کد خبر 1495714
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
ارمنستان توافق همکاری هسته‌ای با آمریکا را تصویب کرد

دولت ارمنستان توافقی با آمریکا با موضوع همکاری در حوزه انرژی هسته‌ای و ایمنی هسته‌ای را تصویب کرد.

به گزارش مشرق، دولت ارمنستان توافق جدیدی بین این کشور و آمریکا در زمینه همکاری در حوزه انرژی هسته‌ای را تصویب کرده و پیش‌نویس این توافق برای امضا نزد رئیس جمهور این کشور فرستاده شده است.

به نوشته پایگاه اینترنتی «ماسیس پست»، «کمیسیون ساماندهی ایمنی هسته‌ای» ارمنستان از سال ۱۹۹۵ با آمریکا همکاری داشته است.

ارمنستان و آمریکا ابتدا در ۳۰ سپتامبر ۱۹۹۷ توافقی تحت عنوان «توافق تبادل اطلاعات فنی و همکاری در زمینه مسائل ایمنی هسته‌ای» امضا کردند و بعدا در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۱۷ نیز آن را از سر گرفتند.

طبق این توافق، «کمیسیون ساماندهی هسته‌ای» آمریکا مجری یا پشتیبان پژوهش در حوزه‌هایی نظیر کنترل و تجهیزات دیجیتال، راکتور و تجهیزات الکتریکی ارزیابی کیفی، محیط زیست حمل‌ونقل، مدیریت پسمان و حمل‌ونقل رادیونوکلئید، پژوهش ایمنی در برابر آتش‌سوزی، تحلیل سوخت هسته‌ای، تحلیل حوادث شدید، مهندسی فاکتورهای انسانی، محافظت در برابر تشعشع و تاثیرات بر سلامت، ایمنی در برابر زمین‌لرزه و موارد دیگر در حوزه انرژی هسته‌ای شده است.

در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۲۳ (۲۳ اسفند ۱۴۰۱) کمیته ساماندهی ایمنی هسته‌ای جمهوری ارمنستان و کمیسیون ساماندهی هسته‌ای آمریکا توافق همکاری در زمینه تبادل اطلاعات فنی و همکاری در زمینه مسائل ایمنی هسته‌ای را در شهر واشنگتن امضا کردند.

«ماریا لونگی»، هماهنگ کننده کمک‌های آمریکا در حوزه اروپا، اوراسیا و آسیای مرکزی گفت، واشنگتن در چند کشور از جمله ارمنستان مشغول ارزیابی امکانپذیری ساخت راکتورهای هسته‌ای کوچک با فن‌آوری آمریکا با هدف تقویت استقلال آنها در حوزه انرژی از روسیه و چین است.

«نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان گفت، ساخت این راکتورهای هسته‌ای کوچک با ظرفیت ۷۰ مگاوات اجازه به تقویت تدریجی ظرفیت‌های موجود در این کشور می‌دهد. او اعلام کرد یک هیات دولت ارمنستان به زودی به آمریکا سفر خواهد کرد تا در آنجا راکتورهای کوچک طراحی شده توسط شرکت‌های آمریکایی را از نزدیک بررسی کند.

دولت ارمنستان در سال ۲۰۲۲ با شرکت دولتی روس‌اتم روسیه نیز یادداشت تفاهمی با موضوع بررسی ساخت یک واحد برق هسته‌ای جدید در ارمنستان امضا کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    1 1
    بسلامتی. پس تجارت انرژی با ارمنستان هم هوا شد.
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 0
    ارمنستان نوکر آمریکا و آذربایجان نوکر اسرائیل ،ایران در این معادله کجاست؟این بود آخر گریبان چاک زدن؟ بی برنامه گی دولتها یعنی این،در داخل به جان هم افتادیم،خشت طلا را روباه برد!
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    5 1
    وقتی به ارمنستان خیانت کنیم و بنفع جمهوری جعلی باکو عمل میکنیم اینم نتیجه اش میشه
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      0 1
      اشتباهی مثبت دادم
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      0 1
      اشتباهی مثبت دادم
  • GB ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    3 0
    یاد بگیرید تعامل رو همکاری با امریکا را
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 0
    این یعنی باید تا آنجا که ممکن است رابطه با کشورها و. سازمان‌های مختلف رو گسترده تر کرد
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 0
    ما از ارمنستان هم پس تریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس