باکو: عادی‌سازی روابط با ارمنستان راه تضمین ثبات در منطقه است

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای درباره گفت‌وگوی رئیس‌جمهور این کشور با نخست‌وزیر ارمنستان در بروکسل، اعلام کرد از تلاش‌ها برای دستیابی به پیشرفت در عادی‌سازی روابط با ایروان استقبال می‌کند.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای درباره نشست رئیس‌جمهور این کشور با نخست‌وزیر ارمنستان به میزبانی رئیس شورای اروپا در تاریخ ۱۴ مه (یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت)، پنجمین نشست در این قالب را برای پیشبرد دستورکار عادی‌سازی روابط مفید و نتیجه‌محور خواند.

در بیانیه جمهوری آذربایجان آمده است: اول و مهمتر از همه، برگزاری مجدد نشست در فرمت بروکسل که حدود نُه ماه به دلیل تلاش‌های مختلف برای مداخله و تعیین شروط متوقف شده بود، از نظر ترویج گفت‌وگو بین طرفین در بالاترین سطح مهم است.

باکو درباره این نشست توضیح داد تبادل‌نظر مفصلی برای دستیابی به نتایج ملموس درباره پیش‌نویس توافق صلح دوجانبه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تعیین حدود مرزها و احیای ارتباطات صورت گرفت.

این بیانیه می‌افزاید «توجه شرکت‌کنندگان به موضع اصولی جمهوری آذربایجان درباره تامین صلح و ثبات در منطقه بار دیگر جلب شد. بخصوص، تایید احترام به تمامیت ارضی کشورها و در این مورد، پذیرش تمامیت ارضی به رسمت شناخته‌شده جمهوری آذربایجان از سوی ارمنستان نیز از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است».

طبق تفسیر باکو از نشست «الهام علی‌اف» با «نیکول پاشینیان» با حضور «شارل میشل»، این نشست همچنین فرصت گفت‌وگو درباره موضوعات بشردوستانه حیاتی برای عادی‌سازی بعد از درگیری را فراهم کرد. در این زمینه، اهمیت شفاف‌سازی سرنوشت افراد مفقود و تسریع اقدامات مین زدایی بار دیگر مورد تاکید قرار گرفت.

جمهوری آذربایجان در ادامه اعلام کرد عادی‌سازی روابط این کشور با جمهوری ارمنستان بر مبنای به رسمیت شناختن و احترام به استقلال یکدیگر، تمامیت ارضی و مرزهای بین‌المللی تنها راه تضمین صلح و ثبات پایدار در منطقه است.

باکو در پایان این بیانیه افزود از تلاش‌ها برای دستیابی به پیشرفت در عادی‌سازی روابط با ارمنستان استقبال می‌کند و برای ادامه گفت‌وگو و تعامل با شرکای بین‌المللی که این هدف را دنبال می‌کنند، تاکید کرد.

یکشنبه، در حالیکه سران ارشد ارمنستان و جمهوری آذربایجان در بروکسل سرگرم مذاکرات بودند، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از حملات خمپاره‌ای طرف مقابل به نواحی مرزی خبر داد. این دیدار در ادامه گفت‌وگوی وزرای خارجه دو کشور همسایه در آمریکا انجام شد که نتیجه‌بخش نبود.

قرار است ۲۹ اردیبهشت وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو با هم دیدار کنند. روسیه یکشنبه بار دیگر تاکید کرد اجرای توافقات سه‌جانبه بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امکان دستیابی به توافق در قفقاز جنوبی را فراهم می‌کند.

جنگ بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نخست‌وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره‌باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    0 4
    پت و مت
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    1 5
    استان های انکارا و باکو و استانبول ایران لیاقت استقلال ندارند.
    • US ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      0 3
      درودبرایران وایرانی.
  • US ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    1 4
    ایران وروسیه با بازگشت به مرزهای تاریخی خودشان به تمامی این بازیهاپایان خواهندداد.
  • من IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    1 3
    دو تاشون هم آرزوشون برن ۴۰ سال قبولشون توش موندن چه برسه تاریخی
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    1 4
    باکو
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    5 6
    شماازاسم ازربایجان میترسید؟؟؟ چه برسدبه خودش
    • US ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      1 2
      مریض متوهم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس