کد خبر 1488430
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
باکو: مذاکره با ارمنستان گامی رو به جلو است

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفت‌وگوهای اخیر با ارمنستان را گامی رو به جلو خواند.

به گزارش مشرق، جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه مدعی شد که روند عادی سازی روابط با ارمنستان در هفته گذشته درجریان نشست در ایالات متحده «گام رو به جلو» بوده است.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در نشست خبری در «باکو» گفت: «در طول چهار روز حضور در واشنگتن، گفت‌وگوهای فشرده‌ای پیرامون پیمان صلح داشتیم.»

تنش‌ها بین این دو کشور همسایه در ماه‌های اخیر بر سر مسیر «لاچین» تنها مسیر زمینی که ارمنستان به قره باغ دسترسی دارد، افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، بایراموف و «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان در مذاکرات صلح در پایتخت امریکا حضور داشتند. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای پس از این جلسات گفت: «هر دو تعهد صادقانه‌ای به عادی‌سازی روابط و پایان دادن به درگیری طولانی‌مدت نشان دادند.»

بایراموف در ادامه نشست خبری گفت: «پیشرفت‌هایی در این زمینه وجود دارد. ما یک گام جلوتر رفته‌ایم. باید به این روند واقع بینانه برخورد کنیم. باکو تعهد خود را به روند صلح نشان می‌دهد. رویکردهای جمهوری آذربایجان بدون تغییر است.ما حامی عادی سازی روابط با ایروان هستیم. متاسفانه هر از چند گاهی اظهارات ضد و نقیضی از ارمنستان شنیده می‌شود.»

این در حالی است که دبیر شورای امنیت ارمنستان با رد ادعای آمریکا اظهار داشته که در آخرین دور از مذاکرات با جمهوری آذربایجان در مورد مهمترین موضوعات پیشرفتی حاصل نشده است.

دبیر شورای امنیت ارمنستان روز سه شنبه اظهار داشت که در آخرین دور از مذاکرات ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مورد مهمترین موضوعات پیشرفتی حاصل نشده است.

اظهارات «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان در تضاد با سخنان «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکاست که پس از گفت‌وگوهای اخیر در ایالات متحده بین وزرای امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان مدعی «پیشرفت محسوس» به سوی توافق صلح بین این دو کشور شد.

گریگوریان گفت: «مهمترین موضوعات مربوط به به رسمیت شناختن ۲۹۸۰۰ کیلومتر از خاک ارمنستان، برقراری گفت‌وگو بین جمهوری آذربایجان و بخش ارامنه نشین قره باغ کوهستانی وهمچنین ایجاد تضمین‌های بین‌المللی حقوقی و برای جمعیت ارمنی نشین منطقه است»

در تازه‌ترین تحول دیپلماتیک بین این دو کشور، روزنامه «فایننشال تایمز» به نقل از منابع آگاه گزارش داد نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان ۱۴ مه (یکشنبه ۲۴ اردیبهشت) در بروکسل دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    3 2
    آمریکا خیرخواه منطقه ما نیست و نخواهد بود
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    1 9
    عاضربایجان جعلی خاک ایران است.
  • US ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    0 8
    شمال رودارس متعلق به ایرانه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس