.

به نظر می رسد دستور مستقیم اردوغان رئیس جمهور ترکیه پشت پرده این رونمایی های نظامی بوده است تا به نوعی نقش تبلیغات نهایی پیش از انتخابات را برای وی ایفا کند.

سرویس جهان مشرق _ ۵ روز دیگر (۲۴ اردیبهشت ماه) انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه برگزار خواهد شد؛ رجب طیب اردوغان از حزب عدالت و توسعه و کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریت خلق ترکیه دو رقیب اصلی برای پیروزی در انتخابات خواهند بود.

در هفته های گذشته کمپین انتخاباتی دو رقیب حواشی و جنجال های بسیار زیادی داشته است؛ از رونمایی های متعدد تجهیزات نظامی با حضور اردوغان تا "همجنس باز" خطاب کردن قلیچدار اوغلو و طرح رقیب اردوغان برای دور زدن دالان زنگه زور از مسیر ایران و بهبود روابط با دنیای غرب؛ در مطلب زیر به بررسی دقیق تر این موارد خواهیم پرداخت.

کدام نامزد شانس بیشتری برای پیروزی دارد؟

اگرچه نظرسنجی ها و پیش بینی های قبل از انتخابات در هر کشوری الزاما تبدیل به واقعیت نشده و معمولا با خطا همراه هستند، اما سیاست های تنش زای منطقه ای دولت اردوغان، بحران اقتصادی و تورم افسار گسیخته در این کشور و مسئله برخورد با اقلیت های قومی، موجب کاهش شدید محبوبیت رجب طیب اردوغان و حزب حاکم ترکیه شده است.

آیا جنگنده و پهپاد موجب پیروزی اردوغان در انتخابات می‌شود؟ / نگاهی جامع به جذاب ترین انتخابات ترکیه در سالهای اخیر +تصاویر


در عمده نظرسنجی های انجام شده از در سطح جامعه ترکیه، کمال قلیچدار اوغلو با اختلاف اندکی آرای بیشتری نسبت به اردوغان داشته است؛ این مسئله در خصوص انتخابات پارلمانی نیز صادق بوده و پیش بینی می شود حزب جمهوریت خلق و گروه های متحد آن کرسی های بیشتری نسبت به رقیب کسب کنند، اما به هر ترتیب در روز برگزاری انتخابات ممکن است نتایج کاملا متفاوت با نظرسنجی های قبلی رقم بخورد.

تلاش اردوغان برای افزایش محبوبیت با رونمایی از تجهیزات نظامی

در طول یک ماه گذشته، صنایع نظامی بومی ترکیه به شدت فعال بوده و طرح هایی را به مرحله رونمایی یا تولید رسانده اند که پیش بینی می شد مدت زمان بیشتری به درازا بینجامند؛ به نظر می رسد دستور مستقیم اردوغان رئیس جمهور ترکیه پشت پرده این رونمایی ها بوده است تا به نوعی نقش تبلیغات نهایی پیش از انتخابات را برای وی ایفا کند.

آیا جنگنده و پهپاد موجب پیروزی اردوغان در انتخابات می‌شود؟ / نگاهی جامع به جذاب ترین انتخابات ترکیه در سالهای اخیر +تصاویر


تانک های اصلی میدان نبرد "آلتای"، بالگرد رزمی ATAK-۲، پیش نمونه جنگنده نسل پنجم ترکیه با نام "KAAN" که مستقیما توسط اردوغان انتخاب شد، جنگنده آموزشی-رزمی Hurjet و پهپاد رزمی ANKA-۳ از مهمترین موارد رونمایی شده با حضور اردوغان در هفته های گذشته بوده اند.

آیا جنگنده و پهپاد موجب پیروزی اردوغان در انتخابات می‌شود؟ / نگاهی جامع به جذاب ترین انتخابات ترکیه در سالهای اخیر +تصاویر
اردوغان در مراسم رونمایی از تانک آلتای


سیاست‌های منطقه ای اردوغان، ایجاد روابط نزدیک با روسیه و برخی اختلاف با یونان دیگر عضو ناتو موجب شده در سالهای گذشته روابط این کشور با غرب دچار تنش شده و صنایع نظامی ترکیه تحت تحریم قرار بگیرند؛ از جمله مهمترین موارد تحریمی اخراج ترکیه از برنامه جنگنده F-۳۵ بوده است.


تنش لفظی شدید میان قلیچدار اوغلو و اردوغان

شعار و وعده اصلی کمال قلیچدار اوغلو رقیب اردوغان در انتخابات اخیر، تغییر سیاست های داخلی و خارجی دولت حاکم، بازگشت آزادی های اجتماعی به ترکیه و بهبود روابط با همسایگان و کشورهای غربی بوده است؛ روابطی که در چند سال گذشته به علت سیاست های توسعه طلبانه اردوغان به شدت تخریب شده است.

در سمت مقابل اردوغان، قلیچدار اوغلو را به تلاش برای از بین بردن استقلال ترکیه و تقدیم آن به کشورهای غربی متهم می کند؛ اردوغان در سخنانی جنجالی مدعی شد قلیچدار اوغلو حامی همجنسبازان بوده و قصد دارد کشور اسلامی ترکیه را تبدیل به محلی برای ترویج تفکرات ضد دینی نظیر همجنسبازی کند.

آیا جنگنده و پهپاد موجب پیروزی اردوغان در انتخابات می‌شود؟ / نگاهی جامع به جذاب ترین انتخابات ترکیه در سالهای اخیر +تصاویر


اما قلیچدار اوغلو با رد اتهامات اردوغان مدعی شد قصد دارد ترکیه را به نقطه ثقل روابط میان شرق و غرب تبدیل کند؛ او با نمایش یک تابلوعکس جالب در خصوص طرح مسیر ترانزیتی از خاک ترکیه به شدت خبرساز شده است.

آیا جنگنده و پهپاد موجب پیروزی اردوغان در انتخابات می‌شود؟ / نگاهی جامع به جذاب ترین انتخابات ترکیه در سالهای اخیر +تصاویر


در طرح مدنظر قلیچدار اوغلو مشاهده می شود که طرح مشهور "یک کمربند-یک راه" چین که به نوعی جاده ابریشم نوین محسوب می شود پس از عبور از آسیای میانه از درون خاک جمهوری اسلامی ایران عبور کرده و به ترکیه می رسد؛ این طرح کاملا در تضاد با اندیشه های اردوغان برای همراهی با الهام علی اف و باکو به منظور ایجاد دالان زنگه زور و اشغال خاک ارمنستان قرار دارد و به نوعی انتقام قلیچدار اوغلو از الهام علی اف محسوب می شود.

آیا جنگنده و پهپاد موجب پیروزی اردوغان در انتخابات می‌شود؟ / نگاهی جامع به جذاب ترین انتخابات ترکیه در سالهای اخیر +تصاویر
کمال قلیچدار اوغلو

علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به تازگی طی سفر خود و دیدار با اردوغان به شکل رسمی از نامزدی وی در انتخابات پیش رو حمایت کرده بود؛ قمار سنگینی که به نظر می رسد در صورت شکست اردوغان در انتخابات تاوان سنگینی برای باکو به همراه داشته و به منزله شکست سرمایه گذاری های عظیم این کشور در راه ایجاد کریدور زنگه زور محسوب شود.

وعده قلیچدار اوغلو برای صلح کامل با دولت سوریه

اما مهمترین وعده انتخاباتی کمال قلیچدار اوغلو به بحث پایان جنگ سوریه، صلح با دمشق و بازگشت آوارگان سوری به کشورشان باز می گردد. در سالهای اخیر قلیچدار اغلو اصلی ترین تریبون مخالفت با دولت حاکم ترکیه بر سر جنگ سوریه و دخالت های بیجای این کشور در ادلب و حلب بوده است.

قلیچدار اوغلو رسما اعلام کرده در صورت پیروزی نسبت به ترمیم کامل روابط با بشار اسد و دولت سوریه و خروج نظامیان ترک از پایگاه های غیر قانونی در این کشور اقدام خواهد کرد.

آیا جنگنده و پهپاد موجب پیروزی اردوغان در انتخابات می‌شود؟ / نگاهی جامع به جذاب ترین انتخابات ترکیه در سالهای اخیر +تصاویر


همچنین در رابطه با بحث میلیون آواره سوری که در جنوب ترکیه مستقر هستند قلیچدار اوغلو می گوید:

"ما برادران سوری خود را ظرف ۲ سال به کشورهایشان می فرستیم؛ با بودجه‌ای که از اتحادیه اروپا دریافت می‌کنیم، خانه‌ها، پل‌ها و جاده‌های آنها را در آنجا خواهیم ساخت؛ حرف من این است که بهار را می‌آورم، آرامش را به این مملکت می‌آورم، آری بهار می‌آید، نگران نباشید.

آیا جنگنده و پهپاد موجب پیروزی اردوغان در انتخابات می‌شود؟ / نگاهی جامع به جذاب ترین انتخابات ترکیه در سالهای اخیر +تصاویر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 66
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    اردوغان بیشرف همون کسی هست که می‌خواست با علی اف بیشرف به ایران حمله کنن ولی خدا را شکر نتونستن. خیلی ازش بدم میاد. کیا ان شالله موافقن؟؟؟؟
    • US ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      8 33
      کی گفته می خواست حمله کنند؟! چرا حرف از خودت درآوردی؟؟؟
    • توران NL ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      5 25
      خفه شو
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      4 25
      شماها نبودید که می گفتید شب کودتای علیه اردوغان تا صبح نگران اردوغان بودید و نخوابیدید حالا شد آدم بده اردوغان از اون اولش بد بود منتها اون موقع چون در راستای منافع شماها بود خوب بود الان که دیگه نیست شد بد
    • علی IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      0 0
      چقد خیالبافین شما
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    53 11
    اینا باعث محبوبیت در دل مردم نمیشه. ان شالله به حق مهدی فاطمه رای نیاره. خودتان میدانید اردوغان بیشرف می‌خواست چه جنایاتی علیه ایران با همکاری علی اف راه بندازه. در داعش پروری هم که دیگه نگو و نپرس
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    78 37
    مرگ بر ترکیه
    • DK ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      14 67
      مرگ بر دشمنان تورکیه
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      46 10
      خاک بر سر سینه چاک ترکیه
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      7 6
      زنده باد چنگیزخان
    • حسین IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      3 4
      یاشاسین آذربایجان و تورکیه/
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    55 11
    بخاطر پول چه کارها نمیکنه اردوغان
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    59 8
    رجب یک دیوانه موادی منافقه دقیقا مثل الهام که برای تل آویو سگ دو می زنند کارهایی که این ها برای آنگلوصهیون ها در منطقه کردند و می کنند نظیر ندارد مسئول ویرانی سوریه دقیقا شخص رجبه درواقع ایران صبر طویل دارد و الا تا حالا 100 بار رجب و الهام منطقه را به جنگ کشیده بودند اردوغان در آسیای میانه هم به نفع تل آویو حرکت می کنه و تو راستای طرح اسرائیل برای صفرسازی درآمدهای ایران قرار گرفته نمونه گل درشتش همین رد کردن کریدور شرق غرب از شمال ایرانه خیلی کارهای بدی کرده این اردوغان دیوانه جوری که ترکیه با تمام همسایگانش تنش 100 دارد ! اما به نظر می رسه قلیچدار اوغلو شخصیت منطقی تری باشه حتی اگر فرضا این آدم بد هم باشد منافق و چند رو نیست و سگ دشمن شرف داره به آدم منافق , هر چند قلیچدار اوغلو حرفایی زده که می تونه روابط ترکیه با سایر کشورهای منطقه از جمله ایران را ترمیم کنه و عمق بده این آدم فکرش بیشتر کار می کنه و موادی نیست .
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    62 17
    خخخخ تف به گور اردوغان صهیون
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    ترکیه با اردوغان تا۴سال دیگه به قدرت اول به ویژه در بعد نظامی در غرب آسیا خواهد شد.غرب هم این واقعیت را خوب متوجه شده و از پیروزی اردوغان حمایت نخواهد کرد
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      68 7
      اردوغان شاید در رونما و ظاهر معارض منافع غرب باشه ولی در لایه های زیرین بهترین مدافع منافع جهان غربه ... کی میتونه مانند اردوغان دولت های اسلامی و حرکت های اسلامی رو منحرف کنه؟ جلوی پیشرفت محور متفق مخالف اسراییل (ایران سوریه عراق) رو بگیره؟ بزرگترین دشمن تمدنی غرب رو دچار چالش امنیتی کنه؟
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      53 9
      خدا کنه اردوغان رای نیاره تا مردم منطقه یک نعس راحتی از شرارتهاش بکشن
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      58 30
      منتها ترکا رو به فقر و تن فروشی به توریستها مجبور کرده. چون پولشون رو باید بده اسباب بازی بسازه بفروشه به زلنسکی!
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      صادقانه بخواهیم حرف بزنیم همین الان هم شده! ساخت ناوشکن 4000 تنی رو تمام کرده زیر دریایی 3000 تنی می سازه الآن مشغول ساخت ناو هواپیمابر هست جت آموزشی نسل چهار رو پرواز داده نسل پنج رو تست زمینی کرده موتور تانک داره می سازه هلی کوپتر نیمه سنگین ساخته راکت ماهواره بر و ماهواره بومی رو داره توسعه میده بعد داخل ایران دارن نفت کش رو تبدیل می کنن به ناو جنگی!!! چون توانایی ساخت ناو رزمی رو ندارن!..
    • هادی IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      نچایی پانترک
    • تبریزی IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      51 9
      عزیزم آقای اردوغان بازیچه ای بیش نیست، کلا حزب عدالت و توسعه اردوغانی پروژه محور غرب_عبری_عربی برای ساختن بدلی برای جمهوری اسلامی بود که خود کارشناس های ترکیه معترف هستند به این قضیه و حتی در اسناد ویکی لیکس که جولیان آسانژ افشا کرد در مکاتبات سفارت آمریکا در ترکیه با آقای اردوغان کاملا اشاره شده و مخصوصا در مورد سوریه که میخواستند از ایران جدا بکنند. بنده به عنوان کسی که حدود ۲۵ سال و مخصوصا از زمانی که حزب عدالت و توسعه روی کار آمدند مصبوعات و رسانه های ترکیه را دنبال کرده ام از تبلیغات این حزب تا پیروزی با تئوری « سیفیر سورون کنشولارلا»(یعنی تنش صفر با همسایگان) آقای احمد داود اوغلو تا نمایش آقای اردوغان در اجلاس داووس سوئیس با پرز صهیونیست (وان مینیت اولماز) تا کشتی مرمره آبی و.... الان که آقای اردوغان تمام دوستان داخلی و خارجی خودش از «بشار کاردشیم» تا آقایان عبدالله کل، احمد داود اوغلو، علی بابا جان تا..... را از خودش رانده و حتی چند ماه قبل دیداری با برادر و ... خودش تئودور هرتزوگ داشته و روز استقلال را تبریک گفته!!! دیکتاتورها اجازه رشد هیچ رقیبی را کنار خود نمیدهند و آقای اردوغان هم از این امر مستثنی نیست، عاقبت دیکتاتورها مخصوصا اونایی که با طناب غرب تو چاه میروند یا طناب دار هست یا زندان و ایشون هم عاقبتی بدتر از صدام و قذافی و بن علی و مبارک و مرسی خواهد داشت البته ما هم سالها دعا کردیم تا آقای اردوغان با همکاری کشورهای منطقه با هم قدرت افزایی کنیم مثلا «دی ۸» که یادگار استاد آقای اردوغان مرحوم نجم الدینی اربکان هست را احیا و قدرتمند کنیم ولی متاسفانه به قول مرحوم اربکان آمریکاییها انگور(اردوغان) را تبدیل به شربت کردند در مورد قدرت نظامی هم اولا فقط تجهیزات نیست که اگر هم باشه برای ساخت هواپیما، پهپاد و کشتی و.... سالها تجربه لازم هست و ترکیه فاقد اینها هست یعنی ترکیه تا ۱۰ سال قبل پهپادهای هرچند رژیم موقت اسقاطیل را اجاره میکرد و در موارد ساده شاید بشود در ۱۰ سال تجهیزات ساده بسازد ولی برای تجهیزات درجه ۱ دهه ها زمان و تجربه لازم هست که کشورهایی که چند دهه سابقه دارند ادعای آقای اردوغان را ندارند حالا شما حساب ترکیه را بکن
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      9 6
      ما با قدرتمند شدن کشورهای اسلامی هیچ مشکلی نداریم انشاالله که بشه ولی خوب قدرتمند شدن تمام این کشورها وابسته به قدرت ایران هست اگر ایران قوی بشه برای مهار ایران کشورهای دور ایران رو قوی میکنن مثل کمک به کره جنوبی برای مقابله با کره شمالی اگر ضعیف بشه اونها رو تو یک چشم به هم زدن برشون میدارن
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      52 8
      اون چیزهایی که اردوغان با آنها تبلیغات می کند هیچکدام ساخت ترکیه نیست. تانک آلتای در واقع تانک بلک پنتر کره جنوبی است که ترکیه خریده و مونتاژ کرده جنگنده KF-X کره جنوبی را خریده و با نام TF-X مونتاژ کرده و ادعا می کند جنگنده نسل پنجم ساخته !!!!!!!! جنگنده T-50 گلدن ایگل کره جنوبی خریده و مونتاژ کرده و نامش را گذاشته هورجت !!!!!! ناو هلیکوپتر بر خوان کارلوس را از اسپانیا خریده و مونتاژ کرده و نامش را گذاشته آنادولو هلیکوپتر آگوستا 129 از ایتالیا خریده و مونتاژ کرده و نامش را گذاشته آتاک !!!! ناوشکن آوانته 2000 از اسپانیا خریده و مونتاژ کرده و نامش را گذاشته ناو کلاس استانبول !!!!! زیر دریایی تایپ 214 از آلمان خریده و مونتاژ کرده و نامش را گذاشته میلگم ساخت ترکیه !!!!! یک نمونه کوچک شده و داون گرید شده J_20 را از چین خریده و با موتور اوکراینی مونتاژ کرده و نامش را گذاشته قیزیل ایلما این ها که گفتم فقط نمونه بود . کلا ترکیه سازنده هیچ چیز نیست و هیچ قدرت نظامی هم ندارد.
    • بختیاری IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      44 6
      اردغان هزاررنگ کوچکترین پادو و نوکر صهیونیست در جهان هست.ویکی از خائن ترین مسلمانان (به ادعای خودش) ،نوچه های صهیونیست مثل خودشون درحال نیست ونابود شدن هستند.// انشاالله بهار آزادی ترکیه و فلسطین نزدیکه /// دوستداران بهار کدخدایی تشریف ببرن ژاپن و کره جنوبی به ارباب خدمت کنند.
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    به امید حذف اردوغان از همه ی جبهه ها
    • وطنیم ایران US ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      75 14
      ان شاالله
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    40 3
    از این رونمایی ها و افتتاح های زودتر از موعد ما هم زیاد دیدیم. آخریش همین دوره قبلی بود. یه پروژه یه بار دو دولت احمدی نژاد رونمایی شد. یه بار توی دوره اول روحانی و یه بار دوره دوم روحانی یه بارم قبل از انتخاباتی که رییسی پیروز شد. اما هنوز همون پروژه صد در صد قابل بهره برداری نیست. ترکیه ای ها هم نباید فریب این مباحث رو بخورند.
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    17 40
    آیا پهپادها مردم ایران را از فقر مطلق نجات خواهند داد؟
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      39 1
      چی زر میزنی! الان شکمت سیر شد با قابلمه و کفگیر به جنگ دشمنان میری ؟ یا با ته استکان از جاده ها و مرزها مراقبت میکنی؟ تا ابله هایی مثل تو پیدا میشه نیاز به واردات از قبرس نداریم
  • مهرداد IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    29 9
    اردوغان بماند یه جنگ حتما با ایران دارد
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    39 12
    اردوغان کاملا در پازل آمریکا و اسرائیل بازی میکنه برای ایران و اسلام بهتره قلیچدار رای بیاره
  • نظر IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    15 78
    اردوغان قهرمان پیروز باشه
    • علی IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      71 7
      اردوقان یک مهره مشکوک و چند چهره است تا امروز سیاست های اتخاذی او با هدف احیای امپراتوری عثمانی زیان هایی هنگفتی به کشور های همسایه و کشور و مردم ما وارد کرده است و محور اصلی آنتریک علیف و و محرک غرور کاذب رئیس جمهوری جعلی باکو می باشد
  • وطنیم ایران US ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    59 16
    نمیدونم چرا پانترکها از اردوغان حمایت میکنند در صورتی که قلیچدار اوغلو با طرح ترانزیت کالا از استانهای آذربایجان داره به نفع اونا کار می‌کنه
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      76 7
      آخه ترک با پانترک فرق داره. ترک باشرف از تجارت منصفانه با همسایه سود می‌بره، ولی پانترک بی‌شرف از زیر لحاف عربده می‌کشه؛ چون از جای دیگه‌ای حقوق می‌گیره.
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      51 8
      چون پانترک ها بزرگترین دشمن آذربایجان هستن
    • US ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      3 37
      به توچه
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    8 57
    ببینید اردوغان چقدر برای کشورش خوب بوده که همه ارزو میکنن انتخاب نشه !!!! اگه انتخاب بشه کار ایران تمومه و باید وارد جنگ با باکو بشیم
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    39 6
    عرض میکنم نتیجه انتخابات ترکیه پایان کامل حکومت اسلامگرایان و آغاز حکومت لائیک ها می باشد و از این جهت باید اردوغان و دار و دسته اسلامگرایش را باید در موزه های تاریخ سیاسی عثمانی جستجو کرد
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    5 72
    اینهمه دست و پای غرب برای اینه که ترکیه داره آخرین موانع تبدیل شدن به یک ابرقدرت رو برمیداره و میخوان با روی کار آوردن فردی مثل کلیچدار اوغلو که ورژن ترکیه ای زلنسکی هست جلوی رشد و قدرت گرفتن این کشور و ایجاد یک قطب با قدرت که هم تاریخ و سابقه بسیاری داره هم منابع و هم قدرت متحد کننده گی بالایی بین مسلمین و کشور های آسیایی و آفریقایی داره بگیرن... در ضمن نتایج نظر سنجی هایی که گذاشتین از شرکت های بدون پشتوانه و طرفدار غرب هست وگرنه در اکثر نظر سنجی های معتبر و حتی نزدیک مخالفین اردوغان با فاصله چند درصدی پیشتازه
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    41 3
    لعنت بر فردوغان تروریست منافق
  • چی بگم IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    37 10
    حداقل 20 میلیون کرد زیر سختگیرانه تربت مجازات های ترکیه هستن واین مقدار کافی هستش تا اردوغان ببازه
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      2 4
      متاسفانه بخش قابل توجهی از کردهای ترکیه در در دام عوامفریبی اردوغان گرفتار شده اند و با رای به اردوغان هم خودشان و هم کشورشان را به قهقرا میفرستند‌ و پیروزی اردوغان با این آرا ممکن می‌شود.
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    3 1
    بنظر من جای داشت که آقای اردوغان از یک مرکز هارپ رونمایی میکرد و به من میگفت که از این پس میتوانند آب و هوا را کنترل کنند و البته زلزله نیز ایجاد کنند تا مردم بفهمند که زلزله ترکیه کار کدام بلوک سیاسی بود
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    9 47
    شگ نکنید اردوغان پيروز خواهد شد
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    62 7
    اردوغان یک داعشی است تمام
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    47 10
    دو تا موتور اف-16 زدن تنگ جنگنده مثلا بومی شون!
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      6 39
      عزیز من عثمانی‌ها اولین کشوری بودن که توپ جنگی رو اختراع کردن وحتی میگن اولین موشک رم اینا اختراع کردن؛ پدر رباتیک جهان متعلق به عثمانیهاست واختراع میل لنگ خودرو و۰۰۰ ؛ اروپاییها اینارو از ترکیه قدیم؛ کپی گرفتن وتوسعه دادن؛ ترکیه در نوع خودش بهترین مهندسی دنیارو تو زمینه های مختلف داره ؛ ما فک میکنیم ترکیه فقط پارچه بلده بسازه؛ تولیدات الکترونیکی وستل که یکی از برندهای مطرح دنیاست؛ متعلق به ترکیه هس؛ اگرچه من از اردوغان خوشم نمیاد
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      3 0
      امان از خالی بندی پانترکا. عزیزم کمتر خالی ببند. اون مسجد ایاسوفیه که تو استانبول هست ساخت یونانی ها بوده که تبدیل به مسجد کردن اسمش هم عوض کردن گذاشتن سلیمانیه! خب این الان یعنی ساخت ترکا بوده؟ نه فقط جعل هویت کردن. ترکا تو همه زمینه ها از جمله محصولات نظامی همین هستن. ایران هم ماشین زیاد منتاژ کرده ولی ادعای طراحی و تولید از صفر رو هیچوقت نداشته
    • مجتبی خراسانی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      5 0
      اون توپ که عثمانی ساخت قمپوز بود .اولین موشک هم المان نازی ساخت و رو انگلیس امتحان کرد(مدل امروزی) قبل ان هم چینیها ساخته بودند.پدر رباتیک (در کتاب جزری شمار چشمگیری واژه و اصطلاح فارسی یافت می‌شود که نشانگر تأثیر بزرگ ایرانیان در فناوری جهان اسلام در سده‌های میانه است.)و نقش ایرانیها غیر قابل انکار بوده در حقیقت ترکها سازنده یا مخترع اصلی ان نبودند بلکه بعلت مجاورت با کشور و دانشمندان ایرانی به ان دست یافتند و اروپاییها هم ترکیه را دروازه شرق میدانستند و اختراعات را ترکی میپنداشتند .بهترین مهندسان ایرانی در جهان معروف هستند یا ترکی ؟؟؟؟؟؟؟ .چرا عثمانی با این همه عظمت و پیشرفت و تکنولوژی مورد ادعای شما در برابر غرب نابود شد ؟؟؟؟؟؟تولیدات وستل ترکیه با خرید و ادغام چندین شرکت لوازم خانگی غربی (شرکتهایی از فرانسه ایتالیا فنلاند و....)بوده است و البته تکنولوژی غربی و حمایتهای مالی حکومت ترکیه
    • م الف IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      2 0
      با مشارکت کره جنوبیه.مانند تانک شون. تنها خط تولید توی ترکیه ست
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    22 0
    شاید باید منتظر باشیم دیگر چی در آستین دارد و رو میکند و با توجه به شناخت از روحیه و عملکرد اردوغان فکر اینکه بد نباشه ادامه دهد که نظر مردم دوشنبه آینده و یا دور بعد آنرا تعیین میکند و آنوقت مقداری کار سخت تر میشود چون هر چه در چنته داشت و مهم بود که نتوانست همان دور نخست کارساز باشد مطالب دیگر شنیدنی تر و موثر خواهد بود در کسب آرا
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    10 59
    بهتره صادق باشیم ترکیه از ایران در بخش فناوری های نظامی جلو زده مثل اقتصاد...
    • باربد IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      40 5
      اون پهپاد ها محصول مشترک کانادا و اسرائیل و اطریش هست
  • DK ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    15 94
    مرگ بر دشمنان تورکیه
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      38 2
      ببین چقدر ترکیه خبیث و نفرت انگیزه که اینهمه دشمن داره ... ایران، عراق، سوریه، یونان، ارمنستان، قبرس. مجارستان ... حتی آمریکا و روسیه هم متنفرن ازش
  • جاسوس اردوغان در ایران IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    33 5
    همینکه ترکیه تونست با ناامن کردن سوریه و عراق جلوی نقشه ایران و چین برای کریدور شرق به غرب از خاک عراق و سوریه رو بگیره و ایران شکست امنیتی خورد و ترانزیت از ترکیه رد میشه کافیه..
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    28 4
    الان به حساب خودت برای ترکیه تبلیغ کردی؟ کامنت ما را هم حذف میکنی که به خیال خودت کسی نفهمه ترکیه سازنده هیچ چیز نیست.
  • باربد IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    1 6
    عمرا بذارن یک علوی اونجا قدرت بگیره
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    20 7
    لعنت بر شردوغان تروریست منافق
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    6 33
    کاش تو کشور ما هم حداقل نصف ترکیه آزادی و دموکراسی و انتخابات آزاد بر پایه احزاب بود
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    19 2
    قلیچ دار کرد کرمانج خراسان شمالی هست میدونستین اصالتش ایرانی ، حتی گفته ریل قطار با خراسان میزنم
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    2 1
    اردوغان با ظاهرسازی خودش را فردی مومن به خدا و ضد سلطه نشان میدهد درحالی که سرتا پا غربی، قلیچ فریاد میزنه من غربی هستم. بنظرم هیچ چیز ارزش صداقت را ندارد
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    1 1
    در گذشته های دور قسمت آسیایی ترکیه فعلی تماما شیعه بودند. در واقع عثمانی ها یک اقلیت را تشکیل می دادند و یک اقلیت بر یک اکثریت حکومت می کرد.
  • کلاغکی IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    2 0
    اون بالگرد که دقیقن سگ مدل بل آگوستا هست!
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    3 2
    ترکیه در بخش فضایی هم مثل پهپادی و هوایی و دریایی و زمینی از ایران عبور خواهد کرد با هر دولتی فقط ببین و تماشا کن تا پنج سال دیگه چی رونمایی می کنن و عظمت ترک را بار دیگر اقوام حقیر خاورمیانه خواهند دید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس