کد خبر 1490097
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
آمریکا

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت صلح پایدار بین دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان امکان‌پذیر است.

به گزارش مشرق، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری در پاسخ به درخواست خبرنگاران برای اظهارنظر درباره گفت‌وگوهای بروکسل بین دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان، صلح بین این دو کشور را امکان‌پذیر خواند.

به گزارش رسانه‌های جمهوری آذربایجان، این مقام آمریکایی گفت: ارزیابی بیشتری درباره آن (نشست بروکسل) ندارم. بدیهی است که ایالات متحده طرف این مذاکرات نبوده است.

وی در ادامه در اشاره به گفت‌وگویی که اخیراً بین وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آمریکا انجام شد، افزود: اما در ادامه گفت‌وگوهایی که در «آرلینگتون» میزبانی کردیم، همچنان معتقدیم این‌ها، گام‌های مهم رو به جلو است زیرا همچنان درمی‌یابیم که صلح پایدار بین این دو کشور امکان‌پذیر است.

پاتل در نشست خبری دوشنبه (اول مه) هم در حالی که مذاکرات در آمریکا در حال انجام بود، گفت واشنگتن معتقد است صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان امکان‌پذیر است.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان بعد از گفت‌وگوها در آمریکا، پیشرفت در مذاکرات صلح با طرف ارمنستانی را ناکافی خواند. به گفته «جیحون بایراموف»، «در مجموع، به رغم برخی پویایی‌ها، پیشرفت حاصل شده در همه سه بعد عادی‌سازی، یعنی تهیه پیش‌نویس معاهده صلح که مبنای روابط دوجانبه را مشخص خواهد کرد، در موضوع تحدید مرز و احیای ارتباطات حمل‌ونقل و ارتباطات هنوز انتظارات را برآورده نکرده است».

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان هم در ارزیابی مذاکرات انجام شده در آمریکا، گفت علیرغم پیشرفت‌های گزارش شده، همچنان اختلافات قابل توجهی در روند صلح بین جمهوری ارمنستان و آذربایجان باقی است.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از مذاکره در آمریکا، در سطحی بالاتر در بروکسل به میزبانی رئیس شورای اروپا به گفت‌وگو نشستند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان دوشنبه (۱۵ مه) در بیانیه‌ای درباره نشست رئیس‌جمهور این کشور با نخست‌وزیر ارمنستان به میزبانی رئیس شورای اروپا در تاریخ ۱۴ مه (یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت)، پنجمین نشست در این قالب را برای پیشبرد دستورکار عادی‌سازی روابط مفید و نتیجه‌محور خواند.

امروز سه‌شنبه هم «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دیدار و گفت‌وگو با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان خبر داد.

وی در توییتی اعلام کرد: تبادل‌نظر خوبی با جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان داشتم. از ازسرگیری نشست‌های سه‌جانبه (با حضور باکو و ایروان) به میزبانی شارل میشل رئیس شورای اروپا استقبال کردم. درباره نتایج و راه‌های پیش‌رو گفت‌وگو کردیم. اتحادیه اروپا به تعامل برای صلح و امنیت پایدار در قفقاز جنوبی ادامه می‌دهد.

قرار است ۲۹ اردیبهشت هم وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو با یکدیگر دیدار کنند. روسیه یکشنبه بار دیگر تاکید کرد اجرای توافقات سه‌جانبه بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امکان دستیابی به توافق در قفقاز جنوبی را فراهم می‌کند.

این دو کشور همسایه با وجود پادرمیانی روسیه همواره در خطوط مرزی درگیری‌ دارند و  طرفین یکدیگر را به نقض آتش‌بس و تیراندازی به مواضع هم متهم می‌کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    چرااذربایجان وارمنستان ایران رابعنوان میانجی قبول نمیکنند؟حتی ارمنستان که ایران اینهمه کمکش کرده؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس