواد سمی یا بیگانه را که راه خود را در مسیر خون پیدا کرده اند، از بین می برد.

مصرف طالبی برای کاهش کم آبی:

محتوای آبی طالبی آن را به یک خوراکی عالی در تابستان بدل ساخته که از کم آبی جلوگیری می کند. این عمده ترین دلیل است که طالبی ها در گردش های تابستانه به عنوان یک خوراکی مصرف می شوند.

طالبی برای مراقبت از پوست و مو:

مقدار ماده مغذی که از بتاکاروتن به ویتامین A تبدیل می شود وارد پوست شده و غشای سلول های پوست را تحریک کرده و رشد و ترمیم آن ها را افزایش می دهد. این ویتامین از غشای پوست علیه سموم زیان آور و پیری پیش از موعد پوست جلوگیری می کند. کرم ویتامین A به عنوان یک ضماد برای سوزش و قرمزی بر روی پوست استفاده می شود با توجه به خاصیت های طبیعی تسکین دهنده ای که دارد. ویتامین A همچنین برای حفاظت از تولید چربی پوست نیز خوب است، تولید چربی پوست به سالم و مرطوب نگاه داشتن مو کمک می کند.

مصرف طالبی برای تنظیم فشار خون:

پتاسیم یکی از مواد مغذی ضروری است که در طالبی یافت می شود، یک وازودیلاتور است که به معنای شل سازی رگ های خون و کاهش دهنده ی فشار خون می باشد. بالا رفتن سطح فشار خون می تواند مانند یک عامل استرس زا بر روی بدن عمل کند و حتی می تواند بدن را مجبور به تولید هورمون های استرسی مانند کورتیزول کند. پتاسیم جریان خون و اکسیژن را به سمت مغز افزایش می داد که یک حس آرامش را ایجاد می کند.

کاهش وجود هورمون های استرسی در بدن می تواند علائم اضطراب را کاهش دهد.

طالبی برای کنترل دیابت:

طالبی با بهبود سوخت و ساز انسولین مرتبط است که به معنای نوسان ثابت تر سطح قند خون و مانع از افزایش خطرناک آن است. طالبی همچنین به این علت شناخته شده است که شدت اکسیداسیون را بر روی کلیه کاهش می دهد که می تواند از بیماری های بیشتر مرتبط با کلیه ها جلوگیری کند.

طالبی برای کمک به بارداری:

محتوای فولات موجود در طالبی برای زنان باردار بسیار مفید است، همچنانی که به کاهش تولد نوزادان ناقص کمک می کند. طالبی میتواند نواقص عصبی در نوزادان جلوگیری کرده و می تواند سلامت نوزادان را بدون هیچ عوارض جانبی تضمین کند.

مصرف طالبی برای بهبود گوارش:

طالبی ها حاوی مقدار زیادی از فیبر خوراکی هستند که یک جزء ضروری برای حرکات گوارشی روده ها و سلامت گوارش محسوب می گردد. مصرف مقدار مناسبی از این فیبرها می تواند دفع شما را بهتر کند، یبوست را کاهش داده و حرکات گوارشی روده را نیز تنظیم کند.

طالبی برای کاهش پیشرفت آرتروز ها:

فیتوشیمی های موجود در طالبی ها، خواص ضد التهاب دارند. این بدان معناست که داشتن طالبی در رژیم غذایی خود باعث ممانعت از شدت اکسید کننده بر روی مفاصل و استخوان های شما می شود، همچنین علاوه بر آن التهاب را نیز کاهش می دهد. سلامت نمناک اشاره می کند که التهاب مزمن در این نقاط حیاتی می تواند به شرایطی مانند آرتروز بینجامد، بنابراین مطمئن باشید که مقداری از طالبی ها در رژیم غذایی خود افزوده اید اگر احساس بدی پیرامون مفاصل خود دارید.

طالبی برای کمک به جلوگیری از بیماری های قلبی:

بسیاری از مشکلات مربوط به قلب اعم از کلسترول بالا، فشار خون بالا و ریسک حملات و عارضه ی قلبی؛ با التهابات و اکسیدهای مزمن استرس به صورت مزمن و ناخواسته آغاز می شوند. مطالعات متعددی مصرف بالای سبزیجات و میوه ها مانند طالبی را با کاهش ریسک گسترش بیماری های قلبی عروقی مرتبط دانسته اند.

طالبی برای کمک به استراحت عضلات و بنیه بدن:

مواد مغذی طالبی مقدار معینی از پتاسیم الکترولیت را ارائه می دهد. پتاسیم یک جزء مهمی از سلول ها و مایعات بدن است.

پتاسیم موجود در طالبی یک ماده مغذی مهم برای ورزشکاران یا آنهایی است فعالیت خاصی دارند. این ماده به عنوان یک وازودیلاتور نگریسته می شود چرا که به رگ های خونی آرامش می دهد.

طالبی برای کمک به سم زدایی بدن:

مواد مغذی طالبی سرشار از الکترولیت است و همچنین این میوه محتوای آب زیادی دارد. این خاصیت آن را به یک انتخاب عالی جهت سم زدای خانگی تبدیل کرده است. خوراکی های آبکی مانند طالبی ها و خربزه ها می توانند به تسکین علائم ناراحت کننده ی گوارش بد مانند نفخ یا ورم کمک کند. پیش از این هم در نمناک اشاره شد که پتاسیم طالبی پمپاژ خون قلب را تقویت و تصفیه خون در کلیه را بهبود می دهد و به تنظیم سطح آب بدن کمک می کند.

کالری کم طالبی و کمک به کاهش وزن:

طالبی حاوی حدود ۵۴ کالری در یک فنجان است. همچنین آن دارای آب و مواد مغذی فراوان است که این ترکیب برای نقشه کاهش وزنی مناسب است. طالبی یک خوراکی است که در کنار غلظت بالای مواد مغذی، کالری کمی نیز دارد اما در کنه اینها تماما برای بدن سرشار از فایده است.

چگونه طالبی را انتخاب و ذخیره کنیم؟
طالبی را انتخاب کنید که رنگ زرد-نارنجی داشته باشد. سفت و سنگین باشد و نقاط و لکه های کمی بر سطحش وجود داشته باشد. طالبی های لکه دار یا کثیف ریسک بالاتری از وجود داشتن باکتری را دارند، پس مطمئن باشید که که آن را از یک جای بهداشتی می خرید و قبل از مصرف آن را به صورت مناسب تمیز کنید. شما همچنین می توانید این میوه را کمی به صورت نارس بخرید تا بتوانید تا چند روز بعد نیز آن را مصرف کنید. نوع نارس آن به نسبت سفت تر و تقریبا سبز تر است. این نوع طالبی میتواند در دمای اتاق برای دو تا سه روز نگه داشته شود تا زمانی که موقع خوردنش برسد. طعم مطبوع و لذت بخش آن وقتی میوه برسد بیشتر می شود، به همین علت مردم منتظر می مانند تا گوشته آن نرم و پر آب شود تا قبل از اینکه خورده شود.

کالری طالبی

نحوه انتخاب و ذخیره طالبی
هشدارها درباره طالبی

شما نباید طالبی مصرف کنید اگر به این گروه میوه های ملون (طالبی و خربزه) حساسیت دارید. تحقیقات نشان داده اند افراد دچار این حساسیت معمولا حساسیت به گرده و حتی حساسیت به میوه های غیر مرتبط ماننده هلو نیز دارند. بهتر است طالبی را به صورت کامل و بریده نشده بخرید نه به صورت از قبل بریده شده. انواع بریده شده آن دارای ریسک نوعی مسمومیت ناشی از باکتری سالمونلا را دارند.

دقت داشته باشید که مصرف زیاد طالبی برای افراد مبتلا به دیابتی، ورم روده و سوءهاضمه ضرر دارد و باعث نفخ روده، معده و درد معده می گردد.

نکته ی مهم این است که توصیه می شود طالبی پیش از غذای اصلی مصرف شود به این دلیل که همراه با غذا باعث سوء هضم شدید می شود.

منبع:ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس