زورآزمایی هوادارن اردوغان و قلیچ‌دار اوغلو در خیابان‌های ترکیه

با نزدیک‌شدن به روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه، فضای انتخابات در خیابان‌های ترکیه هم کم‌کم داغ‌تر و هیجاتی‌تر شده است.

به گزارش مشرق، یک هفته مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه، هوادران «ائتلاف ملت» متشکل از ۶ حزب مخالف دولت اردوغان به ریاست «کمال قیلیچدار اوغلو»، تجمع بزرگ انتخاباتی خود را در شهر استانبول برگزار کردند و هم‌زمان اردوغان هم در جمع هوادارانش در شهر «کایسری» سخنرانی کرد.

رجب طیب اردوغان، کمال قلیچدار اوغلو، محرم اینجه و سینان اوغان، چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه هستند، اما آن‌گونه که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند رقابت و دوقطبی اصلی بین اردوغان و قلیچ‌دار اوغلو است.

روز ۲۴ اردیبهشت ماه ترکیه شاهد یکی از مهم‌ترین روزهای خود است. انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز ۱۴ می برگزار می شود. مردم ترکیه در انتخابات پیش رو، سیزدهمین رئیس جمهور و نمایندگان بیست و هشتمین دوره پارلمان را انتخاب می‌کنند.

رجب طیب اردوغان، کمال قلیچدار اوغلو، محرم اینجه و سینان اوغان، چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند. در عین حال، برای تصاحب ششصد کرسی پارلمان ترکیه، یک رقابت بزرگ در جریان است.

ترکیه فعلاً با نظام ریاستی اداره می‌شود و رئیس جمهور همه کاره است. اما مخالفین اردوغان وعده داده اند؛ اگر پیروز شوند، با برگزاری یک همه پرسی، باز هم پست نخست وزیری به صحنه باز می‌گردد و اختیارات رئیس جمهور محدود خواهد شد. آنان طرحی آماده کرده‌اند که به عنوان «نظام پارلمانی تقویت شده» شناخته می‌شود. قرار است بر اساس این طرح، نمایندگان پارلمان، نقش و قدرت بیشتری داشته باشند و نهاد پارلمان، هم در قانونگذاری و هم در نظارت، نیرومندتر شود.

در انتخابات آتی ترکیه، ۶۰ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۴۹۹ نفر در مجموع ۱۹۰ هزار و ۷۳۶ صندوق، واجد شرایط رأی دادن هستند. در خارج از کشور نیز مجموعاً ۳ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۷۸۶ نفر در ۴ هزار و ۹۶۹ صندوق امکان رأی دادن پیدا کردند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    0 0
    ایران برنده جاده ابریشم 🇮🇷 بازگشت به عصر «سلجوقی-هخامنشی»
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    0 0
    ایران برنده جاده ابریشم 🇮🇷 بازگشت به عصر «سلجوقی-هخامنشی»
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    0 0
    ایران برنده جاده ابریشم 🇮🇷 بازگشت به عصر «سلجوقی-هخامنشی»

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس