کد خبر 1490072
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
بورل

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از گفت‌وگو با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان بعد از نشست باکو و ایروان در بروکسل به میزبانی رئیس شورای اروپا خبر داد.

به گزارش مشرق، «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی از دیدار و گفت‌وگو با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان خبر داد. 

وی در این توییت اعلام کرد: تبادل‌نظر خوبی با جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان داشتم. از ازسرگیری نشست‌های سه‌جانبه (با حضور باکو و ایروان) به میزبانی شارل میشل رئیس شورای اروپا استقبال کردم. درباره نتایج و راه‌های پیش‌رو گفت‌وگو و درباره روابط اتحادیه اروپا و (جمهوری) آذربایجان تبادل‌نظر کردیم. 

بورل در پایان افزود: اتحادیه اروپا به تعامل برای صلح و امنیت پایدار در قفقاز جنوبی ادامه می‌دهد. 

پیش‌تر، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای درباره نشست رئیس‌جمهور این کشور با نخست‌وزیر ارمنستان به میزبانی رئیس شورای اروپا در تاریخ ۱۴ مه (یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت)، پنجمین نشست در این قالب را برای پیشبرد دستورکار عادی‌سازی روابط مفید و نتیجه‌محور خواند. 

باکو درباره این نشست توضیح داد تبادل‌نظر مفصلی برای دستیابی به نتایج ملموس درباره پیش‌نویس توافق صلح دوجانبه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تعیین حدود مرزها و احیای ارتباطات صورت گرفت. 

یکشنبه، در حالیکه سران ارشد ارمنستان و جمهوری آذربایجان در بروکسل سرگرم مذاکرات بودند، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از حملات خمپاره‌ای طرف مقابل به نواحی مرزی خبر داد. این دیدار در ادامه گفت‌وگوی وزرای خارجه دو کشور همسایه در آمریکا انجام شد که نتیجه‌بخش نبود.

قرار است ۲۹ اردیبهشت هم وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو با یکدیگر دیدار کنند. روسیه یکشنبه بار دیگر تاکید کرد اجرای توافقات سه‌جانبه بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امکان دستیابی به توافق در قفقاز جنوبی را فراهم می‌کند.

جنگ بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نخست‌وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره‌باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت.

این دو کشور همسایه با وجود پادرمیانی روسیه همواره در خطوط مرزی درگیری‌ دارند و  طرفین یکدیگر را به نقض آتش‌بس و تیراندازی به مواضع هم متهم می‌کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    2 3
    معاون استانداربی عرضه باکوروچه به رایزنی.
    • یوسف از همدان IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      3 4
      شنا فعلا برو تو صف مرغ یخ زده حواست باشه نوبت رو هم رعایت کن مثل افراد بی تمدن سر دو تا مرغ با هموطن عاریایی خودت دعوا نکن زشته
    • US ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      1 1
      عاضربایجان قلابی واحمق های تجزیه طلب وحشی بایدبرای ابدخفه شوند.
    • عباس IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      1 0
      انهایی که ادعای ایران پرستی میکنند جالب همهشون باپرچم امربکانظرمیدن مثل این بی نام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس