مقام یونانی: ترکیه نمی‌تواند برای خرید‌های تسلیحاتی ما تصمیم بگیرد

رهبر حزب «دموکراسی نوین» یونان و نخست وزیر سابق این کشور با اشاره به دیدار آتی خود با رئیس جمهور ترکیه گفت که این کشور نمی‌تواند در زمینه خریدهای تسلیحاتی یونان تصمیم گیری کند.

به گزارش مشرق، رهبر حزب «دموکراسی نوین» یونان و نخست وزیر سابق این کشور روز یکشنبه در نشست خبری به دیدار آتی خود با رئیس جمهور ترکیه و خریدهای تسلیحاتی یونان اشاره کرد.

به نوشته روزنامه «پروتوثما» «کریاکوس میتسوتاکیس» رهبر حزب دموکراسی نوین با اشاره به فرصت دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در شهر «ویلنیوس» در لیتوانی در ماه سپتامبر گفت: «حتی اگر اختلافات بین دو کشور برطرف نشود،ممکن است تنش در دریای اژه و شرق مدیترانه به تدریج کاهش یابد.»

میتسوتاکیس اخیرا به شبکه تلویزیونی «ایی‌آرتی» در زمینه تدارکات دفاعی نیروهای مسلح گفت: «یونان موظف است نیروهای مسلح خود را تقویت کند، زیرا ما، ترکیه را به عنوان بزرگترین و از نظر ژئوپلیتیکی غیرقابل پیش بینی‌ترین همسایه کنار خود داریم.»

یونان و ترکیه در زمینه نظامی به شدت با هم رقابت دارند. ارتش یونان به شدت در حال توسعه و تقویت خود است و حتی سفارش خرید جنگنده‌های «اف-۳۵» را هم به آمریکا داده و در صورت دریافت آن‌ها ناوگان نیروی هوایی ترکیه به شدت از رقیب همیشگی‌ خود عقب می‌افتد. یونان به تازگی ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است.

وی در مورد تسلیحات خریداری شده در زمان حضور در دفتر نخست وزیری یونان نیز تاکید کرد که ترکیه این توانایی را ندارد که به یونان دیکته کند چه خریدهایی انجام دهد.

میتسوتاکیس در خصوص موضوع مهاجرت و پناهندگی گفت که توافق اولیه در شورای اروپا وجود دارد و تاکید کرد که آنچه توافق شده بهتر از دوبلین است و مواضع دائمی یونان را برآورده می کند، اما نکات زیادی وجود دارد که می توان آنها را بهبود بخشید.

یونان یکی از مسیرهای اصلی به اتحادیه اروپا برای مهاجران و پناهجویان از غرب آسیا، آسیا و آفریقاست. اغلب آن‌ها از ترکیه به جزایر یونان می‌روند. اما تعداد فزاینده‌ای از قایق‌ها سفر طولانی‌تر و خطرناک‌تر از ترکیه به ایتالیا از طریق یونان را در پیش می‌گیرند. به تازگی ده‌ها مهاجر در پی واژگون شدن قایق در سواحل این کشور جان خود را از دست دادند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    5 10
    عثمانی تجزیه شد و یونان هنوز هست
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      4 7
      ترکیه فعلی هم تجزیه خواهد شد
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      0 0
      بیزانس توسط عثمانی نابود شد و تجزیه شد بود و الان اسم یونان رو گذاشتن و روم به دو بخش تبدیل شد روم شرقی (بیزانس) و روم غربی (ایتالیا) که هر دو تجزیه شدن
  • حمیدرضا IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    5 5
    نخست وزیر سابق یونان افزود: ترکیه غیر قابل پیش بینی ترین همسایه ما هستش!!حالا هی به دولتمردان ایرانی باید هشدار دهیم وخطر اردوغان یهودی منافق راگوشزد کنیم!!
  • GB ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    12 4
    یونان جزئی امپراتوری عثمانی بود..پانصد سال جزئی ترکیه بود
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 1
    مشت اول پنجاتومن
  • علی IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    11 6
    یاشاسین تورک ملتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس