کد خبر 1487212
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
آخرین مواضع و وعده نامزدهای انتخابات ترکیه در یک هفته سرنوشت ساز

یکشنبه هفته آینده انتخابات سرنوشت‌ساز ترکیه برگزار می شود و در ایام باقیمانده تا این رویداد مهم، چهار نامزد رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری، وعده های خود را به شکل شفاف در معرض گزینش مردم قرار می دهند.

به گزارش مشرق، در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که همزمان با انتخابات پارلمانی این کشور برگزار می شود، «رجب طیب اردوغان» که از سوی ائتلاف جمهور، «کمال قلیچدار اوغلو» از سوی ائتلاف ملت، «محرم اینجه» از سوی حزب مملکت و «سینان اوغان» از سوی ائتلاف آتا حمایت می‌شوند، به عنوان چهار نامزد نهایی در حال رقابت هستند.

مردم ترکیه این روزها در حال ارزیابی وعده‌ها و مواضع این چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند و همزمان، نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها نیز با حضور در تجمعات انتخاباتی در شهرهای مختلف این کشور، برنامه‌های تبلیغاتی خود را دنبال می‌کنند.

برنامه‌های تبلیغاتی ائتلاف جمهور که اردوغان را به عنوان نامزد ریاست جمهوری خود معرفی کرده و نیز ائتلاف ملت که قلیچدار اوغلو را به عنوان نامزد مورد حمایت خود معرفی کرده، پررنگ تر از برنامه های اینجه و اوغان دو نامزد دیگر این رقابت است.

اردوغان و قلیچدار اوغلو دو نامزد فعال بیش از دو رقیب دیگر خود فعالیت تبلیغاتی دارند و این روزها با سفر به شهرهای مختلف ترکیه، به سخنرانی پرداخته و در حال معرفی برنامه‌ها و اعلام مواضع و وعده‌های خود برای دوره جدید ریاست جمهوری این کشور هستند.

اردوغان: کشور را به تروریست‌ها نمی دهیم

رئیس جمهور ترکیه در همایش انتخاباتی "برای صدمین سال ترکیه، زمان مناسب، مرد مناسب" در یکی از شهرهای ترکیه با برشمردن خدمات دولت خود به خصوص در هفته های اخیر گفت: در این انتخابات فرصت اداره کشور را به تروریست ها نخواهیم داد و اگر قلیچدار اوغلو دوستانی مثل گروه تروریستی پ.ک.ک دارد، ما هم ملت ترکیه را داریم.

وی اضافه کرد: کسی در این انتخابات آقای کمال(قلیچدار اوغلو) را رئیس جمهور نخواهد کرد و ملت ترکیه کسانی را که به خاطر معاونت رئیس جمهور و تصاحب صندلی وزارتخانه، آینده کشور را فدای جاه طلبی موذیانه امپریالیست ها می کنند، فراموش نخواهد کرد.

نامزد ائتلاف جمهور اظهار داشت: تروریست‌های ساکن در کوهستان قندیل، کودتاگران گروه گولن، رسانه‌های آمریکایی و دگرباشان جنسی همه در این انتخابات از آقای کمال(قلیچدار اوغلو) حمایت می کنند، در حالی که اگر پنج بز به آنها بدهید و به کوه های توروس بفرستید، بزها را گم می کنند و برمی گردند.

اردوغان رقبای انتخاباتی خود را ناتوان و بدبخت خواند و با بیان این که انتخاب پیش رو ثروت و فرصتی برای آبادانی ترکیه است، گفت: آیا می توان کشور را به یاران این اتحاد ساده لوحان سپرد؟

وی اضافه کرد: سازمان های رسانه ای و نهادهای دولتی در اروپا و آمریکا آشکارا و جانبدارانه در انتخابات ترکیه وارد شده اند ولی به همه آنها در روز انتخابات درس خواهیم داد.

رئیس جمهور کنونی ترکیه با بیان اینکه میز ائتلاف تبدیل به میز تسلیم شده است، گفت: آنها بی کفایت و بازوی تروریست ها هستند.

وی از ایجاد بانک خانواده و جوانان به پشتوانه منابع گازی کشف شده در دریای سیاه و بر اساس برنامه انتخاباتی خود خبر داد و افزود: خانواده و آینده فرزندان سنگ بنای ملت ترکیه است، بر این اساس، زنان خانه دار را با پوشش رایگان یک سوم هزینه های حق بیمه بازنشسته خواهیم کرد و بر اساس منابع این بانک، از تحصیل، اشتغال، راه اندازی کسب و ازدواج جوانان حمایت خواهیم کرد و از هر خانوار حداقل یک نفر شاغل خواهد شد.

اردوغان با بیان این که «هیچ کس نمی تواند ما را از نظر کار و خدمات شکست دهد» گفت: ما با مخالفان رقابت نمی کنیم، بلکه با خودمان رقابت می کنیم و کشور را تسلیم این تیم بی ایمان و بی کتاب نخواهیم کرد.

وی همچنین گفت: انتخابات ترکیه برای کل جهان اهمیت ویژه ای دارد و گروه‌های تروریستی پ.ک.ک و گولن با امید بستن به رقیب من به میدان آمده اند ولی ملت ترکیه پاسخ همه آنها را خواهد داد.

نامزد ائتلاف جمهور با بیان این که «امروز تروریست های شکست خورده در پشت رقیب وی جمع شده اند، ولی آنها بدانند که با تروریسم و کودتا نمی توانند به اهداف خود برسند»،افزود: کمال قلیچدار اوغلو رقیب انتخاباتی من و شرکای او فریب خورده گروه‌های تروریستی و دسیسه دشمنان ترکیه هستند و آنها یک بار دیگر موفق نخواهند شد.

وی رقیب انتخاباتی و رهبران سیاسی مخالف خود را هواداران سازمان تروریستی پ.‌ک.‌ک خواند و ائتلاف میز ششگانه را ائتلافی برای آزاد کردن تروریست‌‎ها عنوان کرد و ادامه داد: رقیب انتخاباتی من هیچ برنامه ای برای اداره کشور ندارد و تنها وعده وام گرفتن از غرب و رها کردن تروریست ها از زندان را داده است.

اردوغان خود را پیشتاز رقابت انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دانست و خطاب به قلیچدار اوغلو گفت: شما نمی توانید با نظرسنجی ساختگی و تخریب دولت در شبکه‌های اجتماعی پیروز انتخابات شوید.

قلیچدار اوغلو: پناهجویان سوری و افغانستانی را اخراج می کنیم

کمال قلیچدار اوغلو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیز طی یک سخنرانی تبلیغاتی وعده داد که همه پناهجویان سوری و افغانستانی در ترکیه را حداکثر ظرف مدت ۲ سال به کشور خود بازمی گرداند.

وی با بیان اینکه بدون هیچ تبعیضی، عدالت را بر ترکیه حاکم خواهد کرد، خطاب به جمع حاضر در تجمع انتخاباتی اپوزیسیون در شهر استانبول گفت: شما با ابزارهای دموکراتیک، یک حکومت استبدادی را تغییر خواهید داد.

نامزد ائتلاف ملت اظهار کرد: همه ما تشنه عدالت هستیم، سودای زندگی در قصر را ندارم و همه یاران من هم مثل مردم عادی زندگی می کنند و با تسهیل روند بیمه شهروندان و ایجاد فرصت دریافت وام، زندگی مردم را سامان خواهم داد.

وی با متهم کردن دولت اردوغان به غارت ثروت ترکیه مدعی شد: آنها ۴۱۸ میلیارد دلار را برداشتند و من قول می دهم که همه آن مبلغ را به کشور آورده و به مردم بدهم.

قلیچدار اوغلو اضافه کرد: دو گروه نمی خواهند که قلیچدار اوغلو رئیس جمهور شود، یکی از آنها باند قدرت پنج نفره در دولت و دومی هم قاچاقچیان مواد مخدر هستند، قول می دهم که شبکه مواد مخدر را ریشه کن کنم.

وی وعده استخدام ۱۰۰ هزار معلم در صدمین سالگرد جمهوری ترکیه را داد و گفت: من با رای مردم، رئیس جمهور ۸۵ میلیون جمعیت ترکیه خواهم شد و با پرهیز از ایجاد دو قطبی، اخلاق و عدالت را در کشور حاکم خواهم کرد.

رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه اضافه کرد: پنج میلیون و ۳۰۰ هزار جوان برای اولین بار پای صندوق های رای می روند، این جوانان دموکراسی را به این کشور خواهند آورد و یک حکومت استبدادی تغییر خواهد کرد، این هدیه بسیار مهمی است که این جوانان به تاریخ سیاسی ترکیه و تاریخ سیاسی جهان خواهند داد.

وی تاکید کرد: وقتی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدم، به جای ساکن شدن در کاخ (مجموعه جدید ساخته شده توسط اردوغان در محله بش تپه)، در مجتمع قدیمی و تاریخی ساختمان نهاد اجرایی ترکیه در محله چانکایای آنکارا خواهم رفت.

قلیچدار اوغلو با بیان این که «لیره ترکیه ارزش خود را از دست داده و هر کسی نگران آینده است»، گفت: امروزه شهروندان ترکیه از اسکناس یورو، دلار و یا طلا استفاده می کنند، ولی ما این روند را متوقف خواهیم کرد.

وی کشور و پرچم ترکیه را دو خط قرمز خود در همه معادلات و تصمیمات اعلام کرد و افزود: بر این اساس، ترکیه را تا پنج سال آینده، به قدرتمندترین کشور حوزه مدیترانه تبدیل خواهیم کرد.

نامزد ائتلاف ملت اعطای تابعیت ترکیه به اتباع خارجی از طریق خرید ملک به ارزش ۴۰۰ هزار دلار را پولشویی خواند و ادعا کرد: دولت و حزب حاکم اکنون نهادها و ستون های اصلی دولت را نابود کرده اند، به طوری که نه عدالت و قوه قضاییه مستقل وجود دارد، نه مجلس و نه رسانه آزاد و تنها اراده یک نفر حاکم است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، دولت کشورش را دولتی تک قطبی شده خواند و همه نارسایی کشور را مربوط به رقیب خود دانست و گفت: بر خلاف ادعای رقیب، سازمان دیانت ترکیه را که آتاترک مجوز تاسیس آن را از مجلس گرفته، تعطیل نخواهیم کرد.

وی با بیان این که نگرانی جدی نسبت به روز انتخابات، شب انتخابات و روند برگزاری آن وجود دارد، ادامه داد: امنیت صندوق رای مهم است چرا که ما به شورای عالی انتخابات، خبرگزاری آناتولی و شبکه تلویزیون ملی تی.آر.تی اعتماد نداریم، ولی تمام زیرساخت های فنی برای سلامت انتخابات را فراهم کرده ایم.

قلیچدار اوغلو اضافه کرد: به رغم تلاش دولت و حزب حاکم، ما این انتخابات را خواهیم برد و در روزهای اول پس از پیروزی در انتخابات، بخشنامه ای برای جلوگیری از زیاده خواهی ها، صادر کرده و بلافاصله کمیسیون ارزیابی وضعیت و خسارت تشکیل می دهیم.

نامزد ریاست جمهوری ائتلاف ملت با بیان این که «ترکیه نیاز به تغییر دارد»، قول داد خانه ویران شده زلزله زدگان ترکیه را به صورت رایگان احداث کرده و در اختیار آنها قرار دهد.

وی افزود: رویکرد ما ملی گرایی وطن پرستانه است و به خدا سوگند، در دوره ما همه چیز بسیار خوب خواهد بود، نزاع در کشور تمام خواهد شد، همه را در آغوش خواهیم گرفت و به هویت، اعتقاد و سبک زندگی همه احترام خواهیم گذاشت.

سینان اوغان: رقابت اردوغان و قلیچدار اوغلو سنگین است

سینان اوغان نامزد ریاست‌جمهوری ائتلاف آتا نیز که بیشتر تبلیغات انتخاباتی خود را در مصاحبه با رسانه‌ها متمرکز کرده، طی یک مصاحبه عمومی گفت که نامزدی وی از نظر نشان دادن فضایل جمهوری ترکیه بسیار مهم است.

وی پیش بینی نتیجه انتخابات را بسیار سخت خواند و بیان کرد: با این حال شواهد نشان می دهد که انتخابات در دور اول تمام نمی شود و حتی اگر پایان یابد، با اختلاف بسیار کمی تمام می شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه طی سخنانی که نشان دهنده قطع امید کردن او از پیروزی در این رقابت انتخاباتی است، اظهار کرد: به نظر من اردوغان و قلیچدار اوغلو ۴۱ و یا ۴۲ درصد رای و فاصله کمی از هم دارند و این احتمال هم وجود دارد که آرای آنها به زیر ۳۰ درصد هم افت کند.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی، به نظر نمی‌رسد یکی از این دو نامزد در انتخابات آزاد پیروز شود.

محرم اینجه: انصراف نمی دهم

محرم اینجه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که به علت آرای پایین و عقب ماندن از رقبای خود بر اساس نظرسنجی انتخاباتی از سوی فعالان سیاسی، تحت فشار برای کنار کشیدن از رقابت است، انصراف از نامزدی در شرایط فعلی را رد کرد و گفت: تا آخر در صحنه رقابت باقی می ماند.

وی خواستار کنار کشیدن اردوغان از صحنه رقابت انتخاباتی ترکیه شد و گفت: بگذارید من با قلیچدار اوغلو رقابت کنم.

نامزد مورد حمایت حزب مملکت، حضور نامزدهای حزب دموکراتیک خلق‌ها و حزب عدالت و توسعه را خطری برای انتخابات پارلمانی ترکیه دانست و افزود: این دو تشکیلات، با نظام جمهوری و آتاترک مشکل دارند.

وی آینده ترکیه را در صورت پیروزی قلیچدار اوغلو مبهم خواند و اظهار کرد: هیچ کسی از وابستگی یاران او خبر ندارد و به همین علت، ترکیه، به حزب مملکت نیاز دارد و اگر این حزب در پارلمان حاضر باشد، از جمهوریت و کمالیستی بودن مجلس ترکیه حفاظت خواهد شد.

اینجه با انتقاد از عملکرد یاران قلیچدار اوغلو گفت: احمد داوود اوغلو و علی باباجان در گذشته با قرار گرفتن در کنار اردوغان، مسبب وضع فعلی ترکیه هستند.

وی با تاکید بر ضرورت کنار رفتن اردوغان از صحنه سیاست ترکیه از طریق انتخابات گفت: او کسی است که در ۲۱ سال گذشته خزانه بانک مرکزی ترکیه را خالی و کشاورزی را نابود کرد، جوانان را به ناامیدی کشاند و نتوانست از بازنشستگان حمایت کند و خیابان‌های ترکیه را پر از پناهجویان سوری کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ایجاد چند دستگی در جامعه، نابودی قوه قضاییه مستقل و بی خاصیت شدن دانشگاه‌ها را از جمله دستاوردهای اردوغان برشمرد و افزود: او ترکیه را فقیر کرد، اما گزینه‌های دیگر انتخابات هم جایگزین‌های خوبی برای او نیستند.

وی تاکید کرد: تنها در صورتی از صحنه رقابت انتخابات ترکیه کنار می کشد که احمد داوود اوغلو و علی باباجان از ائتلاف ملت جدا شده و از حمایت قلیچدار اوغلو دست بردارند.

دور اول و دوم انتخابات ترکیه چه زمانی خواهد بود؟

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در داخل این کشور ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار می‌شود و در صورت کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم، دور دوم این رقابت سیاسی در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر برای حضور در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه واجد شرایط رای دادن هستند که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.

برای حضور در رقابت بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری است، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه به رقابت می‌پردازند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس